Taistelulajeja ummikolle?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Edelleen seuroissa on eroa

...kuten on tietty selvääkin. Maksut ovat luonnollisesti kiinteistö- ja seurakohtaisia; tottakai esim. salivuokrat ovat vaikkapa pääkaupunkiseudulla suuremmat, kuin vaikka pohjoisemmassa ja nehän katetaan harjoitusmaksuilla.

Eli kannattaa kysellä lähimmästä seurasta tätä hintapolitiikkaa. Esimerkiksi meillä täällä "Hämmeessä" voi samalla vuosimaksulla harjoitella muitakin seuran lajeja, kunhan käy peruskurssit. Näin sitä saakin sitten jopa kuudet ohjatut treenit viikossa (ja eri päivinä, toki).

TJJ sanoi:
Mutta tietysti, jos luonto ei kestä kumartaa niin minkäs sille voi. Onhan se merkitykseltään lähes sama kuin kättely..

Niin, tästähän oli mainittu jo aikaisemmin tuolla keskustelussa, mutta itseäni ihmetyttää kyllä myös joskus ihmisten asenne ns. salietikettilajeja kohtaan. Itselläni on harjoittelutaustaa useammasta perinteisestä budo-lajista, moodoo-lajista (korealaiset) ja sittemmin suoraviivaisemmista ottelulajeista (potkunyrkkeily, shootfighting, SW, MMA). Joka ikisessä on jonkinlainen rituaali, jolla kunnioitetaan harjoitusvastustajaa ja opettajaa/valmentajaa harjoituksen alussa tai lopussa. Monissa lajeissa taputetaan valmentajalle ja kanssaharjoittelijoille harjoitusten jälkeen. Perinteisemmissä lajeissa harjoitusvastustajalle kumarretaan, potkunyrkkeilyssä kumerrataan, tai lyödään hanskat yhteen sparrin alussa. Paini-/vapaaottelulajeissa kätellään vastustajaa harjoitteen alussa ja usein vielä harjoituksen päättyessä tehdään sama, tai kovamman sparrimatsin jälkeen usein halataan vastustajaa, kuten ottelunkin jälkeen. Näillä kaikilla rituaaleilla on mielestäni tarkoitus osoittaa kunnioitusta ja arvostusta, niin hyvälle ja osaavalle valmentajalle kuin tulevalle sparrikumpanille ja myös samalle sparrikumppanille sparrin jälkeen. Kovan sparrin jälkeen on mielestäni myös tärkeää osoittaa, että harjoittelu tehtiin hyvässä hengessä ja mitään ei jäänyt hampaankoloon, koska samojen ihmisten kanssa sitä harjoittelua pitää jatkaa myös tulevaisuudessa.

Ymmärrän kyllä hyvin sen näkökannan, että "nyt mulle syötetään jotain, mitä mä en halua", mutta mielestäni tämä pelko on vähän kevyt näkökanta sivuuttaa kaikki lajit, jotka sisältävät tämänkaltaisia perinteitä/tapoja.

Kyllähän meillä ainakin Krav Magassa kumarretiin alussa ja lopussa. En ymmärrä mikä siinä on niin kauhiaa jos vähän joutuu kumartamaan.

Kumartaminen on lajikohtainen juttu.
Esim. magassa se on tapa tervehtiä valmentajaa. Kyse ei ole kunnianosoituksesta sinällään. Eli olisihan se yks vaihtoehto, että valmentaja ennen reenejä kättelis jokaisen ja kyselis mitä kuuluu ja mites menee.
Mutta eiköhän tää oo nopeampi vaihtoehto. vai mitä?
Itse kyllä harjoituksissa joskus nyökkään parilleni sparrin jälkeen tai kovan harjoitteen jälkeen: Ikäänkuin kiitoksena, että hän antoi kehonsa harjoituskäyttöön minulle ja luotti minuun.
No big deal.

Niin-pä. Kumartaminen näyttää olevan aikamoinen ongelma (taas kerran). Mutta tervehdys mikä tervehdys. Saattaa hyvinkin olla niin, että moni länsimainen ihminen näkee sen eräänlaisena nöyristelynä, mutta ei siitä sentään ole kyse.

Reishiki, (kumarrus)etiketti on budolajeissa yksi niistä asioista jotka nimenomaan tekevät budosta budoa. Kumarruksella ilmaistaan mm. kunnioitusta, kiitollisuutta, kurinalaisuutta ja itsehillintää.

Voi tietenkin olla, ettei sellaisten ominaisuuksien kehittäminen ole nykyisin kovinkaan "muodikasta." Kun tärkeämpää näyttää olevan vain oppia nopeasti katutappelun alkeet.

Jokaisella lajilla on omat ominaispiirteensä, samoin jokaisella ihmisellä. Joten se, mikä laji on paras ja toimivin on aika henkilökohtaista. Itse olisin pirun huono potkunyrkkeilijä - jalka kun ei vanhalla nouse...

Luin joskus Ruttenin biographyy ja mun mielestä se alotti alunperin tkd:llä, josta ilmeisesti omaakin ainakin sen yhden danin. Muya Thai oli seuraava laji ja kai se on jotain subbaria yms. treenaillu kanssa kun tuntuu noi mattotekniikatkin luonnistuvan.

Näin siis muistelen että asia meni sen lajien puolelta

Unohdinpa vielä sanoa että Hapkido on ihan jees ip-lajiks, Sin moo:sta en osaa sanoa kun ite treenaan Kwan Nyom tyylisuuntaa joka on vallan mainio kokonaisuus.

Mutta oon myös Willien kanssa että opettaja ja seura ratkasee, ei laji. :kippis1:

Krav Magahan on silkkaa tuhon aiheutusta (ainakin oli silloin kun se kehiteltiin)? Koska senhän kehitti joku Israelisten jokkkojen komentaja, mikäli tiedot joita olen saanut pitävät paikkansa. Esim. magasta kertovassa kirjassa on ohjeet: "Miten selviä pommituksesa" ja "Taistelu tankkeja vastaan" elikkäs eiköhän tolla lajilla pärjää, tietysti se vaatii harjoittelua.
Nyt tulee Off topic juttu:
Eräs tietämäni ohjaaja lähetti ohjaaja kurssille kaksi kehittyneintä oppilastaan (kurssi maksoi 10000€ ja siitä puolet järjestettiin Israelissa jos selvisi koulutuksesta niin pitkälle) jotka sitten ensimmäisessä tasokokeessa saivat vastaansa 2 sellasta 110kg häiskää ja kouluttaja anto merkin ni nää koljatit alko hakkaamaan niitä sällejä... oli ollu kuulema ihan pahoinpitelyn näköstä touhua, sen jälkeen ku kaverit oli päässy sairaalasta koulutuksen pitäjä tuli sanomaan että: "Ette läpäisseet ensimmäistä taso koetta ettekä voi suorittaa koulutusta loppuun."
Tosta voi päätellä miten kovasta ja vaativasta lajista on kyse.

Boosteri sanoi:
Jaa, no sitten ne lajit missä on sadan miehen kumitet sun muut on varmaan vielä kovempia ja vaativampia? :zzzz:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Boosteri sanoi:
Eräs tietämäni ohjaaja lähetti ohjaaja kurssille kaksi kehittyneintä oppilastaan (kurssi maksoi 10000€ ja siitä puolet järjestettiin Israelissa jos selvisi koulutuksesta niin pitkälle) jotka sitten ensimmäisessä tasokokeessa saivat vastaansa 2 sellasta 110kg häiskää ja kouluttaja anto merkin ni nää koljatit alko hakkaamaan niitä sällejä... oli ollu kuulema ihan pahoinpitelyn näköstä touhua, sen jälkeen ku kaverit oli päässy sairaalasta koulutuksen pitäjä tuli sanomaan että: "Ette läpäisseet ensimmäistä taso koetta ettekä voi suorittaa koulutusta loppuun."

Homman pointti lienee se, että 10000000€ kurssimaksua ei palauteta, vaan suoritus hylätään mikäli kokelas ei selviä edeltävistä tasokokeista. Seuraavassa tasokokeessa vastassa olisi ollut 4 noin 150 kg häiskää ja kenttälapiot. Kolmannessa tasokokeessa vastaan tulee kaksi pataljoonaa Bengurion-tankkeja, joiden jälkeen on ylitettävä miinakenttä ja juutalaisten siirtokuntia ympäröivä berliininmuuri.

Voiko tämän jälkeen kukaan enää koskaan väittää, etteikö Krav Maga olisi rahastusta?!!!111??!

;)

reino sanoi:
Homman pointti lienee se, että 10000000€ kurssimaksua ei palauteta, vaan suoritus hylätään mikäli kokelas ei selviä edeltävistä tasokokeista. Seuraavassa tasokokeessa vastassa olisi ollut 4 noin 150 kg häiskää ja kenttälapiot. Kolmannessa tasokokeessa vastaan tulee kaksi pataljoonaa Bengurion-tankkeja, joiden jälkeen on ylitettävä miinakenttä ja juutalaisten siirtokuntia ympäröivä berliininmuuri.

Voiko tämän jälkeen kukaan enää koskaan väittää, etteikö Krav Maga olisi rahastusta?!!!111??!

;)

Hahahahaha ei saatana! Ei kuulu asiaan, mutta oli kokoviikon parasheitto :lol2: :lol2: :D
Jumankeuta nauroin niin että vatsaan sattu ja puklasin vedet nenästä.

Pecman sanoi:
Jaa, no sitten ne lajit missä on sadan miehen kumitet sun muut on varmaan vielä kovempia ja vaativampia? :zzzz:
No tai sitten lajin kehittäjät haluaa vaan pitää TASOA yllä mutta onhan se ihan sairasta rahastusta... mutta tasokokeiden tarkoituksena on kuitenkin pitää lajin tasoa yllä?

Itekin oon tässä miettiny että pitäs alottaa joku kamppailulaji, mutta en osaa päättää minkä aloittais. Mielessä on pyöriny lähinnä Kickboxing ja Taekwondo.

Lajin pitäisi aika monipuolinen, eli ei hinkata koko ajan niitä samoja potkuja ja lyöntejä, nimittäin sellaseen kyllästyisin heti. Ja sparraamaan haluaisin aika nopeasti päästä. Rituaaleilla ja "erikoisilla karate-ääntelyillä" ei mitään väliä.

yajo sanoi:
Itekin oon tässä miettiny että pitäs alottaa joku kamppailulaji, mutta en osaa päättää minkä aloittais. Mielessä on pyöriny lähinnä Kickboxing ja Taekwondo.

Lajin pitäisi aika monipuolinen, eli ei hinkata koko ajan niitä samoja potkuja ja lyöntejä, nimittäin sellaseen kyllästyisin heti. Ja sparraamaan haluaisin aika nopeasti päästä. Rituaaleilla ja "erikoisilla karate-ääntelyillä" ei mitään väliä.

Jos monipuolista lajia haet niin Hapkido on kova sana :rock:

steven_seagal sanoi:
Jos monipuolista lajia haet niin Hapkido on kova sana :rock:
Lähin hapkidon treenauspaikka on 40km päässä niin ei onnistu. Taekwondo tai Kickboxing se laji tulee olemaan en vaan vielä tiedä kumpi.

steven_seagal sanoi:
Eikös Kickboxingissa ole myös aika paljon erikois- ja hyppypotkuja
On niitä pari mutta niitä ei treenailla koska ne ei ole niin käytännöllisiä ottelu-tilanteessa..

yajo sanoi:
Lähin hapkidon treenauspaikka on 40km päässä niin ei onnistu. Taekwondo tai Kickboxing se laji tulee olemaan en vaan vielä tiedä kumpi.
Näistä kahdesta itse päädyin Kickboxing-seuraan koska olin itse yhtä "malttamaton".. :D mutta kyllä joka lajissa hinkataan perusliikkeitä aika paljon, mutta me päästiin jo peruskurssin(kesto 2kk) loppuosassa sparrailemaan.
Kokemuksia on myös Taekwondosta, mutta ei niin hyviä, koska ei paikat kestäny potkimista tyhjään ja siellä hinkattiin niin paljon samaa...

Back
Ylös Bottom