Täysin hukassa ravinnon yms suhteen

Olen pian 17-vuotias nuori nainen ja useita vuosia syömishäiriön kanssa painittuani olen lopulta päättänyt hankkia sen kauniin kiinteän kropan josta näkee, että laiskoteltu ei ole. Ainoa ongelma on, että mulla ei ole mitään ideaa miten tän kokoisen tytön pitää syödä ja treenata tuohon tavoitteeseen päästäkseen, niin pitkään tavoitteeni on ollut mahdollisimman lähellä nollaa kaloria per päivä. Mitat ovat tällä hetkellä 167cm/57-58kg, viime kesänä laihduin parissa kuukaudessa painoon 53kg, mutta arvaahan sen että ei peilikuva miksikään muuttunut. Nyt haluaisin painoon 52-54kg (vaa'an lukema on mulle yhä erittäin tärkeä) ja ennen kaikkea kiinteän kropan näiden löllöjen tilalle.
Syön yleensä aamupalalla kaurapuuroa tai ruisleipää, skippaan kouluruoan (ihmisten edessä syöminen ahdistaa) ja välipalankin, korkeintaan syön hedelmän tai vähän rasvatonta jogurttia. Päivällinen syödään aina perheen kanssa yhdessä, silloin siis jotain perus kotiruokaa ja illalla jotain tyyliä rahka. Peruskulutukseni on n. 1700kcal. En kuitenkaan laihdu, koska minulla on läpi syömishäiriöaikojen ollut taipumusta ahmimiseen sen jälkeen kun olen ensin tarpeeksi kauan kituuttanut. Olenkin aivan hukassa siitä, miten paljon pitäisi syödä. Kalorilaskuri on ollut tuttu apuväline jo pitkään, sen käyttö sujuu kyllä.

Käyn salilla 1-2 kertaa viikossa, kerran viikossa tanssitunnilla, kerran ratsastamassa ja lenkillä pari kertaa viikossa (näin talvisin vain kävely, mutta alan taas juosta kunhan pakkaset hellittää). Tällä hetkellä teen myös Jillian Michaelsin 30 day shread-haastetta.

Miten minun kannattaisi syödä ja treenata, jotta pääsisin tavoitteeseen?

Edit. Niin ja käyn pari kertaa kuussa juttelemassa psykologin kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä palsta ei ole oikea paikka pyytää, eikä varsinkaan antaa, vinkkejä dieettisyömiseen kun kärsii syömishäiriöstä. Pääset varmasti asiaan perehtyneen asiantuntijan / ravintoterapeutin juttusille kun pyydät sinne lähetteen.

En ole anorektikko koska olen normaalipainoinen, ja tämä olisi minulle askel kohti tervehtymistä ja pyysinkin neuvoja, miten syödä oikein. Uskoisin että mitä tahansa ohjeita annattekin, ne ovat parempia kuin tämänhetkinen ruokavalioni.

Mutta ei kai sitten.

Editoidaas vielä että tässä olisi tarkoitus yrittää lopullisesti parantua syömishäiriöstä, ei laihduttaa itseään luurangoksi. Haluaisin saada lihasta.

Pistä nyt vaikka ensin parin päivän ruoat kalorilaskuriin ja lyö sieltä tulevat tiedot kuvana vaikka tänne. Samaten voisit sen saliohjelman pistää näkyviin. Tuosta kuvailemastasi tavasta syödä kun ei saa edes kunnon käsitystä siitä, miten paljon eri makroja tulee. Muutenkin ne isoimmat ongelmat tuossa ovat tuo vaa'an tuijottaminen, syömättömyys ja ahmiminen. Niille meistä ei kukaan voi mitään, siksi myös ruokavalion rungon kertominen on hyödytöntä jos sitä et noudata. Haluat painoa alaspäin ja lihasta esille, valitettavasti sinulla vain ei hyvin todennäköisesti ole sitä lihasta eikä sitä myöskään rakenneta syömistä välttelemällä.

Tiedät peruskulutuksesi ja osaat käyttää kalorilaskuria. Lisää siis kaloreitasi niin, että aktiviteetit huomioiden olet päivällä +300kcal. Ruokavaliosi rakennat niin, että proteiinia tulee se 2g/painokilo eli tässä tapauksessa vähintään 116g, rasvaa se 58g ja loput voit sitten ottaa hiilareista niin saa treeneissäkin enemmän tehoa irti. Jos nyt väkisin haluat sitä painoa tiputtaa, niin kalorit pitää silloin vastaavasti olla kokonaisuudessaan miinuksella. Sinun lähtötilannettasi kun on mahdotonta tietää, taustalla on syömishäiriö ja painosi puolesta et vaikuta mitenkään isokokoiselta niin ei tässä kyllä dieettiä ensimmäisenä suosittelisi. Lihasta rakennat plussalla, silloin se painokin tulee nousemaan. Heitä se vaaka siis ensimmäiseksi jonnekin komeron perälle, voit sitä sitten katsoa kun homma on lähtenyt kunnolla käyntiin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta Pandakarhu (= Isken kaiken syömäni huomenna kalorilaskuriin ja laitan tänne, yritän noudattaa huomenna tota antamaasi ohjetta.

Lueppa vaikka ravintopuolen alkeita iltasaduksi. Vituttaa jo melkein miten uusavuttomia ihmiset on tälläsessäkin asiassa. Kaikki vastaukset valmiiks mulle pliis! Jos ei jaksa asioihin yhtään paneutua itse, voi mun mielestä samantien unohtaa tavoitteellisen treenaamisen ja syömisen, niitä varsinaisia tuloksiakaan ei kukaan sun puolesta tee valmiiksi!

Mua lähinnä ihmetyttää että mitä rakettitiedettä ihmiset luulee tuon syömisenkin olevan? Urheilevat ihmiset vieläpä... Hohhoijaa. Ei muisteta sitä perinteistä lautasmallia/ruokapyramidia yms. Joka aterialla hiilaria, rasvaa ja protskua, ei se sen kummempaa ole. Kisahifistely on sitten asia erikseen tai toisinsanoen hieman yksityiskohtaisempaa.

P.S: Jos haluat sen kauniin kiinteän kropan niin sinun kannattaa unohtaa tuommoset 53kg:t. Kymmenen kiloa lisää painoa niin alkaa olemaan kondiksessa.

Mieti nyt asiaa uudelleen. BMI on sulla jo nyt matala eli tuskin ylimääräistä löytyy kropasta, vaan ongelma lienee kehonkuvassa. Toiseksi dietti sotkee luonnollista ruokahalun säätelyä ja nälän tunnistamista ja johtaa helposti ahmimiseen tuolla sun taustalla. Eka askel sun kohdalla ois opetella syömään säännöllisesti viisi kertaa päivässä myös lounaan ja välipalan jne...

Editoidaas vielä että tässä olisi tarkoitus yrittää lopullisesti parantua syömishäiriöstä
Hienoa! Parantuminen ei vaan melko suurella todennäköisyydellä tule onnistumaan kaloreita tai proteiineja laskemalla. Etsi itsellesi sellainen psykologi, jonka juttusille pääset pari kertaa viikossa ja laita se mielesi ensin kuntoon. Hyvä, että olet jo päässyt juttelemaan psykologin kanssa! Se, että on normaalipainoinen ei tarkoita sitä, että on terve (tämän varmaan jo tiesitkin). Unohda kalorit, hiilarit, rasvat ym. ja opettele syömään monipuolisesti 4-6 kertaa päivässä, myös muiden seurassa. Mitä tarkemmin sinä nyt alat laskeskelemaan tai punnitsemaan syömisiä, sitä pidempään parantuminen kestää. Ja heivaa se vaaka jonnekin hyvin kauas saman tien ja yritä keskittää ajatukset kokonaan johonkin muuhun. Tsemppiä!

Suositut

Back
Ylös Bottom