Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Grosskopf sanoi:Mitä tarkoittaa kylmäsavustettu (tavara)? Sehän on ihan graavin oloista...
Kyllä, mutta kylmäsavukalat ovat maultaan täysin erilaisia kuin graavikalat. Maultaan niitä ei voi verrata, vaikka molemmat raakoja ovatkin. Sitä en kyllä osaa sanoa, kumpi on parempaa.Palkinto sanoi:Nimensä mukaisesti savustettu kylmässä. Lihan lämpötila ei saa nousta liian korkeaksi, ettei se kypsy. Siis periaatteessa raakaa se kala on niinkun graavikalakin.
Naene sanoi:Syon, todellakin. Mutta opiskelija-budjetilla pitaa valita se halvin mika taallapain on savustettu makrilli... ainakin mita olen katsellut, en tosin kauaa viihdy ko osastolla. Osaa se kylla olla suolaista!! Ja varmaan haisevin mahdollinen vaihtoehto. Tai en noista tieda. Todella hyvin proteiinia ainakin. Kylla sita ainakin kerran viikossa syo!
ei oo lähellekkään sama kuin graavi. kylmä savustettu on kypsää kalaa.Palkinto sanoi:Nimensä mukaisesti savustettu kylmässä. Lihan lämpötila ei saa nousta liian korkeaksi, ettei se kypsy. Siis periaatteessa raakaa se kala on niinkun graavikalakin.
Ehrm. Miten määrittelisit kypsän? Ei minun mielestäni kylmäsavustettu ole kypsää kalaa.neutraali sanoi:kylmä savustettu on kypsää kalaa.
esim kylmäsavustettu lohi on kypsää ellei se ole kylmäsavustettu graavi lohiCritter sanoi:Ehrm. Miten määrittelisit kypsän? Ei minun mielestäni kylmäsavustettu ole kypsää kalaa.
Kylmäsavustus tarkoittaa savustettavan (kalan)lihan valmistamista syötäväksi kalaan lisätyn suolan ja viileän savun yhteisvaikutuksella. Valmistusprosessissa kalaa ympäröivän ilman lämpötila ei saa missään vaiheessa nousta yli 40 ºC:een (suositeltava yläraja noin 30 ºC), koska tällöin kalan valkuaisaineet alkavat hyytyä (koaguloituminen) ja lihan kiinteä rakenne hajoaa. Lämpötilan noustessa liian korkeaksi lopputuloksena on ”puoliraaka” lämminsavustettu kala, joka sekään ei ole hullumpi tuote, vaan erinomainen esim. laatikko- ja keittoruoka-aines).
Niinpä taidat olla. Tuota samaa tapahtuu kyllä minulle todella usein ja se on fiiliksenä ihan okei. Kuitenkin, esim.siellä mistä kalani tulevat, kylmäsavustus tapahtuu alle 30 asteen lämpötilassa. Ei se kala taida tuossa lämpötilassa "kypsyä".;)neutraali sanoi:edit: oon ihan sekasi , sekoitan kyllä nyt tuon kylmäsavu homman normaali savustukseen