Sydämen lyöntihäiriöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _ONE_
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on myös noita lisälyöntejä joskus melko reilustikin, on otettu pari kertaa EKG, joka on ollut normaali (muljahdukset eivät ole esiintyneet EKG:n aikana). Aika usein tulevat stressin seurauksena, mutta viime aikoina oon tehnyt oman diagnoosin, että johtuvat jonkun tietyn selkänikaman jumittumisista. Lääkärit suhtautuvat kyllä siihen hiukan epäilevästi. Mutta esim. viimeksi kun muljusi kymmeniä kertoja päivässä, niin kaikki muljahdukset tulivat istuessa (ilmeisesti istuminen provosoi jotain kohtaa selkärangassa) ja sain lisäksi niitä "tehtyä" itsekin rintaa venyttämällä. Aina muljahti, kun venytti molempia rintoja yhtä aikaa oven karmien välissä tai roikkui rekkitangolla. Jos venytin vain toista puolta, niin muljahdusta ei tullut.
Lyhyehkön jumppa- ja venyttelytuokion jälkeen pystyikin sitten jo venyttämään molempia rintoja muljuamatta. On tää ihmisen kroppa vain melko mielenkiintoinen kokonaisuus..

Mulla on myös noita lisälyöntejä joskus melko reilustikin, on otettu pari kertaa EKG, joka on ollut normaali (muljahdukset eivät ole esiintyneet EKG:n aikana). Aika usein tulevat stressin seurauksena,.

Sama juttu, voimakas stressi aiheuttaa mulla rytmihäiriöitä. Tavallaan helpottaa kun on huomannut sen syy-yhteyden. Mulla kanssa jostain syystä noi ei esiinny seistessä juuri lainkaan.

Juttelin jokin aika sitten kardiologin kanssa noista "kansankielen" rytmihäiriöistä, kun niitä joskus itselläkin esiintyy. Lisälyönnit ym. muljahdukset johtuvat lähes poikkeuksetta jostain ulkoisesta tekijästä, kuten stressistä, liiasta kofeiinista, univajeesta jne ja ovat yleensä vaarattomia. Rytmihäiriö sanan varsinaisessa merkityksessä saattaakin olla vaarallisempi ja siihen saattaa liittyä pidempikestoista pumpun ryskäämistä, hengenahdistusta ja huonoa rasituksenkestoa. Kannattaahan nuo vaivat tutkituttaa, saapahan ainakin mielenrauhan. Nuorehkon ja terveen ihmisen vaivat ovat yleensä vaan jotain muuta kun pumpun pettämistä.

Itsellä on myös Supraventrikulaarista takykardiaa ja pari kertaa yritetty ablaatiolla poistaa ongelmaa, mutta aina vaan pahemmaksi mennyt. Jos tosiaan on jotain rytmihäiriöitä niin lääkäriltä kinumaan EKG-mittaria yheks-pariks päiväks nii asia saadaan "kunnolla" tutkittua ja sen jälkeen siirrytään vaadittaviin toimenpiteisiin. Itellä on tuo hermo on eteisen ja kammion välissä niin paskassa paikassa, että kardiologit tuli siihen päätökseen, että turha enää yrittää poltella sitä.. tulee vielä isompi sydänremppa jos lekurilla joistick käsi tärisee ja pamauttaa ohi :D.

Tosiaan vakio sydänlääkitys käynnissä(Tambocor retard 100mg nimeltään), kun ei sydän pysy omassa rytmissä ilman noita, usein jopa lääkkeiden kanssa pulssi pamahtaa yhtäkiiä sinne 180tienoille vähäksi aikaa, mutta palautuu normaaliksi. Kun alkoi olemaan enemmän noita sydämenrytmihäiriöitä eikä ollut lääkitys käynnissä jouduin menemään sairaalaan asti käännyttämään rytmiä kerran kun ei vaan suostunut palautumaan normaaliksi.. 20tuntia se hakkasi 180x minuutissa kunnes saatiin Tambocorilla käännytettä vihdoin rytmi, alko kunto heikkenemään tommosen rääkin takia + yritettiin lääkkeillä "käynnistää" sydän uudelleen + nukutus ja sähköä rintaan :D. Betasalpaajat kannattaa unohtaa rytmihäiriöiden hoidossa, aivan paskaa kamaa ainakin meikäläisen kohdalla.. ei vakuttanut rytmihäiriöiden tiheyteen ollenkaan, normaalipulssi oli aivan liian matalalla ja mielialat heitteli yhtä paljon kun omalla muijalla menkkojen aikoihin...

Olipas siinä tarinaa kerrakseen, kannattaa tosiaan käydä tutkituttamassa oma pumppu, jos on epäilystä rytmihäiriöistä, ettei pääse asia "pahenemaan"

Sydämeen liittyvät vaivat kannattaa todellakin aina tutkia. Itsekin kärsin rytmihäiriöistä aika ajoin, mutta yleensä juuri väsyneenä, liikaa kahvia juoneena, stressin alaisena, liiasta nikotiinista etc etc. Mulla on todettu "urheilijan sydän" tutkimuksissa ja luulenpa että sekin on aika yleistä tämänkin foorumin jäsenillä. Ikinä ei kuitenkaan kannata jättää arvuuttelun ja netissä heitettyjen spekulaatioiden varaan noita terveysasioita.

Tosiaan vakio sydänlääkitys käynnissä(Tambocor retard 100mg nimeltään), kun ei sydän pysy omassa rytmissä ilman noita,

sain saman lääkkeen tänään kammioperäisten rytmihäiriöiden takia. Rytmihäiriöitä tulee aina fyysisessä ja joskus henkisessä rasituksessa. Varsin vittumainen vaiva, koska en ole sen takia voinut harrastaa urheilua yli vuoteeen. No toivottavast nyt auttaa. Etkö syö ollenkaan beetasalpaajaa? sisätautilääkäri sanoi minulle että noiden tambocorin kanssa pitää syödä pientä määrää jotain salpaajaa. Onko sinulle ollut mitään sivareita tosta tambocorista? Niin ja ilmeisesti sairastetun sydänlihastulehduksen takia noita muljahduksia tulee.

sain saman lääkkeen tänään kammioperäisten rytmihäiriöiden takia. Rytmihäiriöitä tulee aina fyysisessä ja joskus henkisessä rasituksessa. Varsin vittumainen vaiva, koska en ole sen takia voinut harrastaa urheilua yli vuoteeen. No toivottavast nyt auttaa. Etkö syö ollenkaan beetasalpaajaa? sisätautilääkäri sanoi minulle että noiden tambocorin kanssa pitää syödä pientä määrää jotain salpaajaa. Onko sinulle ollut mitään sivareita tosta tambocorista? Niin ja ilmeisesti sairastetun sydänlihastulehduksen takia noita muljahduksia tulee.

En syö ollenkaan betasalpaajaa, kardiologi tuli siihen tulokseen, että turha minun tapauksessa. Itsellä tosiaan Retard malli Tambocorista 1x1tbl päivässä ja sivuvaikutuksia tulee päivittäin/viikoittain. Lääkityksen alussa näin harhoja/hallusinaatioita monta kertaa päivässä, näin välillä että jonkun henkilön varjo meni esimerkiksi puskaan piiloon ja eihän perkele siellä ketään ollut kun menin tarkistamaan :D, joten jos tulee tommosia oireita aluksi niin ei kannata kannata huolestua. En muista kuinka kauan kesti oireet, ei kuitenkaan kauaa, koska ei jäänyt mieleen ajanjakso. Aluksi vältin hieman autolla ajamista kyseisten näkyjen takia, etten olisi aiheuttanut ketjukolaria.

Nykyään seuraavat sivuvaikutukset meikäläisellä päivittäin/viikottain: Tekstin väriseminen näytöllä aivan kuin maanjäristys olisi menossa(näyttösi ei välttämättä ole rikki), Istuessa tuntuu että olisi enterprise laitteessa lintsillä, maailma hieman pyörii ympyrää(ei kuitenkaan niin paljon, ettenkö pystyisi toimimaan suht normaalisti), kirkkaita pisteitä näkökentässä välähtelee, yleensä n.10 pistettä vetää ilotulitusta(tulee urheillessa ja TODELLA vittumainen, kun häiritsee keskittymistä ja näkemistä), en tiedä kuvittelenko vai onko mulla vaan niin paska kunto(luultavasti on), mutta hapenottokyky tuntuu heikentyneen hieman. Lisäksi olen jalkapallossa huomannut syvyyksien/lentoradan arvioimisen heikentyneen todella paljon, katson että pallo tulee tuolta ja jos olen tässä yllän helposti puskemaan sen.. sitten kun h hetki tulee perkele pallo meneekin 1,5m meikäläisen pään yläpuolelta ja todetaan jälleen kerran hiljaa mielessä "mitä v****a mä taas näin omiani". Sivarit on toki yksilöllisiä, mutta jos edellämainittuja oireita ilmenee, et ole yksin :thumbs: Elämä on valintoja, otanko sivarit vai olenko kerran viikossa sairaalassa käännyttämässä rytmiä, otan ehdottomasti sivarit.

Tsemppiä elämään animal1, toivottavasti tambocorin avulla pystyt aloittamaan urheilun taas, Itellä 2xjalis + puntit päälle ja kertaakaan ei ole vielä tarvinnut käydä käännyttämässä rytmiä.

Stressi, väsymys ja alkoholin käyttö lisää noitä häiriöitä kyllä huomattavasti. Talvella ja keväällä kun oli koeviikkoja, niin häiriöitä tuli aika useaan kertaan. Tähän kun lisätään vielä jatkuva pelko treeneissä tai muussa rasituksessa, että millon se häiriö tulee, niin jotenki se vaan aktivoituu. Nyt aloin sitten miettii, että millon edes tullut vimeksi, vaikka oon treenannu nyt kovemmin kun pitkään aikaan. Tiiä sit johtuuko vapautuneisuudesta vai mistä.

ok kiitos vastauksesta Dueno. Huomenna aamulla ois tarkoitus ottaa ensimmäinen tabletti ja annos oli 100mg aamuin illoin. Ens maanantaina pitäis käydä sairaalalla ottamassa ekg, jonka sisätautilääkäri arvioi ja tarkistaa ettei siihen tuu mitään häikkää (vertaa tän päiväiseen ekg:hen). Olitko sairaalassa sisällä kun alotit lääkkeen? Tuntuu vaa hieman pelottavalta ruveta syömään sydänlääkkeitä kotona ja sitten käydä muutamien päivien päästä vasta seurannassa. Ois ollu kiva alottaa lääkkeet vaikka siten että ois ollu vuorokauden sairaalassa ja siellä ois sitten tarkkailtu koko ajan pumppua.

Sulla näyttäis vaikuttavan tohon näköön aikapaljon noi lääkkeet. No hyvä tietää ettei tartte huolestua, jos kummitukset (varjot) alkaa hyppimään puskista ja pisteet vilkkumaan silmissä:D

ok kiitos vastauksesta Dueno. Huomenna aamulla ois tarkoitus ottaa ensimmäinen tabletti ja annos oli 100mg aamuin illoin. Ens maanantaina pitäis käydä sairaalalla ottamassa ekg, jonka sisätautilääkäri arvioi ja tarkistaa ettei siihen tuu mitään häikkää (vertaa tän päiväiseen ekg:hen). Olitko sairaalassa sisällä kun alotit lääkkeen? Tuntuu vaa hieman pelottavalta ruveta syömään sydänlääkkeitä kotona ja sitten käydä muutamien päivien päästä vasta seurannassa. Ois ollu kiva alottaa lääkkeet vaikka siten että ois ollu vuorokauden sairaalassa ja siellä ois sitten tarkkailtu koko ajan pumppua.

Sulla näyttäis vaikuttavan tohon näköön aikapaljon noi lääkkeet. No hyvä tietää ettei tartte huolestua, jos kummitukset (varjot) alkaa hyppimään puskista ja pisteet vilkkumaan silmissä:D

Ei midistä, saa kysellä ihan vapaasti jos tulee mieleen jotain. Joo tosiaan Tambocor oli lääke, jolla viimein saatiin käännettyä 18h kestänyt 180x/min SVT ja sain sitä tipan kautta pikkuhiljaa sairaalassa. Seuraavana päivänä lääkäri piti sitten luennon, että nyt alat syömään tämmöstä lääkettä kun se näyttää tehoavan sun sydämeen hyvin ja siitä hetkestä lähtien olen sitä syönyt ja syön kunnes hauta kutsuu(helppo muistaa aamulla pitikö ottaa tabletti vai ei :) ). Olin sairaalassa rythmin käännyttyä vielä 2päivää tarkkailussa ja ennen kuin sain lopulta lähteä kotiin otettiin kaikki mahdolliset ekg:t, veritestit ja muut systeemit tsekatakseen miten lääke vaikuttaa eri arvoihin.

Ymmärrän, että pelottaa ottaa huomenna lääke ja katsoa mitä tapahtuu kun ei ole valvontaa. Jos tuntuu että jokin mättää nyt niin voit AINA soittaa sitätautien osastolle ja he osaavat ehkä kertoa mistä on kyse. Itse soitin epäonnistuneen ablaatio-operaation jälkeisenä päivänä osastolle ainakin 5x kun kuume nousi ja muuta. He ovat ammattilaisia ja siksi he ovat sielä palvelemassa ihmisiä, mielummin soitat 100kertaa asiasta kun jätät soittamatta.

Vielä viimeseks jos löytyy kotoa koiria/kissoja niin lääkkeet semmoseen paikkaan, ettei karvakasat pääse niitä syömään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom