Syrjäytänkö läskin lihakseksi vaiko enkö?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Ite olen suhteellisen tuore kuntosaliharrastaja. Perimmäinen lähtökohtani
on jo jonkimoisiksi kertyneiden rasvavarastojen syrjäyttäminen lihakseksi
:D
Siksipä pyysin tuttavaani laatimaan minulle suhteellisen vaativan saliohjelman
pitkine sarjoineen. Eli olen nyt hetken aikaa harrastanut suht raskasta
voimailua jonka jälkeen vielä kuntopyöräillyt 30-40min treenin päätteeksi
rasvan polttamiseksi. Kysymykseni siis kuuluukin että onko edes teoriassa
mahdollista samanaikaisesti kasvattaa lihasta ja laihduttaa?
Olen itse ns. "syönyt hyvin" jättämällä ruoastani liiat rasvat pois,
vaan onko se edes oikea tapa? Kertokaahan siis vanhemmat ja viisaammat että
mitä tulisi syödä ja kuinka paljon jos haluaa eroon rasvoista, mutta isommat
lihakset. Palautusjuoma on ainoa mitä olen käyttänyt, mutta mietiskelin
vain että onkohan se liian vähän ravintoa sisältävää, sillä katabolinen
tila pelottaa vähintäänkin yhtä paljon kuin anoppi. En haluaisi että ainakaan
pienenevät kun salilla uurastan :) Ja onko palautusjuoman juominen liian
myöhäistä jos ensin treeniin kuluu aikaa puolentoistatunnin verran jonka
jälkeen vielä kuntopyöräilen 40min ja palautusjuoma päätyy vatsaan vasta
pukuhuoneessa?

Kiitokset jo kaikille jotka pääsivät viimeiselle riville asti!

Babyhunter sanoi:
Kysymykseni siis kuuluukin että onko edes teoriassa

Ei ole mahdollista. Kun syöt vähemmän kuin kulutat, poltat rasvaa. Kun syöt enemmän kuin kulutat, niin keräät rasvaa ja lihasta. Tietysti joillain aloittelijoilla tapahtuu kiristymistä ja lihaskasvua samaan aikaan, mutta sen varaan ei todellakaan kannata jättää.

Ennemmin pidät vaikka ensin kunnon dieetin ja sitten keräät lihaa syömällä yli kulutuksen. Tai toisinpäin, riippuen sinun nykykunnostasi.

Ja onko palautusjuoman juominen liian
myöhäistä jos ensin treeniin kuluu aikaa puolentoistatunnin verran jonka
jälkeen vielä kuntopyöräilen 40min ja palautusjuoma päätyy vatsaan vasta
pukuhuoneessa?

Tuo on hyvä ajankohta nauttia palautusjuoma, varsinkin kun haluat rasvanpolttoa tuolla kuntopyörällä.

On mahdollista. Pitkät sarjat eivät kuitenkaan omaa mitään erityistä laihduttavaa taikaa, vaan valitse sellaiset sarjat joilla voimasi kehittyvät parhaiten. Lisääntynyt lihasmassa vauhdittaa aineenvaihduntaasi ja nopeuttaa laihtumista.

Todennäköisesti rasvaprosenttisi tippuu ilman diettiäkin pelkästään lisääntyneen kulutuksen johdosta. Lisää vauhtia rasvan hävittämiseen voit saada esimerkiksi atkinssin dietillä.

Itse olen tiputtanut atkinssilla 6kk aikana 10kg rasvaa samalla kun treenitulokset ovat kehittyneet reippaasti. Tunnen lisäksi useamman ihmisen, jotka ovat myös laihtuneet samalla kun treenitulokset ovat nousseet. Se ei ole poikkeuksellista ja siten tuskin myöskään biologisesti mahdotonta, vaikka jotkut teoreetikot niin saattavat väittääkkin.

EDIT: Korostan vielä, että normaalitapauksissa laihtuminen ja lihasmassa kasvattaminen samaan aikaan on täysin mahdollista. Epätyypillisissä tapauksissa, kuten pitkään treenanneiden, jo huomattavasti lihasmassaa omaavien kohdalla massan lisääminen ja rasvanpoltto saman aikaan ei kuitenkaan ole mahdollista. Neuvoja antaessa on hyvä pitää mielessä, mikä on normaalitapaus ja mikä poikkeustapaus, varsinkin kun on kysessä aloittelijoiden osio.

Lihaksen kasvattaminen taitaa kyllä olla mahdotonta dietillä, mutta voimaa voi tulla lisää vaikka diettaa.

Amis sanoi:
Lihaksen kasvattaminen taitaa kyllä olla mahdotonta dietillä, mutta voimaa voi tulla lisää vaikka diettaa.

Ei se mahdotonta ole, mutta jos sen ottaa tavoitteeksi, niin voi olla, että turhautuu ja stressaantuu "turhaan", kun sitä kasvua ei tapahdukaan. Minusta dieetillä kannattaa ottaa tavoitteeksi lihasmassan säilyttäminen, sekin kun alkaa jossain vaiheessa käydä ylivoimaiseksi, ja sitten jos sitä massaa tulee lisää, niin hieno homma. Tärkeintähän on kuitenkin lienee se, että rasvamäärä pienenee (eli ollaan katabolisessa tilassa rasvakudoksen osalta :) ).

Babyhunter sanoi:
Kysymykseni siis kuuluukin että onko edes teoriassa

Tein itse aivan samalla tavalla vaikka en ny mikään aloittelija olekaan. Sarjat tosin eivät olleet mitään pitkiä vaan kahdeksan toiston suorituksia. Pudotin painoa reilun kuukauden aikana n. neljä kiloa mikä on vähän alle viisi prosenttia. Tämä pudotus todellakin oli pelkkää rasvaa. Vyötäröltä hävisi viisi senttiä ja esimerkiksi olkavarteen tuli selvästi mittaa lisää eikä muutenkaan tulokset ainakaan pudonneet yhtään.

Tein vielä samaan aikaan tältä foorumilta löytyvää JTO:n 5*5 penkki ohjelmaa millä penkkiennätys parani 12%! Dietin aikana siis. Tästä erityiskiitos JTO:lle. Toimii.

Ruuasta vähensin hiilihydraattien määrää reilusti mutta pidin huolen, että proteiineja tulee vähintään 2g/painokilo. Palkkarissa hiilihydraatteja tietysti tulee aika reilusti. Illalla ennen nukkumaan menoa otin 25g maitoproteiinia ja aamulla heti herättyäni saman verran. Aamuproteiinin tosin vaihdoin heraan heti kun onnistuin sitä täältä maapallon äärilaidalta löytämään.

Aziz I sanoi:
Tein vielä samaan aikaan tältä foorumilta löytyvää JTO:n 5*5 penkki ohjelmaa millä penkkiennätys parani 12%! Dietin aikana siis. Tästä erityiskiitos JTO:lle. Toimii.

En nyt menisi julistamaan tätä 5x5 ohjelmaa kaikille. Itselläni ja kahdella kaverilla penkkitulos laski parista kilosta kymmeneen kiloon, vaikka paino nousi kilon pari. 8 viikon ohjelma sen sijaan toimi loistavasti. Respektit jto:lle
:rock:

hyrre sanoi:
En nyt menisi julistamaan tätä 5x5 ohjelmaa kaikille. Itselläni ja kahdella kaverilla penkkitulos laski parista kilosta kymmeneen kiloon, vaikka paino nousi kilon pari. 8 viikon ohjelma sen sijaan toimi loistavasti. Respektit jto:lle
:rock:
:offtopic: Mistä löytyy 8 viikon ohjelma? Se mies on guru.

On se mahdollista. Lihas ottaa rasvasta energiaa kasvaa. Nopeata kehitys ei ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On ihan varmasti mahdollista ja aika monet varmasti tehneetkin. Voi olla että tämä toimii nimenomaan kun on aloittelijana lähtökunto semmonen vähän tukeva, siitä kun lähtee sitä "reilusti ylimääräistä" kohtuu helposti pois (en tarkoita tällä vielä ihan 6-pack kuntoon pääsyä). Sitten taas jos on jo alkuun aika laiha niin voi olla vaikeampaa tehdä kauheasti lihaa ilman että yhtään ottaa läskiä (tästä minulla ei ole henk.koht. kokemusta, mutta tuosta "läskistä lihaksi" on) - tämä ihan mitä vain olen sivusta seuraillut.

Minun suositus on, kun haluaa läskistä lihaa ja on siis kohtuu aloittelija, että karsii hiilareita ja rasvoja ruokavaliosta (tämä on yleensä aika helppoa ilman sen enempää laskeskelematta, vältät vaan "mahdollisimman hyvin hiilareita ja rasvoja" - kuitenkin niitä varmasti jonkin verran tulet syömään jokatapauksessa) ja heittää helvetisti treeniä, ihan 5-6 kertaa viikkoon vaikka (älkää alkako mussuttaan jostain ylikunnosta ;)). Pyörän polkeminen, kävely yms. ei tosiaankaan ole pahasta.

Täällä sama ongelma. Läskit pitäis saada veks ja lihasta tilalle.

Viime käynnin jälkeen täällä painoin 96 kiloa ja nyt on tullut sellaset 7 kiloa lisää. Hetkellinen elämäntavan muutos auttoi asiaa kummasti :kippis1:

Yksinkertaisesti pitäisi saada painoa pudotettua 103 kilosta 90 kiloon.
Samalla myös pitäisi pitää tulostaso esimerkiksi penkissä samoissa lukemissa vähintään. Painon pudotus ja voimien ylläpito tulee olemaan vaikia tapaus toteuttaa :curs:

Ja hei, mikäs tuo jto:n 8 viikon ohjelma oikein on???

Kride sanoi:
Ei ole mahdollista. Kun syöt vähemmän kuin kulutat, poltat rasvaa. Kun syöt enemmän kuin kulutat, niin keräät rasvaa ja lihasta.

Riippuu vähän onko koneessa muutakin kuin kaurapuuroa :thumbs:
Kyllä natikkana ei lihoja pahemmin rakennella dietillä. Perseestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom