Symbian-osaaminen (C++)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Feikki
  • Aloitettu Aloitettu
Kinkkua on jo syöty sen verran, että ajatukset vaeltavat työhön tai oikeastaan alueeseen, jota olen miettinyt vähän aikaa.

Olen vähällä vapaa-ajallani yrittänyt saada jonkinlaisen käsityksen Symbian-ohjelmoinnista. Perinteiset ansi- ja windows- c++:n klisheet "unohdettuani" olen jo jyvällä. Nyt vaan tulisi tehdä, eli hankkia rutiinia koodaamisesta esim. os60-ympäristössä, eikä pelkästään lukea (toki tätäkin tulee ohella tehdä paljon). Todellista ohjelmointityötä en ole pitkään aikaan tehnyt ja nykyiset työtehtäväni pikemminkin näivettävät osaamistani. Onko Symbian-osaajillta töitä ja voiko tuon ympäristön oppia riittävän hyvin tarpeellista kirjallisuutta itselleen hankittuaan?

Olen niin väsynyt nykyiseen työhöni, että voisin keskittyä tähän alueeseen omilla rahoillani jonkin aikaa. Kannattaako?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan varmasti löytyy Symbian-osaajalle töitä. On yksi kysytyimmistä osaamisalueista IT-alalla.

Symbian-hommia en ole itse tehnyt, mutta sivusta seuranneena voin sanoa, että homma vaatii aika lailla kärsivällisyyttä. Symbian kun ei totisesti toimi niin kuin dokumentaatio tai apit esittää, vaan ongelmanratkaisuun kannattaa varata kunnolla aikaa. Paras tapa selvitellä ongelmia on lukea lähdekoodeja. Tämä kuitenkin vaatii platinalisenssin, johon ei ihan pienillä firmoilla ole varaa.

Symbian koodaajana toimitaan, ja eihän tämä mitään herkkua aina ole, mutta niinhän se varmaan on joka hommassa.

Go ahead, eihän siinä opiskelussa ainakaan mitään menetä. Paitsi ehkä hermot kun huomaa että dokumentaatio & API ei ole välttämättä ihan up-to-date, mutta siiten voikin suunnistaa newlc.com :iin tai forum.nokia.com :iin.
Pelkkä kirjallisuus ei tietenkään takaa hyvää oppimista, eli ei muuta kuin keksimään ohjelmaideaa ja API:a kahlaamaan läpi ja vääntämään koodia.

Vinkkinä voisi sanoa että aloita ohjelmointi S60 V2 -alustalle. V3:ssa on määritelty suunnilleen kaikelle mahdolliselle capabilityt eli mitä oikeuksia jokin luokka tarvitsee toimiakseen. V2 on paljon "aloittelijaystävällisempi" imo.

Ja työpaikkoja Symbbariasiantuntijoille löytyy ainakin Oulun seudulta.
Kalevaa kun katsoo sunnuntai-aamuna niin melkein voisi valita mihin hakisi töihin. Ainakin jos olisin 16v jolla 5 vuotta Symbian C++ kokemusta, Java SE/ME/EE etu- ja takaperin hallussa. Samoin UML,XML,BMW ja jotain muuta. Lisäksi ajokortti ja halu joutua matkustamaan ja tekemään ylitöitä on must.

Lycka till!!

-J-

Symbian koodaajana toimitaan, ja eihän tämä mitään herkkua aina ole, mutta niinhän se varmaan on joka hommassa.

Ei ole tietotekniikkatyö sitä useimmiten ollut. Upeita speksejä riittävässä aikataulussa, niinhän se menee? :)

Toki aikataulut voivat muuttua liiankin hurjiksi. Sitäkö vinkkaat. :D

Go ahead, eihän siinä opiskelussa ainakaan mitään menetä. Paitsi ehkä hermot kun huomaa että dokumentaatio & API ei ole välttämättä ihan up-to-date, mutta siiten voikin suunnistaa newlc.com :iin tai forum.nokia.com :iin.

Tuon olen huomannut kyllä. Tosin ei noistakaan aina vastausta saa...

Pelkkä kirjallisuus ei tietenkään takaa hyvää oppimista, eli ei muuta kuin keksimään ohjelmaideaa ja API:a kahlaamaan läpi ja vääntämään koodia.

Itsetekeminen on kaiken a ja o. Ajattelinkin kirjallisuutta välineenä, josta voin tarkistaa ja oppia asioita.

Vinkkinä voisi sanoa että aloita ohjelmointi S60 V2 -alustalle. V3:ssa on määritelty suunnilleen kaikelle mahdolliselle capabilityt eli mitä oikeuksia jokin luokka tarvitsee toimiakseen. V2 on paljon "aloittelijaystävällisempi" imo.

En ole vielä selvittänyt versiointien eroja, mutta eikös nykyään threadienkin ole mahdollista jakaa resursseja? Esim. socketteja? Näin olen ymmärtänyt. Noinhan ei ole ollut aina.

Ja työpaikkoja Symbbariasiantuntijoille löytyy ainakin Oulun seudulta.
Kalevaa kun katsoo sunnuntai-aamuna niin melkein voisi valita mihin hakisi töihin. Ainakin jos olisin 16v jolla 5 vuotta Symbian C++ kokemusta, Java SE/ME/EE etu- ja takaperin hallussa. Samoin UML,XML,BMW ja jotain muuta. Lisäksi ajokortti ja halu joutua matkustamaan ja tekemään ylitöitä on must.

Mitä asiantuntevuudesta ja venyvyydestä maksetaan? Siitähän on myös kyse, jos asiat (joskus) taitaa.

Lycka till!!

Kiitos. Nykyisessä duunissa olen törmännyt ongelmiin, joita mobiililaitteissa kerta toisensa jälkeen pyritään ratkomaan esim. Javalla. Olen maininnut useamman kerran koulutuksen ja Symbian-osaamisen tarpeesta. On hurjaa, millaisessa suuressa ja tunnetussakin laitoksessa näitä ajatuksia ei kukaan kuule.

Nykyisessä duunissa olen törmännyt ongelmiin, joita mobiililaitteissa kerta toisensa jälkeen pyritään ratkomaan esim. Javalla.

Whoaa!!! Mimmosia ongelmia? Heitä yksi (tai useampia) esimerkkejä!

-J-

Ai niin, palkkaus. Neuvottelukysymys. Minulla huono sanoa tuohon mitään kun olen sen verran pienessä puljussa hommissa. Joissakin paikoissa maksetaan ylitöistä, joissakin ei. Meillä ylityöt ei ole sitä että projekti uhka myöhästyä, ja porukka tekee pitempää päivää. Se on vaan ... ajanhallintaa?
Reissaamisesta sitten normaalit päivärahat etc.

Tuollaiseltahan se homma joskus vaikuttaa:
http://www.evvk.com/kuutioprojekti.html

-J-

:)

Kysymykseesi vähän vastausta. Ongelmat aikaisemmin ovat syntyneet siitä, että Javalla ei ole päässyt käsiksi kaikkiin resursseihin, mitä olisi tarvittu. Esimerkkinä bluetooth. Lisäksi speksatessa ei aina oteta näitä puutteita huomioon. Esim. liukulukuja ei yksinkertaisesti ollut aikaisemmin. Protoilusoftaa tehdessä homma ei toki ole niin "vakava", mutta asiat haluaisi silti tehdä kunnolla.

Itse olen vähän väsynyt ja puhun kärjistäen, koska jos koulutusta olisi järjestetty jo vuosia sitten (tai asiaan olisi panostettu), ei olisi tarvinnut toimia niin paljon Javan ehdoilla ja asioita olisi pystynyt tekemään vapaammin.

Onhan MIDP2:ssa jo paljonkin piirteitä, joita olisi tarvittu aikaisemmin ja varmasti asiat kehittyvät edelleen. En vaan näe odottamisen ja speksien yksinkertaistamisen olleen järkevä vaihtoehto.

Kinkkua on jo syöty sen verran, että ajatukset vaeltavat työhön tai oikeastaan alueeseen, jota olen miettinyt vähän aikaa.

Olen vähällä vapaa-ajallani yrittänyt saada jonkinlaisen käsityksen Symbian-ohjelmoinnista. Perinteiset ansi- ja windows- c++:n klisheet "unohdettuani" olen jo jyvällä. Nyt vaan tulisi tehdä, eli hankkia rutiinia koodaamisesta esim. os60-ympäristössä, eikä pelkästään lukea (toki tätäkin tulee ohella tehdä paljon). Todellista ohjelmointityötä en ole pitkään aikaan tehnyt ja nykyiset työtehtäväni pikemminkin näivettävät osaamistani. Onko Symbian-osaajillta töitä ja voiko tuon ympäristön oppia riittävän hyvin tarpeellista kirjallisuutta itselleen hankittuaan?

Olen niin väsynyt nykyiseen työhöni, että voisin keskittyä tähän alueeseen omilla rahoillani jonkin aikaa. Kannattaako?
Mielestäni Symbianin voi oppia melko nopeasti jos omaa hyvät perustaidot C++:sta. Suurimmat erot ovat luokkien konstruktoreissa, siivouspinossa, säikeiden käytössä (aktiivioliot), deskriptoreissa ja S60 3.0:ssa myös noissa capabilityissä. Myös java-pohja auttaa paljon, Symbiankinhan on olio-ohjelmointikieli.

Hyvä perusoppikirja Symbianiin on esimerkiksi Tommi Mikkosen Mobiiliohjelmointi. Kannattaa lukea se tai muita kirjoja ensin jotta saa yleiskuvan kielestä. Sitten vaikka hakee forum nokiasta S60-ympäristön ja koodailee siinä pari omaa ohjelmaa niin on jo aika hyvin kärryillä. Ympäristö sisältää myös emulaattorin, jolla omia ohjelmia voi testata käytännössä.

Työtilanne Symbian rintamalla on tällä hetkellä erinomainen. Sitähän ei tietenkään voi sanoa että kuinka kauan tilanne on näin hyvä. Kotiopiskelusta vielä sen verran että ei sillä ikinä voi tulla aivan valmiiksi ohjelmoijaksi, oikeat työtehtävät ovat paljon opettavaisempia. Eli kannattaa rohkeasti alkaa lähetellä työhakemuksia kun tuntuu siltä että perusohjelmat onnistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom