Taljavaijerin katkeaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Salilla jossa käyn on semmoset hihnat niissä taljoissa ( davidin jotain taljoja) ja en oo koskaan kuullu tai nähny että ne ois katkennu vaikka aika pitkään on tullu käytyä. Sen sijaan olen nähnyt sen taljassa olevan tapin katkeavan, mikä nostaa niitä painolevyjä.

neutraali sanoi:
kestää ne hyvin vaikka vetää millä tyylillä tahansa, ajansaatossa vaijjeri väsyy ja sen takia napsahtaa poikki ja yleensä ne hajoaa helpommin isoilla painoilla entä pienillä. itsellä on napsunut vaijjereita sekä rauhallisella tyylillä ja repivällä tyylillä tehtynä.

Niin tottahan toki vaijereillakin on "viimeinen käyttöpäivä". Tosin mitä enemmän sitä revitään sen nopeammin se tulee vastaan. Itsellä ei ole koskaan mikään vaijeri napsunut, mutta ne salikaverit joilla on, tekee aikamoisella tempomisella ne vedot. Sehän on täysin mahdollista, että kun mr beefcake ensiksi hieman tempoo taljaa ja sen jälkeen se meneekin poikki 35 kiloisella mummolla.

Jotos007 sanoi:
Salilla jossa käyn on semmoset hihnat niissä taljoissa ( davidin jotain taljoja) ja en oo koskaan kuullu tai nähny että ne ois katkennu vaikka aika pitkään on tullu käytyä. Sen sijaan olen nähnyt sen taljassa olevan tapin katkeavan, mikä nostaa niitä painolevyjä.

Precorin vehkeissä taitaa olla samanlaiset. Jos siis puhut sellaisesta mustasta leveästä kumimaisesta jutusta. Enpä ole minäkään kuullut että nuo olisi katkenneet. Pari kertaa olan kyllä nähnyt, että ne vaihtaa koko hihnat, saattaa olla että jopa tietyin väliajoin vaihtavat ne.

Timba79 sanoi:
Precorin vehkeissä taitaa olla samanlaiset. Jos siis puhut sellaisesta mustasta leveästä kumimaisesta jutusta. Enpä ole minäkään kuullut että nuo olisi katkenneet. Pari kertaa olan kyllä nähnyt, että ne vaihtaa koko hihnat, saattaa olla että jopa tietyin väliajoin vaihtavat ne.
Noi Davidin taljat on kankaisia (tai jotain sellaista), ei kumminkaan kumia. En ole tosiaan koskaan huomannut, että tuollaiset olisivat jollakin revenneet. Onhan noissa rsitikkäistaljoissa tietysti huomattavasti pienemmät massat liikkeessä kun esim. ala/ylätaljoissa.

neutraali sanoi:
taitaa olla joka paikassa aika lailla samanlaista, muistelen että veto lujuus on tuhannen kilon luokkaa.
Eipä sillä alkuperäisellä kaapelin vetolujuudella taida olla kestävyyden kanssa mitään tekemistä. Kun joku tekee suht lennokkaalla tyylillä taljavetoja, on vedon alkuvaiheessa kaapelin rasitus moninkertainen pakan painoon verrattuna.

Isoin syy katkeamisiin ovat joko kehnot rissat, jotka repivät kaapelit hajalle tai sitten huterat kaapelien päissä olevat kiinnityslenkit, jotka kestävät vetoa murto-osan kaapelin lujuuteen verrattuna. Heikoin lenkkihän siinä aina pettää.

Jos vaijereiden kestävyyteen ei luota, kannattaa siirtyä tankoliikkeisiin...

toolate sanoi:
Noi Davidin taljat on kankaisia (tai jotain sellaista), ei kumminkaan kumia. En ole tosiaan koskaan huomannut, että tuollaiset olisivat jollakin revenneet. Onhan noissa rsitikkäistaljoissa tietysti huomattavasti pienemmät massat liikkeessä kun esim. ala/ylätaljoissa.

On meillä tuollaist ylä- ja alataljassakin, ovat kaikissa painopakkalaitteissa. Mitä isompi pakka, sen leveämpi ja paksumpi kumihärdelli. En tiedä sitten onko tuo paljonkin vaijeria parempi.

Dopey sanoi:
Eipä sillä alkuperäisellä kaapelin vetolujuudella taida olla kestävyyden kanssa mitään tekemistä. ...
ei olekaan, itse asiassa ne vetolujuudeltaan kestävämmät ovat yleensä jäykempää materiaalia ja kestävät talja käytössä huonommin mitä nuo "heikomman" vetolujuuden vaijjerit jotka ovat notkeampia ja näin ollen soveltuu talja käyttöön paremmin.

Mul ei oo koskaan tullu ees mieleen, että ne vaijerit edes saattaa katketa...En tajunnu et sekin on mahdollista. Tosin eipä niillä painoilla, millä mä väännän, oo paljoo pelkoa :lol2:

mortal sanoi:
Mulla ei vaijeri katkennut, mutta kerran ylätaljaa tehdessä oli pakassa 160kg. Itellä paino noin 75kg ja reisille tulevasta tuesta petti tappi. Siinä sit läksin kattoo kohti kuin naton ohjus, kun olin köyttäny itteni tankoon vetoremmeillä. Ei käyny pahemmin, kun alaselkä jotenkin niksahti ja viikko vemppaa.
Tämä kuvaus huvitti mua suuresti, pystyn niin elävästi kuvittelemaan tuon tilanteen. Karmeet raudat kyllä sun painoiselle kaverille.

Reenikaverille kävi niin että tehtiin taljapunnerrusta ylätaljassa silleen voima tyylillä eli ei eteen vaan tanko suoraan käsien alla ja vaijeri kulkee kaulaa pitkin.Eli tanko ja kyynerpäät aikasten samassa liikeradassa suoraan alas ja ylos. No vaijeri kun katkesi niin hyvin lähti verta tulemaan kaulasta kun s repäisi verisuonen auki. Oli aikasten kriittiset paikat.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
abcd sanoi:
Treenikaverilla katkes ylätaljassa vaijeri ja joku siintä kolahti sitä päähän sillai et oli puol naamaa veressä. Ylätaljoissa tuntuu menevän aika usein noi vaijerit, entisellä salilla oli 3 viikon välein ylätaljasta vaijeri poikki.

Hyvä että tuli luettua ketjua ennen vastausta, tuo siis sattui minulle. :rolleyes:
Olin ottanut sen alataljan "tangon" ylätaljaan ja sitä vetelin rintaan (pakko tehdä aina sitä kun se tuntuu niin perkuleen hyvältä latseissa). Kuulin jotain ääntä ja kysyin jotenkin käheästi kaverilta et kuuliko se samal ku jatkoin pusaust. Kaveri meinas just tulla auttaa tekee pakkotoistoja niin katkesi. Ja sattui kyllä ja verta tuli mutta ei siinnä sitten kummempaa käynyt. Vitutti kyllä ja lähdin salilta päänsäryn kera tekemättä loppuja sarjoja

Taljojen kans ei toistaseks oo ollu mitään ongelmia, mut tiedoks kaikille niille, jotka käyttää kyynerlämmittimiä, niin itellä sattui kerran kun vedin ne toista kertaa kyynerpäihin treenin aikana, ja kun ne olivat viä vähän hikisen tuntuiset, lipsahti ote ja kolahti nyrkki suoraan alaleukaan ja huulet oli viä hampaitten välissä, niin tuli mukavasti verta huulesta... Vaikka kuulostaa harvinaiselta sattumalta, niin yhdellä kaverilla sattui just samanlailla..

Parit vaijerit on mennyt tehdessä katki ja kyllä se aina säikäyttää. Huvittavia tapahtumia aina jälkikäteen ajateltuna joskin siinä voi sattua pahastikkin. Alataljasta kun katkesi vaijeri, niin siinä ei ehtinyt kyllä edes äitiä miettimään kun oli tullut vedettyä parit kuperkeikat ja siellä lattialla ihmettelee kahva kädessä maailman menoa. Muistoksi jäi alataljassa olevan penkin kiskon levyinen mustelma lähes koko selän pituudelta.
Ylätaljasta kun viimeksi paukahti vaijeri katki, niin toinen latsi venähti ja oli kyl pari viikkoa aika kipeä. Se ei tosin silloin edes tuntunut kipuilevan ja kun siitä säikähdyksestä oli selvitty, niin naurettiin treenikaverin kanssa kippurassa siellä. Hullua. Hienoa seurata tuossa muiden ilmeitä, kun kaikki ovat salilla tosi vakavissaan ja huolissaan ja sitten kaikki repee nauramaan kun itse alkaa höhöttää.

Tällä viikolla oli meidän salilla jollain mennyt ylätaljan tanko (sellainen suora) katki. En nähnyt tapausta, mutta mietin, että siinä on voinut toiselle puolelle sattua kovastikkin jos on remmit ollu kiinni tangossa ja tanko katkeaa kesken vetämisen. Lienee Dragon taas näyttänyt h_jonesille voimiaan siellä ja särkenyt paikkoja. :D

Tästä threadista voidaankin tulla siihen lopputulokseen, että jättäkää ne taljakiikuttelut vähemmälle ja keskittykää siihen Treenaamiseen ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom