Sydämen lyöntihäiriöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _ONE_
  • Aloitettu Aloitettu
Makasin seläleen sängyllä ja olotila oli rento ja leppoisa. Yhtäkkiä sydän alkaa tykyttämään tuhatta ja sataa, tuntui kun ei olisi saanut henkeä kunnolla. Mistä ihmeestä tämä voi johtua?? Voiko tämä olla perinöllistä? Jos isällä on ollut samallatavalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuulostaa sydämen rytmihäiriöltä. Itselläni on sama ongelma, ja sitä tuntuu olevan myös suvussa(mm. äidilläni). Minulla on viime aikoina ollut huomattavia hengitysvaikeuksia, joihin en ole oikein löytänyt mitään syytä. Tuntuu vain ettei saisi kunnolla keuhkoja "täyteen" ilmaa kuin noin kerran kymmenestä kerrasta. Saattaa olla jotenkin yhteydessä rytmihäiriöön.

Kannattaa käydä lääkärillä, jos tuntuu että noita tulee useamminkin. Siihen on tarjolla jotain lääkitystä(tietääkseni äitini syö jotain pillereitä tuohon), joka varmaan auttaa. Hirveän vaarallinenhan tuo sairaus ei ole, mutta voi pitemmän päälle käydä hankalaksi. Paha kohtaus saattaa tietysti johtaa sydänkohtaukseen tai johonkin vastaavaan, jos pulssi ei palaakkaan takaisin normaaliin. Tämä siis ongelmana varsinkin niille, joilla rytmihäiriössä pulssi hidastuu.

E-pillerit aiheuttavat joillakuilla vastaavaa ahdistusta... eli tutkimuksiin mieluummin kuin foorumille ;)

Perkele itsellänikin taitaa olla noin.. Pulssi vähän nousee ja pistää rinnasta oudosti kun yrittää vetää henkeä sisään. kestää kymmenestä kahteen kymmeneen sekuntiin. Muutaman vuoden ollut. Ei varsinaisesti ole haitannut elämää mutta kiusallisia joskus kun tulee tilanteessa jossa pitäisi olla skarppina hiljaa tai päinvastoin puhua..

Makasin seläleen sängyllä ja olotila oli rento ja leppoisa. Yhtäkkiä sydän alkaa tykyttämään tuhatta ja sataa, tuntui kun ei olisi saanut henkeä kunnolla. Mistä ihmeestä tämä voi johtua?? Voiko tämä olla perinöllistä? Jos isällä on ollut samallatavalla.
20.06.2008, 23:24
Itselläni tulee joskus semmoisia hetkiä jolloin sydän rupeaa lyömään yhtäkkiä kovaa ja sitten se taas lakkaa ja lyö normaalisti. Mistä voisi johtua?
Vuosi sitten sama kysymys, etkä ole vieläkään nähnyt tarpeelliseksi mennä lääkäriin?

Kannattaa lukaa esimerkiksi tuosta läpi ja koittaa kattoa löytyykö vastaavuuksia http://fi.wikipedia.org/wiki/Rytmihäiriö
Itelläni on tuo Supraventrikulaarinen takykardia (Wolff-Parkinson-Whiten oireyhtymä), eikä se ole vaarallinen, mutta ärsyttävä. Kesto vaihtelee mulla parista jopa kymmemeen minuuttiin, jolloin syke on 180-220.

Kyseinen sairaus synnynnäinen, joka esiintyy yleensä ensimmäistä kertaa 14-20vuoden iässä, tai ei ollenkaan. Tämä on kuitenkin aika yleinen oire suomessa, hoitoina tähystyksellä tehtävä hermoradan polttaminen tai jäädyttäminen.

Kuten jo sanottu, lääkäriin vaan niin ne tietää paremmin mikä on vikana. Melkein suosittelen sydämenerikoislääkäreitä, niin diagnoosi tulee helpommin. Kuitenkaan, jos häiriötä ei saa EKG.lle, niin aika vaikee on arvailla missä ongelma on.

Mulle on mutsin puolelta periytynyt jotain samantapaista, sydän lyö välillä levossa niin pirusti. Joskus pumppu myös "muljahtelee" oudosti, ilmeisesti se lyö pari kertaa peräkkäin vähän nopeammin, tai jättää yhden lyönnin välistä.
Terveystarkastuksessa sieltä kuuluu stetoskoopilla jotain pientä sivuääntä, mutta se on tutkimuksissa joskus todettu vaarattomaksi, eikä siitä oo tuntunut olevan mitään haittaa. Intissäkin sain ihan normit A:n paperit.

tänään otti vähä pumpusta ku oli kova reissu takana ja sit ku istu junassa. Just jtn muljahtelua mut lähinnä vasemmalla rinnassa,eli ehkä enemmän joku lihas. ainaki uskottelen itellen.

juu meinasin lähinnä rintalihasta tai jtn vastaavaa :)

jopa minä en ole niin hölmö etten tietäisi sydämen olevan lihas.

Voisiko olla henkistä ts. onko stressiä tai ahdistusta? Itse heräsin joskus yöllä haukkomaan henkeä ja olin varma että on sydänkohtaus, chillaamalla puolestaan meni pois.

Itelkin tota ilmaantu joskus kun oli kova stressi. Henki ei kulkenu ja sydän löi pirusti. Lääkäri tuli tulokseen et oli paniikkikohtaus ja pami huulee ni johan alko helpottaa. Lääkäriin vaan ni ei tarvi arvuutella :)

Itse olen noista myös välillä kärsinyt ja joskus niitä tulee, joskus menee pitkään ilman. Monen päivän riesa on myös ollut toisinaan.
Kaksi kertaa olen käynyt lekurissa, ekalla neuvoi syömään närästyslääkkeitä :D (Joka ei tosiaan ollu tarpeellista) ja toisella katottiin keuhkokuvat.jne ja tuli siihen tulokseen ettei se mitään vaarallista ole. Tutut lääkärit myös sanoo että jos pystyn treenaamaan näin kovaa niin ei varmana ole mitään vaarallista. Joihinkin tykytyksiin.jne kannattaa hakea esmes beetasalpaajia jotka laskee sykettä, mikäli alkaa ärsyttämään enemmän. Noitahan saa helposti lekurilta ja ovat halpojakin (Eivätkä vaikuta keskushermostoon mutta treenin kanssa eivät oikein toimi)
Toki voi monilla psyykkistäkin olla ja stressaavan elämäntilanteen aikaansaannosta. Vastaanotto on vaan lääkäreillä todella huono jos nuori äijä menee valittamaan rintakipua, ei oteta aina kovin tosissaan :/

Joo olen huomannut ettei lääkäriin kannata pahemmin vaivautua, istuvat tuolissaan, hymyilevät väsyneesti ja toteavat "se on normaalia" ja siitä vitun ilosta pitäisi vielä maksaa. Sama kuin veisin auton korjaamolle ja jätkä sanoisi sekunnin silmäyksen jälkeen että normaali sähkövika, 120€, kiitos.
Lääkäriin en mene enää ikinä.

Joo olen huomannut ettei lääkäriin kannata pahemmin vaivautua, istuvat tuolissaan, hymyilevät väsyneesti ja toteavat "se on normaalia" ja siitä vitun ilosta pitäisi vielä maksaa. Sama kuin veisin auton korjaamolle ja jätkä sanoisi sekunnin silmäyksen jälkeen että normaali sähkövika, 120€, kiitos.
Lääkäriin en mene enää ikinä.

Normaalistihan kun perussälli menee lääkäriin se haluaa sieltä pääasiassa kahta asiaa: sairaslomaa muutaman päivän ja kaveriksi vähän lääkkeitä. :hyvä:

Diagnoosilla tms ei ole niin väliä kunhan on jotain konkreettista kotiin vietävää.

Noita pumppuvikoja tuntuu nykyään olevan vähän joka toisella... tai sitten on vaan tulossa vanhaksi, kuten kaveritkin.

Osa noista rytmihäiriöistä on normaaleja ja osa ei. Sitä eroa vaan kun ei käsitykseni mukaan pysty toteamaan kuin ekg:sta, ja silloinkin pitäisi onnistua vangitsemaan rytminmuutos nauhalle.

Niin, ja jos on sitä vaaratonta versiota, niin saattaa kestää useita kuukausia ennen kuin muljahdukset pikkuhiljaa herkeää.

Noita pumppuvikoja tuntuu nykyään olevan vähän joka toisella... tai sitten on vaan tulossa vanhaksi, kuten kaveritkin.

Osa noista rytmihäiriöistä on normaaleja ja osa ei. Sitä eroa vaan kun ei käsitykseni mukaan pysty toteamaan kuin ekg:sta, ja silloinkin pitäisi onnistua vangitsemaan rytminmuutos nauhalle.

Niin, ja jos on sitä vaaratonta versiota, niin saattaa kestää useita kuukausia ennen kuin muljahdukset pikkuhiljaa herkeää.

Osa taitaa paljastua vasta rasituskokeissa. Halvaukset näkyy kyllä sydänfilmissä. Pari kertaa on tullut käytyä. Yhdellä kertaa sattui, alkoi näkö mustenemaan ja kuulo lähti melkein kokonaan. Taju meinas mennä. Tuntui, että sydän olisi pysähtynyt. Silloin taisi verenpaine vähän mennä alas. Apua ehdin jo soittamaan, ei meinanut kuulua puihelimen ääntä. Tarkkailussa vähän aikaa.

Mulla armeijassa vintti pimeni kerran ihan tosta vaan. Onneksi olin jo veksissä silloin, mutta kyllä takaraivoon ihan mojova vekki tuli. Seuraavana päivänä sydänfilmissä 2,4s sydämenpysähdys. Nyt sitä on tutkittu ja hutkittu yli puol vuotta ja lääkäri sanoi että olen terve kuin pukki.
Syitä on monia, eikä siihen aina tarvita edes mitään vikaa/sairautta, kuulemma. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom