Syke treenin aikana.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli kysyisin jo topicissa sanottua asiaa, eli paljonko teillä on ollut syke maksimillaan kovan treenin jälkeen, itse laitoin sykemmittarin treenin ajaksi ja pelästyin niin perkeleesti kun näytti 218?!?!? onko mahdollista? ja haluaisin myös tietää että miten päin se meni, kun syke on korkea onko hyvä vai huono kunto?

Kunto on huono, kun syke laskee hitaasti kovan rasituksen jälkeen. Esim. lenkillä tiukka spurtti ylämäkeen ja syke nousee, kevyttä lönkyttelyä alamäkeen ja syke laskee nopeasti normaalille tasolle, jos kunto siis on kohdillaan.

sykkeestä vielä

Toi syke varsinki on hyvä mittari, jos tuntee olonsa vähänkään epänormaaliksi. Kuten yllä olevista teksteistä jo tuli ilmi, niin jos syke ei palaudu suhkoht nopsaa "normaaliksi" (jokaisen kannattais tietää suurinpiirtein oma normaalipulssi), kannattaa suosiolla levätä.
Itsellä oli vasta raju flunssa tossa vähän aikaa sitte. Luulin olevani sit kunnossa mutta aattelin testata ensin pienellä lämmittelylenkillä. Vartin kevyt lenkki ja pulssi 160 vielä puoli tuntia kotiintulon jälk. Olo kuiteski ei mitenkään huono, mutta onneks jätin puntit väliin ja suosiolla pari lepopäivää lisää. Reenit kulki sit taas mukavasti.
Jos punteilla oot saanu sykken tonne yli 200, niin aika rajusti oot repiny. TSekkaa seuraavalla kerralla myös rannepulssi, voi olla et mittari ottanu vaan omaa kiekkaa.

Mulla oli kuntosaliuran ihan alussa (eli viime kesänä, rapakuntoisena) aika kovatkin sykkeet salilla. Keskisyke oli 135-145:n tuntumassa lähes poikkeuksetta ja huiput 170-175. Sittemmin olen lisännyt aerobista liikuntaa huomattavasti ja nykyään keskisyke on pääsääntöisesti alle 120:n kun huiput on 150 pinnassa, korkeintaan 160-jotain. Merkittävä ero on myös tuolla kuinka syke suorituksen jälkeen laskee. Aiemmin ei meinannut millään saada alle 120:n pitkälläkään huililla kun nyt taas menee hetkessä alle sadan.

Aika suuri merkitys tuolla omalla kuntotasolla on. Nykyään tuntuu, ettei salilla tule edes kunnolla hiki jos vertaa aiempaan niagaranputous -menoon :)

Ja tuosta sairastelusta nousee kyllä sykkeet törkeästi kuten edellä mainittiin. Itse menin flunssan jälkeen salille, niin hetkessä nousi jo alkulämmittelyissä yli 140:n sykkeet (kun normaalisti ne on tuossa 105-115).

Sen pitäs mennä aikalailla 220 - (miinus) oma ikä. On varmaan mahollista, tai sit on mittari vaan paskana. :D
Ei nyt punttitreeneiss kovin useest yli 200 pitas sykkeet nousta,!!! Tietenki riippuu millanen tausta on ja mita tekee, mut yli 200 on jo aika paljon punttitreenist

(Ainakin) jos kyseessä on polarin sykemittari, 218 lienee mittarin omaa sekoilua (myös 212 ja 209 ovat itselläni tyypillisiä). Tokihan nuo ovat periaatteessa mahdollisia maksimisykkeinäkin, mutta silloin treenin aikana olisi oletettavaa, että sykehuipun myös tuntisi. Enkä pidä kuntoani niin huonona, että rauhallisella kävelylenkillä saisin sykkeen reilusti päälle kahdensadan ;) enkä usko näin käyneen myöskään kysyjälle.

Mulla nousee sykkeet puntilla ollessa yli 180 sillon kun teen rinnallevedon (10 toiston sarjoja). Pidän yleensä 1,5min taukoo sarjojen välissä tai annan sykkeen pudota 120 paikkeille. Keskisyke puntilla n.1h reenin jälkeen on n.130-140.

Juostessa 1h lenkillä keskisyke on 150 ja tippuu alle sadan aika nopeasti kotiin päästyäni. Maksimisykkeen olen saanut 197.

Eli kysyisin jo topicissa sanottua asiaa, eli paljonko teillä on ollut syke maksimillaan kovan treenin jälkeen, itse laitoin sykemmittarin treenin ajaksi ja pelästyin niin perkeleesti kun näytti 218?!?!? onko mahdollista? ja haluaisin myös tietää että miten päin se meni, kun syke on korkea onko hyvä vai huono kunto?

220 - ikä on laskennallinen maksimi niin kuin joku sanoikin.

Mutta en usko, että sulla on noin korkeata sykettä ollut muutenkaan. Sykkeenhän voi mitata vaikkapa 6 s ajan ranteesta tai kaulalta ja kertoa tuloksen 10:llä niin näkee vähän että onko se mittari ihan kunnossa. Voi olla, että esim. lähettimen kontakti iholle on ollut huono ja mittari on sen vuoksi näyttänyt mitä sattuu.

Todellakin tuo kuinka nopeasti syke laskee kuormituksen jälkeen, kertoo kunnosta enemmän kuin kuormituksen aikana mitattu syke. Kahden eri ihmisen välillä samassa kuormituksessa mitatussa sykkeessä voi olla suuriakin eroja. Kuormituksen aikaiset sykkeetkin kyllä laskevat harjoittelun myötä ja tämä kertoo kunnon noususta.

Mulla oli kuntosaliuran ihan alussa (eli viime kesänä, rapakuntoisena) aika kovatkin sykkeet salilla. Keskisyke oli 135-145:n tuntumassa lähes poikkeuksetta ja huiput 170-175. Sittemmin olen lisännyt aerobista liikuntaa huomattavasti ja nykyään keskisyke on pääsääntöisesti alle 120:n kun huiput on 150 pinnassa, korkeintaan 160-jotain. Merkittävä ero on myös tuolla kuinka syke suorituksen jälkeen laskee. Aiemmin ei meinannut millään saada alle 120:n pitkälläkään huililla kun nyt taas menee hetkessä alle sadan.

Aika suuri merkitys tuolla omalla kuntotasolla on. Nykyään tuntuu, ettei salilla tule edes kunnolla hiki jos vertaa aiempaan niagaranputous -menoon :)

Juuri näin. Keskisyke on sen 120, ja maksimi viime(jalka)reenissä 156. Kaloreitakaan ei sit mennyt kun vähän päälle 300. Ja tosiaan jopa ihan huikeen nopeesti laskee sykkeet takasin yheksään, kaheksaankymppiin, ei uskoiskaan.

Hiki mulla kyllä tulee, tuntuu että hieneritys vaan lisääntyy mitä parempi kunto. ;)

Harvoin tulee puntilla sykemittarin kanssa treenattua. Mutta vertailun vuoksi: Tunnin bodypump-treeni kuluttaa mullaa reilut 850 kcal.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juuri näin. Keskisyke on sen 120, ja maksimi viime(jalka)reenissä 156. Kaloreitakaan ei sit mennyt kun vähän päälle 300. Ja tosiaan jopa ihan huikeen nopeesti laskee sykkeet takasin yheksään, kaheksaankymppiin, ei uskoiskaan.

Hiki mulla kyllä tulee, tuntuu että hieneritys vaan lisääntyy mitä parempi kunto. ;)

Harvoin tulee puntilla sykemittarin kanssa treenattua. Mutta vertailun vuoksi: Tunnin bodypump-treeni kuluttaa mullaa reilut 850 kcal.

:offtopic: Tota hikijuttuu oon kanssa ihmetellyt, tuntuu että mitä kauemman oon kuntoilua harrastanut niin sitä enempi hikoilee. Ei muuten mutta kuntopyöränkin jälkeen kaveri näyttää siltä niinku ois suihkusta tullut :lol2:

Edit: Olihan mulla tohon aiheeseenkin: En kyllä kans usko tohon 220, jos et sitte krapulassa/flunssassa ollu. Joskus krapulassa kanavan vaihtaminen nosti sykettä 20:llä.. :D. Eks se syke pitäs tossa alle 160:ssa pitää, riippuen siitä mitä on tekemässä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom