Sykemittari peruskulutuksen arvioinnissa

Hei!

Selailin vanhoja keskusteluita siitä kuinka luotettavan kuvan sykemittari antaa esim. lepopäivän kalorinkulutukesta? Jotain kommenteja suuntaan ja toiseen löytyikin.

Jos siis aamulla herättyä laittaisi mittarin päälle ja seuraavana aamuna nappaisi pois? En ole vielä kokeillut.

En osaa yhtään arvioida tuota kulutustani, olen InBody-mittaukseen menossa kuukauden päästä mutta siinäkään sitä ei mitata ymmärtääkseni. Nyt olen ajatellut lepokulutukseni olevan n. 1500 kcal/vrk ja siihen arkiaktiivisuus päälle niin joku 1900-2000 kcal pitäis vähintään olla sen +/-0 tason. Pituutta 163 cm ja painoa 65 kg:n paikkeilla (nainen 40v olen).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tutkimusten mukaan noissa on heittoa 12-35% yläkanttiin, mutta mistä niistä tietää. Jos mittariin on syötetty myös VO2MAX - luku, niin tarkkuus kuulemma paranee. Tutun InBody - mittauksessa hänen (nainen 35v) mitat oli 163 cm ja painoa 83 kg ja peruskulutukseksi laite ilmoitti hieman yli 1400 kcal / vrk, mikäli tuosta nyt mitään voi päätellä, koska kyse ylipainoisesta, jota sinä et ole.

Okei, kiitos. En milläään meinaa löytää sellaista tasapainoa syömisten suhteen että saisin muutaman ylimääräisen kilon pois mutta ettei vaikuttaisi negatiivisesti treeniin ja yleisolotilaan. Mysteeri tämä kroppa minulle on. Jos syön ja treenaan kuten tuntuu hyvälle niin paino pysyy/nousee ja jos nipistän ruuista niin paino laskee aluksi, sitten jumahtaa ja nousee takaisin. Tai sitten sairastun flunssaan yms. Viime vuoden ja tämän vuoden alun ylikuntotilaan en halua takaisin, jossa söin liian vähän treenin nähden. Siksi sellainen turvallinen vaikka 1 kg/kuussa olis oikein riittävä kunhan ei olis tällaista jatkuvaa arpomista.

Sykemittaria ei kyllä kannata käyttää apuna kulutuksen arviointiin. Ota nyt vaikka aluksi joku tietty kalorimäärä, vaikka lepopäivälle tuo 1900 kcal ja treenipäivälle muutama sata enempi.
Syöt siis päivittäin saman kalorimäärän riippumatta siitä, mitä sykemittari arvioi tietyn harjoituksen energiankulutukseksi. Muutaman viikon jälkeen aamupainoa seuraamalla saat kyllä käsityksen siitä, syötkö kulutuksen mukaan vai ali/yli.
Sun kyllä pitäis saada aineenvaihduntaan lisää kierroksia, ennen kuin kannattaa haaveilla painonpudotuksesta, eli ota vaikka tästä mallia ruokamäärien lisäämiseen http://www.fast.fi/2014/reversedieettaus-osa-2-kalorinkulutuksen-kasvattaminen-off-seasonilla/.

Olet näköjään tapellut saman ongelman kanssa jo tammikuusta asti, niin varmaan voi jo todeta, että kalorimäärän pudottaminen ei nyt vaan toimi, kun sun perusaineenvaihdunta käy sen verran hitaalla. Ja tuolla sun harrastamalla jojo-dieettauksella se vain hidastuu koko ajan.

Pitkäjänteisyyttä!!!

sinuna en hötkyilisi jos tarve pudottaa on vaan muutama kilo :) eikai siitä ole tullut sinulle mikään pakkomielle? voi olla että syöt edelleen liian vähän jos ruokaa vähentämällä paino ei putoa?

Sykemittari on aina vain arvio. Mutta sillä pääsee alkuun, mitä treeni voisi kuluttaa.
Sitten seuraamalla miten se paino kehittyy, voi ruokavaliota tuunata haluttuun suuntaan.
Olen asiakkaalle tehnyt sykemittarin perusteella kaksi ruokavaliota, toisen "normipäivälle" ja toisen treenipäivälle.
Ja homma toimii. Tietty tilannetta seurataan ja tehdään muokauksia sekä treeniin että ruokavalioon, kun/jos tarvetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom