Kauhean negatiivinen vastaanotto täällä. Toki on tärkeää, että syömishäiriöstä parantuva oppii ensin syömisen perusteet, mutta omasta kokemuksestani voin kertoa että näistä 'superfoodeista' voi oikeasti olla ihan hyötyäkin aliravitulle keholle joka kärsii mineraali- ja hivenainevajauksista. Jos ruokavalio on muuten koostettu järkevästi, niin minusta on ihan ok boostailla sitä myös 'erikoisjutuilla'. (Lisäksi ne ovat kuin hemmottelua keholle ja niistä tulee hyvä fiilis, oli se sitten placeboa tai ei. Hyvä fiilis puolestaan edistää syömishäiriöisen positiivista suhdetta kehoon!)
Rimellekin suosittelen esimerksiksi spirulinaa (hyvin jodia), macaa ja kookosöljyä

. Halutessa myös gojeja, hampunsiemeniä tai itsetehtyä raakasuklaata. Superfoodit eivät ole sen tyhmempiä kuin uudet vaate/muotipelleilytkään. Kun kroppa saadaan täyteen ravinteita, hillitsee se myös syömishäiriön jälkeisia ahmimiskohtauksia. Ahmimiskohtaukset eivät johdu pelkästään kalorivajeesta vaan myös muista puutoksista. Keho yrittää saada syömään suuria määriä ruokaa että suuremmalla todennäköisyydellä korjaisi ne puutteet edes jostakin.
En todellakaan näytä vihreää valoa millekään raakaravintokokeilulle (se voisi olla liian rankkaa kärsineelle ruoansulatuksellekin) vaan tavallisen ruokavalion buustaamiselle 'superfoodeilla'. Mutta kylä nykyään ollaan jo niin pitkällä ettei kenenkään tarvitse syödä pussikaupalla leipää vain siksi että niin on aina tehty. Eikä kenenkään tarvitse tulla osoittelemaan sormella jos lautaselta ei löydy perunaa ja pastaa. Ne on helppo korvata jollain muulla, täysin yhtä kelvollisella lisäkkeellä jos se maistuu paremmin. Kukaan ei myöskään tarvitse säilöntäaineilla pumpattuja kevyttuotteita ja eineksiä, raffinoitua suolaa ja sokeria. Toki näilläkin kyllästettyjä juttuja voi käyttää ihan balanssissa jos mieli tekee, mutta ketään ei kyllä voi pakottaa.
Haluaisin syödä sellaista ruokaa jota on helppo syödä ja josta tulee hyvä ja kylläinen olo.
Aattelin että super foodsit olis sellaista ravintoa..
En syö pahemmin lihaa, mutta olisin kiinnostunu lisään mun ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä.. yms.
Myös pastan/riisin syömisen tuottaa hankaluuksia, ja ehkä vähän perunankin. Mutta koitan silti syödä perunaa.
Leipääkään en hirveästi haluais syödä..
Mutta laitan tonne ruokaketjuun viestiä.
Kaikista ärsyttävintä on kun mä näytän normaalipainoselta, ja varmaan oon jo normaalipainon puolella, mutta hormonitoiminta ei ala sitten millään.
Rime, olen itse ollut samassa tilanteessa ja tavallaan matkalla kohti tasapainoa edelleenkin. Muistona syömishäiriöstä jäi minullekin vatsakivut, ruoansulatusongelmat ja kuiva iho. Voin kuitenkin kertoa, että ne ovat helpottaneet ajan kanssa. Vielä viime vuonna muistan, etten voinut lähteä edes kävelylle tai kauppaan kun syömisen jälkeen tuli niin voimaton ja turvonnut olo. Nykyään meneekin jo paljon paremmin

.
Kyllä se hormonitoiminta sieltä palautuu. Itsellä tuli ekat luomumenkat joskus 7 kuukauden päästä parantumisen alkamisesta ja ehdin näyttää jo jonkin aikaa ihan normaalipainoiselta. Toki tämäkin on yksilöllistä ja palautumiseen voi mennä kauemminkin.
Muista, ettei sinun tarvitse syödä mitään vain sen takia että 'pitäisi'. Yritä laajasti kokeilla mikä juuri
sinulle sopii! Me kaikki olemme kuitenkin yksilöitä. Unohda myös kalorit ja vaaka ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi jos mahdollista, moni syömishäiriöinen ei ole valmis kohtaamaan niitä objektiivisesti vuosikausiin.
Ja kaikkea hyvää parantumisen tiellä :thumbs:.