Luvassa unelmakesä!
Jos suosittu sääennustaja Henrik Sarri osuu nappiin, ensi kesänä kellitään lämmössä.
Sarri laskee tulevan kesän säätä muun muassa sillä perusteella, millaisia lämpötilat ovat talvella.
Upeat auringonpaisteiset päivät seuraavat toinen toistaan koko kesän.
Toki joukkoon mahtuu myös sadepäiviä - joskin ne ovat poikkeustapauksia.
Näin ainakin povaa ruotsalainen sääennustaja Henrik Sarri, 80, joka epätieteellisistä metodeistaan huolimatta nauttii kotimaassaan suurta kansansuosiota.
Liki kahdeksankymmentä vuotta jatkuneen ennustusuransa aikana Sarri on osunutkin oikeaan hämmästyttävän monta kertaa.
Toisin kuin monet muut sääprofeetat, hän ei lue tulevaisuutta sammakoista eikä taivaanmerkeistä, vaan vakuuttaa yksinkertaisesti vain "laskevansa" sen.
- Lasken tulevan kesän sään muun muassa sen perusteella, millaisia lämpötilat ovat edellisenä talvena, Sarri selittää.
Elokuu on kaikkein paras
Tämän talven lämpötiloista Sarri on päätellyt jo sen, että ensi kesänä lämpötila keikkuu hyvinkin 20-25 asteen tienoilla.
Väliin mahtuu jopa 30 asteen helteitä.
Vaikka kelit ovat suotuisat jo kesäkuussa, kaikkein paras vaihe kuitenkin alkaa vasta keskikesällä.
Kesän varsinainen huippukohta osuu elokuun ensimmäiseen puoliskoon, jolloin sää on Sarrin mukaan kerta kaikkiaan ihanteellinen.
"Tiedän kyllä vastauksen"
Pitkän ennustajanuran Ruotsissa tehnyt Sarri on perinteisesti antanut ennusteensa tulevan kesän säästä aina maaliskuun lopussa.
Vaikka ennustajan laskentatavat eivät vakuuta kaikkia, Sarri itse on asiastaan varma.
- Olen 80-vuotias ja olen koko ikäni seurannut säätä, hän selittää.
- Olen taas viime kuukaudet seurannut säätä sillä silmällä, että tiedän kyllä vastauksen: tulossa on lämmin ja aurinkoinen kesä, myös Suomessa.