Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

Entä sitten vaikka ei ole mitään hyötyä? Ei se ole kenenkään saatika valtion tehtävä sanoa, mitä MINÄ saan tunkea omaan kehooni. Se on jokaisen oma asia imppaako vaikka liimaa tms. Luulisi, että jokaisella on päätösvalta omaan kehoonsa vai toivotko ettei olisi?

Maksahan sitten ne vitun sairaala-, lääkäri ja lääkekulusikin tulevaisuudessa itse, kun terveysongelmat alkavat. Kun kerran SINÄ saat päättää mitä SINÄ saat tunkea kehoosi.

Ajattele hetki tuota mielipidettäsi ja mieti, miksi muut sitten joutuvat hengittelemään tupakoitsijoiden savua. Eikös MINUN pitänyt saada päättää mitä MINUN kehooni tungetaan?

Kyllä ne venttiilit voi tukkia. Ja jos joku tulee tarkastukselle, avaa ne silloin väliaikaisesti. Ei tarvitse kärsiä muiden rajoittuneiden ratkaisujen vuoksi.
Juu, korvausilmaventtiilit voi kyllä tukkia. Mutta jostain se korvausilma sinne sisälle tulee kuitenkin, eli venttiilin tukkimisen jälkeen saattaa vetää esimerkiksi jalkalistojen välistä tai ikkunoiden tiivisteistä. Ja saattaa sisäilmakin olla vähän tunkkaista. Eli ne korvausilmaventtiilit on siellä ihan tarkoituksella, kun ei ole taloa rakennettaessa haluttu sijoittaa koneelliseen ilmanvaihtoon, vaan on tyydytty painovoimaiseen.

Kai valtiollakin nyt periaatteessa on jonkinlainen oikeus rajoittaa kansalaisia käyttämästä selvästi terveydelle haitallisia aineita. Valtio kuitenkin yleensä toimii maksumiehenä, kun ruvetaan vaikka keuhkosyöpiä parantamaan. Ei siinä yleensä riitä tupakoitsijan tupakka-askissa maksamien verojen määrä sairaalahoitoihin. Sitten ehkä olis eri asia, jos julkinen terveydenhuolto ei kattais itseaiheutettuja sairauksia.

Löytyykö pitäviä todisteita? Tuskin.

Maksahan sitten ne vitun sairaala-, lääkäri ja lääkekulusikin tulevaisuudessa itse, kun terveysongelmat alkavat. Kun kerran SINÄ saat päättää mitä SINÄ saat tunkea kehoosi.

Ajattele hetki tuota mielipidettäsi ja mieti, miksi muut sitten joutuvat hengittelemään tupakoitsijoiden savua. Eikös MINUN pitänyt saada päättää mitä MINUN kehooni tungetaan?

Onko tullut urheiluvammoja? Nukutko liian vähän? Syötkö väärin? Käytätkö alkoholia? Käveletkö liukkailla jne? Jos joku ehdoista täyttyy, maksa hoitokulut itse sillä SINÄHÄN ne aiheutit...

Tupakan myynnistä kertyy valtiolle verotuloja noin 600 miljoonaa euroa vuodessa. Samaan aikaan tupakoinnin aiheuttamat kustannukset ovat 1,5–2 miljardia euroa vuodessa.

Epäsuorat tulot, mm tupakkatuoilla saadut ideat(näitä kuulemma tulee paljon).

Epäsuorat menot, mm. tupakointitaukojen takia menetetty työaika.

Alkoholin ja tupakan aiheuttamat ongelmat terveydessä pitäis jokaisen maksaa omasta kukkarostaan. Vähän eri asia lenkillä vetää lipat ja taittaa nilkkansa, vahinkoja sattuu. Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa on ollu loistava homma, eipähä tarvi sitä paskaa haistella montaa päivää reissun jälkeen. Itellä ei tuosta parveketupakoinnista oo kokemusta, ei oo kertaakaan tupakan savu tullu sisälle mistään. Voi olla, että taloyhtiössä on sen verran fiksua sakkia, että älyävät mennä muualle sauhutteleen,niin että muiden ei tarvi siitä savusta kärsiä.

Epäsuorat tulot, mm tupakkatuoilla saadut ideat(näitä kuulemma tulee paljon).

Epäsuorat menot, mm. tupakointitaukojen takia menetetty työaika.

Tupakkavero on tehokkain tapa verottaa juuri sitä kansanryhmää joka ei muuten maksaisi juurikaan veroja eli syrjäytyneet, alkoholistit ja pitkäaikaistyöttömät.

Tupaveron tuotto on erittäin helppo valtiolle budjetoida, koska se pysyy lähes samana suhdanteista riippumatta. Tupakoinnin kustannuksiin ei ole luotettavia lukuja, netissä liikkuu eri eturyhmien värittämiä ja täysin avaamattomia lukuja...mutta kuten eräs tupakkamoguli sanoi jo vuosia sitten"jollei tupakka olisi valtiolle tuottava business, se olisi kielletty jo aikoja sitten"...

Kai valtiollakin nyt periaatteessa on jonkinlainen oikeus rajoittaa kansalaisia käyttämästä selvästi terveydelle haitallisia aineita. Valtio kuitenkin yleensä toimii maksumiehenä, kun ruvetaan vaikka keuhkosyöpiä parantamaan. Ei siinä yleensä riitä tupakoitsijan tupakka-askissa maksamien verojen määrä sairaalahoitoihin. Sitten ehkä olis eri asia, jos julkinen terveydenhuolto ei kattais itseaiheutettuja sairauksia.

Eipä oikeastaan, ylen ohjelmassa hullu juttu kysyttiin jostain terveysministeriön johtajalta miksi alkoholia myydään Suomessa vaikka se todistetusti on terveydelle haitallista ja rikkoo myös lakia jossa kielletään myymästä tuotteita jotka ovat ihmisen terveydelle selvästi haitallisia (Suomessa tupakka ja alkoholi). Vastaus oli vain että koska ihminen itse päättää haluaako ottaa riskin vai ei.

Tupakkavero on tehokkain tapa verottaa juuri sitä kansanryhmää joka ei muuten maksaisi juurikaan veroja eli syrjäytyneet, alkoholistit ja pitkäaikaistyöttömät.
Nämä kun hakevat rahansa fattasta niin siinä käy niin, että me muut jotka maksetaan suurimmat osat veroista maksamme loppupeleissä näidenkin kansanryhmien "maksamat" verot jotka eivät muuten maksaisi juurikaan veroja.

Eipä oikeastaan, ylen ohjelmassa hullu juttu kysyttiin jostain terveysministeriön johtajalta miksi alkoholia myydään Suomessa vaikka se todistetusti on terveydelle haitallista ja rikkoo myös lakia jossa kielletään myymästä tuotteita jotka ovat ihmisen terveydelle selvästi haitallisia (Suomessa tupakka ja alkoholi). Vastaus oli vain että koska ihminen itse päättää haluaako ottaa riskin vai ei.
Siis kyllähän valtiolla on periaatteessa mahdollisuus kieltää tupakka ja alkoholi, onhan meillä kielletty muutkin huumeet. Eri asia on toimisiko tuollainen kieltolaki esim. alkoholin kohdalla. Aikaisemmin ei ainakaan toiminut.

Suomessa vaikka se todistetusti on terveydelle haitallista ja rikkoo myös lakia jossa kielletään myymästä tuotteita jotka ovat ihmisen terveydelle selvästi haitallisia (Suomessa tupakka ja alkoholi).
ja mikäs lakipykälä ton kieltää että alkoholia eikä tupakkaa saa myydä ihmisille, ny kaipasi vähä jotain linkkiä? näin mielenkiinnosta vaan..

[edit] voisko tän tupakkikeskustelun siirtää jonei omaan ketjuun, alkaa menee aika ot:ks tää muuten..

Viimeksi muokattu:
Löytyykö pitäviä todisteita? Tuskin.

tupakkasairauksien kuluista

tämän mukaan veroa tupakasta kannettiin vuonna 2004 noin 600,5 miljoonaa euroa, mikä ei riitä tupakoinnista aiheutuvien kulujen kattamiseen.

riittäkö perceleelle?

ja mikäs lakipykälä ton kieltää että alkoholia eikä tupakkaa saa myydä ihmisille, ny kaipasi vähä jotain linkkiä? näin mielenkiinnosta vaan..

se tuli esille siinä ohjelmassa en sitä jaksa kaivaa joku eu:n säädös (ei kiellä alkoholia ja tupakkaa vaan kaikki terveydelle haitalliset tuotteet) siinä samassa tuli ilmi että käytännössä alkoholin tuottajan saa haastaa oikeuteen koska rikkovat tuota säädöstä.

Muutama päivä ohjelman jälkeen tuli lehteenkin juttua tuosta. Kai joku katto saman jakson?

Mä olen jostain lukenut, että tupakoitsijasta aiheutuu keskimäärin yhteiskunnalle vähemmän kustannuksia kuin savuttomasta ihmisestä, koska tupakoitsija kuolee nuorempana. Eli ei elä vuosikymmeniä eläkettä nostaen ja vanhusten- ja terveydenhoidon palveluita käyttäen. En jaksa kaivaa lähdettä esiin kun ei kiinnosta niin paljon.

Tosiaan jos ruvetaan "itseaiheutetuista" sairauksista puhumaan, niin sitä rajaa on todella vaikea vetää, niin kuin joku jo sanoikin. Periaatteessa kaikki sairaudet ovat itseaiheutettuja, ellei ole elänyt koko elämäänsä parhaiden mahdollisten elintapojen mukaan kaikkia tapaturma- ja tartuntariskejä välttäen. Kukaan ei elä näin.

Thors: turvapaikanhakijoiden tuet arvioidaan uudestaan

No mitähän tämä nyt meinaa. Lisää tukia maahanmuuttajille?

Uskomatonta paskaa jos rikastajien tukia vielä nostetaan... Jollain tavalla nekin rahat siihen suomalaisilta kupataan. Lopetetaan vissiin viimeinenkin julkinen terveydenhuolto, jatketaan koululaisten ruokia paskalla, asetetaan pieniinkin alle 5km/h ylinopeuksiin nollatoleranssi, nostetaan ruuan hintaa kaupoissa ja rätkäistään yle-maksu samantien päälle viiden huntin. Sitten kaikki säästetyt&kerätyt rahat kääritään rullalle ja tungetaan neekerinperseeseen. Mutta niin kait se on että Suomi somaleille. Way to go, päättäjät! :rock:

Suomessa varmaan enemmän kuluja tulee alkoholin aiheuttamista sairauksista ja riippuvuuden hoidosta yms. kuin tupakasta, joten pitäisikö alkoholi kieltää samaan syssyyn? Suomessa taitaapi myös olla eniten pohjoismaista alkoholin aiheuttamia kuolemia.

Logiikkasi on viimeisessä lauseessa todella oivaa :hyvä:
Painotin lähinnä sitä, että miksi ihminen ei saisi päättää omasta kehostaan? Vai tietääkö valtio paremmin mitä minun kannattaa omalla kehollani tehdä?

Percele sanoikin jo kaiken oleellisen:

Onko tullut urheiluvammoja? Nukutko liian vähän? Syötkö väärin? Käytätkö alkoholia? Käveletkö liukkailla jne? Jos joku ehdoista täyttyy, maksa hoitokulut itse sillä SINÄHÄN ne aiheutit...

Suomessa varmaan enemmän kuluja tulee alkoholin aiheuttamista sairauksista ja riippuvuuden hoidosta yms. kuin tupakasta, joten pitäisikö alkoholi kieltää samaan syssyyn? Suomessa taitaapi myös olla eniten pohjoismaista alkoholin aiheuttamia kuolemia.

Logiikkasi on viimeisessä lauseessa todella oivaa :hyvä:
Painotin lähinnä sitä, että miksi ihminen ei saisi päättää omasta kehostaan? Vai tietääkö valtio paremmin mitä minun kannattaa omalla kehollani tehdä?

Percele sanoikin jo kaiken oleellisen:

Alkoholin käyttöä ja tupakointia voi jo toki verratakin keskenään, mutta kun verrataan niitä esimerkiksi liikuntaan ja siitä mahdollisesti koituviin vammoihin, niin silloin ollaan jo pahasti hakoteillä. Onko vammat aina seurausta urheilusta? Tupakoinnista ja alkoholin käytöstä ei seuraa mitään positiivista. Liikunnasta kylläkin seuraa.

Todennäköisesti valtioilla on ollut hieman enemmän tutkimuskokemusta jokaisesta asiasta, kuin sillä Perus-Peralla Keravalta.

Back
Ylös Bottom