taljaliikkeet rinalle, turhaa näpertelyä?

miten on asian laita, onko taljaliikkeet turhia? itse saan parhaan tuntuman rintaan näillä ja penkki/vinopenkki ei tunnu miltään

eivät todellakaan ole turhia lihaksen kasvatusta ajatellen (voimanhankinta eri asia)...

Markus Ruhl ristikkäistaljavedosta:

"Tämän harjoituksen teen saadakseni aikaan kunnon pumppauksen. Olen jo tehnyt tärkeät harjoitukset, joiden avulla rintalihakset saadaan kasvamaan, niin että nämä viimeiset sarjat teen vain, jotta saisin hiukan lisää yksityiskohtia näkyviin" (B&K Nr 1/2004 s. 20)

itsekin minulla on rintatreenissä periaatteena (kuten muissakin lihasryhmissä) että raskaat perusliikkeet ensin jonka jälkeen pumppautuneella lihakselle "pikkuhiontaa"...esim. rintatreenissä ojentajista on kovimmat paukut loppuneet ja rintatreenistä ei saada kaikkea irti. ristikkäistalja on tähän erittäin hyvä koska rinta on oikeastaan ainut työskentelevä lihasryhmä. tässä viimeistely liikkeessä kannattaa pitää suht pienet painot ja liikkeen tulee olla rauhallinen ja hallittu. lihaksen supistukseen tulla keskittyä kunnolla jotta se palvelee liikkeen tarkoitusta.

arni sanoi:

"Tämän harjoituksen teen saadakseni aikaan kunnon pumppauksen. Olen jo tehnyt tärkeät harjoitukset, joiden avulla rintalihakset saadaan kasvamaan, niin että nämä viimeiset sarjat teen vain, jotta saisin hiukan lisää yksityiskohtia näkyviin" (B&K Nr 1/2004 s. 20)

Kuinka moni uskoo että tietyillä liikkeillä saa "yksityiskohtia" näkyviin?

Ei ole turhaa. Juuri niin että raskas perusliike+täydentävä ja sen jälkeen ristikkäistalja jollakin variatiolla niin kyllä on rinnalle herätettä kasvamiseen.

lasikuitujeesus sanoi:
Kuinka moni uskoo että tietyillä liikkeillä saa "yksityiskohtia" näkyviin?

en ole varma mitä Markku tarkoittaa "yksityiskohdilla" mutta sehän on varma juttu että ristikkäistaljaveto aktivoi erittäin tehokkaasti rintalihaksen sisempää osaa ja toimii näin ollen hyvänä eristävänä liikkeenä tälle rintalihaksen alueelle.

arni sanoi:
en ole varma mitä Markku tarkoittaa "yksityiskohdilla" mutta sehän on varma juttu että ristikkäistaljaveto aktivoi erittäin tehokkaasti rintalihaksen sisempää osaa ja toimii näin ollen hyvänä eristävänä liikkeenä tälle rintalihaksen alueelle.

Siihenkään en usko että jonkun lihaksen osan voisi eristää. Koetapa jännittää vain rintalihaksen sisempää osaa.

Totta on kyllä se että sisemmässä osassa tuo ristiveto tuntuu. Mutta tarkoittaako tuntuma lihaksen tietyllä alueella sitä, että lihas kasvaa erityisesti siltä alueelta?

Eli minun vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on, etteivät taljavedot ole rinnalle sen turhempi liike kuin mikään muukaan, mutta ei myöskään sen tarpeellisempi.
Liike kuin liike, pääasia että lihas ylikuormitetaan.

lasikuitujeesus sanoi:
tarkoittaako tuntuma lihaksen tietyllä alueella sitä, että lihas kasvaa erityisesti siltä alueelta?

no nyt tulee mutua omakohtaisin kokemuksiin liittyen...

ennen treenasin rintatreenissä vain penkkiä ( :david: ) ja rintalihas kasvoi ns. penkkitissiksi eli yläosa ja rintalihasten "yhtymäkohta" oli surkastunut...ts. ainoastaan pari senttiä nännien yläpuolella oleva alue alkoi saamaan lihaa ja näin ollen alkoi muodostumaan "hyppyri malli"

no sitten en ollut alkuunkaan tyytyväinen rintalihaksien malliin (kukapa olisi tässä tilanteessa...) ja aloin tekemään eri versioita ristikkäistaljasta, vipunostoista ja käsipaino punnerruksista erilaisista kulmista.

näin ollen aloin saamaan lihaa lihaksen sisäosaan ns. "yhtymäkohtaan" ja lihaksen yläosa vahvistui ja lihas alkoi olla tasapainoisen näköinen ilman "hyppyrimallia".

toisin sanoen mielestäni muullakin on väliä kun vain lihaksen ylirasituksella...olen varma että mikäli jokin osa rintalihaksesta tarvitsee erityishuomiota niin oikein kohdistamalla voidaan saada muutoksia aikaan. tosin genetiikka määrittelee pitkälti rintalihaksen mallin mutta silti lihasta voi rasittaa eri liikkeillä eri kulmista hyvin tuloksin, omalla kohdallani kävi näin.

varmasti joku kärsivällinen löytää hakemani pointin tekstistä... :rolleyes:

Täällähän alkaa olemaan Muscle & Fiction -lehtien tarinointia hersyvimmillään :rock: pumppausta, sisärintaa, hiontaa, yksityiskohtia...hauiksen huippua vaan tulee ikävä :hyper: Rintalihakset kaipaavat taljaliikkeitä yhtä paljon kuin fysiologia bodauslehtiä.

MKM sanoi:
Täällähän alkaa olemaan Muscle & Fiction -lehtien tarinointia hersyvimmillään :rock: pumppausta, sisärintaa, hiontaa, yksityiskohtia...hauiksen huippua vaan tulee ikävä :hyper: Rintalihakset kaipaavat taljaliikkeitä yhtä paljon kuin fysiologia bodauslehtiä.

mainitsin kyllä että teksti on mutu pohjaista.

tiedän, että postistani oli tieteelliset faktata kaukana mutta tässä tapauksessa uskon omiin kokemuksiini ja silmin nähtävään kehitykseen.

PS. minäkään en usko hauiksen huippu teoriaan

neutraali sanoi:
Mutta uskot "sisä" rintaan?WTF

No, en minäkään usko Jumalaan, mutta jos näkisin/kokisin niin varmaan silloin uskoisin. Näinhän oli käynyt arnille.

hekottaja sanoi:
miten on asian laita, onko taljaliikkeet turhia? itse saan parhaan tuntuman rintaan näillä ja penkki/vinopenkki ei tunnu miltään

Käteviä esim. etukäteisväsytyksessä. Ensin taljaa kunnes vähän polttaa ja sitten punnerrusliikkeitä ja tuntuma rinnassa on taattu. Sopii varsinkin tilanteisiin, joissa punnerrusliikkeet eivät tunnu ottavan rintaan.

neutraali sanoi:
Tuolta kannattaa varsin käydä lukeen toi juttu:http://body.planet.fi/kehmyyt.htm

Hyvä linkki.

Juuri tuollaisia asioita olen pitänyt oman (ns.) treenitietouteni kulmakivinä.

Sitten tosin jos joku yrittää keskustelupalstalla esittää tuollaisen asian hyvinkin todennäköisenä faktana, niin kohta alkaa "mulla ainaski kasvaa vasen pohjelihas hauiskäännöllä, toimii ainaski mulla, et voi sanoa ettei toimi, etvoietvoi!!".

joo, no mä arvasin että ei ois kannattanut kirjoittaa omia kokemuksia asiasta, lokaa kun tiesi jo tulevan niskaan...tiedän kyllä, että olen teoriassa väärässä mutta silti en jaksa uskoa etteikö eri kulmista tuleva ärsytys vaikuttaisi eri tavalla lihaksen kasvuun...

mielestäni esim. hauis ja rinta ovat tämän suhteen täysin erilaisia lihasryhmiä...hauis supistuu ainoastaan koukistumalla mutta rinnalle voi antaa ärsykkeen joko punnertamalla tai vipu-liikkeellä -> mahdollistaa erilaiset kulmat ja erilaisen ärsykkeen.

arni sanoi:
joo, no mä arvasin että ei ois kannattanut kirjoittaa omia kokemuksia asiasta, lokaa kun tiesi jo tulevan niskaan...

