Sykevaihteluväli, älykellot, sormukset ja treenien kuormituksen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suikki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Käytätkö älylaitteita ja niiden applikaatioita kuormituksen säätöön? Oma treenini on puhtaasti painonnostoa ja sarjapituudet hyvin lyhyitä.

Itsellä on käytössä Oura, Garmin Venu2 ja HRV4Training johon syketiedot siirtyy Ourasta.
HRV4Training nimensä mukaan keskittyy puhtaasti sykevaihteluvälin analysointiin ja suosittaa keventämään treeniä sykevaihteluvälin ja leposykkeen perusteella.

Itsellä on nyt 6 viikon treenisyklistä 5 viikkoa takana ja sykevaihteluväli on alkanut laskemaan. HRV4Training ehdottaa intensiteetin rajoittamista vaikka viikko 4 oli volyymiltaan ja intensiteetiltään aavistuksen rajoitettu ohjelmassa. Bodybattery garminissa on vielä latautunut hyvin yön aikana. Bodybattery perustuu myös sykevaihteluväliin joten ehkä hieman ristiriitaista suositusta tulee näiden kahden laitteen välillä. Ourasta seuraamalla yönaikaisen sykkeen tasoittuminen tai alin kohta on myös hiipunut lähemmäs heräämistä. Itse leposykkeen keskiarvotrendissä ei ole muutosta tapahtunut.
Tämän viikon 5 treenit on kuitenkin kulkeneet ihan hyvin eikä ole ollut tunnetta että treeni ei kulkisi normaalist.
Viikko 6 on treenipainoiltaan treenisyklin kovin viikko. Uusi sykli alkaa taas viikon päästä ja syklin ensimmäiset viikot on yleensä kevyitä.

Huolimatta sykevaihteluvälin trendistä, koska yleisfiilis on vielä hyvä, vedän ensi viikon vielä täysillä loppuun, mikäli treeni vaan kulkee normaalisti.

Itse olen huomannut että HRV reagoi koviin treeneihin matalampana sykevaihteluvälinä mutta lepopäivien jälkeen palautuu nopeasti normaaleihin lukemiin.

Käytätkö älylaitteita kuormituksen seuraamiseen ja säätämiseen? Mitä mieltä olet niiden hyödystä?

Sen verran tulee käytettyä, että kellosta seuraan sykettä sarjojen välillä. Kun laskee tietyn pisteen alle niin uutta sarjaa vaan.

Sen verran tulee käytettyä, että kellosta seuraan sykettä sarjojen välillä. Kun laskee tietyn pisteen alle niin uutta sarjaa vaan.
Olisiko muuten järkevämpää seurata sekuntikellon sijaan sykettä raskaiden sarjojen välissä? Eli sen sijaan että odottaa 30-120s kulumista, seuraisikin sykkeen laskua esim. 150bpm -> 130bpm.

Punttisalilla sykemittarin käyttö on aika turhaa. Sitä ei semmoseen oo tehty ja on pelkkää mittarifirmojen markkinointia laajemman asiakaskunnan saamiseksi. Sykkeen rauhottumisen tuntee kyllä itse ja sarjapalautumiseen liittyy muutakin kuin syke.

Punttisalilla sykemittarin käyttö on aika turhaa. Sitä ei semmoseen oo tehty ja on pelkkää mittarifirmojen markkinointia laajemman asiakaskunnan saamiseksi. Sykkeen rauhottumisen tuntee kyllä itse ja sarjapalautumiseen liittyy muutakin kuin syke.
Ja jossain testissä mitä luin joskus, tuli ilmi, että kellot varsinkaan ei mittaa nopeita sykkeen vaihteluita kovin hyvin. Johtuu ilmeisesti siitä että ne ei ole kovin tarkkoja, eli ne on herkkiä virhelyönneille, joten niissä on aika pitkä tuo puskuri milloin se alkaa reagoida sykkeen vaihteluun. Siksi se ei välttämättä (tai edes todennäköisesti) näytä sarjan aikaista sykettä oikein. Sykevyö on jo heti paljon parempi ratkaisu.

Teknologia ei oikein vielä ole sillä tasolla, että siihen voisi täysin luottaa, mutta silti jotkut siihen tukeutuu. Vähän sama juttu kun mittaillaan rasvan ja lihaksen määrää jollain inbodylla ja sit ollaan ihan paskana kun kovan treenikauden aikana lihasmassa on pienentynyt, vaikka panostus on ollut 100 %. Todellisuus on se, että se laite on epätarkka.

Ja sillä sarjan aikaisella sykkeellä ei oo mitään merkitystä, jos kyse on voimailusta. Ainoo paikka sykkeelle olis sydänsairailla harjoittelijoilla tai sitten kestovoimahommissa tai erilaisissa kuntopiirijutuissa, kun haetaan tiettyä harjoitusvaikutusta myös pumpun puolelta. Eli kestävyysjutuissa ne on vallan ok, voimahommissa täysin turhia.

Samaa mieltä kuin @jto ym edellä. Varsinkin pn:ssa missä sarjan pituus on alle 10 sekuntia, mittari edes ehdi nousta ennen kuin urheilija on takaisin penkillä istumassa. (Toki se nousee vähän siinä penkillä varsinkin työnnön jälkeen mutta ei merkityksellistä.

Treenien loggailuun ym tilastointiin treenikello tms anturi voi olla ihan ok, mutta voimahommissa tuolla sykkeen mittailulla ei ole juuri merkitystä.

Mä katson kellosta sykkeen kyykkyjen välillä. Uutta sarjaa kun syke on 100. Ja kun kyykkäs t-nationia, niin huomas miten syke laski paljon vikkelämmin kun kunto parani. Sykkeellä on muutakin tekemistä salilla kuin sarjan aikainen syke. Aikaan sidottu palautuminen ei ota huomioon suorituskvyn paranemista.

^Niin ainakin kyykkykunto parani, samaa havainnut kun S. Korteen saksalaista metodia tehnyt. Itse seuraan just noin myös, Vantage 2 ranteessa ja H10 sykevyö tai Verity Sense olkavarressa niin ehtii mukaan kuormitustakin mittailemaan. Ja toki aerobista teen + joka aamu ortostaattinen testi herätessä + jalkojen palautumiseen loikkatestiä silloin tällöin. Ja VO2max pyrin kehittään ja olen senkin saanut aika korkealle. Ja unta pyrin myös kehittämään, mikä kehittää treeniäkin.

Kyllä itse koen tekniikasta olevan paljonkin apua mun urheiluihin ja palautumisseurantaan / koska on hyvä keventää / pitääkö vaikka välipäivä vai ei. Noihin panostanut nyt aktiivisesti 9 kk ja sitä ennen pari vuotta huvikseen logannut Flowhun, niin ollaan tässä nyt kaikkien aikojen parhaassa kunnossa 37-vuotiaana kun uskonut silkkaa dataa ja nyt menty aika orjallisesti sen palautumisen seurannan mukaan. Insinööri toki olen ja diggaan tekniikasta ja datan analysoinnista. Aina ennen mennyt pikkusen yli ja sitten sairastunut, nyt ehkä tällä tarpeeksi oikein treenaamisella välttänyt kaikki vastustuskyvyn dippaamiset... Se kun toi härveli ranteessa kertoo itsepäisellekin sen, että pidäppä poeka vähä lepiä ny eläkä mee vetään sitä megavolyymikyykkykuolemaa tänään :D

Polarin kellossa ainakin syke muuttuu reippaasti viivellä. Kun lopetan sarjan niin syke on vielä lepoaulueella ja alkaa nousta vasta hetken päästä. Luulin aluksi, että vika omassa kellossa, mutta työkavereilla kans polarissa sama juttu. Eli tuo kello ainakin antaa ihan väärän kuvan palautumisesta sarjojen välillä.:unsure:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Polarin kellossa ainakin syke muuttuu reippaasti viivellä. Kun lopetan sarjan niin syke on vielä lepoaulueella ja alkaa nousta vasta hetken päästä. Luulin aluksi, että vika omassa kellossa, mutta työkavereilla kans polarissa sama juttu. Eli tuo kello ainakin antaa ihan väärän kuvan palautumisesta sarjojen välillä.:unsure:

Sama viivästely (salihommissa, juoksun/uinnin ym. noi osaa paremmin) about kaikissa paitsi Apple Watch ja Garminin uusimman anturin mallit. H10-sykevyö tai Verity Sense kaveriksi niin loppuu viiveet. Niitä käytetään referenssinä kaikissa kellorevikoissakin.

Itseä ei ole kiinnostanut ollenkaan mitä kello treenin aikana sanoo, vaan tuntemuksien mukaan teen treenit. Treenin jälkeen voi katsoa paljonko kellon mukaan kaloreita kulunut ym tilastoja. Keskustelua aloittaessa oli lähinnä mielessä nämä eri palautumista mittaavat älylaitteiden aplikaatiot jotka pääasiassa perustuvat yön aikaiseen tai heti aamulla heräämisen jälkeen mitattuun sykevaihteluväliin. Sykevaihteluvälin on todettu olevan hyvä mittari kehon palautumisen indikaattori. Normaalia pienempi sykevaihteluväli --> keho ns. fight or flight stressitilassa. Tänään oli treeniblokin viimenen kova treeni ja ensi viikkolla mennää vähän kevyemmin. Saa nähdä palautuuko HRV tuonne normaaliin 80+ms tasolle nykyisestä 75ms tasolta.

Kalorit ei noissa missään pidä salitreeniin paikkaansa.

Joo ei muutenkaan, kaatuu jo henkilön lihasmassan määrään, mitä kello ei tiedä. Polarissa ainkin voi ilmoittaa vaan pituuden ja painon, joten kellon mukaan 100kg läski kuluttaa saman kuin 100kg tiukkaa lihasta.

Joo ei kalorit paikkaansa pidä ja yleensäkin absoluuttisia lukemia on aika turhaa seurata mittarista riippumatta. Trendit on se juttu. Jos käyttää aina samoja mittareita niin silloin näkee muutoksen ja suunnan pidemmällä aikavälillä. Jos kello näyttää että nyt on energiaa kulutettu nousujohteisesti enemmän ja enemmän treeneissä kuukauden, niin sillon todennäköisesti on myös treenit koventuneet ja kohta on aika keventää hetkeksi ja antaa kropan palautua. Samalla pitäisi HRV trendin olla kääntynyt laskuun ja kropan alkaa ilmoitella levon tarpeesta. Pidemmän ajan trendien seuraamista itse harrastan ja yksittäisen päivän mittauksille en periaatteessa paljoa anna painoa...

Joo ei kalorit paikkaansa pidä ja yleensäkin absoluuttisia lukemia on aika turhaa seurata mittarista riippumatta. Trendit on se juttu. Jos käyttää aina samoja mittareita niin silloin näkee muutoksen ja suunnan pidemmällä aikavälillä. Jos kello näyttää että nyt on energiaa kulutettu nousujohteisesti enemmän ja enemmän treeneissä kuukauden, niin sillon todennäköisesti on myös treenit koventuneet ja kohta on aika keventää hetkeksi ja antaa kropan palautua. Samalla pitäisi HRV trendin olla kääntynyt laskuun ja kropan alkaa ilmoitella levon tarpeesta. Pidemmän ajan trendien seuraamista itse harrastan ja yksittäisen päivän mittauksille en periaatteessa paljoa anna painoa...
Juuri näin, ne trendit on hyödyllisiä. Vähän sama asia kuin inbody mittaus, yksi mittaus ei kerro mitään, mutta usea mittaus vuoden aikana antaa toimivaa dataa jos se samassa paikassa samalla tapaa tehdään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom