Nähdäkseni kukaan ei netissä normaalisti toimi seuransa edustajana, ellei erikseen niin sano. Ainakaan minun mielipiteeni eivät ole Kickboxing Teamin virallinen kanta. Ainoastaan leiri- ja kurssi-ilmoituksissa toimin seuran virallisen tiedottajan ominaisuudessa tai muuten jos niin erikseen ilmoitan. Seurani nimi on viestieni alla vain informaatiotarkoituksessa.
Tietysti joku voi tehdä johtopäätöksiä seuramme muiden jäsenten ajatusmaailmasta minun juttujeni pohjalta, kun nyt kuitenkin toimin treenien vetäjänäkin, mutta ne ovat hänen omia johtopäätöksiään. En myöskään häpeä mielipiteitäni.
Saat. Minä jopa vastaan. Mielestäni on keskustelun kannalta erittäin olennaista tietää jotain toisen tietotasosta. Onhan aivan eri asia selittää vaikkapa lyömisestä aloittelevalle judokalle ja nyrkkeilyn suomenmestarille. Asiat kannattaa selittää eri tavoin ja painottaa eri näkökohtia.
Kirjoitat paljon ja sinulla on melko paljon käsityksiä ja mielipiteitä. Myös kamppailu-urheilusta. Sain silti sen vaikutelman, että tietotasosi tältä saralta ei olisi erityisen syvällinen. Itseasiassa pidän ajatustasi treenaamisesta ilman säärisuojia (täysillä) aivan absurdina. Eihän niin kukaan tee. Siksi halusin hieman tarkennusta taustaasi, jotta osaisin asettaa sanani oikein. Oeltan, että olet harjoitellut lähinnä "perinteisiä" lajeja.
En kyllä itsekään tajunnut, mikä merkitys suojien käytöllä on treeni-intensiteettiin enen kuin tutustuin potkunyrkkeilyyn. Kuvittelin ihan tosissaan potkivani ja lyöväni täysillä ilman suojia, mutta totuus oli vähän toinen.
En tietenkään toimi seuran virallisen edustajana, mutta näen seuran jokaisen jäsenen kyllä edustavan seuraansa missä ikinä keskusteleekin. Pakkotoiston yleistä osiota lukemalla on tullut melko selväksi, että kaikki ihmiset eivät kykene erottamaan yksilöä ryhmästä.
Kuten sanoit, minulla on paljon mielipiteitä, joten saatan tämän palstan suuruuden vuoksi omata jopa eniten kontaktipintaa seuran ulkopuolisiin ihmisiin. Osan, kuten esimerkiksi ilmeisesti sinun, mielestä kannanottoni saattavat olla täysin tuulesta temmattuja. Seison kyllä sanojeni takana niitä häpeämättä, mutta olen elämässäni yleensäkin melko tarkka siitä, että olen ainoa joka niiden takana joutuu todella seisomaan.
Toisaalta haluan säilyttää myös anonymiteettini netissä. Olen tavannut kyllä runsaasti ihmisiä pakkikseltakin, mutta siihen asti kunnes kohtaan jonkun kasvokkain ja sanon käsipäivää, olen pelkkä nimimerkki ja toivon sellaisena pysyvänikin.
Harrastamani lajit eivät välttämättä ole mitenkään perinteisiä, vaan niiden yhdistävä tekijä on ollut, että ne ovat pitkälti taistelulajeja (teen itse jaon lajien välillä kamppailu-urheilulajeihin, itsepuolustuslajeihin ja taistelulajeihin harjoiteltavien päämäärien mukaan).
Siinä olet oikeassa, että tietämykseni ei varmastikaan ole kovin syvällistä. Mitäpä muutakaan se voisi ollakaan tällä kokemuksella. Totesin myös edellisessä postauksessani tutustuneeni suureen joukkoon lajeja harjoituksiin kenties osallistuen, mutta niitä varsinaisesti pidempään harrastamatta. Pinnallinenkin raapaisu riittää kuitenkin esimerkiksi TSM:sta kertomaan sen, ettei korkeita potkuja vartaloon potkivalla voi olla kovinkaan pitkää TSM taustaa. Melko lyhyenkin harjoitusten seuraamisen jälkeen tekninen ero vaikkapa siihen taekwondoon tulisi käydä selväksi. Vaikka tietoni saattavat olla pinnallisia, käytän niitä kuitenkin vielä pinnallisempien tietojen paikkaamiseen niitä havaitessani.
Omasta mielestäni suojia siis tarvitaan ajoittain ehdottomasti. Kyse on vain sopivan kombinaation löytämisestä näiden harjoitusmuotojen välille.
Olisiko tuossa kirjoittamassani pätkässä syy nähdäkseni keinotekoiseen erimielisyyteemme? Tuosta ajatusvirheestä saa kyllä sen käsityksen, että suojitta täydellä kontaktilla tapahtuva sparraaminen olisi suojilla ja täydellä kontaktilla tapahtuvaa sparraamista yleisempää. Sparraan siis itsekin valtaosin suojien kanssa ja nähdäkseni olemme pitkälti samaa mieltä niiden tarpeellisuudesta. Ymmärtääkseni totesin TSM:n osaltakin, että suojien käyttö mahdollistaisi sparrauksen määrän
moninkertaistamisen.
Harjoittelullamme on kuitenkin eri päämäärä, sillä sinä harjoittelet ymmärtääkseni nimenomaan kamppailu-urheilua silmälläpitäen. Taistelulajeissa, kuten myös itsepuolustuslajeissakin, harjoitellaan tuntematonta vastustajaa ja tuntematonta ajankohtaa varten. Näen ensiarvoisen tärkeänä, että myös siihen kontaktiin totutaan. Kenttiensankari, Joni ja minä tunnistamme ilmeisesti kaikki ilmiön, jossa ilman suojia käytävä sparraus muuttuu varovaisemmaksi. Olisi perin hankalaa, jos tuo varovaisuudentunne kohdataan ensimmäistä kertaa silloin, kun opittuja taitoja tarvittaisiin oikeasti. Suojia ei ole silloin saatavailla avuksi. Suojilla ja suojitta sparraaminen täydellä kontaktilla ei välttämättä ole sama asia, mutta kummassakin on mahdollista mennä täysillä. Ei Ferrarilla ja Ladalla täysiä ajaminenkaan ole sama asia, mutta kummallakin on mahdollista ajaa täysillä.
Joni ei aivan suoraan vastannut kysymykseeni, mutta hän kirjoitti kyllä ottelujen kehittävän eniten. Siinä missä en itse ottele, näen suojitta sparraamisen olevan yksittäinen minua ehkäpä eniten kehittävä tapa. Se ei ole mikään jokapäiväinen harjoite, mutta se voi opettaa paljon.