Ei mitään henkilökohtaista
:kippis1:

Moni huippukehonrakentaja sanoo samoja asioita kuin sinä. Joten tiedä siinä sitten. Kaikki pitää kyseenalaistaa..

tulin lukeneeksi B&K:n Nr 1/2004 s.33-36 ja siinä oli treenikoulu osa1 -rinta.

osiossa esiteltiin 4 liikettä (vinopenkkipunnerrus, penkkipunnerrus käsipainoilla, vipunostot, ristikkäistaljaveto)

siteeraan jokaisesta liikkeestä hieman liittyen aiheeseen josta on ollut puhetta: (mikäli omistaa lehden kannattaa asia tarkistaa)

VINOPENKKIPUNNERRUS:

"erittäin hyvä liike harjoitettaessa rinnan yläosaa"

PENKKIPUNNERRUS KÄSIPAINOILLA:

"aktivoi ennen kaikkea ison rintalihaksen keski-ja alaosaa"
"jos haluat erottuvuutta rinnan ylä-ja alaosan lihaksiin, voit vaihdella liikettä laskemalla tai nostamalla penkin kulmaa"

VIPUNOSTOT:

"aktivoivat suurimmaksi osaksi rinnan keski-ja alaosan lihaksia"
"taivuttamalla ylävartaloasi eteenpäin eri kulmissa kehität rintalihaksen eri osia"

RISTIKKÄISTALJAVETO:

"kun tämän liikkeen tekee oikein, aktivoituu ennen kaikkea pectoraliksen sisäosa, jota on vaikea muulla tavalla kehittää"
"taivuttamalla ylävartaloasi eteenpäin eri kulmissa kehität rintalihaksiston eri osia"

tämän tekstin pohjalta uskallan väittää etten ole kovinkaan väärässä mielipiteeni suhteen. en usko että kyseinen lehti kirjoittaa täysin puuta heinää.kirjoitukset puoltivat samoja asioita joita itse olen huomannut treenatessani rintaa. B&K myöskin rajaa melko rajusti rinnan eri osia vaikkakin rintalihas on vain yksi suuri lihas.

arni sanoi:
eivät todellakaan ole turhia lihaksen kasvatusta ajatellen (voimanhankinta eri asia)...

a) tuo yksityiskohtien näkyminen on imo paskapuhetta, lihas kasvaa/pienenee ja rasvaa tulee/lähtee mutta lihakseen ei tule yksityiskohtia

b) pro-jätkien vinkkejä ei välttämättä kuunnella etenkin jos treenaa ilman useampaa testogrammaa /vko (poikkeuksia toki löytyy). kannattaa kokeilla miten kehittyy pro-tyyliin 20 sarjaa / lihasryhmä..

c) markus itse ei edes välttämättä ole nähnyt koko juttua vaan sen on kirjoittanut joku 60kg kynäniska

Aika guru saa muuten olla jos pystyy täysin eristämään rinnan eri osat.. eli ei tarvitse välttämättä hinkata sitä lihasta jokaisella eri laitteella ja joka kulmasta.

Ristikkäistalja on kova supistavana liikkeenä. Supistus on aina loppuun asti viety, niin sen takia se on hyvä liike ottaa mukaan. Kannattaa kokeilla niin, että nostat penkin kulmaa aina joka sarjan jälkeen, sarjoja tulee meidän salin penkillä 6, eikä sitten päälle tarvitse kuin penkkipunnerruksen, niin on onnistunut rintatreeni valmis.

arni sanoi:
tulin lukeneeksi B&K:n Nr 1/2004 s.33-36... en usko että kyseinen lehti kirjoittaa täysin puuta heinää.

Kyllä se kirjoittaa. Bodauslehdet ovat ensisijaisesti lisäravinnekataloogeja tarkoituksenaan ryöstää nuorison tuskalla pummimat viikko- ja kaljarahat. Suurlihamestari (äo < hauiksen ympärys) taistelee siellä lääkehöyryissään (tai siis edellä mainitun nojatuoliteoreetikkohaamukirjoittaja taistelee) fysiologian tohtoreita vastaan. Hanki kunnon tieteellistä valmennuskirjallisuutta tai lue vaikka alkuunsa T-magista sitä soveltavien Poliquinin, Kingin, Staleyn, Thibaudeaun, De Francon ja kumppanien ajatuksia.

Back
Ylös Bottom