Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

Kyllä mä näen että tässä tietyllä tasolla on perää, onhan niitä jotka on hurahtanut lihasten kasvattamiseen liikaakin. Enkä nyt tarkoita kehonrakentajia, vaan on myös niitä "vääristä syistä" suurta lihasmassaa hakevia.

Tuo ei nyt mua haittaa, ei ole mun asia.

Se mikä itseäni häiritsee on tuollaisen aiheuttama sivureaktio, eli heti kun nuori (tai vanhempikin) innostuu käymään puntilla hieman satunnaista heiluttelua enemmän, niin ruvetaan katsomaan vinoon. Säännölliset 3 salikertaa viikossa joista haluaa pitää kiinni, ja normaalia enempi syöminen on heti liian pitkälle viemistä ja "vähän hölmöä".

Kannattaa nostella taas niitä kriittisiä kakkuloita silmille. Uutinen on peräisin iltapaskasta, joka lainaa Daily Mailia. Sehän on tunnetusti roskajournalismin räikein esimerkki. Olinkin hieman yllättynyt kun löysin wikipediasta artikkelin tuosta lihasdysmorfiasta. Sen mukaan oireita on mm:

* Constantly examine themselves in a mirror
* Frequently compare themselves with others
* Hate their reflections
* Become distressed if they miss a workout session or one of their many meals a day
* Become distressed if they do not receive enough protein per day in their diet
* Take potentially dangerous anabolic steroids
* Neglect jobs, relationships, or family because of excessive exercising
* Have delusions of being underweight or below average in musculature.
* In extreme cases, inject appendages with fluid (e.g. synthol)

Joillekin ihmisille voi tunnetusti kehittyä pakkomielle mistä tahansa asiasta. Joillekin se on siivoaminen, toisille tavaran kerääminen. Aivan varmasti myös liiallisesta treenaamisesta voi tulla jollekin elämää hallitseva välttämättömyys mutta nyt sille on joku keksinyt oikein hienon nimen.

Wikin artikkelissa ei ole kovin mittavia lähdeviittauksia ja Daily Mailinkin jutussa todetaan:
Sufferers often believe they are skinny when they are actually above average in terms of muscle mass. It is a relatively new condition but the prevalence is thought to be increasing.
Enpä jaksa uskoa, että kyseessä olisi kovin uusi ilmiö. Joku on vain hoksannut nimetä sen sairaudeksi ja alkanut tutkia sitä.

Siinä missä yli 95 prosentille harrastajista kyse on täysin viattomasta puuhastelusta, joka ei aiheuta terveydelle sen suurempaa riskiä kuin postimerkkeilykään, niin tällaiset väitökset aiheuttavat sitäkin enemmän turhaa vitutusta kaikenlaisten idioottimaisten luulojen ja kommenttien muodossa, että näkisin tämän tutkimuksen vaaraksi saliharrastajien verenpaineelle.

* Hate their reflections
* Become distressed if they miss a workout session or one of their many meals a day
Have delusions of being underweight or below average in musculature.

Kuka EI peilaa aina käydessään vessassa, tai muuten vaan peilin nähdessään? Täähän kuuluu myös joka iltaisiin rutiineihin hampaiden pesun yhteydessä, ja hampaatkin pestään vaan koska siinä samalla voi peilailla yläkropan lihaksia. :hyper:

Viimeksi muokattu:
* Hate their reflections
Have delusions of being underweight or below average in musculature.

Myönnän löytäväni itseni jokaisesta kohdasta silloin tällöin. Taidan olla psyykkisesti sairas...
edit. En osaa käyttää quotea vielä kunnolla.. :)

Siinä missä yli 95 prosentille harrastajista kyse on täysin viattomasta puuhastelusta, joka ei aiheuta terveydelle sen suurempaa riskiä kuin postimerkkeilykään, niin tällaiset väitökset aiheuttavat sitäkin enemmän turhaa vitutusta kaikenlaisten idioottimaisten luulojen ja kommenttien muodossa, että näkisin tämän tutkimuksen vaaraksi saliharrastajien verenpaineelle.
Juuri näin sen itsekin näen.

Luulojen ja kommenttien aiheuttama reaktio on yleensä :david:

Enpä jaksa uskoa, että kyseessä olisi kovin uusi ilmiö. Joku on vain hoksannut nimetä sen sairaudeksi ja alkanut tutkia sitä.
Ei ole, eikä ole sairausnimeyskään mikään uusi juttu. Tästä on pakkiksellakin puhuttu jo vuosia sitten. Itse olen kyllä sitä mieltä, että todellakin sairaudesta voidaan puhua. Ainakin kun katson taaksepäin itseäni silloin kun treenasin kovaa, niin ei se tervettä ollut. Minäkuva oli täysin vääristynyt ja näin itseni aina liian pienenä. Ja näen edelleen. Aina oli jotain kehitettävää ja salilla kävin väkisin, koska halusin näyttää hyvältä, vaikken edes nauttinut enää koko hommasta. Se oli pakkopullaa. Lopulta se sitten vei pohjan koko hommalta, ja nyt en jaksa treenata juuri yhtään. Tuli kuppi täyteen ja nyt yritän elää sen kanssa, että lihakset ei ole enää osa minua. Välillä tekee mieli salilla ja tekee mieli saada itsenä kuntoon, mutta pää sanoo ettei vaan jaksa enää.

Sehän on hauskaa, että kun pakkiksella tällaiseta asiasta puhutaan, niin eihän se tietenkään mikään sairaus ole. Ei mulla ole mitään sairautta. Monella silti varmasti on juuri niitä oireita mitkä siihen viittaa. Voidaan siis puhua tietyllä tasolla sairaudesta, vaikka se selvällä enemmstöllä onkin täysin harmitonta, eikä aiheuta haittaa. Tarkoitan tietyllä tasolla sitä, että objektiivisesti ajatellen lihasten ihannointi ja niiden pakonomainen kasvatus ei ole "normaalia".

E: Toi tuli vielä mieleen, että vaikka peilistä katsellessa näytin liian pieneltä, niin en suinkaan vihannut peilikuvaani.

Mä rupesin näitä miettimään ja yritin olla mahdollisimman rehellinen.

- Ei pidä paikkaansa. Yleensä treenin jälkeen pukkarissa kun muutenkin on suihkuun menossa ja vaatteet poissa, tsekkaan päivän kondiksen peilistä. Kotona erikseen ehkä 2-3 kertaa viikossa. Eli ei ihan voine sanoa, että olisin jatkuvasti peilin edessä.

- No joo, pitää paikkansa. Olen aika kilpailuhenkinen monissa asioissa, eikä saliharrastus näytä olevan poikkeus.

* Hate their reflections
- Mähän oon ihan vitun hyvännäkönen.

- En muistaakseni ole kertaakaan jättänyt laiskuuttani salitreeniä välistä tässä 4,5 vuoden treenihistorian aikana. Jos olen kipeänä, niin vähän voi harmittaa, mutta hyväksyn tilanteen ja jään lepäämään. Treenejä olen kyllä monesti siirtänyt yleisen väsymyksen tai kiireen vuoksi. Eli ei pidä paikkaansa.

- Koskaan en ole tarkkaan laskenut proteiinin määrää/pvä. Eikä kyllä muutenkaan ole jaksanut kiinnostaa, jos joku ateria nyt niin proteiinipitoinen ole ollut. Ei pidä paikkaansa.

* Have delusions of being underweight or below average in musculature.
Painoindeksi on yli 30 ja uskallan sanoa hyvällä omallatunnolla, että minulla on suurempi kehon lihasmassa kuin tavan tallaajalla. Ei pidä siis paikkaansa.

edit. Siinähän oli enemmänkin:

* Take potentially dangerous anabolic steroids
- Pelkästään oma piheyteni estää hankkimasta mitään kiellettyä. Muutenkin IMO täysin idioottien touhua poislukien korkeintaan huipulle pyrkivät.

* Neglect jobs, relationships, or family because of excessive exercising
- Tää oli aika vaikea juttu, koska elän kyllä elämääni aika pitkälti saliharrastuksen kautta, eikä mulla hirveästi mitään sosiaalisia suhteita ole. Mutta toisaalta, olen aina elänyt epäsosiaalista elämää. Ihan kerhoikäisestä asti olen halunnut olla yksin ja touhuta rauhassa omia juttujani. Joskus se oli pleikkarin ääressä istuminen, sitten kestävyysjuoksu ja nyt se on saliharrastus. Joudun kai tähän vastaamaan, että ei pidä paikkaansa. Pienellä varauksella tosin.

* In extreme cases, inject appendages with fluid (e.g. synthol)
- Ei varmaan tarvi kommentoida.

Sehän on hauskaa, että kun pakkiksella tällaiseta asiasta puhutaan, niin eihän se tietenkään mikään sairaus ole. Ei mulla ole mitään sairautta. Monella silti varmasti on juuri niitä oireita mitkä siihen viittaa. Voidaan siis puhua tietyllä tasolla sairaudesta, vaikka se selvällä enemmstöllä onkin täysin harmitonta, eikä aiheuta haittaa. Tarkoitan tietyllä tasolla sitä, että objektiivisesti ajatellen lihasten ihannointi ja niiden pakonomainen kasvatus ei ole "normaalia".

Enhän minäkään sanonut, etteikö kyseessä voisi olla sairaus. Pointti oli vain siinä, että mikä tahansa normaali toiminta voi muuttua epänormaaliksi kun siitä muodostuu pakkomielle. Mielestäni lihasmassan kehittäminen voi olla normaali harrastus siinä missä muutkin mutta toki se on määrittelijästä kiinni, milloin homma menee patologiseksi.

Fitness Expossa näkyi paitoja, joissa luki: "Some call it an obsession - I call it a lifestyle". Ultimaattista ongelman kieltämistä vaiko kysymyksen uudelleenmäärittelyä? :)

Noh, tämä keskustelu nakattiin tänne lööpiketjuun ja kyseessä lienee ikivanha aihe joten taitaa olla turha ryhtyä sen syvällisempiin pohdintoihin.

Harva laihduttaja loukkaantuu törmätessään toteamukseen, että anorektikoitakin on olemassa. Miksi siis lihasdysmorfiasta pitäisi ottaa lämpöä? Sitä tapahtuu.

tää åkerlund oli mustalainen, ja joo oon itsekki heilunu mustalaisten kaa jossain välis aika paljoki, pakko sanoa vaan vinkkinä että älkää töötätkö niille koskaan, kattelin kerran vierestä ku mustalaiskaveri oli kuskis ja joku tööttäs niin se hyppäs samantien autosta puukon kanssa heilumaan, se toinen ehti ajaa sentään karkuun. tapahtu keskellä päivää, ja ei oo tosiaankaa ainoa vastaava tapaus.

ja mustalaisilla tosiaan on toi että jos oot istunu niin oot kuningas mustalaispiireis, jos ne tappaa ja istuu pari vuotta niin se ei oo paskaakaa verrattuna siihen kunniaan mitä ne saa ku pääsee vapaalle. ja linnassaki on helppo olla ku aina on tuttuja ja sukulaisia istumas samas vankilas ihan sama mihin joutuu lusimaan.

niillä on aina se tarve näyttää että mustalaiset on kunkkuja täällä, nähny monet kerrat miten ne hakkaa valkosia, ja keikkaa niitä ilman ongelmaa, nauraa valkosille ja ajaa niiden yliki aikansa kuluks jos vaan sattuu huvittamaan.

rasistinen viesti kyl joo. mut täyttä totta koko paska.

mut ei siin, pain is temporary, glory is forever!!!!!!!!

^ kieltämättä tollanen apina pitäis heittää sieltä parvekkeelta alas pariki kertaa.

^tää oli musta aivan kamala juttu!! Vielä kun oli irlanninsettereitä, yksi lemppariroduista. Ne ei halua pahaa kellekään, niin lussakoita kavereita!
Pisti niin vihaksi.

Toisella palstalla levitetään sen nilkin henkilöllisyyttä joka hirtti koiraansa parvekkeen kaiteessa http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2269273

Tää jätkä voi olla monelle pakkislaiselle tuttu sillä facebook-kuvan perusteella harrastaa hartaasti taistelulajeja.

Back
Ylös Bottom