taakanveto

harrastaako kukaan koirien taakanvetoa? itseäni kiinnostaisi aloittaa kyseinen harrastus. mutta mutta mitä pitäisi ottaa huomioon kun kyseistä harrastusta aloittelee? ja tietääkö kukaan mistä saisi hankittua mittojen mukaan teetetyt valjaat koiralle pk-seudulta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensimmäinen asia, jota tarvitset taakanvetokoulutuksessa, on äärimmäinen kärsivällisyys. Jos Sinulla ei ole kärsivällisyyttä, älä kouluta koiraasi itse.

Toinen asia, jota tarvitset taakanvetokoulutuksessa, on hyvä työkoira hyvästä työkoirapentueesta, jolla on hyvä henkinen ja ruumiillinen tasapaino ja kunto.

Kolmas asia, jota tarvitset taakanvetokoulutuksessa, on taakanvetovaljaat. Tässä asiassa voit ottaa yhteyttä SATHY ry.:hyn ja sieltä saat tarvitsemasi avun päästäksesi alkuun.

Ensimmäisenä kuukautena nämä kolme asiaa riittävät, jotta pääset alkuun.

Tuolta löytyy ripa kopallinen tietoa aihepiiristä:

http://www.sathy.fi/taakanveto/index.html

Meillä vedellään pieniä taakkoja 2-5 kertaa viikossa, tarkoitus oli kyllä kokeilla isojakin taakkoja jos koira olisi itse sitä halunnut mutta ristisidevamman tultua luovuin ajatuksesta ennen kuin päästin etes harrastuksessa alkuun.

Nyt käveleskelen pieniä lenkkejä n.20kg painoja valjaan perässä roikkuen ihan vaan takajalkojen lihaskunnon ylläpitämiseksi.

Nappasin pari kuvaa ja videota kun käytiin massukan kanssa kävelyllä. Ei tahtonut tulla mitään kun oli niin pimeää ja poika tottunut että vierellä kävellään remmissä valjaat päällä. Olllaan vedetty pulkkaa jos on ollut vaan kyyditettäviä, aikuinen hoikka nainenkaan ei kyllä paina kyydissä mitään, koiralle mielekkäänpää vetää ihmistä kuin painoja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Me ollaan käyty vetämässä autonrengasta metsäteillä mutta pitäis olla pyörä että pysyis mukana. Ei oikeen oo iljennyt taajamassa treenailla muuta kuin pyörällä, hiihtääkkin on pitänyt. Kuormat kasvaa sit kun koiria tulee lisää.

Itsekkin vedätän rengasta näyttelykautena, talvella me juostaan umpihangessa.
Itseäni kyllä kummastutti että tuolla linkissä sanottiin että taakanvedon voi aloittaa minkäikäisellä koiralla vain.
Itse en kasvuikäiselle koiralle laittaisi kyllä painoja perään.
Toinen kummastus oli, että kyllä on koiran henkisissä eväissä puutetta jo sitä pitää noin aktiivisesti totuttaa siihen että sen päällä on valjaat.
En mä ainakaan ole ikinä totuttanut koiriani suojeluvaljaisiin. Ihan vaan olen pistänyt ne päälle ja ne on ollut päällä, koiralla ei ongelmaa asian kanssa.

"Muista hokea opettamaasi taakanvetoon liittyvää komentoa koko sen ajan, kun koira aktiivisesti vetää taakkaa."
Mitä helvettiä? eli onko se komento sitten sen "Vedä" sijasta vedäedävedävedävedävedävedä...jne?
mikä järki on tehdä komentosanasta heti harjoituksien alkuun tehoton?

Onko tämän tekstin laatijan koiralle istu sitten istuistuistuistu niin kauan kunnes koiran perse osuu maahan?

Linssu se on vähän eri vetää jotain kevyttä kun siten koira viedään äärimmilleen.

Todellakin. Kun kärryssä alkaa olla painoa vaikka 3000kg niin se tuntuu vähän erilaiselta valjaissa :D

Vetosanan hokeminen on koiran kannustamista. Sitä tehdään koska on huomattu sen kannustavan koiraa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käsky ja palkkasana mun mielestä pitäis pitää erillään.
Käsky on yksittäinen komento ja se on ehdoton. Palkkasana on se sana millä koiraa innostetaan kun se tekee oikein.

Koirahieroja kyselöö ja pohtii

En ole aiemmin kuullutkaan(onko miten vanha/uusi harrastus, ei taida vielä olla kovin yleinen?) tälläisestä koiraharrastuksesta, vaikka itse olenkin kouluttautunut ja edelleenkin kouluttautumassa eläinalalle, mutta heti tuli muutama juttu mieleen jotka jäivät pohdituttamaan... No, aina voi oppia uutta, ja eihän sitä kaikkea voi tietää :)

Ensinnäkin koirien lihashuolto. Kävin tuolla Sathyn sivuilla ja luin pitkän pätkän treenaamisesta, mutta vain yhdessä kohdassa (Kisaan valmistautuminen*) lyhykäisesti mainittiin lihashuolto, miksi? (En laita tekstinpätkää tähän koska en nyt parin lauseen takia jaksanut kysyä sivuston lupaa lainaamiseen. Kyllä sen kohdan löytää kun siellä tekstissä on ne otsikot, ja tä mun pätkä johon viittaan, on * otsikon alla.)

Lihashuoltohan on järjettömän tärkeässä osassa noin vaativaa harrastusta! Itse opiskelen tällä hetkellä koirahierojaksi ja painotan aina lihashuollon tärkeyttä, koska sitä ei voi liiaksi korostaa. Huolestuin heti että käyväthän nämä taakanvetokoirat aktiivisesti hieronnassa? Koiran lihashuolto ansaitsisi sivustolle oman sivun. Kehittyvää lihaksistoa ei nimittäin huolleta vain treenaamalla.

Kyseisessä harrastuksessa koiran etupää on erittäin kovalla rasituksella, ja sinne syntyy väistämättä jumi- ja kiputiloja jollei koiraa aktiivisesti huolleta. Tällöinkin niitä tulee, mutta hieronnalla ne eivät jää pysyviksi eivätkä aiheuta vakavampia lihasvaurioita. Koiran fysiologisen tasapainon vuoksi koiran on tärkeää päästä tekemään treenien ja kilpailujen välillä jotain ihan muuta. Katselin kuvia ja näitä videoita, niin huomasin heti mihin lihastyö kohdistuu; lavat (epäkäslihas) rintalastan alue lihaksineen (rintalihakset) sekä hartia-päälihas joka kulkee kallonpohjasta etujalan sisäsivulle. Rasitus kohdistuu siis valjaiden kosketusalueisiin, eli lapoihin ja rintalihaksiin. Myös kaulan lihakset rasittuvat koska koira joutuu pitämään päätään hyvin alhaalla saadakseen kaiken voiman keskitettyä rungon etupäähän.
Muu liikunta tälläiselle koiralle olisi hyvä olla sellaista jossa se voisi vastavuoroisesti pitää päätään ylhäällä, ja käyttää enemmän takapäätään. Mm. rento ravi hyvään ylämäkeen voisi olla yksi vaihtoehto, koska silloin takapää tekee enemmän töitä. Ravi on siitä hyvää liikuntaa koiralle kuin koiralle koska se on tasapainoista ja taloudellista.

Myös olisi mielenkiintoista tietää miten taakanvetokoirien kanssa tehdään verryttelyt, venyttelyt, palauttelut ja jäähdyttelyt? Hieronnasta on apua myös näihin harjoittelun osa-alueisiin. Esimerkiksi sillä viikolla jolloin kilpailut ovat, koiralle voidaan tehdä lihaksia herättelevä hieronta, eli se stimuloi lihaksia tulevaan koitokseen tehden niistä valmiit toimintaan. Hieronta suunnitellaan tietenkin koiran ja sen tarpeiden mukaan. Urheilukoiran hieronnan kannattaa suorittaa vain pätevöitynyt koirahieroja joka tietää miten lihaksia huolletaan hieronnalla oikeaoppisesti.

Noh, tässäpä tuli pitkä pätkä aiheesta. Toivon että huomaatte tekstini sävyn oleva pohtiva ja kysyvä eikä provosoiva :) Kysyä saa jos joku haluaa kysyä :)

Hyvää pohdintaa, oon itsekin tätä asiaa miettinyt, koska omassa rodussa ko. laji on verrattain suosittu. Oon mietiskellyt myös ton harrastuksen vaikutusta koiran kehitykseen. Monet kun aloittaa harrastuksen isolle rodulle, mun mielestä, melkoisen aikaisessa vaiheessa (monesti kuullut rajaksi vedettävän 1v.). Onko muilla tästä mitään faktaa? Mä en varmasti uskaltais aloittaa ko harrastusta ennen kuin koira on varmasti kaikki kasvunsa kasvanut, eli odottaisin luultavasti sinne 3v. asti. Tää on nyt vähän tämmöstä spekulointia vaan, itseäni ei toi harrastus erityisesti kiehdo juuri isojen riskien takia ja myös siksi, että kuvittelisin tämän lajin olevan kuitenkin melko vähän koiraa aktivoivaa vaikka toisaalta pidän plussana lähes kaikkea koiran kanssa harrastamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom