Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

maistuvat paremmille

Potaskaa.

Mainittaakoon vielä, että Rossin siteeraamassa tutkimuksessa ei tutkittu erilaisia palkkareita harj. jälkeen. Ja hiilareiden samanaikainen otto näyttäisi vaikuttavan absorptiokinetiikkaan niin, että hiilareiden kanssa otettuna hydro imeytyy nopeammin. Anyway, herahydron paremmuudesta normiheraan verrattuna ei ole pätevää näyttöä, eli tutkimusta, jossa olisi tutkittu vaik. kehonkoostumukseen ja suorituskykyyn pitemmällä juoksulla.

Elikkäs neuvoja kaivattaisiin. Tuli tilattua p-storesta ensimmäiset lisäravinteeni ja kysymys onkin seuraava, milloin ja miten minun olisi paras syödä ne?. Tilasin Evolution whey1:sta ja UFS maltoa, joten tulisiko nuo sekoittaa ja vetää ennen vai jälkeen treenin? Olisin kiitollinen selkeistä vastauksista kun ei tuntunut searchilla löytyvän vastausta.

Ota ainakin palautusjuoma heti treenin jälkeen, molempia noin desi piisannee.

Protskua olisi hyvä saada pitkin päivää joten ota välipalana jos on pitkä tauko ruokailujen välissä. Ennen treeniä voi olla hyvä saada hiilareita että jaksaa treenata mutta toi palkkari on tärkein että saat katabolian seis.

Mielummin ruoka / välipala ennen harjoituksia, treenien jälkeen vasta se palautusjuoma.

Olen kokematon treenaaja ja lueskellut paljon tuosta ravintopuolesta ja erityisesti proteiineista. Silti se on jäänyt hieman epäselväksi, että missä muodossa proteiini kannattaa nauttia. Olen lukenut paljon kommentteja, että syödä reilusti lihaa ja maitotuotteita sekä viljatuotteita. Jos kuitenkin katsotaan proteiinin hintaa, niin halvimman proteiinin saa proteiinijauheesta. Onko proteiinijauhe jostain syystä huonompi proteiinin lähde kuin vaikkapa maitorahka tai paistijauheliha? Ruoanhinta on ollut melkoisessa nousussa juuri maitotuotteiden ja lihan osalta. Tämmöinen 100 kiloinen mies joutuu syömään joka tapauksessa runsaanpuoleisesti, jos mielii saada massansa yhtään kasvamaan. Proteiinin hintakin alkaa kiinnostamaan, kun katsoo ruokakauppalaskujaan.

Viljatuotteet on huono proteiininlähde. Proteiinijauhe on muuten ok, mutta perushera imeytyy niin nopeasti että se sopii paremmin palkkariin. Lisäproteiiniksi kannattaa valita jotain tasaisesti imeytyvää, esim. kaseiini olisi tällainen. Mutta onhan noita muitakin halpoja proteiininlähteitä, esim. tonnikala ja pakasteseiti ovat aika kohtuuhintaisia. Sitten jotkut uskaltautuvat jopa syömään osittain kasviproteiinia (tyyliin palkokasvit) mutta niistä harvemmin saa yhdestä lähteestä kaikkia välttämättömiä aminohappoja vaan joutuu yhdistelemään eri lähteitä. Tämän takia vaihtelu tekee yleensäkin hyvää, jotta ei jämähdä yhdenlaisen aminohappoprofiilin omaavaan ruokaan.

PS. - tällaiset yksinkertaiset kysymykset kuuluu ravinto-osion yleisiin kysymyksiin. ;)

jaoista?

Mikä oilsi paras jako aloittelijalle koko vartalolle, jos treenaa kolmesti viikossa ja aikaa menis
tunti per treeni, noin minuutin palautuksilla?. Jotkut sanoo 1 jakosta toiset taas 4 eli miksiköhän
noin suuri ero?
Jaot hakusessa!
Kiitos neuvoista.

Meniköhän hiukan väärään threadiin toi sun kysymys:D Mutta arnoldin kultasta kuusikkoa, joka on 1-jakonen, suosittelen alottelijalle. Itellä ollu käytösä pari kuukautta ja hyvin on tullu tuloksia

Vaikuttaa ihan hyvältä ketjulta kysyä tätä.

Eli onko mitään haittaa, jos syö proteiinia yli 3g/painokilo päivässä? Tiedän ettei hyötyä ole liiasta protskusta, mutta mitä haittoja siinä on jos treenaa paljon ja syö proteiinia hiilareiden "tilalta". Eli siis hiilaria ei niin paljoa kuin olisi suositus, vaan korvaa osan siitä proteiinilla.

Ylimääräinen proteiini kertyy läskiksi, eli ei sitäkään kannata mielettömiä määriä mättää. :)

Mutta samahan tapahtuu ylim. hiilareille. Mutta esimerkiksi eihän proteiini voi kerääntyä fläsäksi jos se ei mene yli kulutuksen. Eli onko nyt niin että jos syön hiilarit, proteiinit ja rasvat suositusten mukaan, niin paino ei nouse niinkään läskinä, mutta jos syön hiilaria vähemmän kuin pitäisi ja sen tilalta proteiinia, niin se nousee helpommin läskinä? voiko joku selittää?

Ylimääräinen proteiini kertyy läskiksi, eli ei sitäkään kannata mielettömiä määriä mättää. :)

Eikö se ole niin että mikä tahansa muuttuu läskiksi jos sen ansiosta kalorit menee yli kulutuksen, eli jos joka päivä jäis kalorit vaikka 500kcal alle kulutuksen, niin eihän sillon ole mtn väliä kuinka paljon syö protua, siis siinä mielessä että se muka vyötärölle menisi.

Ylenmääräinen proteiinin syönti saattaa kuormittaa hieman munuaisia, näin olen lukenut. Ei mulle tule nyt mitään muuta haittaa mieleen. Ja tuo 30g kerta-annosjuttu on minusta aivan täyttä skeidaa, jota tuolla edellisellä sivulla jauhetiin. Ja ylimääräinen proteiini ei kerry läskiksi jos kalorit ei oo liiaksi plussalla. Melkosta legendaa tässä ketjussa.

Ehkä helpommin muotoiltuna näin:
Ja nämä luvut ovat kalorialskurista otettuja suhteutettuna päivän kulutukseeni.

Eli jos suositus olisi esimerkiksi: proteiinia 2g/painokilo, hiilaria 5.7g/painokilo ja rasvaa 1.5g/painokilo

ja söisinkin näin:

Proteiinia 3.3g/painokilo, hiilaria 4.8g/painokilo ja rasvaa 1.3g/painokilo.

Olisiko tällä jotain merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen. Olen siis nostamassa painoani +300 kcal päivässä.

Itse en jaksa uskoa että tuosta olis jotain haittaa sen kummemmin. Makroravinnejakauma kumminkin on ihan hyvän näköinen. Gramman kymmenesosa sinne tänne, tuskin kroppa paljon eroa huomaa.

Ja tuo 30g kerta-annosjuttu on minusta aivan täyttä skeidaa, jota tuolla edellisellä sivulla jauhetiin.QUOTE]

Joo tässä oon samaa mieltä, ja myös siitä että jos hera-proteiinia ottaa joskus muulloin kun ennen reeniä, reenin aikana tai heti reenin jälkeen niin se muka kertyisi vyötärölle :anssi:

Tota, kuuluko toi UFS Whey haista noi pahalta, ja kuuluko se olla tommoista taikinamaista, tai jauhoaha se on mut se on toimmoista...vähä niinku kosteeta, siitä vois vaikka tehä hiekkakakkuja. Heräs vaan tosta hajusta epäilys et onkoha se iha ok, mausta en oikee osaa sanoo, ku kaikki noi herat mitä oon juonu on maistunu pahalle :p

Tota, kuuluko toi UFS Whey haista noi pahalta, ja kuuluko se olla tommoista taikinamaista, tai jauhoaha se on mut se on toimmoista...vähä niinku kosteeta, siitä vois vaikka tehä hiekkakakkuja. Heräs vaan tosta hajusta epäilys et onkoha se iha ok, mausta en oikee osaa sanoo, ku kaikki noi herat mitä oon juonu on maistunu pahalle :p

Kyllä se koostumus mullaki on sellainen että vois tehä hiekkakakkuja siitä herasta. Haju on minusta varsin neutraali ja makukin on maustamattomien parhaasta päästä. Ei herajauho kovin herkästi kai pilaannu, ainakaan jos päiväystäkin on jäljellä.

Back
Ylös Bottom