taljaliikkeet rinalle, turhaa näpertelyä?

MKM sanoi:
Fysiologit ovat tutkineet, että mitä useammat lihasryhmät ovat samanaikaisesti mukana toiminnassa, sitä tehokkaammin hermojärjestelmä yksittäiset lihakset aktivoi.

Jos tämä on totta, niin sehän kertoisi että penkki aktivoisi paremmin rintalihakset, kuin ns. keskitetyt liikkeet. Tämän myötä myös oma mielipiteeni "liike kuin liike", joutaisi roskakoriin.

Mitäs olette mieltä? Vai ymmärsinkö tuon tekstinpätkän jotenkin väärin..?

lasikuitujeesus sanoi:
Jos tämä on totta, niin sehän kertoisi että penkki aktivoisi paremmin rintalihakset, kuin ns. keskitetyt liikkeet. Tämän myötä myös oma mielipiteeni "liike kuin liike", joutaisi roskakoriin.

Mitäs olette mieltä? Vai ymmärsinkö tuon tekstinpätkän jotenkin väärin..?

Kyllä toi MKM:n juttu on varmaan totta. Mutta esim penkissä muutkin lihakset väsyvät, jonka takia suoritus kärsii. Eristävässä liikkeessä vain esim rintalihas tekee työtä, joten sarja saadaan sen osalta vietyä pidemmälle, kun ei ole muita heikompia lenkkejä. Muuten kyllä "yleisliikkeet" laittaa lihakset paremmin hommiin, tai niin ne viisaammat ainakin väittää.

Powerhousu sanoi:
Neutraali on nyt todellakin unohtanut sen, että vaikka penkissä on enemmän rautaa, rintalihaksen työskentely voi olla silti jopa VÄHÄISEMPÄÄ kuin ristikkäistaljassa. Johtuu siitä, että penkissä on niin paljon muita lihaksia mukana, ja hyvin harvoin treenaajalla on rintalihakset ne jotka ekana loppuu penkkiä tehdessä. Ristikkäistalja sitävastoin on hyvinkin eristävä liike, ja siinä saa koko sarjan ajan rinnan jännittymään enemmän kuin penkkiä tehdessä. Vaikka sillä herra X:llä olisi penkissä 150kg rautaa, ei rintalihas silti välttämättä työskentele yli 60kg voimalla.
Eli onko sun mielestä se ristikkäistalja tehokkaampi rinnan kasvattaja kuin penkki, olen täysin eri mieltä, jos näin olisi niin kehonrakentajat varmaan hinkkais ristitaljoja ym vemputuksia kokoajan ja jättäis punnerrus liikkeet romu koppaan, koska nehän rasittaaa liikaa muita lihasryhmiä. Turhaa inttelyä prkl :curs: .Ristitalja on hyvä "hinkkaus" liike treenin loppuun.

neutraali sanoi:
Eli onko sun mielestä se ristikkäistalja tehokkaampi rinnan kasvattaja kuin penkki, olen täysin eri mieltä, jos näin olisi niin kehonrakentajat varmaan hinkkais ristitaljoja ym vemputuksia kokoajan ja jättäis punnerrus liikkeet romu koppaan, koska nehän rasittaaa liikaa muita lihasryhmiä. Turhaa inttelyä prkl :curs: .Ristitalja on hyvä "hinkkaus" liike treenin loppuun.

Ei Powerhousukaan mun mielestäni väittänyt ristitaljan korvaavan punnerrusliikkeitä, vaan esitti että rinta niissä saattaa jopa työskennellä enemmän. Ja minunkin mielestäni ne on hiton hyviä joko viimeisenä liikkeinä taikka sitten etukäteisväsytyksenä. Ei täällä mun mielestäni ole kukaan väittänyt, että ne korvais jotenkin raskaat punnerrusliikkeet, vaan ovat vaan hyvänä tukena rintatreenissä bodareille.

Rintaan massaa

Morrientes!

Kävelevänä esimerkkinä vipunostojen ja ristikkäistaljan + pecdeckin hyödyllisyydestä postaan tähän ronskisti oman kuvani. Olkapäävaivat ovat estäneet punnerrusliikkeiden teon jo kohta 3 vuotta. Massaa on kuitenkin tisseihin tullut, kun on puristanut rimuramuliikkeitä naama punaisena.

Heikki

Liitteet

• Rinta sivulta 05-2004.webp
    Rinta sivulta 05-2004.webp
    20,2 KB · Katsottu: 691
Heikki722 sanoi:
Morrientes!

Kävelevänä esimerkkinä vipunostojen ja ristikkäistaljan + pecdeckin hyödyllisyydestä postaan tähän ronskisti oman kuvani. Olkapäävaivat ovat estäneet punnerrusliikkeiden teon jo kohta 3 vuotta. Massaa on kuitenkin tisseihin tullut, kun on puristanut rimuramuliikkeitä naama punaisena.

Morrientes, Heikki!

Kävelevänä esimerkkinä tyhjänpäiväisen trivian tietämisen hyödyllisyydestä postaan tähän ronskisti parin Mr. Olympian kuvan. Toinen ei katsonutkaan rimuramuliikkeisiin päin ja toinen otti vain precontest-vaiheessa pari sarjaa ristikkäistaljaa:

http://digilander.libero.it/mikementzer/Columbu01.jpg
http://digilander.libero.it/mikementzer/Columbu07.jpg
http://digilander.libero.it/mikementzer/Columbu20.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/fc28.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/fc37.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/fc12.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/lh17.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/lh48.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/lh38.jpg
http://digilander.libero.it/mrolympia2/lh2.jpg
http://digilander.libero.it/mikementzer/Haney18.jpg
Francon suosikkilihasryhmä oli tissit, koska silloin sai tunnustella miltä 500lbs pendoliinossa tuntuu ja Lee Haneyn tissiohjelma oli seuraava:

Penkki 4-5 x 5
Vinopenkki 4 x 5
Vipunostot tasapenkillä 3 x 6-8

Lähde:Joe Weider's Ultimate Bodybuilding

Pointti: mikäli vammoja ei ole, niin pitäydy kovissa penkkipunnerruksissa ja jätä ne ristikkäistaljat akoille. Raskailla punnerruksilla se on 8 x Mr.Olympiakin tisuliininsa rakentanut ja hyvältä näyttää.
:piis: :david: :piis:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
lasikuitujeesus sanoi:
Siihenkään en usko että jonkun lihaksen osan voisi eristää. Koetapa jännittää vain rintalihaksen sisempää osaa.

Totta on kyllä se että sisemmässä osassa tuo ristiveto tuntuu. Mutta tarkoittaako tuntuma lihaksen tietyllä alueella sitä, että lihas kasvaa erityisesti siltä alueelta?

Eli minun vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on, etteivät taljavedot ole rinnalle sen turhempi liike kuin mikään muukaan, mutta ei myöskään sen tarpeellisempi.
Liike kuin liike, pääasia että lihas ylikuormitetaan.

Käytännössähän sen huomaa aika nopesti silmämääräisesti rintalihaksen sisälaidoilla kun alkaa tekemään peck deckiä tai ristikkäistaljaa, kyllä sinne niitä yksityiskohtia vaan kummasti tulee...'

Itse treenaan rinnan niin, että lämmittelyn jälkeen massa / voimaliikkeen, joko penkki, vinopenkki tai käsiopainovariaatiot näistä, sitten venyttävä liike eli useimmin se on levitys käsipainoilla ( tässä saattaa olla vaaran paikka, jos massaliikkeissä on saanut jo kunnon pumpin ja venyttää liikaa niin saattaapi sanoa rintalihas naps...eli pienet painot venytykseen ) ja lopuksi verta lihakseen pumppaavan liikkeen eli ristikkäistalja tai peck deck...

Vain massa/voimaliikkeessä edes mietin painojen määrää enemmälti, venyttävässä ja pumppiliikkeessä pärjää hyvin pienillä painoilla kun saa vain kunnon tuntuman.

strong sanoi:
Morrientes, Heikki!

Kävelevänä esimerkkinä tyhjänpäiväisen trivian tietämisen hyödyllisyydestä postaan tähän ronskisti parin Mr. Olympian kuvan. Toinen ei katsonutkaan rimuramuliikkeisiin päin ja toinen otti vain precontest-vaiheessa pari sarjaa ristikkäistaljaa:

Francon suosikkilihasryhmä oli tissit, koska silloin sai tunnustella miltä 500lbs pendoliinossa tuntuu ja Lee Haneyn tissiohjelma oli seuraava:

Penkki 4-5 x 5
Vinopenkki 4 x 5
Vipunostot tasapenkillä 3 x 6-8

Lähde:Joe Weider's Ultimate Bodybuilding

Pointti: mikäli vammoja ei ole, niin pitäydy kovissa penkkipunnerruksissa ja jätä ne ristikkäistaljat akoille. Raskailla punnerruksilla se on 8 x Mr.Olympiakin tisuliininsa rakentanut ja hyvältä näyttää.
:piis: :david: :piis:

Ei ole juurikaan hyötyä verrata itseään maailman lahjakkaimpiin kehonrakentajiin ja kopioda heidän ohjelmia. He ovat superlahjakkaita, joten heillä toimii varmaan kaikki tekniikat tiettyyn pisteeseen asti hyvin. Itse kokeilemalla eri juttuja löytää vuosien varrella itselleen sopivat metodit.

Totta kyllä on, että ristikkäistalja ei nyt ole "se" liike rintaa treenatessa, mutta on silläkin pointtinsa ja paikkansa mun mielestä.

Omna sanoi:
Ei ole juurikaan hyötyä verrata itseään maailman lahjakkaimpiin kehonrakentajiin ja kopioda heidän ohjelmia. He ovat superlahjakkaita, joten heillä toimii varmaan kaikki tekniikat tiettyyn pisteeseen asti hyvin. Itse kokeilemalla eri juttuja löytää vuosien varrella itselleen sopivat metodit.

Jeah. On se silti aika perkeleen kumma juttu, että kun mister_olympia kertoo lehdessä tekevänsä 6 sarjaa ristikkäistaljaa, niin kynäniskalle sanotaan, että ”ei sun kannata tehä tota ristikkäistaljaa, jätä se mister_olympialle, se on kato semmonen ammattilaisten viimeistelyliike”, ja kun mister_olympia kertoo lehdessä tekevänsä 6 sarjaa tasapenkkiä, niin kynäniskalle sanotaan, että ”se on kato niin lahjakas toi mister_olympia, että sillä toimii ihan tommonenkin, ei sun kannata yrittää samaa, teet kuule vaan 6 sarjaa etukäteisväsytysristikkäistaljaa niin tissit huutaa leipää ja OMG, say hello to my little frendi ja :kuvia:

Timba79 sanoi:
. Ja minunkin mielestäni ne on hiton hyviä joko viimeisenä liikkeinä taikka sitten etukäteisväsytyksenä. .
Kuka hullu sitä ristitaljaa ennen penkkiä/v,penkkiä tekee(ehkä joku jolla liikaa voimaa ja haluaa tehdä punnerrus liikkeet pienemmillä painoilla ;) ).Kaikki tuntemani bodarit tykkää kyllä tehdä penkin/v,penkin isoilla painoilla ilman etukäteisväsytyksiä ja sitten ne taljat ym vitkuttelu liikkeet lopussa.Vammaiset on sitten asia erikseen jos ei pysty niin ei pysty, sitten ei tehdä punnerrus liikkeitä.

neutraali sanoi:
Kuka hullu sitä ristitaljaa ennen penkkiä/v,penkkiä tekee(ehkä joku jolla liikaa voimaa ja haluaa tehdä punnerrus liikkeet pienemmillä painoilla ;) ).Kaikki tuntemani bodarit tykkää kyllä tehdä penkin/v,penkin isoilla painoilla ilman etukäteisväsytyksiä ja sitten ne taljat ym vitkuttelu liikkeet lopussa.Vammaiset on sitten asia erikseen jos ei pysty niin ei pysty, sitten ei tehdä punnerrus liikkeitä.

Minä ainakin olen sellainen hullu, että olen käyttänyt joskus etukäteisväsytykseen esim. pec-deckkiä. Olen niin lahjaton tyyppi, että treeniin pitää tehdä muutoksia aika ajoin. Jos sinulla kasvaa lihasmassa ja treenipainot lineaarisesti sahaamalla samoja liikkeitä samassa järjestyksessä vuodesta toiseen, niin olen aidosti kateellinen puolestasi :(

indigof73 sanoi:
Minä ainakin olen sellainen hullu, että olen käyttänyt joskus etukäteisväsytykseen esim. pec-deckkiä. Olen niin lahjaton tyyppi, että treeniin pitää tehdä muutoksia aika ajoin. Jos sinulla kasvaa lihasmassa ja treenipainot lineaarisesti sahaamalla samoja liikkeitä samassa järjestyksessä vuodesta toiseen, niin olen aidosti kateellinen puolestasi :(
Kyllä minäkin muutoksia teen, mutta massaliikkeet on aina kuvioissa mukana ja kehitystä esim penkin osalta en vois kuvitellakaan jos väsyttäisin ne ensin ristitaljassa.

setae sanoi:
Puhutaanko nyt siis penkkituloksen vai lihasmassan kehityksestä?

Itse sanoisin näin, että aika usein kova raw penkkaaja ja pystypunnertaja omistaa seuraavat asiat:
isot rintalihakset, isot ojentajat, isot olkapäät.

Tosin aina ei kova penkki tarkoita, että mies on iso mutta aika usein...

Eli vastaus on kyllä ja ei.

Omna sanoi:

Miksi täytyy olla super lahjakas tajutakseen, että penkkipunnerrus, tangolla tai käsipainoilla hakkaa ristikkäistalja pumppailun?
aika moni pystyy tekemään alavinopenkki punnerrusta vaikka olkapäät ovat rikki.

Useimmat ihmiset kehittyisivät luultavasti paremmin, jos keskittyisivät nostamaan niitä sarjapainoja eikä vaan pumppailemaan.

neutraali sanoi:

Varmaan samat hullut, jotka tekee ensin reiden koukistusta ja senjälkeen vasta kyykkäilee/prässäilee, esim. minä teen jaloille niin, kun ei selkä kestä kyykkäillä ja tosin hyvin tuntuu nyt tulosta sillä tulevan. Toistaseksi en oo rinnalle etukäteisväsytystä tehnyt, mutta kun joskus kyllästyn tekemään tota Miken 2 x 6 systeemiä, niin kokeilen varmasti myös rinnalle etukäteisäväsytystä. Mutta ehkä joillekin vaan on tärkeetä vetää vitun kovilla raudoilla penkistä ja näyttää sitä kautta jotenkin isommalta ja paremmalta kun muut, niin siitä vaan. Jos ei ego kestä, niin ei kannata ees kokeilla... ;)

makew sanoi:
Miksi täytyy olla super lahjakas tajutakseen, että penkkipunnerrus, tangolla tai käsipainoilla hakkaa ristikkäistalja pumppailun?
aika moni pystyy tekemään alavinopenkki punnerrusta vaikka olkapäät ovat rikki.

Useimmat ihmiset kehittyisivät luultavasti paremmin, jos keskittyisivät nostamaan niitä sarjapainoja eikä vaan pumppailemaan.

Eihän kysymys ole mun mielestä olenkaan siitä mikä liike hakkaa minkäkin, vaan jokaiselle liikkeella löytyy oma pointtinsa miksi sitä kannattaa tehdä tietyssä tilanteessa.

Kyllähän juoksu kävelyn hakkaa jos puhutaan nopeudesta, mutta kävelylläkin on tehtävänsä..tätä ajan takaa...

Jos pitäisi valita jätänkö pois rinta-ohjelmasta jonkun massaliikkeen ( vinopenkki, penkki, käsipainovariaatiot ) vai ristikkäistaljan niin toki talja jäisi pois, mutta kun eletään vapaassa maassa niin saan tehdä molempia tarpeen mukaan! Eiks ole hienoo :D

Back
Ylös Bottom