Töihin ulkomaille

Itse olen asustellut, matkustellut ja työskennellyt ulkomailla useita vuosia. 80-lopulla keräsin rahaa Etelä-Amerikan matkalle ja läksin Norjaan kalatehtaille töihin. Siellä tienasi tosi hyvin, fileerasin kalaa urakkapalkalla ja illat tein lisää duunia pesemällä kalalaatikoita. Parissa kuukaudessa sain kasaan kivan summan. Sopii sellaisille, jotka eivät etsi ammattikoulutusta vastaavaa työtä, eivät halua sitoutua pitkäksi aikaa ja ovat valmiita ahkeroimaan kovasti. Maisemat siellä Jäämeren rannalla on upeat mutta ajanvietteitä ei juurikaan. Joitain suomalaisiakin siellä tapasin, olivat aikoinaan lähteneet keikkatyöhön mutta eivät koskaan päässeet pois kun ryyppäsivät kaikki rahansa. Muuten siellä oli varsin kansainvälinen meininki. En kyllä tiedä, onko hommia enää ryöstökalastuksen vuoksi. Lisäksi sinne tuli 80-luvulla paljon pakolaisia Sri Lankasta ja he taitavina veitsenkäyttelijöinä miehittivät tehtaat. Muita helppoja keikkatyöpaikkoja: moshavit Israelissa, viinirypäleiden poiminta Ranskassa ja muissa viinintuottajamaissa, tarjoiluhommat joka maassa, opettaminen jos osaat hyvin kieliä jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tietää mikä on emolevy ja mikä ero on muistilla ja kovalevyllä niin tervemenoa callcenteriin (esim. Irkkuihin). Sieltä saa kyllä töitä, jos kiinnostaa enemmän niin pistä privaa ja voin viskata muutaman sähköpostiosoitteen. Adecco, manpower, yms välitysfirmat ovat myös helppo tapa löytää duunia ulkomailta.

Sven Hassel sanoi:
Itse olen ollut ulkomailla töissä (Australiassa)nyt lähes kaksi vuotta ja heinäkuussa on edessä paluu Suomeen. Omasta puolestani voin sanoa että en kadu kertaakaan että lähdin, elämänkokemuksena tämä on todellakin unohtumaton. Sen verran sanoisin kuitenkin että yksin lähtiessä on oltava varma itsestään, olo voi olla välillä vähän orpo kun ollaan täysin vieraassa maassa ja kulttuurissa ilman että edes kuulee suomen kieltä kuukausiin. Toisaalta nykypäivänä internetin aikana voi olla yhteyksissä perheeseen/ystäviin joka päivä.
Yhteenvetona, aluksi suosittelen kohteeksi ns. länsimaista maata koska sopeutuminen on helpompaa sekä mukaan runsaasti avointa mieltä ja seikkailunhalua.

Vastailen mielelläni jos on mitään kysyttävää.

Hassel downunder.

mitä työtä oot tehny siellä ja kui sinne yleensäkkään päädyit. Oliko sulla paikka tiedossa jo kun lähdit suomesta ja paljonko alkupääomaa pitäs olla.
Oon ite ollu vuoden jenkeissä aupairina, ja se vaihtis on käynyt mielessä, mutta tahtoisin jotain erilaista. Aupairina on kuitenkin niin sidottu siihen perheeseen ja niiden elämän rytmiin, vaikka se muuten ihan loisto duunia olikin. Asuminen yms järkätty valmiiks ja kaikki rahat mitä tulee, nii on omaan käyttöön.

Syksyllä olis tarkotus lähteä, elln pääse tota matkailua opiskelemaan. Tulispaha työkokemusta sitte lisää samalla. ja opiskella ehtii aina, ulkomaille meno vaikeutuu sitte ku tulee mies/lapset jne mukaan kuvoihin.... :eek:

twinlab sanoi:
Missä maassa tarkalleen oot ollu töissä Kuljetusala? Ilmeisesti oot ollu kuljetusalalla :D ?
Suurimman osan ajasta olin Hollannissa, alana ei kuljetusalaa vaikka niitäkin hommia on sitten taas suomessa tullut tehtyä. Ekat duunit joita tuolla tein oli aivan hanttihommia alkaen raksa-apumiehen pestistä. Vähitellen siitä sitten oman alan hommiin.

Itse lähdin englantiin neljä vuotta sitten allianssin kautta www.alli.fi. Hommasivat mulle ravintolatyötä kiinalaisesta ravintolasta. Töitä painettiin ilman taukoja kuusi päivää viikossa, mutta rahaa tuli ihan kohtalaisesti etenkin tippien muodossa, ja oppi helvetin nopeasti ravintola-alan kikat ja kiinalaisen tehokkuuden. Sitten, kun sieltä lähdin isomman hotelliketjun palvelukseen, niin kiinalaisella tehokkuudella painaminen johti kahdessa vuodessa ravintolapäälliköksi asti ylenemiseen. Tällä alalla tässä maassa on tosin ihan ihme idiootteja hommissa, joten ei kauhean lahjakas tarvi olla, että supervisoriksi ja siitä eteenpäin ylenee.

Asiat joita kannattaa varoa ovat hours as required työsopimuksessa, tuntiliksa ravintolapäällikkönä jäi huonommaksi kuin tarjoilijana, ja tuli välillä tehtyä seitsemänpäiväistä viikkoa parhaimmillaan yli 70h viikossa, ja stressiä oli niin vitusti, kun piti yrittää tavoittaa joka kuun targetit ja niin edelleen.

Nykyään taas tarjoilijana, maksetaan ylityökorvauksia ja tippejä saa 10-20 puntaa illalta helposti, tulotaso on ihan yhtä hyvä ja stressiä ei ole käytännössä lainkaan.

Suomeen en tule takaisin koskaan...

beeibe sanoi:
mitä työtä oot tehny siellä ja kui sinne yleensäkkään päädyit. Oliko sulla paikka tiedossa jo kun lähdit suomesta ja paljonko alkupääomaa pitäs olla..

Eli olen ollut töissä täällä sairaanhoitajana, ja tulin sponsoroituna maahan, tarkoittaa että työnantaja takasi viisumin. www.immi.gov.au osoitteesta löytyy tietoja ja niin sanottu laskuri jota voi käyttää arvioidessa pääseekö maahan töihin. Au pairien työtilanteesta en osaa kertoa. Sen verran tiedän että jokaisen työntekijän joka tulee muualta kuin englanninkielisestä maasta pitää läpäistä kielitesti. Alkupääoman tarve riippuu siitä mitä täältä hakee, jos esim. joku sponsoroi asumisen ei tarvitsee rahaa paljoakaan, mutta jos pitää hakea asuntoa esim. Sydneystä saa rahaa olla mukana pari tuhatta euroa. Asuntoja löytyy myös kalustettuna, ovat kuitenkin reilusti kalliimpia kuin kalustamattomat.

Ensisijaisesti Australia hakee nuoria hyvin koulutettuja, mutta backpackers visa:lla pystyy liikkumaan hyvin ja tekemään töitäkin siinä sivussa.

http://www.immi.gov.au/allforms/visiting_whm_detail.htm
http://www.immi.gov.au/work/working_as.htm

Onnea ja menestystä jos meinaat tulla Down under :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom