Systeeman pääopettaja toimessa! LOL

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
IMO noissa videoissa oli asiallinen kommentti siitä, kuinka näistä armeijateknisistä taistelulajeista on tullut bisnestä. Niin toisaalta on useimmista muistakin kamppailulajeista. Kysyntähän luo tarjontaa, ja hinta on sen mukainen.

Ei, eihän kukaan systemaopettaja mulle ole sellaista tullut kertomaan, tuo nyt vaan sattuu olemaan se, minä systemaa yleisesti pidetään. Jos sulla on jotakin sisäpiirin tietoa, joka on erityisesti sen kanssa ristiriidassa, haluaisin oikein mielelläni kuulla sitä. :) Pointti on se, että kaikkea kohtaan PITÄÄ olla kriittinen, mutta rajansa kaikella. Ainoa mitä oon tehny on, että oon jakanut oman käsitykseni lajista täällä. En ole mikään venäläinen vakooja joka koettaa saada ihmiset käyttämään psyykkisiä voimia itsepuolustukseen. :lol2:

Nykyaikaisten asevoimien käyttöön kehitettyjen lajien ei ole tarkoitus olla maailman tehokkain aseettoman kamppailun muoto, vaan ainoastaan kustannustehokkain. Jalkaväen voimankäyttö perustuu ensisijaisesti käsiaseiden ja oman aselajin asejärjestelmien hallintaan, ei suinkaan aseettomien kamppailutaitojen osaamisen.

Tämä on totta, mutta ainakin kertoman mukaan systema olisi peräisin jo keskiajalta, ja olisi alunperin kasakoiden kehittämä aseettoman taistelun muoto. Sitä en tiedä, kuinka paljon tuolloinen systema oli nykysysteman kaltainen. :rolleyes:

Nimikin varmaan tulee kesiajalta... Jos systemalla ja jollaan ikikungufulla on joku juttu sama, ni ei mun mielestä voi hehkuttaa että tää laji on ollu jo neandertaalien käytössä.

PS. Jos meni ohi, ni vahvasti kärjistettynä.

No pistetääs nyt ettei 'mielenkiintoinen' keskustelu kuole...

Kyllä systema (mistä mieleeni tulee Biltema? :D ) voi olla tehokas. "Spetznaz- joukot ovat ovat haavoittumattomia, taistelutantereiden eliittiä. Auta armias jos kohtaat nämä volttia heittävät rinnanhivelijät, siinä on tosi kyseessä. Sensei katselee parakista, nuolaisee peukalonpäätään ja työntää sormensa perseeseen. Sitten hän heilauttaa kättään ja vihollinen on riisuttu aseista."

Kohta kun systema astuu opetussuunnitelmaan kouluissa, niin eihän Venäjälle mene enää jenkkikään! ;)

-Pistetään tähän nyt varulta toinen, niin ei tarvii kuunnella vaahtoamista bil... eikun systeman kokeilusta. Noin! ;)

Benu, mitä koetit sanoa?

Nimikin varmaan tulee kesiajalta... Jos systemalla ja jollaan ikikungufulla on joku juttu sama, ni ei mun mielestä voi hehkuttaa että tää laji on ollu jo neandertaalien käytössä.

Anteeksi, mutta kun nyt meni ohi vallan sekin mitä koetit kärjistää. :(

Olen keskustellut viimeaikoina enemmän ja vähemmän kamppailulajeihin perehtyneiden ihmisten kanssa ja mielipiteet olivat sen suuntaisia, että systema on hyvä laji. Siis varsinkin pidemmälle vietynä.

Treenaaminen näyttää kuulemma oudolta vemputukselta, mutta tekniikat ovat ihan oikeasti toimivia. Muutamien videoiden perustella en vielä mitään kovin syvääluotaavaa dumausta tekisi.

Appelsiini sanoi:
Tämä on totta, mutta ainakin kertoman mukaan systema olisi peräisin jo keskiajalta, ja olisi alunperin kasakoiden kehittämä aseettoman taistelun muoto. Sitä en tiedä, kuinka paljon tuolloinen systema oli nykysysteman kaltainen. :rolleyes:
Kasakoiden aseettoman taistelun muodot olivat aivan varmasti lähinnä painia. Joka on yhä vielä siellä päin (Gruusia, Armenia jne.) aivan armottoman kovassa kuosissa. Yhdenlaista tai toisenlaista painia, joka alunperin lienee peräisin Intiasta, joka on siinä ihan kasakoiden ja heidän Intiasta muuttaneiden naapurikansojensa vieressä. (Enkä nyt muista tarkaksi, saattoipa Stenka Razininkin alkujuuret olla jossain arjalaisten mailla.)

Stalinin Venäjällä lähdettiin hyvin tietoisesti luomaan uutta yleisliittolaista kamppailulajia lähettämällä äijiä Japaniin judo- ja aikido-oppiin ja lisäämällä siihen gruusialaista kansanpainia. Tuloksena oli sambo. Systeemit ovat tämän jälkikasvua.

Itse lajista en tiedä mitään enkä siihen ota kantaa.

Kasakat tappeli sapelilla. Solohov: Hiljaa virtaa Don. Lähes yhtä kova kirja (trilogia) kuin Täällä Pohjantähden alla. Yhdessä kohtaa Grigori pistää punakaartilaiselta hönöpetteriltä käden poikki ja tantereeseen. Seoinagella, mutta siihen aikido/jujutsu-tyyppinen lukko, eli käsi kämmenpuoli ylöspäin olkapäätä vasten.
"Moukka, yritti ottaa kasakan paljain käsin."

Pulla sanoi:
Yleensä trailerilla, demopätkillä ja muilla yleisönäytöksillä on tarkoitus herättää ihmisten mielenkiinto lajia kohtaan. Tässä pätkässä lähinnä kutkuteltiin katsojan nauruhermoja. Vai miten on topokatti ja NHB, jos aivan kamppailulaji-nuubina katsoisitte tuon pätkän niin olisitteko ihan oikeasti kiljuen ilmoittautumassa alkeiskurssille?

Jos nyt vertaatte sitä vaikka tähän krav maga demoon, niin kumpi mielestänne luo katsojalle uskottavamman kuvan lajista? Laji jossa ohjaaja huudahtaa *TSUH*, samalla suorittaen maagisen heilautuksen kädellään 1.5m ja saa täten uhrin nytkähtämään tuskasta VAI laji jossa kohtuullisen uskottavasti lamautetaan vastustaja iskuilla kriittisiin paikkoihin jne jne?

Edit: Ei helkkari. Pakko kyllä tiedustella sinulta, topokatti, että käyttikö kaverisi kenties tuota videolla neljäntenä esitettävää Hieraise rintaa - lennätä vastustaja päälleen -tekniikkaa vai kenties jotain muuta? :lol2:

Tiedän että kerjään verta nenästäni, mutta onpa netissä (youtube.com) aika masentava pätkä myös tuosta "erikoisjoukkojen" krav magastakin. Pätkässä kyseenalaistetaan koko armeija touhulla mainostaminen ja loppuhuipennuksena ottelu jossa Krav maga mies "ottelee" ufc:ssä..... Mutta tästä kyseisestä videosta on kyllä sanottava että:david: vaikka kuka sanois mitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Solohov: Hiljaa virtaa Don. Lähes yhtä kova kirja (trilogia) kuin Täällä Pohjantähden alla.

Hmm, tää pitääkin kyllä lukee. Venäläiset klassikot ja varsinkin noi kasakkajutut on jotenkin aina tuntuneet kiehtovilta, mutta ei oo ikinä tullu hirveesti perehdyttyä. :offtopic:

Appelsiini sanoi:
Benu, mitä koetit sanoa?

Anteeksi, mutta kun nyt meni ohi vallan sekin mitä koetit kärjistää. :(

Yritin nyt vaan tuoda esille sen että luultavasti kaikki kamppailulajit voi jotenki yhdistää johonki ikivanhaan lajiin, mutta aika turhaa mun mielestä on hehkuttaa että joku laji periytyy vuodelta 7000 B.C jonkun yhtäläisyyden takia.

(Viittasin siis siihen kommentiin ku sanoit että systema kuulemma periytyy keskiajalta, mutta et voi sanoa paljonko niillä on nykypäivänä yhtäläisyyksiä... )

Yritin nyt vaan tuoda esille sen että luultavasti kaikki kamppailulajit voi jotenki yhdistää johonki ikivanhaan lajiin, mutta aika turhaa mun mielestä on hehkuttaa että joku laji periytyy vuodelta 7000 B.C jonkun yhtäläisyyden takia.

(Viittasin siis siihen kommentiin ku sanoit että systema kuulemma periytyy keskiajalta, mutta et voi sanoa paljonko niillä on nykypäivänä yhtäläisyyksiä... )

Sotiminen kuulemma periytyy 70 -luvulta. Menenpä tästä uutta dojoa markkinoimaan.

Muutamia (joskin varmasti jo miljoonaan kertaan postattuja ajatuksia) tuon tyyppisistä lajeista:

1. Homma menee aika vahvasti uskonnon puolelle ja kyse ei ole sen ihmeellisemmästä asiasta kuin ihmisiä kaatavista papeista. Papit eivät vain brändää temppujaan "Jeesuksen käsiksi", vaan kyse on yksinkertaisesti "korkeammasta henkisestä yhteydestä" tahi muusta vastaavasta diibadaabasta, eli suomeksi sanottuna suggestiosta.

2. Valkoisella miehellä pitää olla aikamoiset henkselit mikäli tyrmää hermopisteet suoralta kädeltä diibadaabaksi, mutta toisaalta turha siitä on liian mystistäkään tehdä. Suomessa on kylmää 9kk vuodessa ja toppatakin läpi on aavistuksen vittumaista sohia hermopisteisiin.

3. Mitkään hienot tekniikat eivät toimi tositilanteessa, oli kyseessä sitten Systeman harjoittaja tahi vapaaottelija. Kaiken a ja o on kokemus äkillisestä hyökkäyksestä ja siitä että joku lyö päin näköä ja lujaa. Samalla tavalla ne vaparia treenaavatkin ovat kuutamolla kun Reiska ottaakin yht' äkkiä karhunhalin kun snägärillä tuli valittua väärät mausteet.

4. Puukkoja vastaan ei auta kuin juokseminen. Seagal on ehkä poikkeus, mutta veitsiä vastaan häviää aina, oli vastassa minkälainen tumpelo tahansa. Suosittelen kokeilemaan tatamilla aggressiivisen hyökkäyksen puolustusta, kun hyökkääjällä on vaikka tussi kädessä. Treenin jälkeen voi sitten laskea uudet hengitysreiät puvun takista.

5. Tekniikat tuliaseita vastaan ovat täysin turhia. Mikäli hyökkääjä seisoo yhtä lähellä kuin noissa videoissa, niin aseen saa pois helposti ja hyvin yksinkertaisesti. Itseasiassa mikäli puolustajalla on niin karvaiset ja isot kassit että uskaltaa tehdä jotain, hyökkääjä on yleensä altavastaajana. Tämä siksi että puolustajan etuna on hyökkääjän reaktioaika. 99,99999% ihmisistä ei kuitenkaan uskalla tehdä oikeassa tilanteessa mitään, eikä kenenkään kannata tehdä mitään, joten hienojen koukeroiden opettaminen on vähintäänkin vastuutonta. Joku vatipää saattaa vielä mennä kokeilemaan niitä.

6. Näiden lajien markkinointi on täysin samaa paskaa mitä lisäravinne-busineksessä ja TV-shopissakin. Jotain perää hommissa on ja jotkut asiat toimivat, mutta suurin osa touhusta on pelkkää tyhjän jauhamista. Pertti perusjätkälle (ja "guruillekin") hienot tekniikat ovat aivan turhia, eikä niillä ole käytännössä mitään virkaa.

Arviointivirhe sanoi:
Suomessa on kylmää 9kk vuodessa ja toppatakin läpi on aavistuksen vittumaista sohia hermopisteisiin.

Paitsi Dillmanin, se tyrmää tyypin kahden puhelinluettolen läpi! Kertoo asiasta muistaakseni jossain kirjassaan ja taitaa siitä olla joku videoclippikin!! :david:

Örkki sanoi:
Paitsi Dillmanin, se tyrmää tyypin kahden puhelinluettolen läpi! Kertoo asiasta muistaakseni jossain kirjassaan ja taitaa siitä olla joku videoclippikin!! :david:

Minä sain kaverini oksentamaan, ripuloimaan ja sammumaan ostamallani Vodkapullolla, vaikka itse olin tapahtuma-aikaan 4000km:n päässä:rock:

Suositut

Back
Ylös Bottom