Systeeminen tulehdusarvojen nousu

Kaupunki
Oulu
En tiedä onko thredin nimi edes lähellekään oikea, ja on varmasti olemassa tila jossa keho on kun on tulehdusarvot ihan tapissa, ja tällä tilalla varmasti on parempikin nimi, mutta kun en vielä sitä tiedä niin mielelläni kuulisin viisaammalta.

Pohjustusta täältä

Voidaanko olettaa että tulehdusarvoja laskevat ruuat auttavat kehoa palautumaan nopeammin? Oon nimittäin puntaroinu bataatti vs perunaa jo pitkään, vaikka en perunaa ole intin jälkeen syönytkään vaan korvannut sen bataatilla ihan tiedostamatta.

Katoin tuolta nutritiondatasta että perunan tulehdusarvo on -179, eli moderately inflammatory (kohtalaisen tulehduttava), ja bataatti taas on ihan euforinen +378 eli erittäin anti-inflammatory = päinvastainen. Ihan vertailun vuoksi, sika-nauta jauheliha on -2, eli ihan millirillisen tulehduttavalla puolella. Hassua, kun tonnikala taas on järjettömät +660 plussalla.

Niin, eli tuo kysymys tulikin jo: Oonko ihan kujalla kun yhdistän esimerkiksi perunan syönnin treenin jälkeen järkyttävään jumiin seuraavana päivänä, jota ei ole tähän asti ilmennyt vaikka vetäis kilon bataattia ja lihaa verraten pari hassua perunaa ja sama määrä lihaa? Voiko joku selittää ton, kun en thredejä tähän aiheeseen liittyen löytänyt. Tai en vaan etsinyt tarpeeksi :/

EDIT: Ja oon tosiaan todennut pariin otteeseen ton efektin kun olen ihan tietoisesti treenannut samalla tavalla jonka jälkeen oon vaan syönyt erillälailla. Treeneillä ja ruokailuilla oli pari viikkoa väliä, ja lähtökohta oli molemmissa sama (2pv palautuksen jälkeen, ei paikat jumissa jne, energiatasot korkealla jne.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt tulee semi-mutua mutta menköön.
On sillä varmaan väliä joo, että millanen fiilis on seuraavana päivänä, miten on palautunu ja miten kipeet lihakset on, suorassa suhteessa siihen miten on syönyt treenin jälkeen ja treeniä ennen, mutta mihinkään ruoan "tulehdusarvoihin" se ei kyllä liity milläänlailla. Riippuu lähinnä miten oot saanu proteiini/rasva/hiilarit (hitaat, nopeet) ja suojaravinteet ja miten on tullu kaloreita.

Tulehdusarvot nousee varmaan kovan harjoittelun jälkeen jonkinverran, mutta sekin taitaa johtua siitä, että lihakset vahingoittuu ja tulee tulehduksenkaltainen tila. Ruoat ei kuitenkaan itsekseen heiluttele tulehdusarvoja mihinkään suuntaan.

Edit. Luin linkin. Kovasti tuntuvat olevan sitä mieltä, että erilaiset ruoat laskee crp:tä, noh luottaako kys. sivuun, vaiko eikö? vaikutukset on kyllä varmaan aika lähellä placeboa, jos miettiii, ettei itse ole kyllä huomannut mitään korrelaatiota erilaisten ruoka-aineiden välillä, kunhan on vaan ottanut tarpeeksi kaloreita ja tarpeeksi proteiinia.

Edit. Luin linkin. Kovasti tuntuvat olevan sitä mieltä, että erilaiset ruoat laskee crp:tä, noh luottaako kys. sivuun, vaiko eikö? vaikutukset on kyllä varmaan aika lähellä placeboa, jos miettiii, ettei itse ole kyllä huomannut mitään korrelaatiota erilaisten ruoka-aineiden välillä, kunhan on vaan ottanut tarpeeksi kaloreita ja tarpeeksi proteiinia.

Vaikea sanoa luotettavuudesta mitään. Vaikuttaa kuitenkin ihan hyvältä solutason järkeilyltä tuo, että en tiiä miten ihmisen tsydeemissä tuo homma menee oikeasti.

Tänään ei ole todella raskaan kahvakuulatreeninkään jälkeen paikat kipeänä kun söin treenin jälkeen tonnikalaa, luumuja, punajuurta ja bataattia. Tuntuu kuin ei olis treenannut ollenkaan. Testaan ensviikolla saman treenin, samat boosterit, samaan aikaan mutta korvaan tonnarin lihalla ja bataatit perunamuusilla. :) Ainakin pääsen omasta kropasta selville.

Ja oon toisaalta ihmeissäni, jos esim sun mielestä ruoka ei heilauttele yleistulehdusta kehossa mihinkään, ja nuinkin "tieteellisesti" kattava ruokasivusto keksis jonkun tuommosen asteikon ihan tyhjästä. En sano että oot väärässä tai mitään, huippua että joku kehtaa laittaa inputtia. Oon vaan miettiny tuota jo pitkään että oisko mitään perää syödä vaikka kuukausi pelkkää antitulehduttavaa safkaa. Vois pistää kokeiluun :)

Mä sanoisin että on ihan täyttä humpuukkia ja placeboa. Asiastahan en juurikaan tiedä, mutta sen tiedän että placebolla on AIVAN shokeraava vaikutus, itsekkin olen ollut vahvan placebon uhrina monesti.

Jos näillä oikeasti olisi käytännön merkitystä se olisi varmasti tullut esille laajemmassa kaavassa.

En tiedä onko thredin nimi edes lähellekään oikea, ja on varmasti olemassa tila jossa keho on kun on tulehdusarvot ihan tapissa, ja tällä tilalla varmasti on parempikin nimi, mutta kun en vielä sitä tiedä niin mielelläni kuulisin viisaammalta.

Pohjustusta täältä

Voidaanko olettaa että tulehdusarvoja laskevat ruuat auttavat kehoa palautumaan nopeammin? Oon nimittäin puntaroinu bataatti vs perunaa jo pitkään, vaikka en perunaa ole intin jälkeen syönytkään vaan korvannut sen bataatilla ihan tiedostamatta.

Katoin tuolta nutritiondatasta että perunan tulehdusarvo on -179, eli moderately inflammatory (kohtalaisen tulehduttava), ja bataatti taas on ihan euforinen +378 eli erittäin anti-inflammatory = päinvastainen. Ihan vertailun vuoksi, sika-nauta jauheliha on -2, eli ihan millirillisen tulehduttavalla puolella. Hassua, kun tonnikala taas on järjettömät +660 plussalla.

Niin, eli tuo kysymys tulikin jo: Oonko ihan kujalla kun yhdistän esimerkiksi perunan syönnin treenin jälkeen järkyttävään jumiin seuraavana päivänä, jota ei ole tähän asti ilmennyt vaikka vetäis kilon bataattia ja lihaa verraten pari hassua perunaa ja sama määrä lihaa? Voiko joku selittää ton, kun en thredejä tähän aiheeseen liittyen löytänyt. Tai en vaan etsinyt tarpeeksi :/

EDIT: Ja oon tosiaan todennut pariin otteeseen ton efektin kun olen ihan tietoisesti treenannut samalla tavalla jonka jälkeen oon vaan syönyt erillälailla. Treeneillä ja ruokailuilla oli pari viikkoa väliä, ja lähtökohta oli molemmissa sama (2pv palautuksen jälkeen, ei paikat jumissa jne, energiatasot korkealla jne.)

Täysin hatusta vedettyjä lukuja.. kunnon tuubaa!

Täysin hatusta vedettyjä lukuja.. kunnon tuubaa!

