Taekwondo ja kuntosali

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jees, sain aiemmasta postistasi vähän sellaisen kuvan, että oot niitä tyyppejä, jotka uskovat, että esim. taekwondoa harrastamalla ei voi pärjätä tosipaikan tullen. Nyt kun kerroit hieman perusteluja niin ymmärrän kyllä pointin ja totean, että kyllähän niissä perää on: lajista, joka ei erityisesti keskity vaikka nyt mattopainiin, ei varmasti saa samaa perustaa painille kuin lajista, jonka jokaisessa treenissä harjoitellaan sitä.

Ei pahalla mutta miten helvetissä voit tehdä oletuksia toisten lajitaustoista tai kokemuksista?

Se että päättelin jotain taketietämyksestäsi johtui pitkälti tästä sanavalinnasta: "Eikö se ole kuitenkin enemmän kamppailulaji kuten myös olympialaji." Ilmeisesti oot lajia harrastanut, mutta se ei ensin tullut aivan selväksi.

Kysyjä ei missään vaiheessa ilmoittanut olevansa kiinnostunut ottelusta, joten sen käsittely ei ole millään tavalla relevanttia.:whip:

WTF ja ITF:kin eroavat paljon toisistaan ja ketjun aloittajahan nimenomaan puhui WTF:stä. Koko viestini ei siis ollut varmaankaan relevantti. Voi mitä ajan tuhlausta :)

En muista, että tkd:ssa olisi erityisemmin harjoiteltu potkuja munille (voi myös olla seura/vetäjä kohtaista) vaikkakin joitain tekniikoita voi siihen lähes suoraan soveltaa.

Eroja on kyllä todella paljon eri seurojen välillä. Koen, että omassa seurassani vastaavia juttuja on treenailtu ihan kiitettävästi, tosin ei varmasti yhtä paljon kuin jossain krav maga -seurassa.

???
Ja sitäpaitsi nuo "peruslyönnit" ovat keskivertoa paremmin harjoiteltuja jos nyt noita lajeja haluat niin kovin vertailla. Eli väitän, että näiden lajien välillä tkd ei pärjää käsitekniikoissa.

Ja kyllä, harjoiteltiin siellä tkd:ssakin silloin niitä ip tekniikoita mutta se oli niin paljon vähäisempää, ettei se oikein nouse sieltä pinnalle. Enkä muutenkaan missään nimessä suosittelisi yrittämään mitään rannekaatoa "kadulla" sillä siinä voi yllättyä kuinka hankalaa se onkin saada toimimaan jos toinen ei halua säästellä paikkoja kuten harjoitusvastus.

Tarkoitin kiertopotkua, hyvä huomio :D Väite peruslyöntien harjoituseroista lienee totta, mutta se "keskiverto" on hyvä sana pitää mukana. Tuo viimeinen lause on hyvinkin tärkeä tiedostaa ja ottaa huomioon treeneissä. Siksi en itsekään suosittelisi kovin aktiivisesti rannekaatoja koittamaan. Ip:n määrä harjoituskalenterissa on tosiaan aika vaihtelevaa eri seurojen välillä. Itse en sanoisi, että se on meillä jäänyt jotenkin taka-alalle.

Vakavasti ottaen. Kuinka paljon take treeneissä käytetään prosentuaalisesti tämänkaltaisten liikkeiden harjoitteluun? Niiden pitäisi kuitenkin tulla selkärangasta kun ei ole aikaa siinä miettiä, että missäs niiden jalkojen piti olla kun jujia vääntää. Ja oletko nyt tosissasi, että oikeasti alkaisit kaveria jujittamaan jos se tulis sua vetään nekkuun? Olethan sitten valmis a) vääntämään sen käden poikki asti b) maksamaan myös sen käden vuosien saatossa. Nuo choket tietysti ymmärrän ja niitä itsekin olen mieluummin käyttänyt sillä hapettaminen toimii kyllä ympäristötekijöistä huolimatta.

