Takareisille kyytiä

Tein useemman kuukauden tolla Tompan 5-jakosella ja on kyllä hiton hyvä jako! Nyt vaihtelun ja kesän takia teen 2-jakosta jonkin aikaa, mutta palaan kyllä taas takasin tohon 5-jakoseen. Jos on tarvetta ja halua panostaa jalkohin, niin suosittelen lämpimästi tota 4-jakosen sijasta.

Timba79 sanoi:
Tein useemman kuukauden tolla Tompan 5-jakosella ja on kyllä hiton hyvä jako! Nyt vaihtelun ja kesän takia teen 2-jakosta jonkin aikaa, mutta palaan kyllä taas takasin tohon 5-jakoseen. Jos on tarvetta ja halua panostaa jalkohin, niin suosittelen lämpimästi tota 4-jakosen sijasta.
Tomi sanoi:
Mun mielestä niille takareisille pitäisi antaa yhtä paljon leipää kuin etureisillekin. Monillahan se jalkatreeni tahtoo olla sellainen, että tehdään 3-4 eri liikettä etureisille ja sitten yksi sarja tai korkeintaan yksi liike takareisille. Oon ratkaissut tämän ongelman sillä, että teen takareidet omana päivänään pohkeiden kanssa, jolloin liikkeiden määräksi takareisille tulee neljä. Etureisien kanssa teen myös pohkeet.

Oma kierto:
1. etureidet, pohkeet
2. olkapäät, ojentajat
3. lepo, venyttelyä
4. selkä, vatsat
5. takareidet, pohkeet
6. lepo, venyttelyä
7. rinta, hauis
8. lepo

Minä myös suosittelen lämpimästi tota jalkojen kahtia jakamista, itselläni se on tehnyt jaloista selkeesti parhaan lihasryhmän :worship: Jos haluaa panostaa jalkoihin kunnolla niin toi on avain siihen

Tylerd sanoi:
Minä myös suosittelen lämpimästi tota jalkojen kahtia jakamista, itselläni se on tehnyt jaloista selkeesti parhaan lihasryhmän :worship: Jos haluaa panostaa jalkoihin kunnolla niin toi on avain siihen

Ja nytkin kun teen 2-jakosella, niin on etureidet ja takareidet eri päivinä. Pystyy siltikin tekeen jalat kovaa! Mielenkiintosta nähdä mitä tästä tulee.

Onko muuten aloittelijalla hyötyä etu- ja takareisien tekemisestä eri päivinä?

Takareidet nimittäin tuntuu jumittuneen paikoilleen kun taas etureisiin kasvaa voimaa ja massaa. Voisko tän korjata siirtämällä ne eri päiville?

En nyt tiedä kannattaako aloittelijan ruveta kikkailemaan millään yli 3-jakoisilla ohjelmilla (jollaista olisi melkeinpä käytettävä jos haluaisi ottaa etu- ja takareidet omissa treeneissään) mutta takareisiin kannattaa panostaa kunnolla alusta saakka, sillä takareidet eivät ole koskaan liian isot. Harmittavan usein takareidet jäävät etureisien varjoon: kyykyn, prässin/hackin ja ojennusten jälkeen niille jaksetaan tehdä ehkä muutama hassu sarja reisikoukistuksia.

Jos oletetaan, että halutaan tehdä rankka treeni reisille eli about kolme liikettä/3 sarjaa per puoli ja täysiä. Usein siinä tulee se ongelma, että noi kolme ekaa etureisiliikettä on jo niin rankkoja, että niitäkään harva tekee täysillä vaan tietämättäänkin jättää "reserviin" paukkuja tulevia takareisi liikkeitä varten ja tällöin ei kumpikaan puolista tule kunnolla treenattua.

Tuon ongelman voi kiertää vuorottelemalla etu- ja takareisiliikkeitä tai -sarjoja. Esimerkiksi tyyliin:

1. Kyykky
  2. Suorin jaloin maastaveto
  3. Jalkaprässi
  4. Reisikoukistus maaten
  5. Reisiojennus
  6. Yhden jalan reisikoukistus

Muut liikkeet voidaan tehdä vaikka supersarjoina, paitsi kyykky ja suorin jaloin mave. Kyseisessä ohjelmaesimerkissä pitäisi tehdä kyykkysarjat pois alta ennen siirtymistä sjmaveen, ja sen jälkeen voitaisiin loput sarjat tehdä vaikka täysin sekaisin.

Aika :urjo: treeni:D, mutta mikäs siinä jos tollasella jaksaa treenata ja jalat kehittyy, sehän on se pää-asia. Ite en jaksais->ei jalat kehittyisi, mutta se on mun mielipide. Mutta vaikka itse vuorottelisin etu-ja takareisiliikkeitä treenin ekana liikkeenä, ei se poistaisi sitä ongelmaa mihinkään vaan jompikumpi puoli olis "syrjinnän" kohteena jokatapauksessa :jahas: Mutta nää on niin yksilöllisiä juttuja, että ei voi koskaan sanoa kenellekkään miten pitää mikin tehdä vaan kertoa mielipide pohjalta ja tää on mun mielipide, käytännön kautta testattu juttu.

Back
Ylös Bottom