Suppea eri lajien esittely

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aseita vastaan tilanteet ja useampaa hyökkääjää vastaan tilanteet ovat mielestäni niin epätoivoisia että siihen tarvitaan enemmän luonnetta kuin tekniikkaa

Olen itse "selviytynyt" useampaa vastustajaa vastaan ilman mitään koulutusta. Eivät ne tilanteet ole mahdottomia. Niissä pärjää paremmin kuin harjoittelee sellaisia tilanteita vastaan. Olen myös joutunut kohtaamaan puukon kadulla. Siinäkin auttoi harjoittelu. Totta, että monet vastustajat ja aseet ovat vaarallisimpia mahdollisia asioita mitä kadulla ovi kohdata. Valitettavan moni laji ohittaa ne juuri tuolla: "Ne on niin vaikeita tilanteita ei niitä kannata harjoitella." Se on virhe.

oletko koittanut saada painijaa mattoon?

Kuten totesin olen molskilla ja kehässä. Helvetin vaikeaa se on.
Ja sitten itse pointti: Itsepuolustustilanteessa en juuri koskaan haluaisi viedä ketään maahan koska se on aivan liian vaarallista ja rajoittaa sitä omaa pakoon menemistä hemmetisti. Hyvä kamppailija osaa toimia maassa. Älykäs kamppailija tietää milloin sinne kannattaa mennä.

Kysyppäs muuten joltain keskiverto pokelta mitä tapahtuu baarissa jos pari kaveria alkaa painiin.Lähes 90% varmuudella joku tulee mukaan ja alkaa potkimaan. Vaikka ei edes tuntisi kumpaakaan maassa pyörivistä.

Ei paini ole IP-laji. Hyvä laji se on ja sisältää paljon helvetin hyviä harjoitusmenetelmiä jotka soveltuvat itsepuolustukseenkin. Mutta se on taas täysin eri asia.

AndyS sanoi:
Niin mikä on paskapuhetta? Ei kai alkuperäinen teksti ottanut mitään kantaa siihen, kuinka yleisiä puukot tai automaattikiväärit ovat. Siinähän puhuttiin niiden laillisuudesta. Molempia saa laillisesti ja molempien kantaminen kaupungilla on laitonta.

Mutta kumpaahan on helmpompi kuljettaa huomaamatta.

Scar sanoi:
Olen itse "selviytynyt" useampaa vastustajaa vastaan ilman mitään koulutusta. Eivät ne tilanteet ole mahdottomia. Niissä pärjää paremmin kuin harjoittelee sellaisia tilanteita vastaan. Olen myös joutunut kohtaamaan puukon kadulla. Siinäkin auttoi harjoittelu.

Kuten jo aikaisemmin sanoin niin en itse ole nuita tilanteita kokenut joten olen jäävi tähän asiaan väittämään vastaan koska sinulla kuitenkin on kokemusta tilanteesta.

Scar sanoi:
Valitettavan moni laji ohittaa ne juuri tuolla: "Ne on niin vaikeita tilanteita ei niitä kannata harjoitella." Se on virhe.

Sitä en tarkoita etteikö niitä kannattaisi harjoitella, mutta mielestäni on parempi pyrkiä hallitsemaan tietty osa alue hyvin kuin monta huonosti. Eli keskittyä vaikka aseettomaan itsepuolustukseen.. tietenkin mitä pidemmälle lajissa pääsee niin kannattaa laajentaa repertuaaria. Kuitenkin uskon että painin tuomalla kokemuksella selviää suurimmasta osasta niitä itsepuolustustilanteita joita saattaa tulla vastaan. Eikö kuitenkin kamppailulajien harrastajat joudu muutenkin aika harvoin ip tilanteisiin?

Scar sanoi:
Ja sitten itse pointti: Itsepuolustustilanteessa en juuri koskaan haluaisi viedä ketään maahan koska se on aivan liian vaarallista ja rajoittaa sitä omaa pakoon menemistä hemmetisti. Hyvä kamppailija osaa toimia maassa. Älykäs kamppailija tietää milloin sinne kannattaa mennä.

Ajattelin itse lähinnä sitä että painijaa ei helpolla sinne maahan saada joten eikö se ole hyvä ip mielessä että osaa pysyä pystyssä?

Scar sanoi:
Kysyppäs muuten joltain keskiverto pokelta mitä tapahtuu baarissa jos pari kaveria alkaa painiin.Lähes 90% varmuudella joku tulee mukaan ja alkaa potkimaan. Vaikka ei edes tuntisi kumpaakaan maassa pyörivistä.

Tästä minulla on jonkin verran kokemusta ja en kyllä ole ikinä nähnyt että outo osapuoli sekaantuu tappeluun. Lähinnä siihen kehittyy semmoinen isohko "ottelualue" aika rivakasti kun väki pyrkii tieltä pois.
Paini ei muutenkaan välttämättä käsitä pelkkää mattopainia.

Scar sanoi:
Ei paini ole IP-laji. Hyvä laji se on ja sisältää paljon helvetin hyviä harjoitusmenetelmiä jotka soveltuvat itsepuolustukseenkin. Mutta se on taas täysin eri asia.

Mielestäni se soveltuu todella hyvin ip lajiksi tai vaikka portsarin lajiksi.

Eikö se joku painija päässy iltalehteenki tms kun oli brasilian aurinkorannoilla pistänyt porukkaa poikki ja pinoon.. hyvin sekin pärjäsi painitempuilla useempaa vastaan.

-Ronin- sanoi:
Tiiä sitte johtuuko se siitä, että täällä pohojosessa on nii rauhallista. Ja oha meillä tuo polliisi.

Ja mitäs se poliisi sit treenaa? Tai se vartija? Tai se portsari? Jos kuka tahansa heistä joutuisi huumehörhöä kiinniottamaan, varmasti tykkäisi että on vähän treeniä alla. Entäpä se uhri? Kun joku soittaa poliisit apuun että huumehörhö tappaa jotain kadulla, niin olisiko sen uhrin avuksi saattanut olla ip-harjoittelu?

En tiedä missä lintukodossa asut, itse en hirveästi mielestäni tappeluita kerjää (jopa pelkään niitä ja siksi välttelen) mutta olen silti nähnyt vierestä useita vakaviakin pahoinpitelyjä, sekä yhden surmatyön. Yleensä uhri ei ole kerjännyt tapahtumaa vaan on saanut sen niskaansa jopa yllätyksenä.

Jissen sanoi:
Ja mitäs se poliisi sit treenaa? Tai se vartija? Tai se portsari? Jos kuka tahansa heistä joutuisi huumehörhöä kiinniottamaan, varmasti tykkäisi että on vähän treeniä alla. Entäpä se uhri? Kun joku soittaa poliisit apuun että huumehörhö tappaa jotain kadulla, niin olisiko sen uhrin avuksi saattanut olla ip-harjoittelu?

Voihan poliisi, vartija tai portsari reenata painia? Voihan se huumehörhön uhrinkin apuna olla hyvinkin paini? Eihän nyt ollut kyse siitä ettei reenata vaan että reenataan.

Jissen sanoi:
En tiedä missä lintukodossa asut, itse en hirveästi mielestäni tappeluita kerjää (jopa pelkään niitä ja siksi välttelen) mutta olen silti nähnyt vierestä useita vakaviakin pahoinpitelyjä, sekä yhden surmatyön. Yleensä uhri ei ole kerjännyt tapahtumaa vaan on saanut sen niskaansa jopa yllätyksenä.

Loppujen lopuksi se on aivan sama mitä reenaa kun asian niin vaatiessa on valmis toimimaan ja pystyy tekemään eikä jähmety. Ihan sama onnistuuko se painilla vai ip-lajilla vai millä vaan.

Mikki-hiiri

AndyS sanoi:
Puukkoa tietenkin. Miten tämä liittyy puukon tai automaattikiväärin laillisuuteen? Ei se, että puukko on helppo piilottaa, tee sen kantamisesta yhtään vähemmän rikollista.

Niin ja "laillisia" ovat myos ydinaseet ja kaikkiin noihin edellesiin aseisiin tormataan kaduilla yms. vastaavissa tilanteissa usein?
Ja sen puukon kantaminen on vahemman rikollista,mita niihin tuomioihin tulee.

Menee siis :offtopic:

No kaikestahan voidaan jankata ja olla eri mielta.
Et eikun Hyvaa kevatta ANDYS:lle!!!

Ydinaseen tuominen suomeen on rikos, josta voi saada kymmenen vuotta linnaa, joten ydinase ei voi olla suomessa laillinen ase missään tilanteessa - ei edes armeijan hallussa sotatilan aikana.

Ampuma-aseen kantaminen julkisella paikalla ilman hyväksyttävää syytä on ampuma-aselain perusteella ampuma-aserikkomus, josta voidaan tuomita vain sakkoon - olettaen, että ase itsessään on luvallinen. (Nythän puhuttiin laillisista aseista.)

Järjestyslaki puolestaan kieltää teräaseiden hallussapidon julkisella paikalla, mistä voidaan tuomita maksimissaan 6kk vankeuteen.

Ihmettelen suuresti, miten aiot perustella näkemystäsi, että puukon kantaminen olisi muka vähemmän rikollista, kuin automaattikiväärin. Ole hyvä.

chickenlegs sanoi:
PUUKKO – maailman vaarallisin laillinen ase, helvetin kovan treenitaustan vaatii jos pyrkii hyökkäävältä puukon pois ottamaan, ellei hyökkääjä ole idiootti (tosin idiootit ovat ehkä pahimpia)
Olen harrastanut pentjak silattia ja escrima kalia aktiivisemmin ja vähemmän aktiivisemmin viiden viimisen vuoden aikana.

Kukaan (edes helvetin kovan treenitaustan omaava henkilö) ei voi ennustaa miten tositilanteessa pystyy toimimaan aseellisen hyökkäyksen osuessa omalle kohdalle. Tiedän kaksi yli 10-vuotta lajia reenannutta tapausta, joiden kohdalle on sattunut aseellinen hyökkäys. Toinen hallitsi tilanteen ja onnistui saamaan puukon pois hyökkääjältä, toinen "jäätyi" ja sai puukon olkavarteen pystyyn. Harjoituksissa molemmat kaverit olivat päteviä ja samanoloisia kuten kaikki muut tuntemani senseit.

Lisäksi näkökanta jonka haluan tuoda esille on veitsikulttuuri, joka esim. suomessa on "onneksi" tökkäily-tyyliä. On aivan eri mahdollisuudet torjua täkäläisiä manneja tms. verrattuna eteläisen pallonpuoliskon kavereihin. Oli kohtuu rajun näköistä nähdä vuosia sitten etelässä kun isot mustat äijät pyörittelee 8-viiltoa ja hakee isku paikkoja... en tiedä miten loppujen lopuksi äijien kävi, koska itsesuojeluvaisto kehoitti lähtemään vähin äänin kauemmas.

En kuitenkaan vähättele suomalaisten puukkojunkkareiden vaarallisuutta lainkaan (mitä joku olisi voinut aiemman kommenttini perusteella luulla) ja hyvä nyrkkisääntö onkin, että vaikka omaisi kuinka pitkän historian / hyvän tekniikan eri lajien parista, niin pakoon lähteminen on aina ensin harkittava vaihtoehto. Tekniikoiden tms. käyttö tulee kuvaan pakon edessä (varsinkin jos lapset, naiset, yms. on mukana kuvioissa).

Parhaat taistelulajit täten ovatkin jo palstalla mainitut karata, moi-do ja hei-do.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-Ronin- sanoi:
Voihan poliisi, vartija tai portsari reenata painia? Voihan se huumehörhön uhrinkin apuna olla hyvinkin paini? Eihän nyt ollut kyse siitä ettei reenata vaan että reenataan.

Juu tottakai treeni kuin treeni auttaa, antaa työkaluja ja etenkin parantaa fyysistä kuntoa / toimintavalmiutta. Mutta aika vähän painissa treenataan puukon tai kepin pois ottoa, patukan käyttöä voimankäyttövälineenä tai vaikkapa käsiraudoitusta. Kaikki juuri niitä asioita joita poliisin tai vartijan tarvitsee treenata.

AndyS sanoi:
Ydinaseen tuominen suomeen on rikos, josta voi saada kymmenen vuotta linnaa, joten ydinase ei voi olla suomessa laillinen ase missään tilanteessa - ei edes armeijan hallussa sotatilan aikana.

Ampuma-aseen kantaminen julkisella paikalla ilman hyväksyttävää syytä on ampuma-aselain perusteella ampuma-aserikkomus, josta voidaan tuomita vain sakkoon - olettaen, että ase itsessään on luvallinen. (Nythän puhuttiin laillisista aseista.)

Järjestyslaki puolestaan kieltää teräaseiden hallussapidon julkisella paikalla, mistä voidaan tuomita maksimissaan 6kk vankeuteen.

Ihmettelen suuresti, miten aiot perustella näkemystäsi, että puukon kantaminen olisi muka vähemmän rikollista, kuin automaattikiväärin. Ole hyvä.
EI kai alkuperainen teksti ottanu kantaa siihen,onko mahdollisuus joutua hyokkayksen kohteeksi jossa joutuisi puolustamaan itseaan,suomessa vai jopa kenties jossain muualla mailmalla esim. Venaja.
Ei se katso aikaa eika paikkaa (nythan puhuttiin laillisista aseista.)
Ja yleensanhan ne jolla on lupa automaattikivaareihin ne "horhot" tulee niilla uhkailemaan tavallista tallaajaa.
Jos uhkaat toista saati kaytat toiseen automaattikivaaria tai puukkoa ni onhan niilla tuomioilla eroa.
KIITOS. moi-do ja hei-do.

