Syöminen väkisin, jotta pystyy syömään yli kulutuksen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja risto84
  • Aloitettu Aloitettu
Minun mielestäni tällaista ongelmaa ei tulisi olla kuin huipputason kestävyysurheilijalla, jonka energiankulutus on hulppeaa ja vatsalaukun voisi olettaa olevan kokoluokkaa medium. Elävä elämä on osoittanut, että moni harrastelijapunttailija olettaa syövänsä paljon ja oikein, mutta monesti ilmenee suurta viilaamista ruokailun ajoittamisen, laadun ja määrän suhteen. Esimerkki: "Syön kolmesti päivässä niin, että napa ruskaa ja välipalat päälle" --> Todenmukainen tilanne syömisessä: 3 x 500 kcal lämmintä ateriaa + pari sataa kaloria muutaman välipalan muodossa.

Jos päivittäin työ ei ole fyysisesti erityisen raskasta ja harrastusmuotona on Pakkotoistolle ominaisesti voimanosto - kehonrakennus .- painonnosto (ja näiden hybridimuodot), niin energiankulutus ei ole kamalan suurta. Yksilöiden väliset erot eivät ole kovinkaan suuret perusaineenvaihdunnassa (oletuksena, että vertailtavilla henkilöillä samanlainen ruumiinkooostumus ja fyysinen aktiivisuustaso), joten nopean aineenvaihdunnan piikkin ei saa laittaa liiaksi.

Threadin aloittajalle: Yksinkertaisinta on lisätä rasvojen määrää ravintoon, etenkin juoksevassa muodossa. "Hiilarihöttöä" on ruokailussasi jo aika paljon ja rakentava komponentti eli rasva tuntuu jäävän hiukan taka-alalle. Jos tilanteesi on todellakin se, että syöt 2h välein ja siinä määrin, että enempää ei mahdu ja painonnousua ei tapahdu --> kuulostaa korvaani totaalisen absurdilta tilanteelta.

PS. Se, että on vaikea syödä ylikulutuksen on hyve kansanterveydellisesti sekä tulevaisuudessa yksilön kannalta, jos fyysinen aktiivisuustaso alenee. Katukuva jo sen osittaa, että ihmisen on äärimmäisen helppo syödä pitkällä aikavälillä yli kulutuksensa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos koko aterian mättäminen vaikeaa, niin lyöt loput safkat tehosekottimeen ja vähän vettä perään. Sitten juomaan.

Proteiini turvottaa ja tuo kylläisyyden tunnetta, joten mikäli sitä on reippaasti ruokavaliossa niin homma on entistä vaikeampaa. Jos tosiaan massaa haluat lisää, niin protskut kannattaa pitää kohtalaisella tasolla. Itelleni riittää 2g/painokilo. Sitten vaan hiilaria riittävästi ja jonkun verran rasvaa (rypsäri, oliiviöljy, pähkinät, kananmuna kelt. yms.). Ja tosiaan tuo 3L maitoa on ihan saatanasti...pistä sekaan jotain gaineria niin kalorit nousee komiasti!

Helpoin tapa tietenkin juoda rasvaa ja syödä kaikenmoista paskaa, mutta siinä ei oo vitunkaan järkeä.

Minun mielestäni tällaista ongelmaa ei tulisi olla kuin huipputason kestävyysurheilijalla, jonka energiankulutus on hulppeaa ja vatsalaukun voisi olettaa olevan kokoluokkaa medium. Elävä elämä on osoittanut, että moni harrastelijapunttailija olettaa syövänsä paljon ja oikein, mutta monesti ilmenee suurta viilaamista ruokailun ajoittamisen, laadun ja määrän suhteen. Esimerkki: "Syön kolmesti päivässä niin, että napa ruskaa ja välipalat päälle" --> Todenmukainen tilanne syömisessä: 3 x 500 kcal lämmintä ateriaa + pari sataa kaloria muutaman välipalan muodossa.

Jos päivittäin työ ei ole fyysisesti erityisen raskasta ja harrastusmuotona on Pakkotoistolle ominaisesti voimanosto - kehonrakennus .- painonnosto (ja näiden hybridimuodot), niin energiankulutus ei ole kamalan suurta. Yksilöiden väliset erot eivät ole kovinkaan suuret perusaineenvaihdunnassa (oletuksena, että vertailtavilla henkilöillä samanlainen ruumiinkooostumus ja fyysinen aktiivisuustaso), joten nopean aineenvaihdunnan piikkin ei saa laittaa liiaksi.

Threadin aloittajalle: Yksinkertaisinta on lisätä rasvojen määrää ravintoon, etenkin juoksevassa muodossa. "Hiilarihöttöä" on ruokailussasi jo aika paljon ja rakentava komponentti eli rasva tuntuu jäävän hiukan taka-alalle. Jos tilanteesi on todellakin se, että syöt 2h välein ja siinä määrin, että enempää ei mahdu ja painonnousua ei tapahdu --> kuulostaa korvaani totaalisen absurdilta tilanteelta.

PS. Se, että on vaikea syödä ylikulutuksen on hyve kansanterveydellisesti sekä tulevaisuudessa yksilön kannalta, jos fyysinen aktiivisuustaso alenee. Katukuva jo sen osittaa, että ihmisen on äärimmäisen helppo syödä pitkällä aikavälillä yli kulutuksensa.

laskin et päivässä saan noin 5000-5500cal. Täytyy kai sit lisää vaikka sitä oliiviöljyä ruokaan et saan rasvaa tarpeeks. En oo ajatellukkaan et saan liian vähän rasvaa.
Voiko siitä muuten olla jotain haittaa ku saan yli 300g proteiinia päivässä. eli yli 3g/painokiloa kohti?

laskin et päivässä saan noin 5000-5500cal. Täytyy kai sit lisää vaikka sitä oliiviöljyä ruokaan et saan rasvaa tarpeeks. En oo ajatellukkaan et saan liian vähän rasvaa.
Voiko siitä muuten olla jotain haittaa ku saan yli 300g proteiinia päivässä. eli yli 3g/painokiloa kohti?

Mitäs jos laittaisit vaikka päivän ruokailut määrineen tähän näytille?

300g proteiinia kuulostaa mun korvaan ainakin melko paljolta...

Jos tilanteesi on todellakin se, että syöt 2h välein ja siinä määrin, että enempää ei mahdu ja painonnousua ei tapahdu --> kuulostaa korvaani totaalisen absurdilta tilanteelta.
Tuli tästä mieleen, että omalla kohdallani kahden tunnin välein kupu täyteen veisi ongelmaa vain pahemmaksi. Jos vedän itseni ihan täyteen, niin kahden tunnin, tai edes neljän tunnin päästä on ihan turha haaveillakaan syömisestä. Kokonaismäärän saan paljon ylemmäs, kun syön "sopivasti" ja useammin.

Ei pitäisikään mutta usko pois, että mulle tuottaa usein vaikeuksia syödä pelkästään se reilut 2000kcal mitä on kalorilaskurin mukaan peruskulutukseni, saati sitten että söisin enemmän. Tämä varsinkin jos herään vasta joskus 10 jälkeen. Kuvittelen syöväni aika lailla "oikeaa" ruokaa, mutta en läheskään riittävästi. Nyt oon ruvennu vetämään pähkinöitä joka välissä, mutta siitä taas aiheutuu se että olo on turpea koko ajan ja varsinaisella aterialla ei sitten enää juuri maistukaan. Työllä ja tuskalla olen reilun vuoden aikana saanut painoa nostettua n. 5 kg, mutta ei tämä syöminen ole vieläkään yhtään helpompaa. Voi kuulostaa uskomattomalta sellaiselta joka vetää 5000 kcal päivässä, mutta olen olen nyt puntin aloittamisen jälkeen laskeskellut että olen aiemmin elänyt n. 1000 kcal/pv päiväkausia näkemättä nälkää ja ilman että paino on laskenut (eipä tästä ole paljoa varaa laskeakaan). En ole kyllä tehnytkään sitten mitään muuta kuin istunut koneella.

Nyt kun noita vinkkejä jaellaan, niin itse lääkitsen OP:n ongelmaa sillä että heitän shotin oliiviöljyä ennen ateriaa. Yhdessä shotissa on noin 240kcal.

Nyt kun noita vinkkejä jaellaan, niin itse lääkitsen OP:n ongelmaa sillä että heitän shotin oliiviöljyä ennen ateriaa. Yhdessä shotissa on noin 240kcal.

Täytyy kyl sanoo et just tälläsiä ratkaisuja saa ihmetellä suuresti, ite käyny salilla 3 vuotta ja syömistavat on muuttunu elämäntapaan sopiviksi, jos pohditaan niin voisitko kuvitella vetäväs joka päivä seuraavan 3 vuoden ajan tollasia shotteja?

Laske kahteen ihan suosiolla, ja heität peliin lisää hiiilareita. Aerobiset pois!:D

Toi on muuten yleistä, että rasvan määrä ruokavaliossa tuppaa jäämään liian pieneksi. Ja sen huomaa, kun nivelet alkaa ilmottelemaan.

Mitäs jos laittaisit vaikka päivän ruokailut määrineen tähän näytille?

300g proteiinia kuulostaa mun korvaan ainakin melko paljolta...

tässä mun päivän syömiset: lautasellinen kaurapuuroo,(5 ateriaa kanaa ja riisiä 150g prot.),( 3 litraa maitoo 105g prot.), (massajuoma 41.4g prot), (tonnikalaa 104g, 25g prot.), raejuustoo 400g, ruisleipää 2 palaa, vähintään 2 hedelmää, ennen nukkumaan menoo 5 raakaa kananmunaa, ei ihan säännöllisesti mut nyt on menny yli viikon noita raakoja kananmunia putkeen. en tiä jäikö jotain pois... itellä loppu rahat jo 3kk sitten ku lopetin työt tällä espanjassa. hävettää sanoo, mut pappa ja mamma elättää mua. Ens kuun lopussa takas suomeen niin ei tarvii isovanhempien enää elättäää. mamma sanoo, et mä syön ne konkurssiin :)

Miten on edes mahdollista, että joutuu syömään yli 5000kcal jotta paino nousee? Muistaakseni luin Hulkin syöneen tuon verran mutta painoa hänellä oli n. 10kg enemmän ja uskaltaisin melkein veikata, että lihastakin on enemmän. Kuulostaa vaan tosi oudolta, vaikka aika isosta kaverista tässäkin on kyse.

Itselläni olen huomannut nopeiden hiilarien aiheuttavan nälkää. Eli ison aterian jälkeen pari palaa suklaata(tummaa/taloussuklaata vaikka) ja menee tunti niin on hirvittävä nälkä uudestaan. Kannattaa kokeilla, ei siinä mitään ainakaan menetä.

Miten on edes mahdollista, että joutuu syömään yli 5000kcal jotta paino nousee? Muistaakseni luin Hulkin syöneen tuon verran mutta painoa hänellä oli n. 10kg enemmän ja uskaltaisin melkein veikata, että lihastakin on enemmän. Kuulostaa vaan tosi oudolta, vaikka aika isosta kaverista tässäkin on kyse.

Itselläni olen huomannut nopeiden hiilarien aiheuttavan nälkää. Eli ison aterian jälkeen pari palaa suklaata(tummaa/taloussuklaata vaikka) ja menee tunti niin on hirvittävä nälkä uudestaan. Kannattaa kokeilla, ei siinä mitään ainakaan menetä.

no kai mä sit liikun puntin lisäks viellä liikaa vaikka oon sitä vähentäny...

en oo varma, puntille tulee matkaa yhteen suuntaan 3km ja kävelen sinne. sit teen vähintään kerran viikossa pidemmän lenkin, n15km, pitää varmaan jättää se pois...

niin ja unohtu muuten et käyn viikonloppusin lenkillä tossa mihaksen vuorella 60% nousua. 5km ja juosten alas. sitä en kyllä jätä ton 15km meiltä sohaelin linnalle vois jättää pois...

niin ja unohtu muuten et käyn viikonloppusin lenkillä tossa mihaksen vuorella 60% nousua. 5km ja juosten alas. sitä en kyllä jätä ton 15km meiltä sohaelin linnalle vois jättää pois...

oma vinkkini olisi seuraavanlainen:

* jätä nuo turhat "ylimääräiset" aerobiset pois, mitä enemmän sä liikut sitä enenmmän sä joudut syömään jotta jotta sun syönti kompensoi kulutuksen, helpompi on vaikka maata paikallaan ku käydä rehkimässä ja syödä sitäkin enemmän
* en tiiä oliko tuo kaurapuuro sun ainoa ruoka aamulla, mutta ainakin omaan korvaan kuulostaa aika vähäiseltä, ajatellen että pienikokoinen reenaava nainenkin syö enemmän <-- en yritä *ittuilla :)
eli rohkeasti enemmän ruokaa koneeseen aamulla, itselläni seuraava setti: kaksi leipää juustolla ja kinkulla, puuroa iso satsi (mehukeittoo kyytipojaksi), raejuustoa ja kaffetta nam nam
* sitten vaikka lounasta ennen pieni välipala jos maha niin haluaa esim. rahkaa,raejuustoa,banaania, leipää, mitä nyt ikinä keksitkin
* lounas, paljon lihhaa/kalaa, riisiä,pastaa (eikös espanjassa paella oo aika kova sana :D, eli äyriäisiäkin) ja lorauta ruokalusikallinen öljyä mukaan)
* toinen välipala, leipää,puuroa,rahkaa,raejuustoa, tonnikalaa, massajuomaa? mikä sulle nyt maistuu, jos haluut löräytä joukkoon vähän rypsäriä <--saat helppoja kaloreita
* sitten päivällinen paljon lihhaa/kalaa, riisiä,pastaa, maitoo, ruokalusikallinen rypsäriä, hedelmiä jälkkäriksi
* iltapala: munia/rahkaa/raejuustoa/leipää, ruokalusikallinen rypsäriä jonkun noista sekaan

* reenaa, nuku hyvin, ja muista levossa se lihas kasvaa
eli ylimääräiset aerobiset pois, siellä espanjassa on varmasti myös kuuma joten hikoilet ja siinäkin kulutat varmasti jo hyvin paljon.

toivottavasti näistä oli jotain apua, tsemppiä sulle kovasti :thumbs:

Huh, ihan juomalla juot siis etkä heitä ruuan sekaan? Mitä laatua pystyy juomaan paljaaltaan?

Ihan tuota perus Euroshopper oliiviöljyä olen vedellyt. Kun todella kippaa sen pohjanmaan kautta niin ei sitä ehdi paljoa maistelemaan. En tosin suosittele että vetää sen kolme shottia putkeen, sitä kolmatta on vaikea saada alas.

Täytyy kyl sanoo et just tälläsiä ratkaisuja saa ihmetellä suuresti, ite käyny salilla 3 vuotta ja syömistavat on muuttunu elämäntapaan sopiviksi, jos pohditaan niin voisitko kuvitella vetäväs joka päivä seuraavan 3 vuoden ajan tollasia shotteja?

Tuo on enemmänkin oikotienä onneen. Itselläni on se kirous että mahalaukku ei vaan vedä sitä mitä tarvitsee, ja noiden shottienkin kanssa tulee täyteen vaan 3000kcal. Pitää nyt vaan lappaa sitä ruokaa ja toivoa että mahalaukku venyy että noita shotteja onnistuu vähentämään.

Totta helvetissä sillä on väliä. Ei edes jaksa alkaa selittämään mitä.. Varmaan jostain aloittelijoiden osiolta tai mistä vaan ravitsemusoppaasta voi aloittaa selvittelyn.

edit. hidas....
Ite joskus koitin ettiä juuri tähän asiaan vastausta, enkä löytänyt. Viitsisitkö siis selittää? Ja samalla siitä onko bulkkiaikana (tiedän ettei dieetillä kannata syödä nopeaa hiilaria) väliä vetääkö hiilarin nopeasta vaiko hitaasta hiilarista? Ja mikä ratkaisee mistä sitä energiaa ottaa? Eikö bulkilla voi vetää mm. jäätelöä, karkkia, hampurilaisia, pizzaa ym. (tietenkin järjen rajoissa) niin, että tulos on sama kuin sen hankkisi vaikkapa ruisleivästä?

Edit: Niin ja siis onko kuinka olennaista mitkä suhteet bulkilla ravintoaineissa on, kunhan ne täyttää? Eli esim 70kg painavalle kaverille (tai siis 70kg lihasmassaa omaavalle kaverille, eikös se ole 2g/lihaspainokilo?) p/hh/r on n. 140/235/95 on se oikea määrä (ainakin mitä ite sain laskutuloksena, voi olla kyllä väärinkin). Onko sillä kuinka paljon väliä, mikäli se olisikin 154/315/120 ? Ja mikäli on niin mitä väliä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom