Sykkeistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ande^
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Eli olen juossut jo muutaman vuoden. Aloitin juoksemalla niin että jaksoin juuri ja juuri lähistöllä olevan 5250m pururadan juosta. Kaverin kanssa käytiin aika useinkin juoksemassa ja ajat taisivat olla vähän alle 30min. Hetken aikaa näin jatkoin kunnes sydämeni alkoi jyskyttää normaalia kovempaa, mikä häiritsi jo nukkumistakin. Ostin sykemittarin ja juoksemiseni rauhoittui huomattavasti. nyt kuitenkin seurailen ehkä liikaakin sykettäni mikä saa juoksemisen tuntumaan jarruttelemiselta. Maksimisykkeestä ei ole mitään hajua, mutta minua on ohjastettu juoksemaan 65%-75% sykkeellä(130-150)...? olen pyrkinyt rauhallisilla lenkeillä pitämään sykkeeni 140:n pinnassa. Tällä vauhdilla jaksan juosta niin kauan kunnes nälkä yllättää (tai rupeaa vituttamaan) enkä oikeastaan edes hikoa. Mielekkäimmältä juoksu tuntuu 150-170 välissä ja näilläkin sykkeillä pystyn juoksemaan yli tunnin lenkkejä mutta kuitenkin sykemittarini sanoo, että 85% ja jotenkin pelkään noita prosentteja. Kuinka paljon noihin sykkeisiin Kannattaa siis kiinnittää huomiota kun juoksen 30-60min. lenkkejä. Sillai että tuntee juoksevansa?
- viimeks tuolla vitosen pururadalla tais aika olla alta 24.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa ostaa tai lukea kirjastossa uusin Juoksija lehti. Siinä oli tod. mielenkiintoinen artikkeli sykkeestä. Tuntuu senkin suhteen olevan hirveän yksilöllistä ja vaihtelut ovat suuria.

Minäkin pitäisin lähinnä suuntaa antavina ohjeina niitä perinteisiä prosentteja (lähinnä em. Juoksija lehden artikkelin perusteella). Toimivat ehkä keskiverrolla aloittelijalla, mutta pitemmälle ehtineen kannattaa mitata ja tutkia tilanne erikseen juuri itelleen sopivaksi.

Sykkeeseen liittyen. Suostuin Tietokonelehden testiin, missä testataan kahta erilaista vekotinta, ns. sykemittareita. Testaan kumpaakin viikon ja voin tänne heittää vähän infoa miten syke heittelee kovista jalkatreeneistä olkapääpumppailuun. Kiinnostaa ainakin itseäni.

Ande^ sanoi:
Mielekkäimmältä juoksu tuntuu 150-170 välissä ja näilläkin sykkeillä pystyn juoksemaan yli tunnin lenkkejä mutta kuitenkin sykemittarini sanoo, että 85% ja jotenkin pelkään noita prosentteja.

Jos juoksu tuntuu hyvältä 150-170 pulssilla, niin anna mennä noilla sykkeillä. Mittailin viime kesänä huvikseni sykkeitä pyörälenkeillä. Reilun tunnin pituisella lenkillä keskipulssi oli poikkeuksetta yli 150 pulssin käydessä kovimmillaan vähän alle 190 pitkässä ja raskaassa ylämäessä (tuo on käsittääkseni aika lähellä maksimisykettäni).

Salillakin oli kerran-pari mittari mukana. Syke oli sarjojen jälkeen 150-160.

Ande^ sanoi:
Eli olen juossut jo muutaman vuoden.
Löytyiskö koulusta tai jostain joku valmentajan tapainen, joka voisi vähän ohjelmaa tehdä? Juoksemisesta saa paljon enemmän irti, jos tietää mitä tekee ja miksi.

Sykealueista: Omat sykealueet saa luotettavimmin selville testauttamalla jollakin urheilu- ja kuntoilijatestejä tekevällä asemalla tai urheiluopistolla. Ilmankin toki selviää.

Ns. "Karvosen kaavalla" on mahdollista laskea suuntaa antavat sykealueet: maksimisyke miinus leposyke kertaa haluttu prosentti plus leposyke. Esim: mulla osapuilleen (187-40)*0,7+40=~143 . Tämä olisi siis olisi "yläraja" PK eli peruskestävyystreenille jota valtaosa harjoittelusta pitäisi olla jos kestävyysurheilukuntoa on tarkoitus kohottaa. VK eli vauhtikestävyysalue olisi sitten tämän päälle esim.75-85%, esim.0,75:llä laskettuna mulle n. 151.

Pystyn yli tuon 151:n keskisykkeellä juoksemaan maratonin tai ajamaan 60km maastofillarikisan (keskisyke 155 max 184)mutta ei todellakaan ole järkeä treenata _vain_ tuolla sykealueella jatkuvasti edes 1 tunnin lenkkejä...

Summa Summarum: Peruskuntoilijavirhe kestävyysharjoitelussa on treenaamisen kapea-alaisuus: kevyet lenkit liian kovaa ja kovat liian hiljaa. Malttia ja vaihtelevuutta hommaan. Kevyiden pitääkin _tuntua kevyiltä_ ja kovien kovilta.

Noi sykkeet on aika yksilöllisiä.

Mulla on normaalistikin korkea syke ja syke nousee heti kun jotain tekee lähelle 90-100.

Olin joskus kuntosalilla kuntotestissä jossa kuntoa mitattiin kuntopyöräilemällä. Testaaja oli alussa huolissaan kun heti lähdössä mun syke oli aika korkeella, tais olla 140 tietämillä, mutta sitten rasituksessa syke ei enää hälyttävästi noussut ja kuntotestin lopputulos oli että mulla oli tuolloin erinomainen aerobinen kunto.

Joskus lääkärillä käydessänikin oon tuosta korkeesta kysellyt, ovat todenneet että syke on yksilöllinen, eikä mulla ole aihetta huoleen tuolla saralla.

Lidlistä saa muuten nyt hinta-laatusuhteeltaan todella hyvän sykemittarin. Mm. seuraavat ominaisuudet löytyvät: lokikirja 20 harjoituskerralle, % näyttö maksimisykkeestä, kalorinkulutuksen näyttö, ohjelmoitavat sykerajat, takuuta 3v... Jos jotaki kiinnostaa, mutta ei ole lidliä lähettyvillä, niin voin käydä hakemassa ja lähettää postissa, jos saan muutaman euron vaivanpalkkaa. Email.

Tervehdys kaikille, olen uusi täällä.

Olen pähkäillyt korkeahkojen sykkeitteni kanssa ja oli lohduttavaa lukea näitä kommenttejanne. Sitä vain vielä mietin, että maksimisykkeeni (en ole koskaan kyllä tarkasti mitannut) lienee jossakin 175 tienoilla, vaikka ikäni puolesta voisi olla hiukan korkeampi. Kuitenkin pystyn hölkkäilemään parikin tuntia 145 keskisykkeellä, jolloin prosentit olisivat aika huikeat. Tosin aloitan lenkkini useimmiten hyvin rauhallisesti ja lisään vauhtia vähitellen, eli sykkeeni on aika pitkään aikaa 130 - 140.

Minkä verran muuten psyykkinen stressi vaikuttaa sykkeisiin? Joskus jos hölkkään töistä kotiin sykkeeni on kummallisen korkea, vaikka joudun matkalla pysähtelemäänkin usein liikennevaloihin. Matkaa kotiin on sellaiset 10 km.

Mike ja muut jotka seuraatte sykkeitä.. Kuinka nopeasti reenin jälkeen syke palautuu normaalille tasolle. Eli jos otatte lepo sykkeen ennen salille/reeneihin lähtiessä ja esim. 1/2 tuntia reenin jälkeen. Onko syke palautunut samalle tasolle? Mulla tahtoo olla ongelmana, että kroppa jää rasituksen jälkeen ylikierroksille useammaksi tunniksi eli syke takoo reenin jälkeen n. 15 - 20 lyöntiä enemmän kun ennen reenejä.

Tuopa oli uutta, että leposykettä voisi mitata myös pian reenin jälkeen. Onko tulos sitten aivan luotettava? Oma sykkeeni palautuu aika nopeasti ns. normaalille tasolle, saattaa tosin tavallista raskaamman tai pidempikestoisen harjoituksen jälkeen "heittelehtiä" herkemmin kuin normaalisti. Sydän tuntuu olevan jonkinlaisessa valmiustilassa, odottavan uutta rasitusta. En ole tätä mittarin kanssa testannut, vaan nuo erot ilmenevät tuntemuksina. Varsinaisiin leposykelukemiin pääsen vasta esim. yöunien mittaisen levon jälkeen.

dressman sanoi:
Mike ja muut jotka seuraatte sykkeitä.. Kuinka nopeasti reenin jälkeen syke palautuu normaalille tasolle. Eli jos otatte lepo sykkeen ennen salille/reeneihin lähtiessä ja esim. 1/2 tuntia reenin jälkeen. Onko syke palautunut samalle tasolle? Mulla tahtoo olla ongelmana, että kroppa jää rasituksen jälkeen ylikierroksille useammaksi tunniksi eli syke takoo reenin jälkeen n. 15 - 20 lyöntiä enemmän kun ennen reenejä.

Sykkeen palautuminen riippuu rasituksen määrästä, kestosta ja tietenkin ihmisen kunnosta. Kovan treenin jälkeen leposykettä ei saavuteta enää samana päivänä. Käytännössä vasta nukuttu yö antaa sydämelle tilaisuuden levätä niin, että syke palautuu takaisin alas. Tosin jonkin poikkeuksellisen kovan fyysisen suorituksen jälkeen syke ei ole välttämättä palautunut vielä silloinkaan, esimerkiksi maratonia seuraavana aamuna syke saattaa hyvinkin olla 5-10 lyöntiä korkeampi normaaliaamuun verrattuna.
Sydämesi toimii sinänsä siis aivan normaalisti, eikä sinulla ole varsinaista ongelmaa. Tosin salitreeni ei ole kovinkaan aerobista, eli sykkeen ei pitäisi harjoittelun seurauksena nousta kovinkaan korkealle pitkäksi aikaa. Millainen on aerobinen kuntosi yleisesti ottaen? Palautumista olisi mahdollista parantaa aerobista kuntoa kehittämällä.

Eevanen sanoi:
Tervehdys kaikille, olen uusi täällä.

Olen pähkäillyt korkeahkojen sykkeitteni kanssa ja oli lohduttavaa lukea näitä kommenttejanne. Sitä vain vielä mietin, että maksimisykkeeni (en ole koskaan kyllä tarkasti mitannut) lienee jossakin 175 tienoilla, vaikka ikäni puolesta voisi olla hiukan korkeampi. Kuitenkin pystyn hölkkäilemään parikin tuntia 145 keskisykkeellä, jolloin prosentit olisivat aika huikeat. Tosin aloitan lenkkini useimmiten hyvin rauhallisesti ja lisään vauhtia vähitellen, eli sykkeeni on aika pitkään aikaa 130 - 140.

Minkä verran muuten psyykkinen stressi vaikuttaa sykkeisiin? Joskus jos hölkkään töistä kotiin sykkeeni on kummallisen korkea, vaikka joudun matkalla pysähtelemäänkin usein liikennevaloihin. Matkaa kotiin on sellaiset 10 km.

Maksimisykkeesi on todennäköisesti huomattavasti korkeampi. Et saavuta maksimisykettäsi kovalla lenkillä, eikä sen mittaaminen ole niin yksinkertaista, että se onnistuisi pelkällä mutulla. Maksimisyke on toki mahdollista mitata yksinkin sykemittaria apuna käyttäen tiettyillä rasitustesteillä, mutta tuollaiseen maksimisuoritukseen liittyy aina pieni riski. Riskin vuoksi suosittelen tekemään rasitustestin ensimmäisellä kerralla valvotuissa oloissa ammattilaisen ohjauksessa, ja jatkossakin kaverin kanssa.
Mikäli maksimisykkeesi olisi 175 ja kykenisit juoksemaan kaksi tuntia 145 sykkeellä, olisit poikkeuksellinen yksilö. Matalan maksimisykkeen lisäksi sinulta puuttuisi ihmisille tyypillinen sydämen suojamekanismi. Noin kovalla sykkeellä (% maksimista) liikuttaessa aivot suojaavat sydäntä vähentämällä sen rasitusta tietyn ajan jälkeen. Suojaaminen tapahtuu niin, että aivot yksinkertaisesti madaltavat sykettä, jolloin lihaksille ei riitä happea ja vauhti ja rasitus hidastuu auttamattomasti.
Itselläni tuo suojamekanismi alkaa toimimaan noin 75 minuutin kohdalla, ja asiasta tietämättömänä ilmiö pelästytti minut hieman sen ensimmäistä kertaa havaitessani. Aikaa ensimmäisestä omakohtaisesta havainnostani on kutakuinkin 10 vuotta. Olin juossut silloisen normaalin tunnin kestävän lenkkini n.170 sykkeellä (maksimi 200+) ja koska olo oli mitä mainioin, päätin juosta vielä sopivaksi arvioimaani kiertotietä (juostuna n. 30 minuuttia). Juostuani hetken kiertotietä sykemittariin asettamani sykerajat alkoivat hälyyttämään, mutta arvelin sen johtuvan vain alamäestä. Kiristin tahtiani, mutta syke ei suostunut nousemaan vielä tasaisellakaan osuudella. Päätin ottaa spurtin seuraavassa ylämäessä, mutta syke pysyi alhaalla. Ylös päästyäni puuskutin ankarasti, jalkani olivat hapoilla, syke pysyi edelleen alhaalla ja minua alkoi paleltamaan. Paleleminen oli erittäin outoa ottaen huomioon ylämäestä aiheutuva rasitus ja päälläni oleva verryttelytakki. Totesin jonkin olevan vialla ja hidastin reippaaseen kävelyyn. Syy selvisi lopulta juoksuaiheisesta kirjallisuudesta :)
Stressi, univelka, päivän ruokavalio jne. voivat kaikki vaikuttaa sykkeen kohoamiseen ja leposykkeeseen. Siinä ei ole mitään epätavallista.

Kuntotesteissä, joissa mitataan veren maitohappopitoisuus, voidaan määrittää aerobinen ja anaerobinen kynnyssyke. Ensimmäinen on syke, jonka yli mentäessä maitohappoa alkaa muodostumaan, mutta se ehtii palaa pois, ja jälkimmäinen sitten syke, joka ylitettäessä maitohappoa muodostuu nopeammin kuin sitä lähtee pois.

Willie sanoi:
Maksimisykkeesi on todennäköisesti huomattavasti korkeampi. Et saavuta maksimisykettäsi kovalla lenkillä, eikä sen mittaaminen ole niin yksinkertaista, että se onnistuisi pelkällä mutulla. Maksimisyke on toki mahdollista mitata yksinkin sykemittaria apuna käyttäen tiettyillä rasitustesteillä, mutta tuollaiseen maksimisuoritukseen liittyy aina pieni riski. Riskin vuoksi suosittelen tekemään rasitustestin ensimmäisellä kerralla valvotuissa oloissa ammattilaisen ohjauksessa, ja jatkossakin kaverin kanssa.
Mikäli maksimisykkeesi olisi 175 ja kykenisit juoksemaan kaksi tuntia 145 sykkeellä, olisit poikkeuksellinen yksilö. Matalan maksimisykkeen lisäksi sinulta puuttuisi ihmisille tyypillinen sydämen suojamekanismi. Noin kovalla sykkeellä (% maksimista) liikuttaessa aivot suojaavat sydäntä vähentämällä sen rasitusta tietyn ajan jälkeen. Suojaaminen tapahtuu niin, että aivot yksinkertaisesti madaltavat sykettä, jolloin lihaksille ei riitä happea ja vauhti ja rasitus hidastuu auttamattomasti.

Kiitos Willie selventävästä kommentistasi! Kiintoisia näkökohtia toit esille.

Tuota olen salaa epäillytkin, että maksimisykkeeni on ehkä korkeampi kuin kuvittelen. Jotenkin olen tottunut luottamaan yleiseen olotilaan. Oloni on yleensä aivan hyvä lenkin jälkeen, vaikka olisin mennyt vauhdikkaamminkin. Mittailu, laskenta ja tarkkailu haittaa vain keskittymistä olennaiseen. Ja kun on vähän huono matikkapää...

Ehkä tuo mutu-aavistukseni 175:stä perustuu siihen, että jos juoksen tuolla sykkeellä, oloni muuttuu sen verran pahaksi, etten ole uskaltanut mennä enää kovempaa. Tavallisesti kun olen liikkeellä yksin.

Suojamekanismin käynnistävää suoritusta en ole tainnut vielä tehdäkään! Sykkeeni nousee tasaisesti lenkin alusta loppua kohden, samalla kuin kiihdytän vauhtia. Nyt lauantailenkkini kesto oli 2.17, mutta en havainnut mitään laskua. Keskisykkeeni oli 140. Lenkkini pituus oli jotakin 19 - 20 km. Basic-sykealueeni on muistaakseni 127 - 152 (se mittarin valmiksi laskema) ja pysyttelin sen rajoissa melkein koko ajan. Parissa ylämäessä vain spurttailin vähän. Eli tämäkin kai sitten kertoisi siitä, että maksimisykkeeni on korkeampi kuin tuo 175.

Joskus olen huomannut (viimeksi juuri lauantaina), että syke on ensimmäisen 5 - 10 min. ajan oudon korkea, vaikka aloitan lenkit aina hyvin hitaasti. Syke laskee, tai "rauhoittuu" sitten. Olen pannut tämän yleensä juuri ressin tiliin (lapset tapelleet kun olen tehnyt lähtöä), tai lämmittelyharjoituksen, jos olen lähtenyt lenkille jo valmiiksi hengästyneenä.

Jos ressi ja väsymys jne vaikuttavat sykkeen heilahteluun, ehkä myös persoonallisuuspiirteet.

Eevanen sanoi:
Joskus olen huomannut (viimeksi juuri lauantaina), että syke on ensimmäisen 5 - 10 min. ajan oudon korkea, vaikka aloitan lenkit aina hyvin hitaasti. Syke laskee, tai "rauhoittuu" sitten. Olen pannut tämän yleensä juuri ressin tiliin (lapset tapelleet kun olen tehnyt lähtöä), tai lämmittelyharjoituksen, jos olen lähtenyt lenkille jo valmiiksi hengästyneenä.

Juoksun alun hieman korkeampi syke ei välttämättä johdu stressistä tai muusta vastaasta. Tuolla toisessa treadissa mainitsemallani juoksuluennolla mainittiin, että normaalisti syke on alussa hieman korkeampi ja sitten kun "kone lämpenee" myös syke tasaantuu.

Nuo sykealueet joilla harjoittelet kuulostavat aivan oikean suuntaisilta. 175 sykkeen ylittäessäni tulee itsellänikin paha olo: alan puuskuttaa raskaasti, kylkeen saattaa pistää ja pidemmän aikaa moisilla sykkeillä juostuani saattaa oksettaakin. Sykettä on kuitenkin mahdollista korottaa vielä tuostakin yli 10%.
Mikäli alan kylmiltäni vain juoksemaan pitkää ylämäkeä, hyppimään tasajalkaa mahdollisimman korkealle lyöden polvet rintaani, nostelemaan raskaita painoja tai tekemään muuta rankkaa, en saavuta maksimisykettäni. Pääsen tuolla tavoin ehkä 190 sykkeeseen. Maksimisykettä testatessa maksimisuoritusta edeltää myös pienemmällä teholla tehty rasitusjakso, jota lähdetään sitten portaittain nostamaan. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi kallistettavalla juoksumatolla, jolloin juoksunopeutta ja pinnan kaltevuutta kyetään vähitellen lisäämään.
Voit arvioida maksimisykkeesi kaavalla 220-ikävuodet=maksimisyke. Mikään tarkka arvo tuo ei ole, leposykkeesi voi toki olla saamaasi lukua alhaisempikin, mutta suurella todennäköisyydellä se asettuu +-10 haarukkaan.
Syke vaihtelee samalla nopeudella tasaisesti juostessa myös harjoituksen aikana. Pitää muistaa, että keho käyttää eri energialähteitä fyysisen suorituksen kestäessä 5 sekunttia, 5 minuuttia tai 50 minuuttia.

Willie sanoi:
Pitää muistaa, että keho käyttää eri energialähteitä fyysisen suorituksen kestäessä 5 sekunttia, 5 minuuttia tai 50 minuuttia.

Tuopa liittyy varmaan makezin toteamukseen koneen lämpenemisestä. Eli jos ja kun keho ottaa energiaa pitkäkestoisen harjoituksen aikana kohtalaisesti rasvoista, niin sykekö on silloin matalampi, tai madaltuuko sitten kun siirrytään rasvoihin? Esim. lauantaina kulutin mittarini mukaan kaloreita 953/45 %. Olin tankannut jonkin verran hiilihydraatteja edellisenä iltana.

Ja hei vielä kysyisin, että voiko urheilujuoman sisältämä suola vaikuttaa jotenkin verenpaineen kautta sykkeisiin, jos urheilujuomaa tankkaa paljon? Käytän Dexal Lightia.

Eevanen sanoi:
Tuopa liittyy varmaan makezin toteamukseen koneen lämpenemisestä. Eli jos ja kun keho ottaa energiaa pitkäkestoisen harjoituksen aikana kohtalaisesti rasvoista, niin sykekö on silloin matalampi, tai madaltuuko sitten kun siirrytään rasvoihin? Esim. lauantaina kulutin mittarini mukaan kaloreita 953/45 %. Olin tankannut jonkin verran hiilihydraatteja edellisenä iltana.

Äh. Tästä kysymyksestähän on jäänyt puolet pois!

Eli:

Rasvojen osuus oli tuon lenkin aikana käsittääkseni suht hyvä, vaikka sykemittarin lukemat ovat summittaisia, eli sykkeenikö olisi ehkä vielä laskenut jos olisin jatkanut juoksua esim. puoli tuntia pidempään samalla teholla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom