takareisien treenit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pidän jostain syystä enemmän vapailla painoilla tehtävistä harjoitteista, joten kun alkaa toistoja mennä enemmän, niin taitaapa takareisikone jäädä ainakin vähemmälle. Eipä tartte painojen kanssa niin pelehtii. Tuossakin varmaan kestää aikansa, että tarttee kummoista painoa niskan taakse, jos edes koskaan. Raskaudesta vielä, jos laittaisin 90 kiloa takareisikoneeseeni, niin varmasti olis raskaampi kuin kinnerjänne. Jos taas laittais (teen sellaisella koneella jossa painot vivun päässä) painovivun lähtöasennon vaakasuoraan, niin oltais varmaan hyvinkin lähellä kinnerjännettä (kun siinäkin suurin vastus ala-asennossa jalkojen ollessa lähes suorat), kun vielä laskis yläkroppaa vastaavat kilot.

Vaan mitenkä muuten hamstringejä lämmitellä kuin koneella? Ei nyt kylmiltäänkään viitti, kun joku kerta vielä tuntee paukahduksen ja on nenä lytyssä. Oli pientä onnistumisen riemua, kun tuo liike onnistui. Joskus senkin olin asettanut tavoitteeksi.

Kinneri, Colin, takareisi/pakara -nosto.. Rakkaalla lapsella on monta nimeä!
Hassuin oli erään tutkijaryhmän "Nordic Hamstring curl". Yritivät hiljattain kai napsia itselleen propseja ikivanhan liikkeen "keksimisestä". Tai sitten olivat totaalisen perehtymättömiä voimaharjoittelun historiaan. Tuotahan mm. Valeri Borzow teki jo 60/70 -lukujen taitteessa, eikä hän varmasti ollut ensimmäinen.

Erinomainen liike. Eksentrinen vaihe saa mukavasti työtä. Eksentrisen voiman lisäys/voimavajeen poisto näyttää pienentävän takareisivammojen riskiä nopeaa juoksua vaativissa urheilulajeissa. Älkää vaan muhentako polvilumpioitanne tuota tehtäessä. Pehmeä alusta ja korotettu tukipiste sääriluun yläosaan!

Yksi vinkki lämmittelysarjoihin/aloittelijoille: ylätaljaa voi käyttää apuna keventämään liikettä. Talja sijaitsee siis takana olevan avustajan takana. Treenaaja pitää käsillä kiinni köyden päistä olkapäiden korkeudella. Mitä enemmän pakassa on painoa sitä kevyempi liike.

Onko mitään ideaa tehdä vaikka 1/2 toistoja, jos ei pysty koko liikettä tekemään? Luulis ainakin loukkantumisrikin olevan paljon pienempi.

Jos haluaa kehittyä tossa liikkeessä, niin kannattaa varmaan tehdä niin, että laskee alas ja auttaa käsillä ylös (huom. auttaa, ei vain punnerreta käsillä).

Kyllä se sitten menee joskus se toisto ilman apuja.

Ei kai tossa suurempia loukkaantumis riskejä ole, jos varoo niitä polvia (kunnon pehmeä alusta). Riskinä on lähinnä kramppi, joka on vain kivulias hetken, jos sellaisen saa aikaikseksi.

Viimeeksi vedin 4X5 tuota liikettä ja hyvältä tuntui takareisissä. Hieman vikoissa toistoissa vartalo taittui. Olen edelleen samaa mieltä, että ei mitenkään raskaampi liike kuin painopakalla tehtynä. Kyse on vain kuinka suuren vastuksen kumpaankin laittaa. Tykkään liikkeestä paljon. Olen käyttänyt lautaa pehmustematon alla polvien kohdalla, jotta saan laajemman liikeradan. Se vain pitää asetella oikein, ettei satu polviin. Sellainen 10 sentin laatikko on varmaan aika sopiva tuohon tarkoitukseen. Vois jaksaa raahata juoksuradan keskeltä ja jättää piiloon patjan alle. Vähän kiusaa yleisurheilijoille. ;)

Osaatko jto sanoa, mikä se Saken myymän laitteen nimi on, ku ei äkkiseltään osunu sivuilta silmään mitään tohon tarkotukseen sopivaa laitetta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo Timpsonin mainitsema vekotin on kyllä mainio (engl GHR = glute/ham raise), jos sellainen salilta löytyy niin ihmeessä käyttöön... boksikyykkyjä kukaan ei tainnu mainita. Voi olla hiukan hankala löytää sopivan korkunen boksi, mutta käytä vaikka penkkiä tai kasaa levypainoja (kumipinnoitettuja tai muuten tulee ruumiita) ja muistaa istua taaaaaaakse. Ideaalisessa istuma-asennossa sääret ovat 90 asteen kulmassa lattiaan nähden. Keskivartalo tiukkana myös boksilla. En nyt rupea keksimään pyörää uudestaan, eiköhän pienellä kaivelulla suoritusohjeet löydy. Tässä liikkeessä tosin on valtava apu, jos löydät jonkun näyttämään mallia.

Veikkaan että olet lähinnä painnonnostokyykkyä veivannu (?) (eli tanko korkealla epäkkäillä ja polvet tulee eteen), jos siihen pelkästään keskittyy (kuten itse tein nostamista aloitellessa), niin polvet saattaa pitkällä aikavälillä alkaa huutamaan hallelujaa. Tuo boksikyykky on hyvä johdatus takareisillä/perseellä/alaselällä kyykkäämiseen, vaikkei se nyt tietysti etureisiä kokonaan liikkeestä eliminoi.

Sovittaiskohan me nyt ton liikkeen nimeks se glute/ham raise? Se on ainaki vilahdellu lontoon kielisillä sivuilla. Kuvittelin, että se itse laite olisi joku yksinkertainen vehje, joka irtoaisi kohtuu mammonasummalla, mutta se onkin joku oikea kuntosalivehje ja hintaa vajaa 900e :S

tomimies sanoi:
Sovittaiskohan me nyt ton liikkeen nimeks se glute/ham raise? Se on ainaki vilahdellu lontoon kielisillä sivuilla. Kuvittelin, että se itse laite olisi joku yksinkertainen vehje, joka irtoaisi kohtuu mammonasummalla, mutta se onkin joku oikea kuntosalivehje ja hintaa vajaa 900e :S

Suomeksi kinnerjänne, ei ruveta puhumaan lontoota :D

Mitenkäs semmoinen asia, kun olen nyt yrittänyt tehdä edes vajaalla liikeradalla kinnerjännettä/Colinia ja tsekkaillut netistä, esim. Sakari Selkäinahon saitilta, ohjeita, miten tehdä GHR:ää erikoistelineessä, niin erona näyttäisi olevan se, että GHR:ssä tulee etureiden yläosa laitteen pehmustetta vasten ja yläkroppa taipuu. Minä olen toistaiseksi tehnyt kinnerjännettä kroppa päälaesta polviin suorana, vain jalat taipuvat polvien kohdalta liikkeen aikana. Eli suunnilleen näin (paitti, että lantion kohdalta roppa ei taivu yhtään): http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/WTHamstringRaise.html

Eli tästä on herännyt kysymys, että jos GHR:ää tekee, niin mikä olisi fiksu/oikea tapa?

Hmmm, nyt kun taas kattelen exrx:n videon pätkää GHR:stä, niin jonkun verran erilainen liike taitaa olla, mitä kinnerjänne. Tuossa: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGluteHamRaise.html Ei kai siinä auta, kuin seur. sopivassa reenissä kokeilla salilla aitoa GHR-telinettä, jotta mitenkä erilaiselta liike tuntuu, jos pistää etureidet "pölliä" vasten ja antaa ropan taipua lantiosta.

Pakko sanoa, että on se tuo exrx mahtava saitti! Tuossapa takareisille kaikkee mahdollista: http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1942303

Zone-sarja -42%
oma tapasi on raskaampi ja siten mielestäni parempi takareisiliike.

Ok. Entä liekö jalkojen leveydellä mitään merkitystä kinnerjänneliikkeessä? Olen toistaiseksi tehnyt jalat suht kapealla. Oli miten oli, kokeilen seur. reenissä vähän leventää jalkojen asentoa, sittenpä sen tietää, miltä tuntuu. Pitää myös tehdä lyhyempää sarjaa, mutta korostetaa suoritustekniikkaa. Se on toiminut ennenkin, esim. jalkojennostojen suhteen.

Mitenkä lie esim. huippuluokan pika-aitureilla, pystyvätkö kuinka monta toistoa kinnerjänneliikettä tekemään täydellä liikeradalla? (eikös tää liike ole heille aika vakiokamaa, jostain niin muistelen lukeneeni)

Entä olisiko järkeä tehdä ko liike toisin päin, eli aloittaa "pohjasta", naama aerobicalustaa vasten, siitä ylös ja alas jne.? Toistaiseksi olen aina tehnyt niin, että aloitan liikkeen levosta, eli ylhäältä, ts siellä on sekä liikkeen alku, että loppu, toistojenlaskemispaikka. :D Noh, ehkä mullekin olisi tärkeintä saada liikerata mahd. pitkäksi/täydelliseksi. Suoritustekniikan suhteen olen toiminut kuten muidenkin liikkeiden kohdalla, hallitusti ja rauhassa alas, mahd. reippaasti ylös. Tosin takareiskojen voimat eivät mitenkään vielä riitä kovin nopeaan ylösnousemiseen.

Kokeilkaapa ghrää niin että laitatte jumppamaton rullattuna polven yläpuolelle. Auttaa sen verran että voi tehdä täydellä liikeradalla ja keskittyä rutistamiseen. Tämä siis vain jos ei voimat riitä ilman kepulikonsteja.

Miksi muuten maattavissa takareisikoneissa on lantio taivutettu? Kun taas GHR:ssa ilmeisesti pyritään pitämään vartalo suorana. Liittyykö jotenkin siihen, että takareisi ojentaa myös lantiota.

Suositut

Back
Ylös Bottom