Mut ryöstettiin ollessani 19 vuotias. Siin tilanteessa tuskin kukaan olis pystyny tekee mitään. Saivat houkuteltua mut yhteen kämppään, uhkailemalla ja väittämällä et oon varastanu niiltä jotain. Ja sit mut istutettiin keskelle sohvaa ja kummaltakin puolelta tähdättiin haulikolla ja suuhun tungettiin ysimillinen tykki. Ja välillä tuli nyrkistä. Et pakko siin oli antaa pankkikortti ja tunnusluku. Ja mä olin viel niin nuori ja en ollu ikinä joutunu sellasee tilanteeseen, et kyl mä pelkäsinkin ihan helvetist.
Mitä siis tos tilantees oilis voinu tehdä?

Ote hampailla pistoolin piipusta ja työnnetään luistia taapäin, jolloin ase ei voi laueta. Molemmilla käsillä ote haulikonpiipuista ja niiden avulla voltti taaksepäin, jolloin pistooli jää omaan suuhun ja irtoaa uhkaajan kädestä. Otetaan pistooli oikeaan käteen ja potkaistaan hyppysivupotkulla tuolin yli oikeanpuoleinen haulikkomies tajuttomaksi. Lennon aikana ammutaan vasemmanpuoleista haulikkomiestä. Lopuksi nyt aseeton pistoolimies viimeistellään takakiertopotkulla. - Tai ehkä olisi helpompaa olla menemättä sinua varkaaksi aiheetta väittävien ja uhkailevien ihmisten kämppään.

nutq sanoi:
Ja mä olin viel niin nuori ja en ollu ikinä joutunu sellasee tilanteeseen, et kyl mä pelkäsinkin ihan helvetist.
Mitä siis tos tilantees oilis voinu tehdä?

Teit just niinku pitikin. Toivottavasti et vaan säilyttänyt hirveitä määriä rahaa sillä pankkitilillä :)

Kyl siin meni yli 1000 vanhaa markkaa. Olin just saanu opintolainan. Ja ne oli romaneja ja kunnon ammattirikollisia, kuten myöhemmin kuulin. Ja ne asu mun naapurissa. Et en mä oikee voinu siin tilantees mitää. Menin kyl seuraavan päivän sanoo niille et ne on tyhjentän koko tilin. Mut ne väitti et ei niiden tarvi varastaa keltää mitää. Ja kun sanoin sen summan minkä ne oli vieny, ni ne nauro ja sano et ei mulla voi olla sellasia rahoja! Mut teki ne paljon muutakin siin naapuristossa. Ja oli siel yks piiritystilannekin kun niil oli jotai konetuliaseita, huumeita ja räjähteitä.
Mut onneks pääsin muuttaa sielt pois. Oli vaan aika vaikee kituuttaa lukuvuosi pelkillä opintotuilla...ja kellee ei voinu kertoo, ku ne uhkas tappaa ens mun vanhemmat ja sit mut. Ja tosi kivuliaasti.
Mut toi toiminta on niille ihan rutiinia. Kohteet ja uhrit vaan vaihtuu.

Ronin vielä painista:
JOS käsittää itsepuolustuksen pelkästään fyysisenä tapahtumana (mitä se ei todellakaan ole) niin silti paini käsittää vain pienen osa-alueen siitä fyysisestä kokonaisuudesta jota itsepuolustus on. Kirjoitit:
mutta mielestäni on parempi pyrkiä hallitsemaan tietty osa alue hyvin kuin monta huonosti.
Mutta tuon logiikan mukaanahan riittäisi, jos opettelisi hemmetin hyvin potkimaan eikä mitään muuta? Et suinkaan voi valita mikä on se etäisyys missä tilanteet alkavat/jatkuvat/päättyvät itsepuolustuksessa. Kamppailu maassa ja maahanviennin estäminen on yksi kriittisen tärkeä osa-alue mutta kun ei se riitä. Heikkona puolena siinä on se, että jos maahanvienti on se paras aseesi niin sitä tulet käyttämään ja kysy keneltä tahansa pätevältä itsepuolustuskouluttajalta niin se on vihoviimeinen asia mitä tulisi tehdä. On taas ihan eri asia, jos olet portsari tai vartija aj joudut voimankäyttötilanteisiin.
Mutta suurin puute painissa on sama mikä on kaikissa urheilulajeissa itsepuolustukselliselta kannalta: Ei käydä läpi yhtään psykologista puolta, ehkäisevää toimintaa, de-eskalointia, jnejne.
Vahvin puoli taas on se sama mikä on monissa urheilulajeissa: Reeni on "kovaa" ja tapahtuu tosissaan vastaan pistävän harjoittelukaverin kanssa.
Väitän edelleen, että IP-tarkoituksiin paini on varsin puutteellinen.

Scar sanoi:
..Et suinkaan voi valita mikä on se etäisyys missä tilanteet alkavat/jatkuvat/päättyvät itsepuolustuksessa. Kamppailu maassa ja maahanviennin estäminen on yksi kriittisen tärkeä osa-alue mutta kun ei se riitä. Heikkona puolena siinä on se, että jos maahanvienti on se paras aseesi niin sitä tulet käyttämään ja kysy keneltä tahansa pätevältä itsepuolustuskouluttajalta niin se on vihoviimeinen asia mitä tulisi tehdä. On taas ihan eri asia, jos olet portsari tai vartija ja joudut voimankäyttötilanteisiin.
Sepä se. Kuulin "mestariltani", että vuosia sitten pari kick-boxari-pokea oli tullut salille kysymään josko hän voisi opettaa jotain tekniikoita lähitilanteisiin. Tosiahan on se, että siinä ei paljon jalan nostot auta kun vanha putkimies, jolla on sormet kuin perunat, ottaa pokea pillistä kiinni ohikulkiessaan ja alkaa reuhomaan.
Scar sanoi:
Mutta suurin puute painissa on sama mikä on kaikissa urheilulajeissa itsepuolustukselliselta kannalta: Ei käydä läpi yhtään psykologista puolta, ehkäisevää toimintaa, de-eskalointia, jnejne.
Vahvin puoli taas on se sama mikä on monissa urheilulajeissa: Reeni on "kovaa" ja tapahtuu tosissaan vastaan pistävän harjoittelukaverin kanssa.
Väitän edelleen, että IP-tarkoituksiin paini on varsin puutteellinen.
Vääntötilanteissa painijat ovat varmasti kovia syrjiä, mutta otteluasento on katutilanteisiin hiukan turhan avonainen.

Yksi hyvä itsepuolustuksellinen näkökohta tappelun tullessa kohdalle on olla paljastamatta omaa tekniikkaansa liian aikaisin. On helppo huomata kuka on painija, kuka nyrkkeilijä, jne. Neutraali asento, josta pääsee nopeasti oman tekniikan suosimaan otteluasentoon on mielestäni järkevin. Näin ollen et provosoi vastustajaa tappeluun turhaan ja toiseksi tappelun ollessa tosiasia vastustaja ei tiedä mitä tuleman pitää.

Tästä päästäänkin hyvän aasinsillan kautta faktaan: Jos joku on painija, älä paini sen kanssa. Jos joku on nyrkkeilijä, älä nyrkkeile sen kanssa. jne.

Eiköhän jokainen tosissaan paininut ole treenannut niitä liikkeitä niin paljon ja niin kovaa, että osaa ne tehdä tarpeeksi hyvin myös tositilanteessa. Ne on kuitenkin niin simppeleitä.

Lisäksi painija on ottanut niillä (vajavaisilla?) tekniikoillaan satoja matseja täysiä vastaanpanevaa vastustajaansa vastaan itse tekniikat täysiä tehden. Samaa ei voida sanoa veitsenheiluttajista tai silmiintökkijöistä. Osaa se painijakin lyödä munille tai tökätä silmään tarpeen tullessa.

Systema:

erittäin vapaamuotoinen taistelulaji. vastoin kuin muissa lajeissa, tässä ei painoteta yksittäisten tekniikkojen tärkeyteen vaan suurempiin kokonaisuuksiin. eli tekniikat tulevat sitten asenteen jälkeen. käytössä mm. venäjän armeijan erikoisjoukoilla. tekniikat hioutuvat jokaiselle sopiviksi sparraus ym. harjoittelussa. perustuu luonnollisiin reaktioihin sekä improvisaatioon, eli ei treenata vain tiettyjä tilanteita varten vaan treenataan mahdollisimman monipuolisesti (kaikkea voi käyttää aseina ym).

yksittäisten tekniikoiden hiomisella ei varmasti pääse yhtä nopeasti tuloksiin kuin monipuolisella sparrauksella, täten kokenut painija on varmasti monessa tilanteessa parempi kuin monen monta kertaa ilmaan potkinut karateka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom