Supermoto vai kyykky

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
7.1.2005
Viestejä
2 556
Tänne puhumaan puolesta ja vastaan (apua ja infoa jossittelijoille). Kuvia mukaan herkuista !!

- ajoasento, mistä puutuu paikat
- pidemmät matkat, hyödyt / haitat
- Smotoissa 2-tahtisuus --> rahaa roskiin ?
- ajon monipuolisuus
- mikä laite mahdollisimman huoltovapaa ?
- tuunaus, ym. modaus
- varusteet eri genreissä, must avokypärä ym :david:
- kokemuksia molemmista ? kerro ihmeessä
- jne, kaikkea aiheeseen liittyvää !
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Supermoto, jos ajelet pääasiassa kaupungissa/mutkapätkillä
Kyykky, jos tykkäät paahtaa motarilla.

Noin karkeasti ottaen. Supermotoja saa kyllä myös nelareina, esim tämä: :kuola:

mfbike1.jpg
 
Zone-sarja -42%
Melkeinpä kaikki +400 on nelareita.

Kyykyllä kun motarilla ajaa niin kyllä kädet väsyy. Että melkeinpä lähtisin SM:llä taivaltamaan motarille jos jommasta kummasta pitäisi valita.
 
Itsellä ei ole kumpaistakaan laitosta, mutta :D

Ajoasento supermotossa on melko pystyssä, koska ne on yleensä tehty enduroiden pohjalta joita itse harrastan. Riippuen mallista koneen tärinä voi häiritä kadulla, tai siis ainakin enduropohjaisilla pyörillä. Kotarin uudesta vähän erilaisesta Supermotosta ja aprilia on muistaakseni kans vähän erilainen. Ja supermoto ottaa vähän enemmän tuuleen kiinni, mutta liukkaalla ja jos talvellakin haluaa ajaa, on se supermotoissa mahdollista, koska painoa pystyy siirtämään aivan eri tavalla. Kyykyssä riippuuen pyörästä voi olla vähän polvet suussa fiilis, mutta toisaalta on virtaviivaisempi.
Mun mielestä 2-tahtista ei kannata ostaa kadulle, koska esimerkiksi moottorijarrutusta ei voi käyttää yhtään. 4-tahtisia alkaa olemaan lähes kaikki katuvehkeet nykyään ja moottorijarru on kuitenkin ihan jees.
Jos haluat pyörän mahdollisimman pitkällä huoltovälillä, niin unohda esim. Yamaha WR, KTM exc vai mikä niiden uudesta asti olleiden Smotojen mallimerkintä olikaan, Husse; koska nää laitteet on alunperin kilpailuun tarkotettuja ja suhteellisen kireitä -> lyhyt huoltoväli. Yleensä se menee niin, että jos kone on lussu sen iskuntilavuuteen nähden on huoltoväli myös aika pitkä. Muista myös, että et tee huoltoja viime tipassa esim. jos venttiilit pitäisi vaihtaa ja pitkität sitä ja vena katkee -> iso kallis remontti ja puoli mottia uusiks.
Tuunausta voi aina tehä:D Smotoissa esim. uudet T-palat, jäähdyttimen letkut, tarrasarjat, vanteet jne.
Supermotoiluun ehkä se harrikkaliivi ei oo ihan omiaan:D Smotoiluun crossi- tai umpipotta, riippuen vähän pyörän muodoista.
ktm111.jpg

KTM%20LC4%20690%20Supermoto%2007.jpg
 
Ite tykkään Supermoton ajoasennosta. Ainoo paikka tosiaan missä ei oo herkkua mennä moisella on motari, kun ajoviima repii.
Suzukin DR-Z400:sta oon kuullu kehuttavan varmatoimisuudestaan ja laadusta. Ei tosin kaikista tehokkain vakiona, mutta ei kaikkein kalleinkaan, ja pienillä modauksilla näyttää oikealta Motolta!
Sitten on kotarilta LC4 mallit, Husqvarnalta SM610 ym. joissa vähän pitemmät huoltovälit, kuin niissä kovimmissa malleissa.

plank oliki nopeempi.
 
Ei kumpikaan

Tänne puhumaan puolesta ja vastaan (apua ja infoa jossittelijoille). Kuvia mukaan herkuista !!

- ajoasento, mistä puutuu paikat
Kyykyssä ranteet alle 130 nopeuksissa, polvikulma alkaa rasittaa tunnin ajon jälkeen. Smotossa puutuu perse yleensä aika äkäseen.
- pidemmät matkat, hyödyt / haitat
Kumpikaan ei ole hyvä pitemmillä reissuilla. Smoto sopii aktiiviseen kaupunkiajoon ja kyykky mutkatielle/radalle, näin kärjistettynä. Suomessa niin alhaiset nopeusrajoitukset että jos ei käy radalla niin kyykkyä ei puolla mikään verrattuna semi-sporttiin peruspyörään.
- Smotoissa 2-tahtisuus --> rahaa roskiin ?
2-tahtista joutuu roplaamaan enemmän. Supermotoja on myös 4-tahtisia. Katso myös litratehoa, mitä kireämpi kone sen enemmän ongelmia tiedossa 4-tahtisessakin.
- ajon monipuolisuus
Jos näistä kahdesta täytyy valita niin kyykky monipuolisempi. Jos katsotaan muita pyöriä niin esim Honda CBF1000 tai Suzuki Bandit ovat erittäin monipuolisia peruspyöriä.
- mikä laite mahdollisimman huoltovapaa ?
4-tahtinen, yli tuhatkuutioinen pyörä alle 100 hevosvoiman litrateholla kestää maailmanloppuun saakka. Tosin huoltaa pitää niitäkin, öljynvaihtoväli useimmiten 5-6tkm.
- tuunaus, ym. modaus
Kaikkia pystyy modaamaan, yleisimpiä merkkejä/malleja helpoimmin.
- varusteet eri genreissä, must avokypärä ym
Kyykky ja avokypärä ei kuulu samaan lauseeseen.
- kokemuksia molemmista ? kerro ihmeessä
Kyykkyä en ole koskaan omistanut enkä tule omistamaan. Liika syitä vastaan ja puoltavia vain muutama. Supermotollekaan en oikein keksi käyttöä. Jos stunt/bomber-touhu kiinnostaa niin osta supermoto mutta silloin voit unohtaa kaikki 150km pitemmät reissut.
- jne, kaikkea aiheeseen liittyvää !
 
^ Tuo 690SM on ihan pirun siisti peli.

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8RAUIc0-hXQ&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8RAUIc0-hXQ&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Riippuu ihan omasta tyylistä ja siitä millasta ajoa sulle tulee ja millaset tiet on lähistöllä. Fighterit sitten hyvänä välimuotona.
 
- ajoasento, mistä puutuu paikat
- pidemmät matkat, hyödyt / haitat
- ajon monipuolisuus
- varusteet eri genreissä, must avokypärä ym :david:
- kokemuksia molemmista ? kerro ihmeessä
- jne, kaikkea aiheeseen liittyvää !

Ajoasento.. SMotoa lähimpänä tuli joskus ajettua enduroa, asento pysty, helppo, ei puuduttele pahemmin. Kyykyssä riippuu ihan täysin pyörästä ja omista välityksistä suhteessa pyörään.

Jos tarkoitus on ajaa vähänkään pidemmälle, niin itse ottaisin mielummin kyykyn kuin supermoton. On edes vähän tuulen suojaa/katetta joka ohjaa osan ilmavirrasta pois. Jotain tavaraa saattaa tankkilaukkuun tai muuhun laukkuun saada mukaan.

Monipuolisuus.. Supermotolla pystyy ajamaan useammassa paikassa kuin kyykyllä. Lähinnä siis maastossa. Kaupungilla, radalla, motarilla (tiettyyn rajaan asti) pärjää hyvin molemmilla.

Kunnon varusteet molemmissa. Kaatuminen käy aina kipeetä, mutta ehkä vähemmän kunnon varusteilla.

Jos ajo olisi 99,9% kaupungilla pyörimistä, satunnaisesti radalla pärtsäämistä, niin ottaisin supermoton. Mutta kun ajan enemmän myös motarilla ja pidempää matkaa, sekä satunnaisia nopeusajoja, niin valitsen kyykyn.

fedit: toki täytyy muistaa, että se että kumpaakaan pyörää käyttää edes lähellä niiden pyörien kykyjä (vetää näyttäviä luistoja supermotolla tai ajaa oikeasti lujaa radalla/mutkapätkällä kyykyllä) vaati se jo pikkasen enemmän taitoa kuin keskivertokuljettajalle kertyy koko elämän aikana.
 
Tämä nyt on täysin hyödytön kommentti, mutta itse ostaisin smoton. On se vaan niin paljon munakkaampaa:D Sen verran voin sanoo asiaakin, että ajoasento on mielestäni noissa ainakin lyhyehköillä matkoilla mukava.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kortista haluaa keväisin eroon niin siihen supermoto! Varsinkin pk-seudulla todennäköisyys eturengas ilmassa poliiseja vastaan -tilanteeseen on suuri.

edit: myin just pari tuntii sit husabergin 501 fe:n, tosin kilvettömän.
 
themastodontti Kuinkas usein husaas sait huoltaa ja minkä hintasia varaosat? Oon suunnitellu kans smoton ostoo mut vielä järki pistää vähä vastaa:D
 
Noissahan on kisapohjaisisissa vehkeissä muissakin merkeissä öljyä noin litran verran ja vaihtoväli todella lyhyt, että öljyä saa olla vaihtamassa varmaan tonnin välein kun kadulla latailee, en muista onko suositus vieläkin vähemmän. Tosin taitaapa monet enemmänkin ajella.
Husabergin osat on suomessa vähäisen tarjonnan takia sen hintasia mitä ovat, varsinkin vanhempien, örtheniltä voi kysellä moottorin osien hintoja jo ennen ostoa jos on vertailupohjaa muihin merkkeihin. Ainakin vanhempiin husabergeihin pätee se että mitä vihaisempi kone sen todennäköisemmin sitä saa availla:)
En muista missä vaiheessa husabergeihin tuli öljypumput eli vanhemmissa kuten -97 on yläkerran voitelu pelkästään nokkaketjun välityksellä, oon siinä käsityksessä et uudemmissa sit olis toi kestävyys jo parempi.
 
Duunikaverilla kolme noita husabergejä 640fs:kö se oli tai jotain...Yks mutaan,toinen jääradalle ja kolmas smoto.Tota motoa ajoin kesällä ja on kyllä nopee peli mutkateillä härregyyd..frendi huutaa että kanttaa perkele enemmän vaikka tuntu että kohta kaatuu kyljelleen:D
Ihme vehkeitä, sairas pito noissa nakeissa kun lämpenee.
Ja tosi tiheä vaihdeväli oli muistaakseni...itse en niin välittänyt tosta pystystä asennosta, mutta vielä vähemmän kyykyn asennosta, tuppaa puutuu olat ja selkä...
 
Jos kortista haluaa keväisin eroon niin siihen supermoto! Varsinkin pk-seudulla todennäköisyys eturengas ilmassa poliiseja vastaan -tilanteeseen on suuri.

Nousee se keula tonnikyykylläkin. Lisäksi kelaa hätäisemmin vauhtia..
:hyper:

Joo ja aiheeseen: Räppäilyyn ja kortteliralliin smoto, muuhun ajoon kyykky.
 
Jos haluaa "oikean" smoton, niin samoilla kilsoilla kesässä mitä kyykyllä, on joka syksy jonkin sortin remppa edessä. :(

Yllä ei siis oteta huomioon laiskoja ilmajäähyjä :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom