Aseita vastaan tilanteet ja useampaa hyökkääjää vastaan tilanteet ovat mielestäni niin epätoivoisia että siihen tarvitaan enemmän luonnetta kuin tekniikkaa
Olen itse "selviytynyt" useampaa vastustajaa vastaan ilman mitään koulutusta. Eivät ne tilanteet ole mahdottomia. Niissä pärjää paremmin kuin harjoittelee sellaisia tilanteita vastaan. Olen myös joutunut kohtaamaan puukon kadulla. Siinäkin auttoi harjoittelu. Totta, että monet vastustajat ja aseet ovat vaarallisimpia mahdollisia asioita mitä kadulla ovi kohdata. Valitettavan moni laji ohittaa ne juuri tuolla: "Ne on niin vaikeita tilanteita ei niitä kannata harjoitella." Se on virhe.
oletko koittanut saada painijaa mattoon?
Kuten totesin olen molskilla ja kehässä. Helvetin vaikeaa se on.
Ja sitten itse pointti: Itsepuolustustilanteessa en juuri koskaan haluaisi viedä ketään maahan koska se on aivan liian vaarallista ja rajoittaa sitä omaa pakoon menemistä hemmetisti. Hyvä kamppailija osaa toimia maassa. Älykäs kamppailija tietää milloin sinne kannattaa mennä.
Kysyppäs muuten joltain keskiverto pokelta mitä tapahtuu baarissa jos pari kaveria alkaa painiin.Lähes 90% varmuudella joku tulee mukaan ja alkaa potkimaan. Vaikka ei edes tuntisi kumpaakaan maassa pyörivistä.
Ei paini ole IP-laji. Hyvä laji se on ja sisältää paljon helvetin hyviä harjoitusmenetelmiä jotka soveltuvat itsepuolustukseenkin. Mutta se on taas täysin eri asia.