Suuremman luokan elämäntapamuutos kaipaa neuvoja ja vinkkejä onnistumiseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä homman nimi on se että toukokuussa 2013 katselin valokuvia itsestäni ja iski pakokauhu.
Aloitin siis laihduttamisen opettelemalla syömään terveellisesti, jätin viljat aika vähille, kasviksia ja lihaa tilalle, rasvat vähiin jne ja nyt painoa on tippunutkin ihan kivasti.
Olen 161cm lyhyt, 30-vuotias nainen ja lähtöpaino oli n. 120kg.Nykyinen paino on 104-106kg aamusta hieman riippuen.
Eli siis olen tipputtanut nämä kilot syömällä usein ja järkevämmin.
Ravintopuolelle en tarvitse apua mutta tuohon liikuntapuoleen sitäkin enemmän.

Vuoden alusta aloitan vesijuoksutreenit joka tarkoittaa 2x viikossa 20min reipasta uimista ja 40min vesijuoksua.
Lisäksi haluaisin neuvoja rasvaa polttavaan kotitreeniin tuollasella kotikuntosalilaitteella.
Kerron jo heti alkuun että kuntosali ei ole vaihtoehto joten haluaisin totaaliselle amatöörille apua kuinka vahvistaa lihaksia ja polttaa rasvaa kotona.

Meiltä löytyy kuntokeskus jossa toiminnot (en osaa nimetä näitä mutta yritän selittää)

Jaloille:istuen nostetaan jalkoja suoristaen painoja ja vatsallaan koukistetaan jalkoja nostaen painoja
Rintalihaksille: kädet tuodaan sivuilta eteen vastusta työntäen
Hauis/rinta?: selällään maaten nostetaan painoja ylöspäin

Painoja on 100kg asti mutta ongelma on se että millä painoilla ja mitä ja kuinka monta toistoa kutakin pitäis tehdä että pääsee alkuun?

Huomautanpa vielä etten ole koskaan tehnyt mitään treeniä mutta jos painoa vielä sais tiputettua niin olis kiva että myös lihaskuntoa sais siinä sivussa kohennettua.

Toivoisin asiallisia vastauksia ja vinkkejä ja muistutan että nämä kysymysket voi kuulostaa aika tyhmiltä sellasen korvaan joka noita salihommia on harrastanut mutta itse olen pihalla ku lumiukko näistä jutuista.

Kiitos.
Ja lisäkysymyksiin vastaan mielelläni.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Painoja on 100kg asti mutta ongelma on se että millä painoilla ja mitä ja kuinka monta toistoa kutakin pitäis tehdä että pääsee alkuun?
Hyvä idea alkaa vesijuoksun lisäksi vielä lihaksia vahvistelemaan. Se polttaa sitten rasvaakin kun lihakset kasvaa ja toki se itse treenikin. Kyllä pystyt kotona tekemään hyvän treenin ihan omalla painolla + tuolla laitteella mitä kuvaat. Parempi ehdottomasti kuin ei mitään :)

Esim. sellainen kiertoharjoittelu / kuntopiiri-tyyppinen juttu on helppo rakentaa kotiin. Omalla painolla voi tehdä punnerruksia, kyykkyjä / askelkyykkyjä (joku paino syliin), supermies-selkäliikkeitä ja muitakin selkä ja vatsaliikkeitä lattialla, dippejä ojentajille jne. Teet vaikka ensin 15 toiston sarjoja ja sit seuraavaa liikkeeseen. Kierroksia voi olla ensin vaikka 2-3 ja sitten lisää kun kunto paranee. Jutan gofatgo-ohjelmassa oli silloin kotitreeni ja se löytyy varmasti googlettamalla. Ihan tehokas sekin ihan ilman laitteita.

Noi liikkeet mitkä kuvaat on tod.näk:

Reiden ojennus ja koukistus
Rintaprässi (hyvällä mäihällä siinä saa tehtyä toisinpäin istuen takaolkapäät?)
Rintapenkki

Elikkä homman nimi on se että toukokuussa 2013 katselin valokuvia itsestäni ja iski pakokauhu.
Aloitin siis laihduttamisen opettelemalla syömään terveellisesti, jätin viljat aika vähille, kasviksia ja lihaa tilalle, rasvat vähiin jne ja nyt painoa on tippunutkin ihan kivasti.
Olen 161cm lyhyt, 30-vuotias nainen ja lähtöpaino oli n. 120kg.Nykyinen paino on 104-106kg aamusta hieman riippuen.
Eli siis olen tipputtanut nämä kilot syömällä usein ja järkevämmin.
Ravintopuolelle en tarvitse apua mutta tuohon liikuntapuoleen sitäkin enemmän.

Vuoden alusta aloitan vesijuoksutreenit joka tarkoittaa 2x viikossa 20min reipasta uimista ja 40min vesijuoksua.
Lisäksi haluaisin neuvoja rasvaa polttavaan kotitreeniin tuollasella kotikuntosalilaitteella.
Kerron jo heti alkuun että kuntosali ei ole vaihtoehto joten haluaisin totaaliselle amatöörille apua kuinka vahvistaa lihaksia ja polttaa rasvaa kotona.

Meiltä löytyy kuntokeskus jossa toiminnot (en osaa nimetä näitä mutta yritän selittää)

Jaloille:istuen nostetaan jalkoja suoristaen painoja ja vatsallaan koukistetaan jalkoja nostaen painoja
Rintalihaksille: kädet tuodaan sivuilta eteen vastusta työntäen
Hauis/rinta?: selällään maaten nostetaan painoja ylöspäin

Huomautanpa vielä etten ole koskaan tehnyt mitään treeniä mutta jos painoa vielä sais tiputettua niin olis kiva että myös lihaskuntoa sais siinä sivussa kohennettua.

Toivoisin asiallisia vastauksia ja vinkkejä ja muistutan että nämä kysymysket voi kuulostaa aika tyhmiltä sellasen korvaan joka noita salihommia on harrastanut mutta itse olen pihalla ku lumiukko näistä jutuista.

Kiitos.
Ja lisäkysymyksiin vastaan mielelläni.

Terve, onneks olkoon tosta 15 kg pudotuksesta hieno saavutus jo vaikka matkaa on viellä rutkasti edessä.

Mitään rasvaa polttavaa spesifiä treeniä ei ole, rasva palaa parhaiten keittiössä kuten olet varmaan huomannutkin. Ihmiset jaksavat höpöttää jostain rasvanpolttosyke alueista ja rasvanpoltto-toisto määristä, mutta fakta on se että painon hallinnassa 1/5 osa on urheilua ja 4/5 osa syömisen kontrolloimista. Rasva siis palaa vaikka paikalla istuessa kunhan kaloritase on miinuksen puolella(kalorit sisään-kalorit ulos)

Et pahemmin avannut tuota miksei kuntosali ole vaihtoehto, mutta tuolla sun kotikuntolaitteella voi ilmeisesti tehdä Reiden ojennusta/ koukistusta kintuille, Pec-deckiä rinnalle ja penkkipunnerrusta rinnalle ja ojentajille.

Aloita kevyillä painoilla, sarja määrät ja toistot voivat vaihdella ajanmitttaan joten voit itse päättää haluatko aloittaa 3*10, 5*15, 4*8 tai millä tahansa muilla sarjoilla ja toistoilla.
Mikäli suinkaan mahdollista neuvoisin kumminkin menemään salille, ihan vaan siksi että tuolla kotikuntolaitteella jää niin paljon lihasryhmiä harjoittamatta

Nimenomaan noille kyseisille tällä kuntolaitteella tehtäville jutuille tarvisin ohjeistusta.
Pyöräilen, lenkkeilen jne lisäksi.
Hyötyliikuntaa tulee harrastettua omakotitaloasumisen takia monessakin muodossa.
Kahvakuula on myös tuttu juttu sekä bodypumpissa oon käyny mutta jotain tietoa painojen määristä ja toistojen määristä kaipailisin.

Kahvakuula on myös tuttu juttu sekä bodypumpissa oon käyny mutta jotain tietoa painojen määristä ja toistojen määristä kaipailisin.
Painoja niin paljon että pystyy tekemään just ja just suunnitellun toistomäärän ja sitten ehkä seuraavassa sarjassa vaan muutaman vähemmän (painojen pysyessä samana). Jos haluat tehdä ihan suoria sarjoja tuossa laitteessa niin esim. se 3 x 10-12 on ihan jees. Mutta ei tuossa laittessa pysty treenaamaan kuin rinnan, ojentajat ja etu&takareiskat. Joten siksi suosittelin muitakin liikkeitä kehonpainolla mukaan treeniin.

Oon huomannu että ruoka on se isoin läskin sulattaja.viis kertaa päivässä niin alko kilot katoilemaan.parin viikon välein mässypäivä ja virtaa riittää vaikka muille jakaa :)
Tuo salikuvio jääköön vielä joksiki aikaa mutta jos nyt sais alkusysäyksen liikunnallisrmpaan elämään niin ehkä sitten.

Niin ja vielä semmonen kysymys että paljoko se kevyt paino tarkottaa kiloissa?
Tämä nyt on vaan alku tuolle painoharjottelulle ja jos mielenkiintoa löytyy myöhemmin niin aijon myös sinne salille vääntäytyä jos ja kun se tulee mahdolliseksi.

Ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta kg-määriin.Esim 5kg on joissain liikkeissä kevyt,mutta voi olla toiselle lihasryhmälle raskas,ainoastaan kokeilemalla saat itsellesi sopivan painomäärän selville.Aloita mielummin liian kevyellä painolla.Opettele tekemään liikkeet oikein,kilomääriin tuijottamatta.Olisi erinomaisen tärkeätä jos saisit jonkun osaavan henkilön opettamaan sulle oikeat suoritustekniikat!Tsemppiä elämäntapamuutokseen,kuten nimi jo sanoo kyseessä ei ole kuuri,vaan pysyvä muutos.

Oon jo pidemmän aikaa etsiny paikkakunnalta apuja mutta tyhjästä on paha nyhjästä ja köyhällä ei oo varoja palkata kylän ainoaa pt:tä (varmaan on muitaki mutten oo löytänyt).
Onneksi on internetin ihmeellinen maailma niin jotain apuja saa ainaki jostain :)
Harmittaa ku aijemmin oli tarjolla ohjattu bodypumppi mutta seki sitten lopetettiin :/

Noi liikkeet mitkä kuvaat on tod.näk:

Reiden ojennus ja koukistus
Rintaprässi (hyvällä mäihällä siinä saa tehtyä toisinpäin istuen takaolkapäät?)
Rintapenkki

Etsi Googlen/YouTuben avulla videoita yllämainituista liikkeistä, niin saat jotain suuntaa oikeista tekniikoista. Eikö sinulla ole ketään tuttua, joka kävisi salilla? Joku kokenut salikävijä? Eihän sen neuvojan välttämättä tarvitse ammattilainen olla, mutta kuitenkin sellainen, joka asiasta ymmärtää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No eipä kyllä ole.
Pitää vielä metsästää jos löytys joku.
Youtubea ajattelinki selata niin jos jotain apuja löytys sieltä.

Kai se pitää kotikuntosali alkaa väsäämään kohta :D

Ei vaan tosipuheessa kuhan nyt vähä alkuun pääsis niin sais edes jossain määrin alotettua tuo liikuntapuoli.
Edelleenki tärkeimmässä osassa mulla on nyt tuo ruoka.

Zone-sarja -42%
Ensiksi suosittelen ammattilaisen apua, jos oikeasti ei ole tietoa mitä on tekemässä. Säästät kuitenkin aikaa & rahaa, jos teet alusta asti asiat oikein (tai edes sinne päin :).

Pari random-vinkkiä:
- Ole kärsivällinen, painon pudotus ja lihasvoiman kasvattaminen vie paljon aikaa. Elä lannistu vaikka kehitys tuntuisi hidastuvan. On yleistä että kehon totuttua elämänmuutoksen jälkeisestä alkushokista kehitys hidastuu. Ongelmia tulee vasta sitten kun kehitys pysähtyy kokonaan ja sillon kannattaa miettiä voisiko tehdä jotain toisin :).
- Et varmastikkaan halua kuulla tätä, mutta nämä kodin kuntojärjestelmät on yleensä aika heikko sijoitus. Yleisesti ottaen pari eri kokoista kahvakuulaa tulee edellisemmaksi ja painonpudotusmielessä myös tehokkaammaksi (eikä vie niin paljoa tilaa kotona :). Nyt kun laite kuitenkin on, niin kannattaa kiinnittää huomiota, että teet töitä juuri oikeilla lihaksilla - esim. reiden ojentajat pitäisi tuntua reiden etuosassa. Tee kuitenkin myös kehonpainoharjoitteita (esimerkiksi. syväkyykkyä kehonpainolla, lankkua ja etunojapunnerruksia).

Tsemppiä urakkaasi!

Kiitos vastauksista.Kahvakuula meiltä löytyyki ja pitää perehtyä sen käyttöön.

Kyselyjen jälkeen sain yhteyden yhteen personal traineriin jonka kans sovittiin treffit heti alkuvuodesta ja otin nyt alkuun neljän ohjatun salikäynnin paketin treeniohjelmineen.
Sen isompaa sijoitusta en vielä uskaltanut tehdä ennenku pääsen kokeilemaan miltä tuo salilla käyminen tuntuu.Pelkkä kynnys lähteä kuntosalille on jo niin suuri että pitää nyt yks käynti kerralla kattoa mitä tästä tulee.
Mitä tähän painonpudotukseen tulee niin mullahan on kyse siis koko elämän kestävästä projektista jonka takia en haluakkaan puhua laihduttamisesta vaan tarkotus on muuttaa kokonaisvaltasesti elämäntapoja terveempään.
Hyvän alun oon jo puolessa vuodessa saanu opettelemalla syömään hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom