Piti juurikin tästä aiheesta aloittaa uusi treadi, mutta tajusinpa sitten kumminkin eka kokeilla hakua. ;) Joten herätetään vanha treadi taas henkiin.
Apua, mistähän sitä alkaisi, voisin kirjoittaa vaikka romaanin tästä aiheesta -sen verran omakohtaista kokemusta löytyy (ikävä kyllä :( ). En vaan tiedä, osaanko purkaa ajatuksiani ja tunteitani sanoiksi. Yritetään.
Ekaksi voisin sanoa, että todella fiksuja kirjoituksia kaikilta, voisin allekirjoittaa itsekin jokaisen. Paitsi ihan ensimmäisestä viestistä haluan minäkin korjata sen, että syömishäiriöön ei
ryhdytä , vaan se on
sairaus. Tuo epäkohta nyt onkin korjattu jo monta kertaa tässä treadissa, mutta sitä ei voi ikinä liikaa painottaa! Tuskinpa kukaan itselleen anoreksiaa, bulimiaa, bediä tai mitään muutakaan syömishäiriötä varta vasten haluaa. Mopo vaan jossain vaiheessa lähtee käsistä ja sillon se on menoa.
Ei kaikki syömisten tarkkailu, laihduttaminen yms. ole sairasta, mutta sairaudeksi se muuttuu mielestäni siinä vaiheessa, kun ei itse enää tietoisesti tajua mitä tekee, vaan "joku pään sisällä" määrää tekemisiä. Tätä on todella vaikea selittää, eikä sitä täysin terveet varmasti ymmäräkään, mutta uskoisin että syömishäiriöistä kärsineet tietävät suunnilleen mitä tarkoitan..
Vähän omasta taustastani, eli 15-kesäsenä teininä aloin ensimmäisen kerran miettiä omaa painoani ja (jostain kumman syystä) sain päähäni, että pari kiloa pitäisi laihduttaa (olin tuolloin täysin normaalipainoinen, jopa hoikka). No, ekaksi karsin ruokavaliostani pois vain epäterveellisimmät herkut, kuten pizzat, hampurilaiset, suklaan ja laihduinkin terveellisesti ja helposti sen muutaman kilon, jonka olinkin ajatellut pudottaa. Miksi se sitten ei jäänyt tähän? Siihen en ainakaan itse pysty vastaamaan. Huomasin, että laihduttaminen onkin aika helppoa. Pikkuhiljaa lisäsin ruokia "kiellettyjen listalle".. pian "sallittujen listalla" olivatkin vain hedelmät, vauvojen ruuat (bonat yms.), tonnikala, raejuusto ja öö, eipä muistaakseni kauheasti muuta. Mulla on oikeastaan vähän pimennossa asiat, jotka tapahtuivat mun ollessa 15-16 -vuotias. Näin jälkeen päin tiedän vain, että jossain vaiheessa mopo karkasi käsistä ja sairastuin anoreksiaan (joka ei siis todellakaan ollut alkuperäinen tarkoitus, kuten ei varmaan muillakaan sairastuneilla!). Tuntuu kuin en olisi elänyt niitä kahta vuotta, jotka sairastin, mulla ei ole oikein mitään tarkkoja mielikuvia niiltä ajoilta. Muistan kyllä, että musta oltiin huolestuneita ja kyseltiin, että onko mulla s-häiriö, mutta kielsin aina kaiken, enhän mä kunnolla tajunnut sitä itsekään! Vaikea sitä on sairauttaan muille myöntää, jos ei ole myöntänyt edes itselleen. Yhtenä aamuna vaaka näytti 45kg (olen 173cm pitkä) ja silloin tapahtui jotain, yhtäkkiä kaikki kirkastu mulle (kuulostaa ehkä typerältä, mutta siltä musta oikeasti tuntui). Tajusin, että ei helvetti, mitä mulle on tapahtunut. Katsoin peiliin ja näin kuihtuneen vartaloni. Itkin loppupäivän, mutta toi päivä oli terveen elämäni ensimmäinen päivä.
En suostunut kuitenkaan hakemaan ulkopuolista apua, vaan päätin selvitä kaikesta yksin (en tiedä miksi). Suosittelen kyllä ulkopuolisten apua paranemisprosessissa, nimittäin paraneminen ei mulla ainakaan tapahtunut mistään taikaiskusta.. Pikkuhiljaa sain painoni nostettua 55kg:n, joka siis oli lähtöpainoni ennen sairastumista ja jossa olen edelleenkin. Ja mulla ainakin kuntosalitreenin aloitus nimenomaan
auttoi paranemaan, kuten jotkut muutkin ovat täällä kertoneet.
Nyt olen ollut lähes kaksi vuotta "kuivilla" (kuten joku hyvin asian ilmaisi edellä) ja toivon, että tällä tiellä pysyn edelleen. Treenaamisen myötä tulee laskeltua edelleen kaloreita, mistä en oikeen tiedä että onko se hyvä vai huono homma. Enemmän kallistun kuitenkin hyvän puolelle, koska lähinnä varmistan tolla laskemisella, että saan joka päivä
riittävästi kaloreita, etten vaan laihdu. Nyt ois tarkotus vielä vähän nostaa kalorimääriä, että sais lihaksiakin vähän kasvatettua..
Kauhea palopuhe tuli.