Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tutkija Ylelle: Suomen pitäisi jo valmistautua työelämän robottien tuloon | Työelämä | Iltalehti.fi

Yle uutisten haastattelemien asiantuntijoiden mukaan Suomen pitäisi valmistautua robottien aiheuttamaan työelämän muutokseen. Esimerkiksi Oxfordin yliopiston tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa lähes puolet työpaikoista voidaan korvata roboteilla ja keinoälyllä seuraavan 20 vuoden aikana.

Tilanne Suomessa on samankaltainen.

Robottien myötä työn tehokkuus ja tuottavuus lisääntyvät, mutta samanaikaisesti suuri osa ihmisistä jää työttömäksi. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Jari Kaivo-oja varoittaakin haastattelussa, että yhteiskunnan robotisoituminen murentaa työn verotulot, Uusia verotukseen liittyviä toimintamalleja pitäisi näin ollen myös kehittää.

- Jotain uusia pelisääntöjä tarvitaan esimerkiksi veroparatiisien osalta. Sitten kun näillä roboteilla tehdään isoja tilejä ja voittoja, niin miten niitä verotetaan? Minä luulen, että robotisaatio luo aika vahvan kannustimen alkaa eliminoimaan näitä harmaan talouden vyöhykkeitä, hän kommentoi.
Mahtaakohan tuo mullistava robotisoituminen tapahtua ihan noin nopeasti. Vähän epäilyttää. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja (:worship:) Jari Kaivo-oja vetelee aika suoria visioita.

Vesa Keskisen viinakokoelmakauppa olisi laiton | Viihde | Iltalehti.fi

Suomi on virkamiesten luvattu maa. Vuosikertaviinoja ei saa kokoelmana myydä kuolinpesästä, kun ainoastaan ALKO saa tässä maassa koskea tuulipukukansan alkoholiin.

Valviran mukaan alkoholikokoelman myyminen yksityiselle henkilölle on laitonta. Alkoholilain mukaan vain Alkolla on oikeus harjoittaa väkevien viinojen vähittäismyyntiä.

Eli jos myyt kaverille sulkapallomailasi, niin olet silloin urheilutarvikkeiden vähittäismyyjä.

Parempi se on kai sitten taas kataa konjakit viemäriin. Tai toimittaa Valviran pomon perheelle jouluksi.

p18734l84e1df514n71h6n1o9s1me24.JPG

Johtuu varmaan flunssasta mutta mä luulin hetken aikaa että tää oli kuplavolkkarin myynti-ilmoitus.

Tutkija Ylelle: Suomen pitäisi jo valmistautua työelämän robottien tuloon | Työelämä | Iltalehti.fi

Mahtaakohan tuo mullistava robotisoituminen tapahtua ihan noin nopeasti. Vähän epäilyttää. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja (:worship:) Jari Kaivo-oja vetelee aika suoria visioita.

onhan monet tuotantolaitokset olleet jo pitkään hyvin pitkälti automatisoituja (eli robotteja), ja kokoajan tuo automatisointi lisääntyy. Ei tässä kuitenkaan mitään terminatorin kaltaisia robotteja olla tekemässä, jotka osaa mitä vain (vaikka ymmärtää miksi ihmiset itkevät?), vaan yhteen hommaan suunniteltuja koneita. En yhtään ihmettelisi jos seuraavaksi siirrytään kehittämään toimisto-ohjelmien käytön automatisointia. Googlella, mersulla, audilla ja muilla on jo itse itseään ajavia autoja, vain ajan kysymys kun noita tulee myyntiin. Ei automaaginen "tulevaisuus" niin hirveän kaukana ole :P

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
onhan monet tuotantolaitokset olleet jo pitkään hyvin pitkälti automatisoituja (eli robotteja), ja kokoajan tuo automatisointi lisääntyy. Ei tässä kuitenkaan mitään terminatorin kaltaisia robotteja olla tekemässä, jotka osaa mitä vain (vaikka ymmärtää miksi ihmiset itkevät?), vaan yhteen hommaan suunniteltuja koneita. En yhtään ihmettelisi jos seuraavaksi siirrytään kehittämään toimisto-ohjelmien käytön automatisointia. Googlella, mersulla, audilla ja muilla on jo itse itseään ajavia autoja, vain ajan kysymys kun noita tulee myyntiin. Ei automaaginen "tulevaisuus" niin hirveän kaukana ole :P

Tottakai niitä robottiautoja ja toimistotyöntekijärobotteja tehdään ja niinhän niitä pitääkin tehdä. Eikä tuossa nyt ole mitään ihmeellistä että puolet työpaikoista korvataan roboteilla 20 vuodessa. Tehokkuuden pitää kasvaa tuota vauhtia että BKT nousee ja talous kasvaa. Onhan se noin tapahtunut tästä 20 vuotta taaksepäinkin jos historiaa katsoo.

En vain tiedä mikä se tuleva "mullistus" oikein on mistä nuo puhuu.

Tottakai niitä robottiautoja ja toimistotyöntekijärobotteja tehdään ja niinhän niitä pitääkin tehdä. Eikä tuossa nyt ole mitään ihmeellistä että puolet työpaikoista korvataan roboteilla 20 vuodessa. Tehokkuuden pitää kasvaa tuota vauhtia että BKT nousee ja talous kasvaa. Onhan se noin tapahtunut tästä 20 vuotta taaksepäinkin jos historiaa katsoo.

terminator2dircut199110.webp

Kait tässä on oletuksena, että automatisointi kiihtyy ja alkaa viemään työpaikkoja laajemmalla skaalalla. Ongelmaksi muodostuu se, että keksitäänkö ihmisille hyödyllisiä töitä samaa vauhtia, kuin niitä katoaa, vai siirrytäänkö pikkuhiljaa sellaiseen utopiaan, että koneet tekee kaiken työn ja ihmiset tekee mitä lystää. Jos jälkimmäinen, niin onhan tässä tapahduttava isoja muutoksia nykyjärjestelmään ennen kuin se voi toimia.

Jos nyt otetaan esimerkiksi nää itseajavat autot, joiden on luvattu tulevan markkinoille 2020 mennessä. Jos niitä voi ostaa ja käyttää kuten normaaleja autoja 2020, niin on mahdollista että kaikki taksit on korvattu roboteilla vuonna 2033. Bussikuskit ja rekkakuskit ovat turvassa ehkä hiukan kauemmin teknisten hankaluuksien vuoksi, mutta tulevat kyllä perästä. Jos taksikuskit voidaan korvata roboteilla työn haastavuudesta huolimatta vuoteen 2033 mennessä, niin kuinka paljon muita työntekijöitä on pystytty korvaamaan saman ajan sisällä muilla aloilla? Mitä ne ihmiset sitten tekee? Ihmisellä on vähän pidemmällä tähtäimellä etulyöntiasema vain luovuudessa ja tietynlaisissa ajattelutaidoissa, mutta luulenpa ettei kaikille keksitä hyödyllistä luovaa palkkatyötä, eikä sellainen kaikille edes sovellu.

Toki tämä kuulostaa monen mielestä vielä turhalta haihattelulta ja onhan kaikenlaisia liian innokkaita ennustajia nähty ennenkin, mutta kyllä tässä 20v näköpiirissä on todellinen mahdollisuus tämänkaltaisille muutoksille ja päättäjien pitäisi ottaa ne ajoissa huomioon.

Ei nyt ihan lööppi, vaan mielipidekirjoitus Pohjalaisessa.
Yllättävä kauppareissu | Yleisöltä | Mielipide | Pohjalainen

Kauppareissuni Vaasan Prismaan (15.10.) sai yllättävän käänteen, kun tatuoitu, pujopartainen vartija pysäytti minut.

Olin jo maksanut ostokseni ja menossa ulos kaupasta kassalla tapaamani tutun kanssa, kun vartija alkoi tivata, mihin olin laittanut tuotteen, jota olin katsellut ja laittanut ostoskoriini. Olin unohtanut jo koko asian, mutta muistin laittaneeni sen pois korista, sillä en tahtonutkaan ostaa sitä. Olin laittanut tuotteen väärään hyllyyn ja tästä vartija ripitti minua oikein kunnolla.

Ihmisiä alkoi kerääntyä ja vartija leimasi minut rikolliseksi. Yllättäen vartija tahtoikin minut ”koppiin”, jonne en aikonut lähteä. Enhän ollut varastanut mitään. Minut pysäyttänyt vartija oli niin aggressiivinen, että katsoin parhaakseni vaatia poliisin paikalle. Tätä vaadinkin useaan otteeseen myyjien, asiakkaiden, info-pisteen naisten ja tuttuni kuullen.

Paikalle tuli kaksi vartijaa lisää. Heistä toinen kävi käsiksi välittömästi ja nyt kaksi vartijaa yritti retuuttaa minua tähän mystiseen ”koppiin”. Olin varma, että minut pahoinpidellään siellä ja vartijoiden kollegiaalisuuden voimalla joudun vielä putkaan. Toinen vartija vaati ”kaasua”, jolloin aloin pistää vielä enemmän vastaan. Tilanne oli absurdi ja epätodellinen.

Lopulta tilanne laukesi. Ihmisiä oli jo niin paljon paikalla katsomassa näytöstä, että vartijat katsoivat parhaaksi luovuttaa. Kävimme hakemassa väärään hyllyyn laittamani tuotteen. Toinen vartija syytti minua vielä tässä vaiheessa ”näpistyksen yrityksestä”. Kysyin myyjältä joka sanoi, ettei se tietenkään ole sitä. Vartija sanoi: ”Näiltä on turha kysyä, eivät nämä mitään tiedä”. Poliisi tuli paikalle. Lähdin kotiin järkyttyneenä kantaen ostamiani ostoksia.

Prisman myymäläpäällikkö on pyynnöstäni selvittänyt asiaa ISS palvelujen kanssa ja tullut siihen tulokseen, että vartijoilla oli täysi oikeus ottaa minut kiinni, tutkia ja käydä käsiksi.
Yksilö voidaan siis pysäyttää ja häntä voidaan nöyryyttää miten tahansa. Onko tämän päivän Suomessa yksilön ainoa ”oikeus” käydä töissä palkalla, jolla hädin tuskin saa ruoan, vaatteet ja asumisen?
Natsismin henki ei tuhoa massoja, vaan yksilöitä. Kuolemanleireillä ei ensisijaisesti tuhottu juutalaisia, vaan ihmisyksilöitä: isiä, äitejä, poikia ja tyttäriä. Massa yrittää vakuuttaa yksilölle omaa turvaansa, mutta tiukan paikan tullen se hylkää. Yksilön vapaus, oikeudet ja turva ovat ainoat, jotka lopulta suojelevat sinua ja minua mielivallalta.

Poliisipulaan vedoten, mutta oikeasti säästösyistä, vartijoille on ehdotettu lisää oikeuksia. Tämän oman kokemukseni nojalla en kannata esitystä. Vartijakortti tai vartiointiliikkeen ”oma koulutus” ei voi korvata vartijoiden ammattitutkintoa, eikä varsinkaan poliisien vuosien koulutusta.

Mika Kuusela
Vaasa

^ No voi hyvää päivää... Onhan se nyt perseestä, jos tuollaisen vuoksi käy vartijat päälle ja alkaa likipitäen kaasuttamaan.. Kyllä tuossa onkin jo aihetta asianomaisella suuttua. Rehellisen oloinen kaveri, ja vieläpä tunnusti vartijoillekin heti, että palautti ottamansa tuotteen hyllyyn, vaikka väärään paikkaan sen palauttikin. Joten: olitpa sitten vartija tai mitä tahansa muuta henkilökuntaa, niin maalaisjärjen käyttö ja tilanteiden asiallinen selvittäminen keskustelun kautta on suotavampaa kuin sekopäinen turpiin mäiskiminen.

Työnsä saa toki tehdä, mutta ei nyt sentään kannata liian virkaintoinen olla. Sitten vielä ihmetellään, miksi vartijat ei ole niin hyvässä maineessa..

^ No voi hyvää päivää... Onhan se nyt perseestä, jos tuollaisen vuoksi käy vartijat päälle ja alkaa likipitäen kaasuttamaan.. Kyllä tuossa onkin jo aihetta asianomaisella suuttua. Rehellisen oloinen kaveri, ja vieläpä tunnusti vartijoillekin heti, että palautti ottamansa tuotteen hyllyyn, vaikka väärään paikkaan sen palauttikin. Joten: olitpa sitten vartija tai mitä tahansa muuta henkilökuntaa, niin maalaisjärjen käyttö ja tilanteiden asiallinen selvittäminen keskustelun kautta on suotavampaa kuin sekopäinen turpiin mäiskiminen.

Työnsä saa toki tehdä, mutta ei nyt sentään kannata liian virkaintoinen olla. Sitten vielä ihmetellään, miksi vartijat ei ole niin hyvässä maineessa..

Onneksi ei mies saanut turpaansa. Siinä olisi kaiken huipuksi sitten tullut putkareissukin eteen jne.

Ei nyt ihan lööppi, vaan mielipidekirjoitus Pohjalaisessa.
Yllättävä kauppareissu | Yleisöltä | Mielipide | Pohjalainen

Huhhuh mitä touhua! Sitten vielä lisää poliisien hommia ehdotetaan ulkoistettavaks vartiointiliikkeille. :face:
Toki poliisistakin löytyy varmasti "erikoistapauksia" mutta siihen hommaan on kuitenkin pakko käydä läpi koulu ja tiukka karsinta, vartijaksi pääsee kovin helposti.

Lisätään vielä että jos toikin on samanlainen ankka kun se stockkan ilmapallojuttu niin muutan mielipidettäni kyseisiä vartijoita kohtaan, tosta on kuitenkin olemassa vain uhrin teksti.

Niin, onko kaikki mennyt ihan noin? Jos muistetaan jokin aika sitten ollut "perheenisä ja lipuntarkastajat" -episodi niin siinäkin ensin vuodatettiin tuntoja syviä, kansa nettilynkkasi lipuntarkastajat ja myöhemmin perheenisä todettiinkin syylliseksi oikeudessa asti. Oma väritetty totuus upposi kuin häkä kansaan, joka näkee natseja, vallan väärinkäyttöä ja kaikkea muuta kivaa heti ympärillään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom