Takareisi kramppaa penkkipunnerruksessa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pecman
  • Aloitettu Aloitettu
Tällainen asia minua ihmetyttää, kun olen viimeaikoina tehnyt penkkipunnerrusta kunnon kaarella ja vetänyt jalkoja samalla vartalon alle niin takareiteen tulee viimeisissä tiukoissa toistoissa helvetinmoinen kramppi. Mitä mieltä voimanostajat ovat? Onko tämä merkki siitä, että olen viimein oppinut käyttämään myös jalkojani hyödyksi punnertaessa vai teenkö liikkeen edelleen väärin?:nolo:

Originally posted by Pecman
Tällainen asia minua ihmetyttää, kun olen viimeaikoina tehnyt penkkipunnerrusta kunnon kaarella ja vetänyt jalkoja samalla vartalon alle niin takareiteen tulee viimeisissä tiukoissa toistoissa helvetinmoinen kramppi. Mitä mieltä voimanostajat ovat? Onko tämä merkki siitä, että olen viimein oppinut käyttämään myös jalkojani hyödyksi punnertaessa vai teenkö liikkeen edelleen väärin?:nolo:

No äkkiä sanon niin, että monet saa kaaresta kunnon hyödyn. Ja jotta kaaresta saa hyödyn niin myös jaloissa, mukaanlukien takareidet, pitää olla nostaessa kunnon pänni eli jännitys. et sikäli teet oikein kaarinostosi.

Koita seuraavaa: a)muuta pikkuisen jalkojen asentoa joko leveemmäksi tai kapeemmaksi. Voi auttaa niin ettei kramppaa.
b)venyttele kevyesti takareisiä ennen kaaripenkkejä.
c)ota kaaripenkeillä vaan 1-3 toistoa. jos ne ei ehtisi niin lyhyissä sarjoissa krampata.pidemmissä sarjoissa älä ota niin kovaa kaarta.

Melko yleinen..kunnon kaari ja viritetyn jousen kaltainen asento pukkaa aiheuttamaan kramppeja. Venyttele ja lämittele vaikka kuntopyörää polkemalla ennen penaa. Koita saada perse ja reidet sen verto tukevasti penkkiin ettei tarvi ponnistaa pohkeilla ja reisillä niin että lattiamatto on rullalla.

Kyllä itse työnnän jaloilla rintaa ylöspäin. Itse en tosin saa kramppeja jalkoihin vaan mulla ne tulevat alaselkään. Jaloilla työntäminen ei ole tietenkään virhe niin kauan kuin perse pysyy penkissä. Voimanostoteknisesti sanottuna takapuolen ei tarvitse edes olla tukipisteenä nostossa, vaan riittää, että se koskettaa sivulta katsottuna penkkiin. Itse pyrin niin kevyeen kosketukseen, että noston aikana takapuolen alta saisi talouspaperin vedettyä pois paperin repeämättä. Jos sillä saa nostomatkaa lyhennettyä niin works for me!

Itse työnnän jaloilla itseäni tangon alle siten, että sivulta katsottuna jalkani eivät ole allani vaan polvien etupuolella jolloin saan työnnön suunnattua paremmin noston suuntaisesti. Oma tapani työntää jaloilla nostaa ylöspäin juuri sitä kohtaa rinnasta/vartalosta johon tanko lasketaan. Jalkojen vartalon alle taittaminen nostaa helposti lantiota ja persettä työnnön suunnasta johtuen. Lisäksi jalkojen vieminen vartalon alle vaatii usein nousua päkijöille, joka ei mielestäni ole yhtä tukeva tapa kuin koko jalkapohjan pitäminen maassa.

Kiitos vastauksista! Pitäisi tietenkin ottaa tavaksi myös rinta- ja selkäpäivänä tuo kuntopyörällä polkeminen lämmittelyksi, eikä rynnätä suoraan latomaan kiekkoja tankoon.

Mielenkiintoisia pointteja n.o.kummosella. Nostaako joku huippunostaja (sinun lisäksesi :thumbs: ) tuolla tyylillä. Itse en muista ainakaan monesti tuollaista nähneeni, vaan yleensä kaikilla on jalat polvien takapuolella.

Nostaako joku huippunostaja (sinun lisäksesi ) tuolla tyylillä. Itse en muista ainakaan monesti tuollaista nähneeni, vaan yleensä kaikilla on jalat polvien takapuolella.

Mä repesin tolle huippunostajajutulle. :lol2: :thumbs:

Enpä kyllä yhtään kovaa nimeä pysty heittämään. Toi on aikalailla itse kehitetty juttu. Eipä tosin ole kukaan nimimiehistä tekniikkaa haukkunutkaan ja ainahan ei voi kopioida muita. Tietysti en näin lyhyenä kaverina saa jalkoja kovin paljon polvien etupuolelle, mutta pointti oli se, että en pyri niitä viemään vartalon allekaan.

Tuohon tekniikkaan on johtaneet mulla monet seikat:

- IPF puolella ei edes saa nousta varpaille.

- Alaselkä vaivojen takia en voi ottaa kaarta siten, että tunkisin jalat vartalon alle. Se kun taivuttaa juuri alaselkää.

- Se miten käytät yläselkääsi kaaren muodostamiseksi vaikuttaa alaselkää tehokkaammin sen kohdan korkeuteen, mistä tanko usein nostetaan.

- Olen tosiaan huomannut, että saan voiman paremmin noston suuntaiseksi ja tavallaan ohjattua tankoon. Seuraavassa lisää siitä:

Jos jalat ovat minulla vartalon alla eli sääri etunojassa niin jaloilla työntämällä saatu voima suuntautuu lattiaan säären suuntaisesti eli jalat vetävät minua tangon alta pois. Tietenkään en luiskahtaisi sieltä, mutta teoriassa jalkojen käytön voimavektori suuntautuu pois päin tangosta.

Eräs käyttämäni ns. kikka on myös se, että irroitan tangon raudoista perse ilmassa. Lasken perseen hipomaan penkkiin samalla kun vedän keuhkot täyteen ilmaa. Näin rinta jää mahdollisimman ylös.

Loogiseltahan tuo sinun teoriasi kuulostaa. Tosin ehkä kaari ei ole niin korkea, jos jalat jättää eteen. Jos penkki olisi 10cm korkeampi niin tuo toimisi varmaan vielä paremmin.:confused:

Olet vaan venytellyt/lämmitellyt huonosti.
Sekä oppinut käyttämään jalkoja etkä enään vaan lötkötä siinä penkillä...
Pitää muistaa venytellä huolellisesti ne jalat+pakarat+alaselkä ennen kovia treenejä.
Ja syödä magnesiumia.

Loogiseltahan tuo sinun teoriasi kuulostaa. Tosin ehkä kaari ei ole niin korkea, jos jalat jättää eteen. Jos penkki olisi 10cm korkeampi niin tuo toimisi varmaan vielä paremmin

Mutta mähän olen melko lyhyt kaveri joten mulle toi penkki on suhteessa korkeampi kuin monelle muulle. Pitkälle kaverille toi ei välttämättä toimi.

Ja mitä kaaren korkeuteen tulee niin vain sen kohdan korkeudella on väliä, mistä pystyt kovat raudat nostamaan. Sillä ei ole väliä onko jokin muu kohta vielä korkeammalla. Tosin onhan niitä oikeasti kovia kaaripunnertajia, jotka ovat miltein kaksinkerroin siinä, mutta itse en pysty siihen vaikka itseäni melko teknisenä ja kaaripenkkaajana pidänkin. Sellaisille jalkojen alle vieminen on perusteltua ja varmaan ainoa mahdollinen tapa ja omaa tapaani parempi.

Koitapa joku kerta tuota yhdessä toisen kertomani kikan kanssa ja anna palautetta.

joo mullakin kramppaa takareidet joskus viimeisessä tiukassa nostossa...samoin myös alaselkä on kovilla...

musta tää kramppi kertoo vaan siitä että osaa hyödyntää muitakin lihasryhmiä punnertaessa...en osaa ollenkaan punnertaa "lahnana" eli ilman kaarta.

PS. perse pysyy penkissä punnertaessa

Itselläni kramppaa yleensä pakara jos joku paikka on krampatakseen. Maksimikaarella otan vain kovat sarjat. Pitkät sarjat tulee otettuo lyöhemmällä kaarella.

Originally posted by Force
Itselläni kramppaa yleensä pakara jos joku paikka on krampatakseen. Maksimikaarella otan vain kovat sarjat. Pitkät sarjat tulee otettuo lyöhemmällä kaarella.

Samat kuviot on mullakin. Takareisi ja pakarat krampaa etenkin kisoissa aina. Yhen kisan oon nostanu ilman oireita.

Minulla on krampannut joskus kovissa penkkisarjoissa trapeziuksen alaosa tai joku niistä sen alueen pienemmistä lihaksista. Se se vasta kiusallista on, kun menee melkein koko sarja vituilleen sen takia. Pitäisi varmaan venytellä hyvin etukäteen kaikki avustavat lihakset, jotka tekee liikkeen aikana enemmän staattista työtä ja kevyesti ne varsinaiset dynaamista työtä tekevät lihakset.

Paljonkos N.O Kummonen sulla vaikuttaa maksimiiin se kaari?

En tiedä. Nostan aina kaarella enkä näe syytä tehdä toisin. Kaari saattaa olla hieman pienempi sarjoissa, mutta periaatteessa nostan aina samassa asennossa kuin kisassa. Enkä tarkemmin ajatellen tee edes tällä hetkellä sarjoja. Pelkkiä ykkösiä vaan.

Jos haluan vahvistaa erityisesti rinnaltalähtöä teen joko normaalipenkkiä pysäytyksillä, penkkiä camber-tangolla tai lattiapenkkiä.

Saatko tarpeeksi magnesiumia?

Re: Re: Takareisi kramppaa penkkipunnerruksessa!

Originally posted by tepa
Saatko tarpeeksi magnesiumia?
Mulla autto ku rupesin syömään magnesiumia...... Loppu krampit ja sen semmoset..... :thumbs:

Noita kalkki-magnesiun-monivitamiini-mineraalivalmisteita tulee otettua päivittäin, joten en usko että magnesiumin puutoksesta on kyse.

Pitää vaan ensi kerralla muistaa polkea kuntopyörää ja vähän venytelläkin ennen penkkipunnerrusta.

Mulla on palautusjuoman proteiinivalmisteessa valmiiksi magnesiumia. :)

Mulla on krampannut penkin aikana takareidet vain kerran. Silloin tein ykköstä.

Back
Ylös Bottom