Täydellinen ruokaremontti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ficaro
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä tuliko tämä oikeaan osioon mutta...
Olen päättänyt siis tehdä totaalisen muutoksen ravinnon ja myöskin liikunnan suhteen, ja nyt kaipailisin vinkkejä. Vähän taustatietoja siis:
Olen 55,5kg/172cm, 18-vuotias nainen. Painoin vielä keväällä 59,5kg, mutta en ollut tyytyväinen ulkomuotooni. Päätin laihduttaa ja tässä sitä nyt ollaan; 4 kiloa laihempana, mutta en ole vieläkään tyytyväinen. Tänään sain tarpeekseni ja päätin, että puntari saa nyt jäädä kaapin perälle ja luotan tästä lähtien ainoastaan peilikuvaani. Ei haittaa vaikka painoa tulisikin lisää kilo tai vaikka muutamakin, kunhan vain saisin muutettua elämäntavat terveellisiksi ja siinä samalla peilikuva paranisi.
Olen omasta mielestäni ns. "laiha läski". Eli vaikka painon mukaan olisinkin laiha, niin ylimääräistä läskiä löytyy(ja lihasta taas ei yhtään). Alavatsa ja -selkä ovat ehkä pahimmat; jenkkakahvat ja pömppömaha. Reiteni ovat aika paksut, mutta peppu on lättänä ja aivan muodoton. Sitten taas esimerkiksi kylkiluut ja solisluut törröttävät rumasti. Eli rasva on kertynyt erittäin epätasaisesti.
Haluaisin saada kroppani muodokkaammaksi, mutta kuitenkin kiinteäksi. Ei siis pelkkää läskiä vaan lihaksia. Sellainen urheilullisen näköinen, että vähän näkyy lihakset ja luut ei paista.
Minkälaista liikuntaa pitäisi harrastaa? Tällä hetkellä ei ole paljon liikuntamahdollisuuksia. Perus lenkkeily tietenkin ja kotona voin tehdä lihaskuntoharjoitteita, sekä omistan Zumba DVD:n ja sillä saan ainakin hien pintaan. :D Kuntosalille ei valitettavasti ole mahdollisuutta mennä. Lisäksi viikolla mulla ei ole aikaa kuin 1-2 tuntia päivässä, joten liikunnat pitäisi olla vähän sen mukaisia. Niin ja tosiaan, lähtötaso on nolla, en siis harrasta minkäänlaista kuntoilua tällä hetkellä...

Sitten se ruokailu... Tiedän että syön erittäin huonosti ja yksitoikkoisesti. Haluaisin oppia syömään monipuolisesti, terveellisesti ja _tarpeeksi_, kuitenkaan lihomatta. Nykyään olen syönyt tosi vähän ja jos joskus olen syönyt vähänki enemmän, niin heti on ollut huono omatunto ja seuraavana päivänä lähes paastoten. Haluan pystyä syömään kunnolla ja välillä jotain herkkujakin, ilman että pelkään heti lihoavani. En enää jaksa tällaista nälässä kituuttamista, mutta ei kuitenkaan halua liikaa lihota. En oikeasti tiedä kuinka paljon ruokaa on riittävästi.
En syö kasviksia tai hedelmiä lähes yhtään, eli niitä on nyt lisättävä. Tykkään kyllä monistakin hedelmistä, mutta silti niitä ei tule ikinä syötyä. Vettä juon päivittäin 2-2,5 litraa(ehkä ainut positiivinen puoli). Kahvin juontia aion vähentää. Aamulla yksi "pakollinen" kuppi ja ehkä silloin tällöin päivisinkin kuppi tai kaksi, mutta ei enää enempää. En syö muuta lihaa kuin kalaa ja kanaa, enkä aio sitä asiaa muuttaakaan.
Aamulla olisi tärkeä syödä hyvin, koska työni on aika fyysistä ja aamupalalla pitäisi pärjätä aika pitkälle. Olen ajatellut syödä puuroa ja ehkä joku hedelmä? Lisäksi lasi maitoa ja kuppi kahvia. Lounaaksi teen yleensä jotain nopeaa, esim. kananuggetit ja muusia. Siihen pitäisi kyllä lisätä jotain salaattia, vaikkapa porkkanaraastetta ja ananasta. Ja jos jaksan niin leipäkin voisi olla hyvä lisä?
Pääsen töistä neljältä ja kuudelta alkaa toinen työ. Eli siinä välillä pitäisi siis päivällinen syödä. Jotenkin tuntuu vaan liialta syödä kaksi kunnon ateriaa päivässä. Olisiko ehdotuksia millä voisin päivällisen korvata? Leipää, salaattia, riittääkö se?
Illalla kahdeksan jälkeen on sitten kuntoilun aika. Eli joku lenkki tai lihaskuntoa tai jotain? Sen jälkeen sitten iltapala, mutta mikä olisi hyvä? Tähä asti olen vain syönyt kaksi leipää ja lasin maitoa. Ei varmaan ihan paras mahdollinen..
Kaikkeen syömiseen vaikuttaa lisäksi se, että opiskelijabudjetilla ei ole varaa kuin 2,5-3,0e päivässä ruokaan...

