Tahtoa treenaamiseen löytyy, mutta väsyttää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tired
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmani saattaa kuulostaa hiukan tyhmältä mutta olen nyt treenaillut noin 5 kuukautta penkillä, käsipainoilla jne ja massaakin on kertynyt ihan kivasti (en käytä lisäravinteita, kannattaisiko?). ja käynyt myös noin 3kk lenkillä mikä on nyt kyllä vähentynyt huomattavasti. Ongelma siis on se että väsyttää. Aina koulun jälkeen kun tulen kotiin niin alkaa väsyttää mielettömästi. Haluaisin kyllä treenata mutta aina kun alkaa treenaamaan niin hyvä ettei nukahda penkkiin :zzzz: Tahtoisin todella taas jaksaa treenata joten voisiko joku kertoa mikä auttaisi, parempi ruokavalio kenties? Nukuttua kyllä tulee öisin tarpeeksi? Vielä kerran anteeksi tyhmä kysymys.

Ja tää vissii kuuluis aloittelija osioo...pyydän anteeksi

Ittellä on kanssa usein väsyny olo koulun jälkeen. Ratkaisuksi olen nukkunut päikkärit 1/2-2h, jonka jälkeen juon kahvia ja pepsiä tai joskus energiajuoman (Battery tms.), sitten kyllä treeni kulkee paremmin kuin hyvin, poikkeuksetta.

Joskus väsymystä voi aiheuttaa just joidenkin aineiden puuttuminen/liian vähäinen saanti, joten voisit alkaa kiskoa vitamiineja (multi tabs/vastaava on tavalliselle tallaajalle kuulemma ihan riittävä).

Lisäravinteista senverran, että palautusjuoma on ihan kätevä, ellei hyvää ravintoa ole pian treenin jälkeen saatavilla. Ei ole kallista, ellei osta hifijuomia.

En tiedä välineistäsi mutta tuo kotona treenaaminen ei ole kovinkaan monipuolista yleensä.Jos siis treenaat kotona? Kehoittaisin sinua menemään salille missä on muita ihmisiä, enemmän laitteita ja enemmän rautaa! Sieltä saa treenikavereita ja motivaatio nuosee huomattavasti kun on muita joiden kanssa vaikka vähän "kilpailla" :)
Ja jos ruokaa epäilet syyksi väsymykseen niin täältä löytyy miljoona threadia oikeanlaisesta ruokavaliosta joten opiskelemaan vaan:thumbs:

Itsekin kärsin aika ajoin väsymyksestä. Nukutko tosiaan tarpeeksi? Unentarve vaihtelee yksilöiden välillä valtavasti. Joku pärjää 5-6h unilla mainiosti, toinen vaatii väh. sen 8h, ettei kulje zombiena koko päivää.

Todennäköisempi vaihtoehto on tuo ruokavalio. Jos syöt pari kertaa päivässä ison aterian, niin kyllähän se alkaa väsyttämään. Väsymystä aiheuttaa myös, jos syö liian vähän. Ateriota pitäisi ripotella pitkin päivää, ettei verensokeritaso pääse heittelemään liiaksi.

Sinun tapauksessa voisi auttaa, jos ottaisit kouluun jotain evästä mukaan. Jogurttia, banaania tai jotain. (käsittääkseni ei mene ermanni alas:D )

Sitten, kun päätät lähteä salille treenaamaan ohjelman kanssa niin kannattaa tuota lisäravinneasiaa funtsia uudestaan.

Joo ei kannata stressata tällä hetkellä ettei jaksa. Ei jaksa täällä muutkaan. Nyt on niin synkkä talvi, joka lisää väsymystä. Ainakin itselläni olen huomannut että ei jaksaisi ja väsyttää. Ja luulen että se liittyy siihen että taivaalta sataa paskaa eikä lunta näy. Viikon valkoinen maa ja pirtsakka pakkanen piristäisi päivää.
Suosittelisin jotain energiajuomaa tms. ja kovaa yrittämistä vain.

Syötkö kouluruokailun ja kotiintulon välillä mitään välipalaa? Monet ihmiset ovat rättiväsyneitä töistä/koulustatulon jälkeen, koska ovat antaneet verensokerinsa laskea iltapäivän aikana liian alas.

Tunnin tai parin päiväunet koulun/duunin jälkeen, niin aivan uutena miehenä lähtee kuntoilemaan. Pidempiä päiväunia en suosittele, koska silloin se on pois yöunista ja vähempikin riittää nostamaan virkeystasoa.

Täällä onkin tullut jo hyviä vinkkejä, kuten
-päikkärit (joillekin tunti on jo aivan liikaa, ja tulee vaan isompi koomapöhnä. Kokeile aluksi 15 min. - ½ tuntia, ja katso mitä saa aikaan)

-energiajuomat (itse käytän Ed Lemon lightia, kyllä potkii!)

-vitamiinien lisäys: väsymys voi olla mm. jonkin B-vitamiinin, raudan tai C-vitamiinin puutosta, näiden saanti kandee tsekata

-ruokailu: pitkin päivää kannattaa tosiaan nauttia monta pientä ruoka-annosta, mutta olisin itse suosinut proteiinipitoisia eväitä esim. kouluun. Proteiinipitoinen ruoka saa hermoston erittämään dopamiini-nimistä hormonia, joka tiettävästi piristää. Hiilareiden myötä taas kehossa alkaa erittymään serotoniinia, joka taas on rauhoittava hormoni.

Ja tosiaan tämä iänikuinen pimeys, loska ja vesisade saattavat tehdä osansa. Monen suusta on kuulunut ärräpää, jos toinenkin tämän ainaisen mälsän sään takia. Elä siis stressaa: kun kevät tulee ja aurinko rupeaa hellimään hipiää, niin olokin paranee!

Itsellä tullut tavaksi, että koulun jälkeen suht tuhti ruoka annos, sen jälkeen 1-2h lepoa pakkiksen äärellä battery tölkin kanssa ja kyllä jaksaa :)

Ongelma siis on se että väsyttää.

Kummallinen kun väsyttää :D .

Voisiko olla, että tarviit taukoa - lähinnä kevyttä viikkoa tai muutaman vuorokauden taukoa niin että vaan venyttelet, istut saunassa ja käyt ehkä kävelemässä rauhallisesti? Se on niin nöyryyttävää tarvita taukoja vaikka treenien teho on vielä aika matala mutta niin se vaan on - ainakin pääosalla meistä.

Ulkoilu auttoi itsellä paljon ylläpitämään vireystasoa koulu- ja opiskeluaikoina. Ainakin joskus ulos tauoilla ja mahdollisuuksien mukaan lounas eri rakennuksessa.

Ruokavalio kiinnostaisi saada näytille. Epäilen että ravintoa tulee yksinkertaisest liian vähän ja siitä johtuu tuo väsymys.

Ja vaikkei tätä kysyttykään, niin kiinnsotaisi nähdä myös tuo treeniohjelma. Vähän jäi sellainen kuva, että ohjalme on rinta, ojentaja, hauis painotteinen ja se ei pidemmän päälle ole yhtään hyvä juttu. Voi toki olla että sain vain väärän käsityksenkin.

Mites hemoglobiinin laita? voi olla arvot melko matalana eli anemia kyseessä.. Tämähän tietenkin johtuu suoraan ruokavaliosta, koska elimistö ei saa tarpeeksi rautaa yms.

Itselläni muutama vuosi sitten oli myös samanlainen ongelma, että aina väsytti ihan pirusti eikä jaksanut mitään muuta tehdä kuin nukkua ja naamakin oli kuin "kalkkilaivan kapteenilla". Ja kun nukutti, niin ei jaksanu syödä jne. Kävin sitten lääkärissä mittauttamassa hemoglobiinin, niin tulos oli 98, olin ihan silleen että w00t! Normaali hemoglobiiniarvo miehellä on siinä 150 paikkeilla. Että oli aika reilusti alakanttiin. Lääkäri määräsi sitten syömään rautatabletteja eli "söin rautaa ja paskansin kettinkiä".. Hemoglobiini nousi -> loppui väsymys -> ruoka maistui.

Eli kannattaa se ruokavalio tarkistaa, että onko se tarpeeksi monipuolinen ja terveellinen.

Mites hemoglobiinin laita? voi olla arvot melko matalana eli anemia kyseessä.. Tämähän tietenkin johtuu suoraan ruokavaliosta, koska elimistö ei saa tarpeeksi rautaa yms.

Itselläni muutama vuosi sitten oli myös samanlainen ongelma, että aina väsytti ihan pirusti eikä jaksanut mitään muuta tehdä kuin nukkua ja naamakin oli kuin "kalkkilaivan kapteenilla". Ja kun nukutti, niin ei jaksanu syödä jne. Kävin sitten lääkärissä mittauttamassa hemoglobiinin, niin tulos oli 98, olin ihan silleen että w00t! Normaali hemoglobiiniarvo miehellä on siinä 150 paikkeilla. Että oli aika reilusti alakanttiin. Lääkäri määräsi sitten syömään rautatabletteja eli "söin rautaa ja paskansin kettinkiä".. Hemoglobiini nousi -> loppui väsymys -> ruoka maistui.

Eli kannattaa se ruokavalio tarkistaa, että onko se tarpeeksi monipuolinen ja terveellinen.

Prkl! Mulla on vähä samaa vikaa. Tuntuu et semmone nuutunu olo kokoajan, tosin reeni kulkee aina loistavasti. Mutta sit joskus taas tuntuu et ruoka ei uppoa millään ja välillä se taas menee oikeen liukkaasti ahmimalla alas. Voiskohan olla et mullakin ois jonkin näköstä raudan puutetta, vai onko viisaammilla tietoa et mistä muusta toi vois johtua?! Sen tiedän et ruokavalio on hyvässä kuosissa, mut voisko silti olla et on jonkinlaista puutostilaa jostakin?

