Tajunnan hämärtyminen treenin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xtreme
  • Aloitettu Aloitettu
Eli otsikon mukaisesti kävi tänään hieman pelottavasti:

Normaali salitreeni, jossa tein melko rankasti jalat ja ojentajat. Tämän jälkeen palkkari (jossa oli hiukka enemmän maltoa kun normipäivänä). Tästä sitten tyytyväisenä autoon ja kohti kotia.

Parin minuutin ajon jälkeen alkoi tuntumaan pikkusen oudolta, sitten alkoi pumppu hakkaamaan kohtuu nopeasti ja tunsi kuinka otsasuonet jyskytti, samalla alkoi jotenkin tajunta heiketä (silmissä sumeni hieman...vaikea selittää).

Ajattelin että nyt ajan vittu tien sivuun, ei kuitenkaan ollut siinä oikein ruuhkassa paikkaa ja keskityin oikein ajamiseen. Parisenkymmentä sekuntia myöhemmin pulssi alkoi tasaantua ja olo muutenkin normalisoitua, ainoastaan kädet hiukka tärisi.

Joskus aiemmin kerran ollut samanlainen olotila, silloin tosin dietillä ja olotila jäi päälle. Silloin menin päivystykseen ja ottivat sydänfilmin ja verikokeita, mitään ei löytynyt...antoivat tripin ja passittivat kotiin.

Sitten kuuluukin kysymys: Mistä vitusta tällainen voi johtua? Voiko verensokeri heilahtaa noin rankasti, niskat lyödä jumiin vai mitä...vapaasti vaan ideoita nakkelemaan.

Itse veikkaisin ihan empiirisen kokemuksen perusteella todella alhaista verensokeria ja nestehukkaa, on nimittäin käynyt useasti samalla tavalla rankkojen treenien (ei punttisali) jälkeen. Junnuna tuota tapahtui hyvin usein, mutta nyt vanhemmalla iällä melko harvoin.

Uupunut olo, päätä särkee ja jyskytys kuuluu korvissa, pyörryttää, näkö sumenee (tai pahimmillaan lähtee miltei kokonaan - sattunut pari kertaa nuorempana). Oireet katoavat suhteellisen nopeasti kun syö pienkin määrän hiilaripitoista safkaa, juo nestettä, heittää pitkälleen ja lepää. Pelkällä levolla (esim. autossa istuminen) oireet hellittävät itsellä myös, mutta palaavat heti kun lähtee taas liikkeelle. Ruoka ja neste auttavat.

Ei vaarallista, luulisin, ainakin itse olen vielä hengissä ja 100% perusterve, heh.

Onko ruokaa koneessa tarpeeksi kun treenaat? Itellä oli kans joskus kouluaikoina kun en syöny aamupalaa niin saatto yhtäkkiä tulla just noi oireet. Asia korjaantui puolessa tunnissa kun sai ruokaa ja pääsi lepäämään.

Laitetaan nyt sitten vielä taustaa:

Treenitaustaa on salihommista kuutisen vuotta, josta kolme oikeasti tosissaan. Lisäksi urheilutaustaa löytyy jalkapallosta ja uinnista.

Viimeisen vuoden olen treenannut siten, että ennen treeniä en syö ~3 tuntiin mitään paitsi banaanin noin tuntia ennen treeniä, suoraan duunista siis menen salille. Ja mitä ravintoon muuten tuleen niin noin 500kcal plussalla mennään.

Nestehukka tuskin kyseessä, koska juon töissä (toimistotyö) noin kaksi litraa vettä pitkin päivää + ruokajuomat, sekä treenin aikana meni tänään vettä sellainen 7 desin tonkallinen.

Pari vuotta sitten (siis silloin kun kävin samasta asiasta lekurilla) antoivat verenpainekortin, johon olen pyytänyt mittaustuloksen kun olen lekurilla/työterveyshuollossa käynyt. Siinä lepää seuraavia arvoja:

142/72, 150/80,140/82,143/77,134/81.

Joten eivät ainakaan nuo ole mitenkään "liian" korkeita. Viimeisestä mittauksesta tosin on yli puoli vuotta, mutten kyllä näe syytä miksi olisi noussut.

Ylimääräisen suolan käytön olen pyrkinyt pitämään vähäisenä, koska sitä tulee kuitenkin ruisleivästä, raejuustosta, duunipaikan lounasravintolasta :) yms.

Ja tämä outo fiilinki ei tosiaan tullut treenin aikana eikä välittömästi sen jälkeen, vaan vasta muutaman minuutin päästä palkkarin nauttimisesta ja akuutisti ilmeni tosiaan autossa, jossa myös hävisi.

Mulla tuli juurikin viime treenin jälkeen sama olo. Palkkarin jälkeen laittelin vaatteita niskaan ja alko jyskyttää päässä ja tuli heikko olo.Muutenkin tuntui absurdilta olo.Kävelin siinä pyörälle ja olo palautui normaaliksi. Veikkaan että palautusjuoman aiheuttama jutska verensokerissa tai jossain...Söin tosin 200 grammaa karkkia ennen treeniä :D

Eli otsikon mukaisesti kävi tänään hieman pelottavasti:

Normaali salitreeni, jossa tein melko rankasti jalat ja ojentajat. Tämän jälkeen palkkari (jossa oli hiukka enemmän maltoa kun normipäivänä). Tästä sitten tyytyväisenä autoon ja kohti kotia.

Parin minuutin ajon jälkeen alkoi tuntumaan pikkusen oudolta, sitten alkoi pumppu hakkaamaan kohtuu nopeasti ja tunsi kuinka otsasuonet jyskytti, samalla alkoi jotenkin tajunta heiketä (silmissä sumeni hieman...vaikea selittää).

Ajattelin että nyt ajan vittu tien sivuun, ei kuitenkaan ollut siinä oikein ruuhkassa paikkaa ja keskityin oikein ajamiseen. Parisenkymmentä sekuntia myöhemmin pulssi alkoi tasaantua ja olo muutenkin normalisoitua, ainoastaan kädet hiukka tärisi.

Joskus aiemmin kerran ollut samanlainen olotila, silloin tosin dietillä ja olotila jäi päälle. Silloin menin päivystykseen ja ottivat sydänfilmin ja verikokeita, mitään ei löytynyt...antoivat tripin ja passittivat kotiin.

Sitten kuuluukin kysymys: Mistä vitusta tällainen voi johtua? Voiko verensokeri heilahtaa noin rankasti, niskat lyödä jumiin vai mitä...vapaasti vaan ideoita nakkelemaan.

Itsellä on paniikkihäirö ja kohtaukset ovat olleet juuri tuollaisia,siihen ei kuole.
ja juuri tuo että kädet tärisee ja on uupunut olo kohtauksen jälkeen on normaalia.

Googletappa paniikkihäiriöstä niin löydät varmasti yhtäläisyyttä.

Silloin kun viimeksi samasta asiasta kävin lekurissa tutkiskelin asiaa ja itse kanssa epäilin paniikkihäiriötä ja yritin jo silloin lääkärissä käydessäni lääkärille ehdottaa, mutta se jostain syystä tyrmäsi sen heti.

Eikä tuo näiden "kohtausten" frekvenssi oikein taida päteä paniikkihäiriöön, kun edellinen vastaava olotila on noin kahden vuoden takaa.

paniikkihöiriö, tuo sydämmentykytys ja epätodellinen olo on tuttua monelle. ja vielä kun verensokerit heilahtelee..

Back
Ylös Bottom