Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Olen ihan varma että samaa tietoa ja enemmänkin löytyy manitsemasta "Modern Nutrition in health and disease". Eli meillä on sama mielipide aminohappopoolista ja epätäydellisitä proteiineista. :kippis1:

Kysyt miksi proteiinia tulisi ottaa porkkanasta ja selleristä? Kumpikaan meistä ei sitä suosittele. Mitä minä olen yrittänyt viestittää on se, että jos syö joka aterialla täydellisen proteiinilähteen sekä epätäydellisen, niin molempia voi ottaa mukaan laskelmiin. Ei sen kummempaa. Taas kerran, sen vehnäesimerkin toin esille vain siksi, että saisin näytettyä että proteiinipuoli ei ehkä ole niin monimutkainen kuin moni uskoo/haluaa(lisäravinnemyyjät) sen olevan, vaan kehon oma kyky hoitaa sitä on todellakin merkittävä tekijä.

Minun mielestä taas ihmiset mutkistelee ja palvoo proteiinit aivan liikaa. Suomalainen perusruoka yhdistettynä muutamalla bodauskikalla ,esim. rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa välipaloilla niin että "kunnon" proteiinia tulee joka aterialla, hoitaa proteiinitarpeen useimmilla vallan mainiosti, mikäli syödään tarpeeksi. MUTTA, tässä taas on se isompi ongelma monella. "Mä syön ihan sairaasti mutten kasva" kuulee aika usein asiakkailta. Sitten kun tarkastellaan ruokavalio, niin prodepuoli on kunnossa, mutta energiamäärä ei. Yksi iso syy tähän on proteiinin erittäin täyttävä vaikutus, eli tuntuu että syö hirveitä määriä ruokaa kun vatsa on täynnä, mutta energiaa ei silti tule kun 100-200kcal yli kulutuksen. Eli keskitytään ruokavalion osaalueeseen, eikä kokonaisuuteen.

Voisitko selittää sitä typpitasapainoa enemmän, jos minulla oli jotain epäselvyyksiä tai jopa vääryyksiä siinä niin suorista ihmeeksi mun mutkat :worship:

Billy sanoi:
Tuo kirjoittamani ei perustunut suoraan mihinkään lähteeseen, vaan järkeilyyn: jos aminohaposta x on puutetta se täydennetään parhaiten toisella lähteellä, jossa aminohappoa x on enemmän kuin muita.

Tuossa on yksi linkki:

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_pro_ruokavalion.shtml

Tuon mukaan maito täydentää viljatuotteita, mutta sitä ei pidä yleistää siten, että mikä tahansa eläinperäinen valkuaisaine täydentäisi mitä tahansa epätäydellistä valkuaisainetta.

Mielestäni tämä ei mitään uutta tuonut keskusteluun mukaan, edelleen sanoisin että aminohappopooli tämän A B C-ajattelun kumoaa. Eli kehon oma kyky hoitaa asioita unohtui.

Olen ymmällä. Kävin ostamassa pussin proteenijauhetta alan myymälästä hiljattain. koostumus valkoista töhkää. Pari karpaasia alan myymälässä neuvoi aineen käytöstä: Eli sitä pitäisi hieroa lihaksiin treenin yhteydessä! Epäselväksi jäi pitäisikö puuteria hieroa treenin jälkeen vai ennen? Ja mihin lihaksiin, niihin missä kipua tuntuu eniten vai?

*sniff* täällä haisee trolli!
tai sitten sedät kusettivat sua
tai sitten ostit jotain high-end proteiinia, joka imeytyy ihon läpi! :hyper:

Pistäppäs sen tuotteen nimi niin tietää mitä sä oot oikeesti ostanu.

Pakkiksen kirjautumis-systeemiin tarttee tätä menoa pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan jotain "trolli-filtteriä".. Kohta alkaa oleen modeill kestämistä tässä.. :lol2:

edit. typot, väsy oon..
edit2. joo-o, typoo pukkaa.. nukkumatti tulee..

ei helvetti :wall:

Haluan sanoa vielä tähän, että onnea, me luotetaan teihin

laitan tähän vielä ankan kuvan.

ankka.jpg

fatacid sanoi:
Olen ymmällä. Kävin ostamassa pussin proteenijauhetta alan myymälästä hiljattain. koostumus valkoista töhkää. Pari karpaasia alan myymälässä neuvoi aineen käytöstä: Eli sitä pitäisi hieroa lihaksiin treenin yhteydessä! Epäselväksi jäi pitäisikö puuteria hieroa treenin jälkeen vai ennen? Ja mihin lihaksiin, niihin missä kipua tuntuu eniten vai?

hiljaa.jpg

kerrolisaa2.jpg

Proteiinit, aminohapot, joista välttämättömät ja ei-välttämättömät.
Minä luulin, että tällä saralla oli tapahtunut jotain vallankumousta viimeisten vuosien aikana, sillä kun muutaman vuoden tauon jälkeen alan taas treena, ei ko aiheesta näy paljon juttua. Sen sijaan puhutaan kyllä kaiken maailman hifi-menetelmistä, eri aminohappojen kasvuhormonivaikutuksista, jne ... samaan aikaan tällainen ravitsemustieteen aivan perusjuttu, mikä on proteiini, mikä on aminohappo ja mitä tarvitaan mihin tuntuu olevan hepreaa hyvälle osalle pakkislaisille...LOL. Olisiko FAQ-tekstin paikka.

Back
Ylös Bottom