Prkl! Mulla on vähä samaa vikaa. Tuntuu et semmone nuutunu olo kokoajan, tosin reeni kulkee aina loistavasti. Mutta sit joskus taas tuntuu et ruoka ei uppoa millään ja välillä se taas menee oikeen liukkaasti ahmimalla alas. Voiskohan olla et mullakin ois jonkin näköstä raudan puutetta, vai onko viisaammilla tietoa et mistä muusta toi vois johtua?! Sen tiedän et ruokavalio on hyvässä kuosissa, mut voisko silti olla et on jonkinlaista puutostilaa jostakin?

En nyt välttämäättä viisaampi ole, mutta mulla oli tossa pari vuotta sitten ihan samanlaisia oireita. silloin mulla todettiin raudan imeytymishäiriö, joka meni sitten rautakuurilla ohi. Syytä ei kyllä saatu selville. Johtuu yleensä pitkäaikaisesta sairastelusta, mut mulla ei mitään flunsaakaan ollu..Mulla on tavallisesti korkea hemoglobiini (165) ja se laski parissa viikossa reilusti (111). toihan ei oo vielä ees vakava anemia, mutta koska muutos oli noin suuri niin huomasin muutoksen, varsinkin kun se hemoglobiini oli taas "normaalilukemissa".
Mä käyn vieläkin huvin vuoksi mittauttamassa kaiken maailman arvoja aina sillon tällöin.. saapahan ainaki varmuuden.

Työpaikan tai koulun tms. terveyssiskot mittaa noi arvot niin nopsasti, ettei kannate paljoa arpoa meniskö mittaan vai ei.

Itellä sama vaivaa. Treeni kyl kulkee mut aamulla ei meinaa millään päästä ylös. Vaikka nukkuis 8-12 tuntia. Yksinkertaisesti unta vaan riittää niin pitkään kun jaksaa nukkua. Kummallista kun aina ennen olen ollut aamuvirkku ja pärjännyt vähillä yöunilla. Monesti tuntuu et jos nukkuu vaan 5-7tuntia niin herääminen on paljon helpompaa. Salilla oon käynyt kohta puolvuotta. Semmoisella aika muuntuvaisella 5 jakoisella ohjelmalla. En oo kyl syönti tottumuksia hirveesti muuttanut. Et sil kahella kunnon ruualla aamu ja iltapalalla koittanut pärjätä. Viimeaikoina vetäny noita 500mg c-vitamiini tabletteja eivätkä oikeastaan ole auttaneet mitenkään.

niin se tuli vielä mieleen, että oon kuullu joskus sellasen mun lekurilta, että jos käy paljon salilla niin unentarve kasvaa ja aerobinen taas auttais selviämään vähemmillä unilla. Tiiä sitten tosta...

Aina koulun jälkeen kun tulen kotiin niin alkaa väsyttää mielettömästi.
Mitä jos treenaisit aamulla ennen koulua? Itselläni ainakin iltapäivällä/illalla treenatessa on energiat ihan lopussa ja yöunet häiriintyvät. Liikunta aamulla käynnistää päivän myös ihan eri tavalla - itse ainakin jaksan paljon paremmin töissä jos vedän treenit aamulla. Näin siitä huolimatta, että olen iltaihminen ja aamulla klo. 6 herääminen tihkaisee.

Minustakin tuntuu, kuten mushu tuossa kirjoittei, että lihastreenit lisäävät unen tarvetta.

Mutta selvästikin tää pimeä vuodenaika vaikuttaa. Töitten jälkeen on jo säkkipimeää, eikä jaksa enää lähteä mihinkään. Olen ratkaisusut tämän Dipin ehdotuksen mukaisesti: aamulla salille, sitten vasta töihin (liukuva työaika). Se onnistuu huomattavasti paremmin.

niin se tuli vielä mieleen, että oon kuullu joskus sellasen mun lekurilta, että jos käy paljon salilla niin unentarve kasvaa ja aerobinen taas auttais selviämään vähemmillä unilla. Tiiä sitten tosta...

Joo voihan se olla ettei se 8h unta riitä mulle, varsinkaan näin dieetillä ollessa. Aamu mulla on aina se pahin nousta, mut sitku pari tuntia on hereillä niin alkaa luistaa paremmin. Onkos kellään tietoa mistä toi vois johtua, kun ruoka ei joskus tahdo upota alas millään ja välillä laatannukin aterian jälkeen?

Kahvi ja energia juomat. Paljon ruokaa ja sellaista mistä erityisesti tykkää. Motivaatiota voi nostaa myös se, että käyt nyt ostamassa jotain hifi palkkaria, glutamiinia ym. ja nuuhkit vähän vaikutteita jostain body videoista;)

Kun alkuun pääsee, niin sitten vasta helppoa onkin

Back
Ylös Bottom