Niin kuin näkyy, olen vähän kujalla kaikesta. En tiedä saiko kukaan edes selostuksestani selvää tai osaako kukaan edes auttaa mua, mutta olisin kiitollinen, jos joku edes yrittäisi. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Proteiinia ja jotaan hyvää rasvaa kannattaa pyrkiä saamaan tasaisesti pitkin päivää. Kaikki teollisesti prosessoitu ruoka pois (!=kananuggetit ja muut samanlaiset moskat), sekä kaikki teollisesti prosessoidut raaka-aineet pois, eli puhdistettu vilja(=esim. vehnäjauho), ja kovetetut kasvirasvat. Kaikki viljatuotteet täysjyvänä, eli täysjyvävehnää, täysjyväkauraa, täysjyväruista jnejne. Lisää kasviksia, hedelmiä ja marjoja vaan naamariin, kasviksiakin löytyy niin montaa erilaista lajiketta, että löydät varmasti vähintään muutaman, jota tykkäät syödä. Mainitsit syöväsi kalaa ja kanaa, joka on hyvä, mutta mikäli et syö runsasta määrää kalaa päivittäin, niin suosittelen ottamaan käyttöön nuo mainitsemani terveysvaikutteiset rasvat, eli esimerkiksi kylmäpuristettu oliiviöljy.

Aamupalalla puuro on hyvä, mutta kannattaa ottaa jotaan proteiinia lisäksi, vaikka purkki tonnikalaa, rahkaa tai raejuustoa. Puuron päälle vaikka pakastemarjoja.

Tuossa nyt omasta päästä vähän suuntaa antavia ohjeita.

no tässäpä sulle muutama neuvo:

osta kortti kuntosalille, pyydä sieltä aloittelijan ohjelma ja treenaa niin kovaa ja tehokkaasti kuin osaat 3-4 x vkossa. tee lisäksi viikonloppuisin kaksi aamulenkkiä (la-su) tyhjällä mahalla, eli 1 h kävelyä raikkaassa ilmassa ennen aamupalaa.

ja tässä simppelit ruokaohjeet:

aamupala
lautasellinen puuroa, johon sekoitat pari kourallista pakastemarjoja, 1/2 prk raejuustoa ja lorauksen sokeritonta valion mehukeittoa

välipala
hedelmä (ei banaani, liikaa sokeria) + 1/2 prk ehrmann maitorahkaa

lounas
nyrkin kokoinen määrä riisiä/pastaa/perunaa + kämmenesi kokoinen määrä lihaa/kanaa/kalaa + paljon vihanneksia/salaattia/kasviksia
ruokajuomana vesi, ei leipää

välipala (ennen treeniä)
1 hedelmä (ei banaani, liikaa sokeria) + 1/2 prk ehrmann maitorahkaa

treenin jälkeinen palautusjuoma

illallinen
sama kuin lounas

iltapala
pro feel-jogurtti + 1/2 prk raejuustoa

pidä ruokailujen välit min 2,5 h ja max 4 h. juo paljon vettä. lisää ruokavalioosi kalaöljyt ja monivitamiinivalmiste ja sijoita hyvään palautusjuomajauheeseen, josta teet sopivan drinkin suoraan treenin jälkeen nautittavaksi.

älä kysele liikaa, että miksi. anna vain palaa.

mun blogissa vois olla sulle motivaatiota vartalonmuokkausprojektia ajatellen. linkki tuossa alla.

Ensinnäkin todella hienoa, että haluat muuttaa totuttuja elintapoja terveellisemmiksi.

Jos kuntosali tökkii, niin hommaa vaikka säädettävät käsipainot ja punnerruskahvat kämpille. Pelkästään näillä+omalla kropan painolla tapahtuvalla treenaamisella+lenkkeilyllä saat varmasti tarvittavat tulokset aikaan. Täältä pakkotoiston sivuilta löytyy paljon apua kotitreenaukseen liittyen. Youtube on täynnä opastusvideoita eri liikkeistä, niin punteilla kuin kehonpainolla tapahtuvista:

http://www.youtube.com/results?search_query=bodyrock.tv&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_query=bodyweight+exercises&aq=0

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom