Syömisestäni ja lihaskivusta

Ensinnäkin jälleen kerran yksi "syönkö tarpeeksi"-kysymys. Olen kyllä muita ketjuja lukenut, mutta olisi mukava ihan omastakin syömisestä tietää, joten jos vain jaksatte..

Aamulla:
-n. 2dl heraproteiinia veden ja kaakaojauheen kera
-n. 5dl-6dl Kellogs Special -muroja mansikkakeiton kanssa
-Kaksi ruisleipää, kuusi sivua kalkkunaleikettä, voita ja salaattia

Töissä kahdentoista aikoihin:
-185g purkki vaaleaa tonnikalaa vedessä
-Kaksi ruisleipää edellisten tapaan
-Litra vettä

Töissä neljän aikoihin:
-Saarioisten jauheliha-einespitsa
-Litra vettä

Kotona seitsemältä:
-Reilusti spagettia ja noin 5dl paistettua jauhelihaa

Illalla:
-n. 2dl heraproteiinia kaakaojauheella ja vedellä
-Banaani

Tässä siis yksi esimerkki, vapaapäivinä tulee syötyä enemmän, mutta töissä on aika vaikea tuon enempää mättää naamaan, koska liike on pieni ja tiskiltä ei voi poistua kovin pitkäksi aikaa, ainakaan montaa kertaa. :/ Tarkoitus olisi siis saada lisää lihasta, mutta ei kuitenkaan kauheasti läskiä. :)

Seuraava kysymys liittyy lihaskipuun. Itselläni tulee varsinkin rinta-treenistä rintalihakset kipeäksi todella pitkäksi aikaa (jopa neljäksi päiväksi!) Venyttelen lihakset hyvin n. tunti treenin jälkeen, kannattaa lihaksia venytellä seuraavana päivänä treenistä? Se kun tuntui vain pahentavan asia.. Mitä muita keinoja kivun lievitykseen olisi? Lisäksi kannattaa esim. selkä/hauis treeni tehdä, kun rintalihakset ovat vielä kipeät? Ainakin leuanvedot tuntuvat melko kammottavilta rinnat kipeinä näin etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietääkseni lihaskivusta on lähes mahdotonta hankkiutua eroon, jos treenaa. Venyttelyn sanotaan auttavan kipuun, mutta ei se estä sitä. Myös olen huomannut sen, että mitä enemmän treenaa sitä vähempää on lihaskipu ja jos vielä kauan samalla ohjelmalla, mutta tämä kivun lähteminen johtuu varmaan siitä, että lihas tottuu treeniin ja sanoisin, että ylikunto vähentää kipua. Mutta näillä kahdella ei kyllä kannata lähteä kipua torjumaan haitat ovat varmasti isommat. Korostan vielä ettei kellekkään jää epäselväksi, että ylikuntoa kannattaa välttää ja eipä se treenaaminen auta, jos lihas tottuu treeniin.

Ajattele näin mitä kipeämmät lihakset sitä enemmän ne kehittyvät.

En tiedä neuvoja miten kipuja voisi vähentää, enkä varmaan noudattaisi niitä vaikka sellaisia tietäisinkin. Kipu on kaveri. Se kertoo sulle että treeni toimii. Se kehottaa sua syömään. Se muistuttaa sua että sä olet elossa.

tupacalle sanoi:
Näin mutulta ,etkö nauti aika paljon hiilihydraatteja illalla? Olen saanut käsityksen että niistä tulsi fläsäää :D

Tuleehan niitä tietysti tuossa, kun vasta seitsemältä pystyy tuon kunnon safkan syömään, usein se varsinainen iltapala on kyllä sitten pelkkää protskua. Tuosta iltahiilaristakin on vähän ristiriitaista tietoa ollut. Itse järkeilin sen niin, että kun sitä lihasta kuitenkin kasvaa levossa (=yöllä), niin kaipa siihen kasvuun kuitenkin muutakin tarvitsee kuin proteiinia. En sitten tiedä, mutta kaloreita en ainakaan saa tarpeeksi, jos on jätän nuo hiilarin illalla väliin. :)

Lisää kommentteja ruokailusta kaivataan kiitos! Ilmeisesti pitää siihen lihaskipuun suhtautua entiseen malliin, mutta mites se treenaaminen kipeillä lihaksille, jos treeni ei ainakaan suoraan kohdistu tuohon lihakseen?

Ukko-Jooseppi sanoi:
Töissä kahdentoista aikoihin:
-185g purkki vaaleaa tonnikalaa vedessä
-Litra vettä

Töissä neljän aikoihin:
-Saarioisten jauheliha-einespitsa
-Litra vettä

Kotona seitsemältä:
-Reilusti spagettia ja noin 5dl paistettua jauhelihaa

Illalla:
-n. 2dl heraproteiinia kaakaojauheella ja vedellä
-Banaani

Kahdentoista aikaan päivällinen.
Esim. 400g makaronia, 100g jauhelihaa + 150g tonnikalaa
Pelkkä tonnikalakin periaatteessa riittää proteiinin puolesta (30/100g)
, mutta mulla ainakin tulee nälkä ellen saa kahdeltatoista kunnon ruokaa.
Veden tilalle kannattaa ottaa maito tai mehu. 1l maitoa = 33g prot.

Saarioisten jauheliha-einespitsa ei ehkä paras mahdollinen vaihtoehto välipalaksi mutta kovassa kiireessä kelpaa.
Oma välipalani (klo 15:15) : 4dl kaurahiutaleita, 4 ruisleipää purkilla tonnikalaa, omena, kaksi tomaattia sekä 4-6dl maitoa.

Vettä kannattaa tankata yleensä treenin aikana, ettei kuivu kokonaan.
Vihanneksia on myös hyvä syödä! :thumbs:

Äkkiseltään vilkastuna:
- Hyvät rasvat puuttuu
- Illalla vaan prodea ja rasvaa koneeseen
- Baananit ottaisin vekeen, hirveästi sokeria
- Murot vaihtaisin puuroon

ööh.. oishan tuossa vielä jotain.

raipat sanoi:
Kahdentoista aikaan päivällinen.
Esim. 400g makaronia, 100g jauhelihaa + 150g tonnikalaa

Oma välipalani (klo 15:15) : 4dl kaurahiutaleita, 4 ruisleipää purkilla tonnikalaa, omena, kaksi tomaattia sekä 4-6dl maitoa.

Sä et ainakaan hiilareita säästele :) Tossa ekassa satsissa olis jotain ~250g hiilareita ja välipalassakin vaatimattomat ~150g. Ei kai siinä mitään jos kulutus on myös tuon syömisen mukaista.

pollo sanoi:
Itsellähän ei ole juuri minkäänlaista lihaskipua edes jalka- tai rintatreenin jälkeen. :jahas:
Jotain vialla sanoisin. Muutas reeniäs. Tosin jos ne kasvaa, niin onko paha.

Just noi mulla ainakin tulee kipeeksi ihan hepposestakin reenistä. Sen sijaan pohkeita, olkapäitä, ojentajia ja hauiksia saa rankaista kunnolla, jos kipeeksi haluaa.

Weeboom sanoi:
Jotain vialla sanoisin. Muutas reeniäs. Tosin jos ne kasvaa, niin onko paha.

Pollo taisi pistää kuittimielellä tuon viestinsä... :rolleyes:

Myös minä saan rintalihakset niin kipeiksi kovalla treenillä, että oikeasti on pakko ottaa hieman rauhallisemmin (eli jättää viimeisiä toistoja tekemättä). Pari kertaa kun olen vetänyt rintatreenin niin kovaa kuin vaan ukosta lähtee, ja kolme-neljä seuraavaa päivää ollaan oltu yläkropan osalta niin invalideja, että päivittäiset askareetkin ovat tuntuneet ylivoimaisilta.

Nyt varmaan tosiäijät pistävät minua virtuaalisesti turpiin, mutta sanonpa silti: kokeile treenata rinta hieman kevyemmin kuin mitä nyt teet (tämä nyt ei sitten tarkoita mitään tangolla pumppailua ;)

toivottavasti et juo tota litraa vettä samanaikaisesti aterias kanssa, vatsahapot laimenee -> ravinnonsaanti pienenee, ennen ja jälkeen ruoan ois parast juoda, tietty ruoan aikanaki, muttei sentää mitää litraa :eek:

Kävin joskus muinoin yhdessä pikkukaupungissa asuessani paikallisen uimahallin yhteydessä olevalla salilla treenaamassa ja treenin jälkeen puolen tunnin uinnilla. Silloin ei tullut juuri ollenkaan lihaskipuja.

Sittemmin olen kuullut yhdeltä kaverilta samanlaisesta kokemuksesta ja yhdestä bodauslehdestä olen myös lukenut saman vinkin. Toisaalta en muista olisiko tuolla ollut vaikutusta treenin tehoon suuntaan tai toiseen mutta olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia jos jollain on mahdollisuus kokeilla uimista treenin jälkeen.

Nykyään on lihaskivut aika lieviä kovankin treenin jälkeen kun nuorempana oli joskus parin päivän särkyjä. Johtuuko sitten jostain fyysisestä muutoksesta vai pelkästään laiskuudesta ettei tule treenattua enää niin verenmaku suussa. :)

trebla sanoi:
Sä et ainakaan hiilareita säästele :) Tossa ekassa satsissa olis jotain ~250g hiilareita ja välipalassakin vaatimattomat ~150g. Ei kai siinä mitään jos kulutus on myös tuon syömisen mukaista.

Kyllä mä veikkaan että se punnitsee makaronit keitettynä sen 400g, ei raakana? :hyper:

juffe sanoi:
Kyllä mä veikkaan että se punnitsee makaronit keitettynä sen 400g, ei raakana? :hyper:

Se selittäisi jotain :D Mut toisaalta en taas ymmärrä mitä järkeä on punnita makaronit keitettynä..

Kiitos vinkeistä! Otankin puuron tästedes aamupalalle. Tuollaista makaroni/jauheliha satsia en kyllä saa mitenkään töissä syötyä. :/

Jäi vielä auki, että kannattaa se treenaaminen lihasten ollessa kipeinä? Esim selkä/hauis-päivä, vaikka rinta ei ole vielä palautunut. Rinnalle liikkeinä ovat Miken 2x6 penkki ja pelkästään rinnalle flyesit, pitää jättää sitten pari vikaa toistoa pois. :)

Ja ei, en juo sitä litraa aterian yhteydessä, vaan lähinnä pitkin päivää, aterian yhteydessä muutaman desin ja loput ennen sitä ja sen jälkeen. :) Yleensä sellanen 2-3 litraa tulee päivässä juotua.

laiskaluu sanoi:
Kävin joskus muinoin yhdessä pikkukaupungissa asuessani paikallisen uimahallin yhteydessä olevalla salilla treenaamassa ja treenin jälkeen puolen tunnin uinnilla. Silloin ei tullut juuri ollenkaan lihaskipuja.

Sittemmin olen kuullut yhdeltä kaverilta samanlaisesta kokemuksesta ja yhdestä bodauslehdestä olen myös lukenut saman vinkin. Toisaalta en muista olisiko tuolla ollut vaikutusta treenin tehoon suuntaan tai toiseen mutta olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia jos jollain on mahdollisuus kokeilla uimista treenin jälkeen.

Nykyään on lihaskivut aika lieviä kovankin treenin jälkeen kun nuorempana oli joskus parin päivän särkyjä. Johtuuko sitten jostain fyysisestä muutoksesta vai pelkästään laiskuudesta ettei tule treenattua enää niin verenmaku suussa. :)

Mä käyn aina uimassa treenin jälkeen ja huomattavasti vähemmän paikat kipeenä, kun jos vertaa siihen, ettei kävisi uimassa. Tosin olen tässä käynyt oikeastaan joka päivä uimassa mutmut.. Kai se jotenkin palauttaa salitreenistä se uinti?

Yksi teoreettinen selitys olisi että vesi viilentää nopeasti lihaksia joten vaikutus voisi perustua samaan kuin vamman hoito jääpussilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom