Syöttekö savukalaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heinon tukusta saa kylmäsavulohta ~10 euroa kilo, eli noin puolet halvemmalla Helsingin yleisestä hintatasosta. Ja on aivan sikahyvää. Avasin ton 800 g:n fileen toissapäivänä ja nyt siitä on enää pien nöttönen jälellä. :kuola:

Grosskopf sanoi:
Mitä tarkoittaa kylmäsavustettu (tavara)? Sehän on ihan graavin oloista...

Nimensä mukaisesti savustettu kylmässä. Lihan lämpötila ei saa nousta liian korkeaksi, ettei se kypsy. Siis periaatteessa raakaa se kala on niinkun graavikalakin.

Kaupasta kun ostaa kylmäsavua niin olen ite valinnut aina sellasen palasen jossa lihasyyt ovat tiuhimmillaan, eli ovat tehty kalan peräosasta. Ja kala on peräosasta ohuinta eli imenyt savunmakua eniten (hifistelyä). Joskus kylmäsavu ei paljon graavista eroa maultaan.

Syön, aina kun on mahdollista! Savusiikapalanen on tälläkin hetkellä jääkaapissa :kuola: .Mikä onkaan parempaa kuin lämminsavulohi, missä muodossa tahansa...Hmmp, voisikin ostaa taas sitäkin ja tehdä vaikka salaattia..

Palkinto sanoi:
Nimensä mukaisesti savustettu kylmässä. Lihan lämpötila ei saa nousta liian korkeaksi, ettei se kypsy. Siis periaatteessa raakaa se kala on niinkun graavikalakin.
Kyllä, mutta kylmäsavukalat ovat maultaan täysin erilaisia kuin graavikalat. Maultaan niitä ei voi verrata, vaikka molemmat raakoja ovatkin. Sitä en kyllä osaa sanoa, kumpi on parempaa.:)

Savusiika ja savulohi ovat pirun hyviä, suunnilleen kerran viikossa tulee syötyä.:kuola: Myös mainittu kylmäsavulohi on todella hyvää ja niin myös graavilohi, näitä tosin tulee syötyä harmillisen harvoin. Vakuumissa olevat makrillit yms. ovat kanssa todella hyvän makuisia.

tuleehan tota syötyä,yleensä joka perjantai savustan kirjon,tai loimutan merilohi fileen.itse pidän enemmän tosta loimutetusta koska noista fileistä on niin helppoa ottaa kaikki ruodot pois,ei tartte muuta kuin lykellä ääntä päin.
tollainen kylmäsavu laite tarttis vielä rakentaa, kun on niin älyttömän hyvää ,mutta on myös älyttömän kallista.:kuola:

Savukalaaaa....:kuola:
Yleensäkkin kova kalaruokien fani, vaikka liian harvoin tulee syötyä.
Savustettuina varsinkin siika, ahven ja lohi rokkaa.
Oletteko muuten syöneet savustettuja lahnoja?
Yllättävän hyviä särkikaloiksi. Lahnan maku on mieto ja savun maku korostuu.
Lahnan kudun aikaan katiskat järveen ja kohta savustuspönttö täynnä parikilosia lahnoja.:hyper:
IMO lahnat kannattaa savustaa aika kuiviksi.

Maistakaapas muuten joskus Forssan savulohisalaattia. 300g paino ja hinta 2,35e tms. Ravintosisällöstä ei oo just nyt tietoo ku ei täl hetkel kauheesti kiinnosta. Mut hyvää on!

Savulohi:kuola: :rock:
Myös makrilli ja pallas on hyviä tosin niitä tulee syötyä lähinnä porukoilla käydessä:)

Lohi on kyllä kova juttu, ja savulohi nimen omaan. Kunnon bodiruokaa ja omega3:ta enemmän kun tarpeeksi:D Täysjyväpastan kanssa tai riisipiirakoiden päällä parhaimmillaan:rock:

Naene sanoi:
Syon, todellakin. Mutta opiskelija-budjetilla pitaa valita se halvin mika taallapain on savustettu makrilli... ainakin mita olen katsellut, en tosin kauaa viihdy ko osastolla. Osaa se kylla olla suolaista!! Ja varmaan haisevin mahdollinen vaihtoehto. Tai en noista tieda. Todella hyvin proteiinia ainakin. Kylla sita ainakin kerran viikossa syo!

Makrilli on mun mielestä paras savukala. :kuola: Riittävän rasvastakin, ei paljon tarvi kalaöljyjä vedellä kapseleina kun sitä on syönyt.

Kylmäsavustaessa kala kypsytetään hiljaksiin lämpimällä savulla joka tulee putkea pitkin savustimeen tulipesästä, savustaminen yleensä kestää n. 12-24h ja tärkeää on mitä puuta polttaa. Sellainen laite tulee kyllä jossain vaiheessa löytymään omalta pihalta kunhan saan sen pihan ensin hankittua :D

Ps. Pari päivää sitten tuli ahvenia viimeksi pöntöllinen savusteltua :kuola: ... kalatiskin asiakkaana harvemmin tulee oltua kun käyn itse pyytämässä tuolta merestä :thumbs:

Palkinto sanoi:
ei oo lähellekkään sama kuin graavi. kylmä savustettu on kypsää kalaa.

Critter sanoi:
Ehrm. Miten määrittelisit kypsän? Ei minun mielestäni kylmäsavustettu ole kypsää kalaa.
esim kylmäsavustettu lohi on kypsää ellei se ole kylmäsavustettu graavi lohi:)

edit: oon ihan sekasi , sekoitan kyllä nyt tuon kylmäsavu homman normaali savustukseen:david:

Joopa joo.

Kylmäsavustus tarkoittaa savustettavan (kalan)lihan valmistamista syötäväksi kalaan lisätyn suolan ja viileän savun yhteisvaikutuksella. Valmistusprosessissa kalaa ympäröivän ilman lämpötila ei saa missään vaiheessa nousta yli 40 ºC:een (suositeltava yläraja noin 30 ºC), koska tällöin kalan valkuaisaineet alkavat hyytyä (koaguloituminen) ja lihan kiinteä rakenne hajoaa. Lämpötilan noustessa liian korkeaksi lopputuloksena on ”puoliraaka” lämminsavustettu kala, joka sekään ei ole hullumpi tuote, vaan erinomainen esim. laatikko- ja keittoruoka-aines).

http://www.vrvk.net/ajankohtaista/KALANKYLMASAVUSTUS.doc

Kai se siis on siltä väliltä. :D Ja se johtuu tuosta boldatusta, että se olomuoto on lähempänä graavia.

neutraali sanoi:
edit: oon ihan sekasi , sekoitan kyllä nyt tuon kylmäsavu homman normaali savustukseen:david:
:) Niinpä taidat olla. Tuota samaa tapahtuu kyllä minulle todella usein ja se on fiiliksenä ihan okei. Kuitenkin, esim.siellä mistä kalani tulevat, kylmäsavustus tapahtuu alle 30 asteen lämpötilassa. Ei se kala taida tuossa lämpötilassa "kypsyä".;)

Kylmäsavustettu- ja graavilohi on kyl nannaa. Hinta vähä kallis, mutta sillon tällön on ostettava. Sellanen täytyy sanoa, että Lidlin kylmäsavu lohi on paskaa. Jotenki liian suolasta.

Suositut

Back
Ylös Bottom