Ei noita lukkoja sun muita varmasti harjoitella yhtä paljon kuin vaikka bjj:ssä. Jotta saisi hieman otetta noihin painihommiin, pitää niitä kyllä käydä treenaileen kavereitten kanssa normitreenien ulkopuolella. Lähinnä tarkoitinkin, että myös taekwondo antaa sen pohjan, jotta tätä osa-aluetta voi itse kehittää eteenpäin. Ja totta, ei juji olisi lähellekään paras vaihtoehto. Se on kuitenkin yksi niistä helpoimmista perusliikkeistä, joten voi olla, että monet lukkopainia tai vastaavia harrastanut voisi tositilanteessa ja pienessä paniikissa löytää itsensä jujittamasta kaveria. Parempi siinä asennossa on miettiä seuraavaa peliliikettä kuin maata itse alla veitsi kurkulla, näin kärjistetysti.

Tarkoitatko nyt minua tuolla harrastamattomat? Toivottavasti et.
Ylipäätään olisi hyvä ihmisten ymmärtää, että ihan pelkän kiertopotkun suorittaminen voi olla paljon hankalampaa kun ei olekaan jalan ja lattian välinen pito vakio. Sitä ei siinä tilanteessa ehdi huomaamaan onko maassa hiekkaa/sepeliä tai muuta vastaavaa jonka johdosta menettää vertikaalisen olemuksesi.

Ja tkd on kuitenkin potkupainotteinen laji.

Ku en kerran sun taustojas tuntenut, niin tuo kommentti (...Olet siis Taekwondoka, mitä teet kun kaveri on tulossa kimppuusi?...) antoi ymmärtää, että kuvittelet taekwondokan yrittävän heti ensimmäisenä kadulla jotain tuplahyppyvolttipotkuhässäkkää. Hyvä, jos näin ei ollut. Tuollaisiakin kommentteja on pakkiksellakin näkynyt, yleensä niitä puhuu joku 15v. poika, joka on taas kuullut tuollaista kaveriltaan (kumpikin aloittanut juuri potkunyrkkeilyn alkeiskurssin).

Ps. Loppuun vielä siis selvennys. En missään nimessä dissaa muuten tkd:a mutta en kyllä suosittelisi sitä lajiksi jos oikeasti on kiinnostunut vain siitä, että pystyy itseään puolustamaan. Siihen löytyy tehokkaampia lajeja.

Niinpä. Sinä suosittelit thainyrkkeilyä,kickboxingia,bjj:tä ja nyrkkeilyä, minä taekwondoa. Toin vaan esille sen näkökulman, että nimenomaan ip:tä ei treenata sun mainitsemissa lajeissa (niin, tästä en nyt oo kaikkien lajien kohdalla satavarma mut näin käsittääkseni), kun taas taekwondoon se kuuluu. Ip-jutut kuitenkin eroaa jonkin verran minkä tahansa lajin matsista, joten mielestäni myös niitä "munillepotkimisia" ja vastaavia on hyvä treenata ihan omanakin juttunaan. Jos pelkkää ip:tä etsii --> krav maga.

:kippis1:

Krav Maga tai Defendo tai SJKD tai Senshido tai Savate défense tai...
Voi sitä treenata ip:tä muuallakin kuin krav maga seurassa ;)

Ei nyt liity varsinaisti taekwondon ja punttiksen yhdistämiseen, mutta kuitenkin:
Millainen "salietiketti" ITF taekwon-dossa yleensä on? Saako kesken treenien käydä juomassa, kusella yms. ja saako tulla myöhässä, vai pitääkö vetää punneruksia tms?

Noniin ja threadi kusahti ihmisten egon ruokkimisen johdosta. Eli kysymys oli miten kamppailulajin ja salitreenin voi yhdistää. Itseänikin kiinnostaa sillä aloitin äskettäin thainyrkkeilyn. Voiko esim. aamulla käydä salilla ja vielä illalla mennä kamppailutreeneihin? Entä miten jalkojen suhteen, joku tässä ehtikin jo mainita ettei jalkoja kannattaisi vetää ihan loppuun?

Ei nyt liity varsinaisti taekwondon ja punttiksen yhdistämiseen, mutta kuitenkin:
Millainen "salietiketti" ITF taekwon-dossa yleensä on? Saako kesken treenien käydä juomassa, kusella yms. ja saako tulla myöhässä, vai pitääkö vetää punneruksia tms?
Riippuu paljon vetäjästä, mutta yleensä opettaja antaa luvan kaikille yhteisesti käydä juomassa, tarvittaessa. Myöhästelystä ei yleensä sen kummempaa sanktiota tule kuin että käydään pyytämässä anteeksi myöhästymistä ja liitytään harjoituksiin.

Etiketistä: treenikavereita kunnioitetaan, erityisesti opettajaa ja ylempiä vöitä. Tämä osoitetaan esim. kumarruksella vastustajalle ennen matsia. Ja tietysti myös muutkin hyvät tavat täytyy pitää mielessä, ei kiroilla tai "öykkäröidä" :) salilla, pidetään paikat siistinä, kuunnellaan kun opettaja puhuu jne.

Ei sille joskus mitään voi jos myöhästyy. Varmaan vähän seurasta riippuu mutta usein tapana on antaa jokin pieni muistutus esim. 50 punnerrusta. Juomatauoilla voi käydä juomassa ja jos kuselle täytyy päästä (tai poistua salista yleensäkin), tulee siitä ilmoittaa treenin vetäjälle. Syynä ihan turvallisuus: treenissä joku voi saada päähänsä tällin ja sen jälkeen vessassa käydessä voikin ruveta huimaamaan ja pyörryttämään.

Ei sille joskus mitään voi jos myöhästyy. Varmaan vähän seurasta riippuu mutta usein tapana on antaa jokin pieni muistutus esim. 50 punnerrusta.

Tuo on muuten mielenkiintoinen ja ristiriitoja herättävä asia. Enkä edes oikeen tiedä millä puolella itse olen kyseisessä asiassa. Jos Pääset töistä klo 17 ja harkat alkaa 17.30 niin mahdollisesti myöhästyt hieman treeneistä. Sitten kun menet paikalle niin siitä "rankaistaan" ja mahdollisesti vielä muitakin kuin vain myöhästyjää. Eli siinä käy mielessä joillakin varmasti, että siirtääkö treeneihin menon seuraavaan kertaan. Joissakin seuroissa/lajeissa paheksutaan enemmän myöhästyvää ja toisissa se ei ole lainkaan kummallinen asia.

Tietysti on hyvä olla rajat näissä ettei esim 15-20v porukoiden treeneissä esim porukka valu paikalle kaikki omaan aikaansa ja kauhea härdelli päällä. Ihan vaan esimerkkinä. Tuo töistä myöhästyminen on kai helppo hoitaa sillä kun ilmoittaa etukäteen, että niinä päivinä myöhästyn sen 10 min töiden takia.

Eräässä lajissa eräässä seurassa itseäni alkoi sapettamaan ryökäleesti kun yhtäkkiä tuli buumi treeneihin ettei juomassa saa käydä treenien aikana. 1.5h tiukkaa treeniä niin alkoi olemaan hieman suu kuivana ja keskittyminen tiessään. No, päätöksiä kaikki tyynni :)

Tuo on muuten mielenkiintoinen ja ristiriitoja herättävä asia. Enkä edes oikeen tiedä millä puolella itse olen kyseisessä asiassa. Jos Pääset töistä klo 17 ja harkat alkaa 17.30 niin mahdollisesti myöhästyt hieman treeneistä. Sitten kun menet paikalle niin siitä "rankaistaan" ja mahdollisesti vielä muitakin kuin vain myöhästyjää. Eli siinä käy mielessä joillakin varmasti, että siirtääkö treeneihin menon seuraavaan kertaan. Joissakin seuroissa/lajeissa paheksutaan enemmän myöhästyvää ja toisissa se ei ole lainkaan kummallinen asia.

Tietysti on hyvä olla rajat näissä ettei esim 15-20v porukoiden treeneissä esim porukka valu paikalle kaikki omaan aikaansa ja kauhea härdelli päällä. Ihan vaan esimerkkinä. Tuo töistä myöhästyminen on kai helppo hoitaa sillä kun ilmoittaa etukäteen, että niinä päivinä myöhästyn sen 10 min töiden takia.

Eräässä lajissa eräässä seurassa itseäni alkoi sapettamaan ryökäleesti kun yhtäkkiä tuli buumi treeneihin ettei juomassa saa käydä treenien aikana. 1.5h tiukkaa treeniä niin alkoi olemaan hieman suu kuivana ja keskittyminen tiessään. No, päätöksiä kaikki tyynni :)

Joo on totta et ehkä se välillä on hieman epäreilua antaa sakkoa myöhästymisestä. Jos tietää etukäteen et työajat on tuollaiset niin kuten sanoit, moni varmaan menisi kertomaan vetäjälle et: "Mul on sillain töitä keskiviikkosin et luultavasti myöhästyn hieman aina, joten ei tarvi ihmetellä".

Eikä sitä toisaalta voi rangaistukseksikaan sanoa. Jos ollaan vedetty jo osa alkulämppäreistä ja joku tulee myöhässä niin hyvä tälle yhdelle on antaa tehtäväks vähän linkkareita, punnerruksia ja/tai kyykkyjä, jotta ei tarvi kylmiltään ruveta repimään mitään vaativampaa.

Oon kans kuullu tuollaisesta et ei sais juoda harjoituksissa. Ketä tai mitä sellainen palvelee? Kyl treeneissä pitää juomatauot olla. Saa paljon enemmän hommasta irti kun voi hetken levätä ja tankata.

Jos puhutaan nyt vielä topicin mukaisesti! Ni huomasin itte tossa tiistaina kuinka mun omat olkapäät on jumissa. En ole venytelly niitä ilmeisesti tarpeeks (en ole kyllä pahemmin venytelly). Ku lihakset menee pumppiin ni en saanut kyynerpäitä kiinni toisiinsa kunnolla. Ja tämähän vaikeuttaa mm. clinchaamista aika pahasti kun ei saa kyynerpäitä yhteen kun on kädet kaverin niskassa... En ollu clinchannu ku lämmittelynä (lihakset ei ole vielä pumpissa) vapari treeneissä, mutta en "tosissaan" sitten vuoden '05 keväällä.

Että sanoisin että kannattaa todellakin venytellä niitä lihaksia. Mun pohkeet kramppaa myös joskus kun saa triangelin kiinni, kuten myös joskus jujissa.

On taustalla ja km:aa ja tkd:a nyt kohta 12 v. Saliharjoittelu on hyvästä varsinkin tekniikoita tukevia lihaksia kannattaa harjoittaa nimenomaa nopeus tyyppisesti. Ei ne lihakset venyvyyttä rajoita jos eivät blokkaa liikuvuutta;) Siitä mikä itsepuolustusmuoto on tehokkain on ikuisuuskysymys ns. neverending topic.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
miks porukalla on sellanen kuvitelma et taekwondossa ei voitaistella ku seisovilteen. kyllä mulle ainakin opetetaa tkd:ssä miten päästään painista pois ja miten painitaa+miten viel niputetaa siin huilootöinä vastustaja.
et ei se oo pelkkä potkulaji:piis:

miks porukalla on sellanen kuvitelma et taekwondossa ei voitaistella ku seisovilteen. kyllä mulle ainakin opetetaa tkd:ssä miten päästään painista pois ja miten painitaa+miten viel niputetaa siin huilootöinä vastustaja.
et ei se oo pelkkä potkulaji:piis:
Jep, kyllä meidäkin seurassa opeteltiin maassa tehtäviä itsepuolustuksia. Joskin aika vähän verrattuna potkutekniikoihin, mutta kyllä noillakin perus kännikalan taltuttaa hyvin nopeesti.

Itse sparrasin taekwondon mustanvyön kanssa,koska hän halusi oppia enemmän mattoa. Aika alkeellinen oli hänen tekniikka,mutta kyllä siitä vielä hyvä tulee,kun vähän treenataan. Aika helposti sain vietyä hänet mattoon ja käytännössä lukotin miten halusin.

Itse lopetin taekwondon koska itsepuolustukset olivat osin täysin naurettavia ja niitä ei meidän seurassa tunnuttu treenaavan muun kuin urheilun vuoksi. Potkupuoli oli kyllä minulle nautinnollista ja ei se sitä punttiksella käymistä estänyt. Päinvastoin oli loistava vastapari venyttelyineen yms.

Kuitenkin...:

1 Lopetin taekwondon sillä itse taekwondo ei ole itsepuolustuslaji, se on kamppailulaji. Eri seuroissa toimitaan sitten eri tavoilla ja jotkut fiksut voivat siellä mattoakin opettaa.

2 Jos vastaan tulee samanlainen urpo joka osaa kaikkea yhtä vähän/paljon niin voimalla voit voittaa. Jos hän osaa vähänkään mattoa niin ei se sinun lievä ylivoimasi hauissaralla pitkälle kanna. Tietenkin jos olet hirveä lihavuori ja voit vasurilla puristaa urposta vanut ulos niin näin ei ole.

Koko ikäni kamppailulajeja treenanneena, josta 6 vuotta Moo Ye Taekwondoa HIPKOlla vääntäneenä, voin kertoa ettei suuresta koosta ole varsinaisesti haittaa, treenasit Taekwondoa miten tahansa.

Jos lähdet kilpailemaan, painosarjoissa tulee kuitenkin samanlaisia heppuja vastaan.

Jos lähdet kuntoilemaan, hakemaan kehon koordinaatiota, nopeutta yms - sitä saat treenamalla lisää, olit käytännössä minkä kokoinen ja/tai muotoinen tahansa.

Jos lähdet hakemaan puhdasta itsepuolustustaitoa, yleisesti voitaneen sanoa että koosta/massasta (lihasmassa tuppaa kulkemaan käsikädessä) on aina iloa.

Aloitin taekwondon ja laji on ollut aika mukaansa tempaava ja siisti :)
Perus kurssilaisia on ikävä kyllä vain liian vähän, joten yleensä joudun treenaamaan vihreiden, punaisten ja sinisten vöiden seassa ja ainoana peruskurssilaisena :D

Toki tää koutsi joka yleensä on on pitänyt tän lyönti/potku/itsepuolustus osion aloittelijalle sopivana (ihan perus potkut ja lyönnit jne.)
Mutta perjantaina oli uusi koutsi kun toinen oli kipeänä ja aiona peruskurssilainen taas.
Hänhän ei sitä tietenkään tiennyt joten piti puolen tunnin erittäin raskaan (ainakin mulle) ''alkulämmittelyn''. Ja venyttelyn alkaessa oli 2 min tauko jollon piti sit juosta oksentamaan.

Mitä ootte mieltä, olisko tuon jälkeen pitänyt vaan jatkaa? onko ihan perusmeininkiä harkoissa, että on noin kovat?

Koska jos on niin ensi kerran kun on hänen treenit teen sen loppuun asti vaikka hampaan irvessä.

Aloitin taekwondon ja laji on ollut aika mukaansa tempaava ja siisti :)
Perus kurssilaisia on ikävä kyllä vain liian vähän, joten yleensä joudun treenaamaan vihreiden, punaisten ja sinisten vöiden seassa ja ainoana peruskurssilaisena :D

Toki tää koutsi joka yleensä on on pitänyt tän lyönti/potku/itsepuolustus osion aloittelijalle sopivana (ihan perus potkut ja lyönnit jne.)
Mutta perjantaina oli uusi koutsi kun toinen oli kipeänä ja aiona peruskurssilainen taas.
Hänhän ei sitä tietenkään tiennyt joten piti puolen tunnin erittäin raskaan (ainakin mulle) ''alkulämmittelyn''. Ja venyttelyn alkaessa oli 2 min tauko jollon piti sit juosta oksentamaan.

Mitä ootte mieltä, olisko tuon jälkeen pitänyt vaan jatkaa? onko ihan perusmeininkiä harkoissa, että on noin kovat?

Koska jos on niin ensi kerran kun on hänen treenit teen sen loppuun asti vaikka hampaan irvessä.

Kyllähän ne tieten aika raskaita välillä on. Älä luovuta jonkun vuoden päästä helpottaa.:whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom