Ei pahalla mutta miten helvetissä voit tehdä oletuksia toisten lajitaustoista tai kokemuksista? Jos et usko mitä joku täällä kirjoittaa niin vastaa quotella "en usko"+perustelu. Jos olet eri mieltä jonkun kirjoituksen kanssa niin "Omasta mielestäni"+perustelu.
Tästä syystä jos joku etsii lajia, jossa oppii puolustamaan itseään kadulla, mutta jossa myös esim. otellaan
Ja jos joku haluaa oppia leipomaan niin sitten vielä jotain leivontakurssia kehiin. Kysyjä ei missään vaiheessa ilmoittanut olevansa kiinnostunut ottelusta, joten sen käsittely ei ole millään tavalla relevanttia.:whip:
siinä lajissahan ei erityisesti harjoitella vaikka potkimista munille tai lyöntejä silmiin tms. tekniikoita, joita kriittisessä tositilanteessa kannattaisi käyttää.
En muista, että tkd:ssa olisi erityisemmin harjoiteltu potkuja munille (voi myös olla seura/vetäjä kohtaista) vaikkakin joitain tekniikoita voi siihen lähes suoraan soveltaa.
Jos nyt verrataan vaikka taas muaythaihin, jonka matsissa enimmäkseen käytetään peruslyöntejä ja sivupotkuja
???
Ja sitäpaitsi nuo "peruslyönnit" ovat keskivertoa paremmin harjoiteltuja jos nyt noita lajeja haluat niin kovin vertailla. Eli väitän, että näiden lajien välillä tkd ei pärjää käsitekniikoissa.
Ja kyllä, harjoiteltiin siellä tkd:ssakin silloin niitä ip tekniikoita mutta se oli niin paljon vähäisempää, ettei se oikein nouse sieltä pinnalle. Enkä muutenkaan missään nimessä suosittelisi yrittämään mitään rannekaatoa "kadulla" sillä siinä voi yllättyä kuinka hankalaa se onkin saada toimimaan jos toinen ei halua säästellä paikkoja kuten harjoitusvastus.
voisin ainakin itse harkita giljotiiniä, jujigatamee, RNC:tä tai vastaavia, joita on taketreeneissä harjoiteltu
Vakavasti ottaen. Kuinka paljon take treeneissä käytetään prosentuaalisesti tämänkaltaisten liikkeiden harjoitteluun? Niiden pitäisi kuitenkin tulla selkärangasta kun ei ole aikaa siinä miettiä, että missäs niiden jalkojen piti olla kun jujia vääntää. Ja oletko nyt tosissasi, että oikeasti alkaisit kaveria jujittamaan jos se tulis sua vetään nekkuun? Olethan sitten valmis a) vääntämään sen käden poikki asti b) maksamaan myös sen käden vuosien saatossa. Nuo choket tietysti ymmärrän ja niitä itsekin olen mieluummin käyttänyt sillä hapettaminen toimii kyllä ympäristötekijöistä huolimatta.
Mikä helvetti saa taekwondoa harrastamattomat luulemaan, että yksikään taekwondon harrastaja käyttäisi siellä "nakkikiskalla jossa on jäinen maa" jotain vitun hyppykiertopotkua
Tarkoitatko nyt minua tuolla harrastamattomat? Toivottavasti et.
Ylipäätään olisi hyvä ihmisten ymmärtää, että ihan pelkän kiertopotkun suorittaminen voi olla paljon hankalampaa kun ei olekaan jalan ja lattian välinen pito vakio. Sitä ei siinä tilanteessa ehdi huomaamaan onko maassa hiekkaa/sepeliä tai muuta vastaavaa jonka johdosta menettää vertikaalisen olemuksesi.
Ja tkd on kuitenkin potkupainotteinen laji.
No, loppupeleissä kaikkihan on kiinni henkilöstä ja tämän fyysisestä sekä henkisestä soveltuvuudesta selviytyä itsepuolustustilanteesta. En missään nimessä yritä laittaa lajeja paremmuusjärjestykseen, mutta haluan vain kumota tiettyjä yleistyksiä, joita kamppailulajipiireissä liikkuu. Ehkä onnistuin, ehkä en
Tuossa olemme samoilla linjoilla. Minäkin haluan kumota luuloja joidenkin tekniikoiden toimivuudesta ja olenkin tyytyväinen, että omassa seurassa rehellisesti aina muistutettiin, ettei ne välttämättä toimi kuten salilla.
Itse olen todennut monia tekniikoita toimiviksi ja monia toimimattomiksi. Komppaan myös tuota kraw magaa sillä siellä niitä ilkeämpiä tekniikoita harjoitellaan ja on kyse selviämisestä.
Ps. Loppuun vielä siis selvennys. En missään nimessä dissaa muuten tkd:a mutta en kyllä suosittelisi sitä lajiksi jos oikeasti on kiinnostunut vain siitä, että pystyy itseään puolustamaan. Siihen löytyy tehokkaampia lajeja.