Ok, hyvä saada mielipiteitä, niin tietää kannattaako edes objektiivisesti alkaa opiskelemaan tuota hommaa. Sun mielestä siis ei. Mutta onko sulla vahvempaa pohjustusta sanoa tuota tuubaksi, vai onko mun nyt tarkotus vaan uskoa sun auktoriteettia? :)

Ois aivan huippu jos voisit jotain tähän asiaan liittyen vaikka laittaa niin lueskelisin mielelläni. En nyt yritä tuoda esiin jotain uutta ja ihmeellistä, vaan ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää onko tuo "kunnon tuubaa" vai asia jota hifistelemällä vois saada hyötyä treeniin.

Mistä tuo tulehdusarvotaulukko löytyy?

Oon tässä hetken tsiikaillu aihetta ja mitä enemmän sitä tutkiskelee, sitä vakuuttuneempi mä olen siitä että se on bullshittiä.

Aika hauskasti menee noi arvot, mitä prosessoidumpi sitä enemmän tulehduttava, mitä enemmän tyydyttyneitä rasvoja sitä enemmän tulehduttava, HUOH.

Selvästikkin epätoivoinen yritys viedä ihmisiltä rahat "ihme dietin" avulla.

Ok, hyvä saada mielipiteitä, niin tietää kannattaako edes objektiivisesti alkaa opiskelemaan tuota hommaa. Sun mielestä siis ei. Mutta onko sulla vahvempaa pohjustusta sanoa tuota tuubaksi, vai onko mun nyt tarkotus vaan uskoa sun auktoriteettia? :)

Ois aivan huippu jos voisit jotain tähän asiaan liittyen vaikka laittaa niin lueskelisin mielelläni. En nyt yritä tuoda esiin jotain uutta ja ihmeellistä, vaan ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää onko tuo "kunnon tuubaa" vai asia jota hifistelemällä vois saada hyötyä treeniin.

Ei ole mitään ruoka-aineita jotka automaattisesti aiheuttaisivat tulehdusreaktiota jota mitataan c-reaktiivista proteiinia määrittämällä. Autoimmuunitaudissa elimistö saattaa reagoida henkilöstä riippuen ruoka-aineita vastaan mutta silloinkaan muutos ei yleensä näy CRP-arvossa.

Suosittelisin tutustumaan ihmisen fysiologiaan ja laboratorioarvojen määrityksiin ihan perustasolta lähtien.

Tuo koko idea on niin omituinen ettei sitä vastaan varmasti kenelläkään ole esittää mitään yksioikoista faktaa. Sairaaloissa hoidetaan korkeita CRP arvoja aiheuttavia infektioita IV-antibiooteilla, idea että bataattia nauttimalla olisi sama vaikutus on jokseenkin merkillinen.

Suosittelisin tutustumaan ihmisen fysiologiaan ja laboratorioarvojen määrityksiin ihan perustasolta lähtien.

Tämä onkin mulla todella heikko tietoalue, ja sitä koitankin kovalla tohinalla saada parannettua. Pitääpä plärätä pari lääkiskirjaa läpi iltalukemiseksi.

Selvästikkin epätoivoinen yritys viedä ihmisiltä rahat "ihme dietin" avulla.

En ollutkaan tietoinen että sivu kauppaa jotain dieettiä. Oon vaan katellut sieltä ravintoarvoja eri ruoka-aineille.

No kyllähän sillä on tietenkin merkitystä mitä ja miten syö. Eri asia kuinka pitkälle hifistely vedetään. En osaa kommentoida sen enempää mitä noihin lukuihin tulee, mutta verratkaapa esim. valkosipulia ja perunaa. U get the idea, kyllähän tuo ihan järkeenkäypää ja suuntaa-antavaa on, vai?

Ja prosessoitu ruoka vs. luomu niin eihän siinä ole kahta sanaakaan. Suoraan omasta maasta kuorineen se perunakin on parhaimmillaan. Toisin kun esim. rankalaiset perunat. Tehkää kenttätesti: Mittauttakaa tulehdusarvonne, ja syökää kuukausi täyttä paskaa ja mittauttakaa uudestaan. Ellei henki ole lähtenyt niin veikkaan että arvot ja niiden ohella ne treenit menee päin vittua.

Jokuhan tällaisen testin teki joskus, en muista oliko se TV-ohjelma vai joku lehtijuttu, mutta ei se kaveri terveen papereita saanut syötyään ns. roskaruokaa jonkun tietyn ajan - olikohan kuukauden.

Noissa testeissä taas kusee se ettei makrojakauma ole ikinä järkevä ja jos johonkin verrataan ne poikkeaa toisistaan pahasti. Jos makrojakauma on ihan sama on tuon luomun ja prosessoidun ero hyvinkin mitätön, olettaen että saadaan suojaravinteitakin saman verran. Se nyt tietenkin on selvää että nää valmisateriat sun muut on huonoja, mutta ei niinkään sen prosessoinnin takia, vaan makrojakauman.

http://www.bodyrecomposition.com/re...of-different-composition-research-review.html

Jos Merkkari viittasit tohon: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me niin sillä oli maksa-arvojen nousua maksan rasvoittumisen myötä. Mut kaveri vetikin aika överiksi eli aamiaisesta lähtien mäkissä. Ihan viihdyttävä dokumentti kuitenkin, samoin Super High Me.

Voisihan sitä ajatella, että sellainen ravinto, jolla on vaikutusta maksan toimintaan, voi vaikuttaa myös CRP:n tuotantoon. Se on sitten eri asia onko vaikutus niin suuri kuin vaikka virus- tai bakteeritulehduksen tai bakteeritulehdukseen käytetyn antibioottihoidon. Jos uskoo, että ruokavaliolla on vaikutusta reuman etenemiseen tai reumapotilaan vointiin taudin suhteen, se ajatus tukee myös tätä alkuperäistä väittämää.

Edit: Äärimmäinen väittämä: Jos vaikka pyydän flunssapotilasta räkimään mun aamupuuroon ja syön sen, on melko todennäköistä että tulehdusarvot nousevat. Jos sitten niiden noustua nakerran pajun kuorta (muodostaakseni salisyylihappoa eli aspiriinin vaikuttavaa ainesosaa), tulehdusarvot laskevat. Täten voidaan todeta, että ainakin on tilanteita ja tapauksia joissa ruoka-aineilla oli tulehdusarvoihin vaikutusta.

Jos Merkkari viittasit tohon: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me niin sillä oli maksa-arvojen nousua maksan rasvoittumisen myötä. Mut kaveri vetikin aika överiksi eli aamiaisesta lähtien mäkissä. Ihan viihdyttävä dokumentti kuitenkin, samoin Super High Me.

Voisihan sitä ajatella, että sellainen ravinto, jolla on vaikutusta maksan toimintaan, voi vaikuttaa myös CRP:n tuotantoon. Se on sitten eri asia onko vaikutus niin suuri kuin vaikka virus- tai bakteeritulehduksen tai bakteeritulehdukseen käytetyn antibioottihoidon. Jos uskoo, että ruokavaliolla on vaikutusta reuman etenemiseen tai reumapotilaan vointiin taudin suhteen, se ajatus tukee myös tätä alkuperäistä väittämää.

Edit: Äärimmäinen väittämä: Jos vaikka pyydän flunssapotilasta räkimään mun aamupuuroon ja syön sen, on melko todennäköistä että tulehdusarvot nousevat. Jos sitten niiden noustua nakerran pajun kuorta (muodostaakseni salisyylihappoa eli aspiriinin vaikuttavaa ainesosaa), tulehdusarvot laskevat. Täten voidaan todeta, että ainakin on tilanteita ja tapauksia joissa ruoka-aineilla oli tulehdusarvoihin vaikutusta.

Super Size Me:ssä huonontuneiden arvojen suurin syy on nopea lihoaminen. Jos kaveri olisi syönyt saman verran kuin kuluttaa olisi arvot ollut ihan toista maata. Saati jos olisi syönyt alle kulutuksen, olisi arvot saattaneet jopa parantua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom