Sykemittareiden lukemat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Liva
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs, itselläni on käytössä polarin F11 sykemittari, joka laskee maksimisykkeen,keskiarvosykkeen,kaloreiden kulutuksen sekä suorituksen tehot.Kuinka pitäviä nämä lukemat,erityisesti kalorikulutukset ovat jos lukemat mitataan leposyke,paino ja pituus kaavalla.

Itse olen F11:n kanssa huomannut, että itse valittu aktiivisuustaso vaikuttaa tuloksiin. Huvikseni kerran tein "kuntotestin" kahdesti peräkkäin, vaihtaen vain aktiivisuusasetuksen low:sta high:iin. Kummasti nousi kuntotaso hetkessä 30 pykälää.

Epäilen siis, että tuo sama asetus vaikuttaa myös energiankulutukseen. Monesti on pitänyt testata suunnilleen samanlaisella lenkillä millainen ero aktiivisuustason muutoksen seurauksena tulee, mutta ei ole jaksanut niin paljon kiinnostaa, että olisin saanut aikaiseksi. Itselläni ilmeisesti on vanhempi malli, joka ei laske treenin "tehoa" (tosin senhän toki voisi itse laskimeen näpytellä energiankulutuksen ja treenin keston perusteella jos moinen kiinnostaisi :), mutta jos tarkoitat niitä "% energiankulutuksesta rasvaa niin eivätköhän ne ole aika täyttä bullshittia...

Itse olen F11:n kanssa huomannut, että itse valittu aktiivisuustaso vaikuttaa tuloksiin. Huvikseni kerran tein "kuntotestin" kahdesti peräkkäin, vaihtaen vain aktiivisuusasetuksen low:sta high:iin. Kummasti nousi kuntotaso hetkessä 30 pykälää.

Epäilen siis, että tuo sama asetus vaikuttaa myös energiankulutukseen. Monesti on pitänyt testata suunnilleen samanlaisella lenkillä millainen ero aktiivisuustason muutoksen seurauksena tulee, mutta ei ole jaksanut niin paljon kiinnostaa, että olisin saanut aikaiseksi. Itselläni ilmeisesti on vanhempi malli, joka ei laske treenin "tehoa" (tosin senhän toki voisi itse laskimeen näpytellä energiankulutuksen ja treenin keston perusteella jos moinen kiinnostaisi :), mutta jos tarkoitat niitä "% energiankulutuksesta rasvaa niin eivätköhän ne ole aika täyttä bullshittia...

Niinpä,koska ite oon aatellu just sitä et mitenkä lihas/rasvatasapaino vaikuttaa kaloreiden/rasvan kulutukseen,sitähän ei mittari tiedä missä mittasuhteessa elimistössä on rasvaa,lihasta ja nesteitä vai arvioiko se määrän sykkeen perusteella?Mulla on aktiivisuustasona High ja kulutukset on aika suurta luokkaa,tosin ihan järkeenkäypiä jos perus tunnin lenkillä palaa n.500-600 kaloria ja puolentoista tunnin säbäharkoissa palaa n.1200 kaloria...Sykkeet lenkin aikana on 130-150 ja säbäreeneis maksimi nousee 190 helposti varsinkin pelatessa ku joutuu juoksee kokoajan kenttää päästäpäähän (oon oikee laitahyökkääjä)

Ja pitkällä peruslenkillä (parin tunnin) rasva% kulutus on 60% ja esim. lyhyellä juoksulenkillä saattaa rasva% olla vaan 35%...

Täytyiski varmaan kokeilla jos laittais aktiivisuus tasoks low ni vaikuttaisko se kulutukseen mitenkään?Kuntotasoon sulla vaikutti mut vaikuttaako myös kulutuksiin? sykkeisiinhän se ei tietty vaikuta...

Omistan myös f11 mittarin, en ole kyllä hetkeäkään katunut ostamista. Ihan kiva seurata omia liikkumisia jne.
Vaikka sykemittarin jotkin arvot eivät olisikaan totta, näkee niiden perusteella silti arvojen keskinäiset suhteet. Esim. jos eilen juoksulenkillä kulutit mittarin mukaan 500kcal ja tänään 400kcal samassa ajassa, voit siis päätellä, että edellisen päivän lenkki oli raskaampi.
Imo tuo suhteiden tarkkailu on tärkeempi homma, kuin se, että näyttääkö se mittari nyt täsmälleen oikein. Tuskinpa mikään mittari tarkkaan lukemaan pääsee. Niin monet asiat vaikuttaa, että hankalaahan niitä arvoja on mitata tarkkaan.

Täytyiski varmaan kokeilla jos laittais aktiivisuus tasoks low ni vaikuttaisko se kulutukseen mitenkään?Kuntotasoon sulla vaikutti mut vaikuttaako myös kulutuksiin? sykkeisiinhän se ei tietty vaikuta...

Nimenomaan tuota en ole vielä saanut testattua. Pitäisi jotenkin onnistua vakioimaan muut olosuhteet, että saisi vertailukelpoista dataa... ;) Mutta muistelen jonkun joskus aiemmin punttimimmien puolella maininneen, että kulutukseenkin tuo valinta vaikuttaisi.

Se aktiivisuustason valinta vaikuttaa todella paljon myös kalorinkulutus arvioon. Itsellä 1h kävely(!) lenkki kuluttu mukamas 1000 kcal kun aktiivisuustaso oli korkein mahdollinen, mikä pitäisi oikeasti paikkansa. Laitoin suosiolla keskitason aktiivisuustason ja alkoivat numerotkin näyttää järkevämmiltä. Sykemittarissa on tosiassa ainoa suhteellisen tarkka arvo syke, muut ovat pelkkiä arvioita.

Hmm muistakaahan että myös esimerkiksi paino vaikuttaa kulutukseen (mitä painavampi, sen enemmän kuluttaa jne). Itselläni on tuo sama polarF11 ja aktiivisuustaso on muistaakseni korkea (oikeasti se on korkea mutta en käytä mittaria esim. töissä ja siksi en nyt muista mitä olen sinne asetellut), ja kyllä antaa ihan oikeita lukemia, kun olen vaikkapa duunikavereiden kanssa vertaillut.. Eli kyllä se tunnin reipas kävely voikin sen 1000kcal kuluttaa jos henkilö painaa lähemmäs sata kiloa.

Sain kanssa lahjaksi nytten suunnon T3 sykemittarin, ja innostuneena kattelin vähän lukemia. Näytti 90 min sali treenille 1000kcal kulutusta keskisykkeellä 136. Piikkisyke siellä 170 tienoilla. Toi oli kuitenkin mulle aika iso yllätys et kulutus laskettiin noin isoksi.

Tosin siihen kalorilaskuriin varmaan on laskettu peruskulutuskin, eikä vaan lisäkulutus vai miten on? Tällänen 120kg:lla kaverilla näytti olevan jonkun laskurin mukaan vuorokausikulutus noin 3300kcal. Ja se tekee tuntia kohden 3300/24= 138kcal... Tietenkin päivällä tunnit keskimäärin kuluttaa enemmän kuin esim nukkuessa... Mutta ei nyt viilailla... eli 90 min lepoa olisi kuluttanut noin 200kcal...

Eli toi 90 min treeni lisäsi mun kulutusta käytännössä vain 800 verrattuna siihen, että olisin röhnöttänyt sohvalla, vaikka mittari antaa 1000kcal kokonais kulutuksen tolla ajalle? Vai mitenköhän se noita laskee...

Ei se varmaan ihan noin yksinkertaista kuitenkaan ole. Vaan varmaan toi liikunta jopa kuluttaa yli ton 800 lisäyksen, kun energiaa menee palautumiseen ym ym...

Mutta joo, tuli kuitenkin hyvä mieli kun "kulutin" niin paljon ja kävin ostamassa itselleni palkinnoksi kebabin... :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom