Super foodsit ja vatsaystävällinen ravinto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rime
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mä oon ihan järjettömän kiinnostunu näistä super foodseista ja muutenkin proteiinipitoisista kasvisruuista.
Osaisko kukaan valasta näistä super foodseista, miten paljon niitä kannattaa käyttää ja missä yhteydessä?

Mulla on usein maha kipeenä ja mietin että se vois johtua liiallisesta hiilareiden syönnistä.

Muutenkin, usein tuntuu että aina ois mahassa tilaa lisälle kun oon syöny.
Miten paljon on riittävästi tälläselle 17-vuotiaalle tytölle?

Mun mielestä kannattaisi ensin laittaa kuntoon muu syöminen ja selvitellä mahakipujen syy tarkemmin, ennen kuin lähtee super foodeja käyttämään. Aika mahdotonta sanoa, miten paljon ruokaa on riittävästi, kun ei tiedä mitä syöt milloinkin ja miten liikut. Pitäiskö sun laittaa esimerkki vaikka tuonne "mitä söit tänään" -ketjuun?

ketjun aloittaneen kohdalla suosittelen nyt vaan opetteleen syömään tarpeeks. hifistely pois! kyllä sä huomaat,mitkä ruuat sopivat, mitkä eivät. jos sulla on usein tunne, että on nälkä/masussa tilaa, syö yksinkertaisesti lisää. älä tuijota mitään saatanan kaloritaulukoita tmv. syöt, että nälkä lähtee. kun sulla on sh-tausta ja kituutusta alla vaikka millä mitalla, voi olla hyvinkin todennäköistä, että jonkin aikaa sun pitää syyä ihan hitosti, sitten tasaantuu. nyt vaan, rime, syömään. nimim. "kaikella rakkaudella tämä paatos..."

Mä oon ihan järjettömän kiinnostunu näistä super foodseista ja muutenkin proteiinipitoisista kasvisruuista.
Osaisko kukaan valasta näistä super foodseista, miten paljon niitä kannattaa käyttää ja missä yhteydessä?

Mulla on usein maha kipeenä ja mietin että se vois johtua liiallisesta hiilareiden syönnistä.

Muutenkin, usein tuntuu että aina ois mahassa tilaa lisälle kun oon syöny.
Miten paljon on riittävästi tälläselle 17-vuotiaalle tytölle?

Ehkä sä syöt liian vähän. Jatkuva kalorivaje aiheuttaa vatsaoireita + mahdollisesti muuta mukavaa

Vatsaoireiden kanssa lääkäriin, niin loppuu se arpominen.

Vatsaoireiden kanssa lääkäriin, niin loppuu se arpominen.

Kannattaa toki käydä, ja jos sieltä apua saa, niin fine. On syytä kuitenkin varautua siihen, että apua ei tule tai ohjeet ovat epärelevantteja (esim. kuitujen lisääminen monelle suolistovammaiselle vain pahentaa tilannetta, ja noitahan ne tuppaavat määräämään). Veikkaisin myös kalorivajetta, sillä liian vähäinen syöminen suhteessa rasitukseen on yksi terveyden pahin uhka.

Haluaisin syödä sellaista ruokaa jota on helppo syödä ja josta tulee hyvä ja kylläinen olo.
Aattelin että super foodsit olis sellaista ravintoa..

En syö pahemmin lihaa, mutta olisin kiinnostunu lisään mun ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä.. yms.
Myös pastan/riisin syömisen tuottaa hankaluuksia, ja ehkä vähän perunankin. Mutta koitan silti syödä perunaa.
Leipääkään en hirveästi haluais syödä..

Mutta laitan tonne ruokaketjuun viestiä.

Kaikista ärsyttävintä on kun mä näytän normaalipainoselta, ja varmaan oon jo normaalipainon puolella, mutta hormonitoiminta ei ala sitten millään.

Kaikki mitä myydään super foodina on ylihintaista ihan tavallista ravintoa. Tää on taas tää hieno markkinamiesten keksintö, jolla huijataan rahat helpoilta ihmisiltä. Riittää kun välttää liiallista einesten käyttöä ja syö mahdollisimman monipuolisesti muistaen tärkeät hyvät rasvat, proteiinin, kasvikset, vihannekset, hedelmät ja marjat!

Ja ennen kaikkea kotimaiset kasvikset ja marjat. Sen superfoodimpaa ei olekaan kuin mustikka, puolukka, karpalo, tyrni, versot ja idut, kevätsipuli, myöhemmin kaalit, omenat kuorineen, jne. Ja sopivat myös 100 mile -dieettiin.

Eikä siinä superfooditkaan auta, jos syö liian vähän.

Kauhean negatiivinen vastaanotto täällä. Toki on tärkeää, että syömishäiriöstä parantuva oppii ensin syömisen perusteet, mutta omasta kokemuksestani voin kertoa että näistä 'superfoodeista' voi oikeasti olla ihan hyötyäkin aliravitulle keholle joka kärsii mineraali- ja hivenainevajauksista. Jos ruokavalio on muuten koostettu järkevästi, niin minusta on ihan ok boostailla sitä myös 'erikoisjutuilla'. (Lisäksi ne ovat kuin hemmottelua keholle ja niistä tulee hyvä fiilis, oli se sitten placeboa tai ei. Hyvä fiilis puolestaan edistää syömishäiriöisen positiivista suhdetta kehoon!)

Rimellekin suosittelen esimerksiksi spirulinaa (hyvin jodia), macaa ja kookosöljyä :). Halutessa myös gojeja, hampunsiemeniä tai itsetehtyä raakasuklaata. Superfoodit eivät ole sen tyhmempiä kuin uudet vaate/muotipelleilytkään. Kun kroppa saadaan täyteen ravinteita, hillitsee se myös syömishäiriön jälkeisia ahmimiskohtauksia. Ahmimiskohtaukset eivät johdu pelkästään kalorivajeesta vaan myös muista puutoksista. Keho yrittää saada syömään suuria määriä ruokaa että suuremmalla todennäköisyydellä korjaisi ne puutteet edes jostakin.

En todellakaan näytä vihreää valoa millekään raakaravintokokeilulle (se voisi olla liian rankkaa kärsineelle ruoansulatuksellekin) vaan tavallisen ruokavalion buustaamiselle 'superfoodeilla'. Mutta kylä nykyään ollaan jo niin pitkällä ettei kenenkään tarvitse syödä pussikaupalla leipää vain siksi että niin on aina tehty. Eikä kenenkään tarvitse tulla osoittelemaan sormella jos lautaselta ei löydy perunaa ja pastaa. Ne on helppo korvata jollain muulla, täysin yhtä kelvollisella lisäkkeellä jos se maistuu paremmin. Kukaan ei myöskään tarvitse säilöntäaineilla pumpattuja kevyttuotteita ja eineksiä, raffinoitua suolaa ja sokeria. Toki näilläkin kyllästettyjä juttuja voi käyttää ihan balanssissa jos mieli tekee, mutta ketään ei kyllä voi pakottaa.

Haluaisin syödä sellaista ruokaa jota on helppo syödä ja josta tulee hyvä ja kylläinen olo.
Aattelin että super foodsit olis sellaista ravintoa..

En syö pahemmin lihaa, mutta olisin kiinnostunu lisään mun ruokavalioon siemeniä, pähkinöitä.. yms.
Myös pastan/riisin syömisen tuottaa hankaluuksia, ja ehkä vähän perunankin. Mutta koitan silti syödä perunaa.
Leipääkään en hirveästi haluais syödä..

Mutta laitan tonne ruokaketjuun viestiä.

Kaikista ärsyttävintä on kun mä näytän normaalipainoselta, ja varmaan oon jo normaalipainon puolella, mutta hormonitoiminta ei ala sitten millään.
Rime, olen itse ollut samassa tilanteessa ja tavallaan matkalla kohti tasapainoa edelleenkin. Muistona syömishäiriöstä jäi minullekin vatsakivut, ruoansulatusongelmat ja kuiva iho. Voin kuitenkin kertoa, että ne ovat helpottaneet ajan kanssa. Vielä viime vuonna muistan, etten voinut lähteä edes kävelylle tai kauppaan kun syömisen jälkeen tuli niin voimaton ja turvonnut olo. Nykyään meneekin jo paljon paremmin :).
Kyllä se hormonitoiminta sieltä palautuu. Itsellä tuli ekat luomumenkat joskus 7 kuukauden päästä parantumisen alkamisesta ja ehdin näyttää jo jonkin aikaa ihan normaalipainoiselta. Toki tämäkin on yksilöllistä ja palautumiseen voi mennä kauemminkin.

Muista, ettei sinun tarvitse syödä mitään vain sen takia että 'pitäisi'. Yritä laajasti kokeilla mikä juuri sinulle sopii! Me kaikki olemme kuitenkin yksilöitä. Unohda myös kalorit ja vaaka ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi jos mahdollista, moni syömishäiriöinen ei ole valmis kohtaamaan niitä objektiivisesti vuosikausiin.

Ja kaikkea hyvää parantumisen tiellä :thumbs:.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Toki on tärkeää, että syömishäiriöstä parantuva oppii ensin syömisen perusteet, mutta omasta kokemuksestani voin kertoa että näistä 'superfoodeista' voi oikeasti olla ihan hyötyäkin aliravitulle keholle joka kärsii mineraali- ja hivenainevajauksista. Jos ruokavalio on muuten koostettu järkevästi, niin minusta on ihan ok boostailla sitä myös 'erikoisjutuilla'. (Lisäksi ne ovat kuin hemmottelua keholle ja niistä tulee hyvä fiilis, oli se sitten placeboa tai ei. Hyvä fiilis puolestaan edistää syömishäiriöisen positiivista suhdetta kehoon!)

Näinhän nimenomaan pitää olla, perusasiat kuntoon ensin. Syömällä normaalisti ja terveellisesti ei keho tarvitse mitään superfoodeja. Normaali ruokavalio pitää jo sisällään "superfoodeja". Tosin jos joku keksis antaa porkkanalle nimen superfood, niin sen hinta pomppais viiteen euroon kilo. Toki on parempi jos tulee jostain goji marjasta hyvä fiilis, kun se että mättää herkkuja ja sitten potee henkistä krapulaa.

Mä itse näen tärkeämpänä kehittää normaali ja terve suhde ruokaan, kun jatkaa kaiken maailman hifistelyillä.

Ja toki negatiivinen suhtautuminen on ymmärrettävää. Miks kaikki markkinavoimien ihmelääkkeet pitäis purematta niellä? Luin tässä juuri kevään Tiede -lehdestä jutun näistä "superfoodeista": summa summarum tavallinen suomalainen lähiruoka on paljon terveellisempää, ravinnerikkaampaa ja edullisempaa.

Olen itse suhteellisen samassa tilanteessa ja yritänkin kiinnittää huomiota ruoan ravintopitoisuuteen sillä syömishäiriön jäljiltä kropassa on kova aliravitsemustila. Olen lisännyt ruokaan paljon vihreää salaattia, tofua, tuoretta pinaattia, spelttiä, gojimarjoja, tuoreita taateleita, mantelivoita, hapanmaitotuotteita (rasvaista luonnonjogurttia esim.), avokadoja, inka-marjoja, macaa... kuitenkin niin että en elä niillä vaan pidän niitä pieninä lisinä. Ruohonjuuresta löytämäni speltti-hamppupasta on osottautunut vatsalleni kaikista toimivimmaksi hiilihydraattilisäksi. Mielestäni on tärkeää koota ruoka mahdollisimman ravintopitoisesti kun keho huutaa kunnon ruoka-aineita, mutta liika on liikaa. En esimerkiksi suosi hirveästi liian kuituisia tuotteita, sillä ruoansulatukseni ei tahdo niistä oikein selvitä. Sokeria ja valkoisia viljoja en syö lähes ollenkaan. Nogasinit ja maitohappobakteerit ovat myös auttaneet paljon vatsavaivoihin. Silti niitä tulee vielä usein sillä kroppa ei ole ihan tottunut sulattamaan normaalia ravintoa. Ne pitää vaan kestää eikä luulla että se johtuu esim. liian paljosta syömisestä. Usein asia on juuri päinvastoin.

Itse Goji-marjoja yhen pussin käyttäneenäni,ainakin mun maha turposi niistä..
terveellisyydstä sitten tiedä,kun jostain päin Kiina tulevat:jahas:

Lucie sanoi:
Olen itse suhteellisen samassa tilanteessa ja yritänkin kiinnittää huomiota ruoan ravintopitoisuuteen sillä syömishäiriön jäljiltä kropassa on kova aliravitsemustila. Olen lisännyt ruokaan paljon vihreää salaattia, tofua, tuoretta pinaattia, spelttiä, gojimarjoja, tuoreita taateleita, mantelivoita, hapanmaitotuotteita (rasvaista luonnonjogurttia esim.), avokadoja, inka-marjoja, macaa... kuitenkin niin että en elä niillä vaan pidän niitä pieninä lisinä. Ruohonjuuresta löytämäni speltti-hamppupasta on osottautunut vatsalleni kaikista toimivimmaksi hiilihydraattilisäksi. Mielestäni on tärkeää koota ruoka mahdollisimman ravintopitoisesti kun keho huutaa kunnon ruoka-aineita, mutta liika on liikaa. En esimerkiksi suosi hirveästi liian kuituisia tuotteita, sillä ruoansulatukseni ei tahdo niistä oikein selvitä. Sokeria ja valkoisia viljoja en syö lähes ollenkaan. Nogasinit ja maitohappobakteerit ovat myös auttaneet paljon vatsavaivoihin. Silti niitä tulee vielä usein sillä kroppa ei ole ihan tottunut sulattamaan normaalia ravintoa. Ne pitää vaan kestää eikä luulla että se johtuu esim. liian paljosta syömisestä. Usein asia on juuri päinvastoin.
Kiva kuulla. Uskon että näistä spesiaalijutuista on erityisesti hyötyä pitkään jatkuneen aliravitsemuksen jälkeen (mulle ainakin on ollut). Eihän niillä ole tarkoitus korvata mitään, vaan niistä saa hyviä lisäjuttuja ruokavalioon. Skeptiset ihmiset eivät välttämättä ole edes kokeilleet. Tai kokeneet miltä tuntuu elää remppaavan kropan kanssa johon ei enää pelkkä jauhelihakastike ja porkkana auta.

Itse Goji-marjoja yhen pussin käyttäneenäni,ainakin mun maha turposi niistä..
terveellisyydstä sitten tiedä,kun jostain päin Kiina tulevat:jahas:
*wink* Lähicittarin gojit on ainakin kyllästetty rikkidioksidilla, mikä tekee vatsan kipeäksi (tästä syystä kannattaa välttää myös niitä kauniin kultaisia aprikooseja ja valita niitä ruskeita). Laadukkaimmat gojit on tietenkin luomua. Tässä vähän rikkidioksidista ja sulfiiteista.

”Sulfiitit ovat rikkiyhdisteitä, joita käytetään muun muassa säilöntäaineina, alkoholijuomissa ja kuivatuissa hedelmissä. Sulfiitit saattavat aiheuttaa yliherkkyysoireita, minkä vuoksi niiden käytöstä on mainittava tuoteselosteessa (’sisältää sulfiitteja’).”

”Rikkidioksidi (SO2) on väritön, pistävänhajuinen, ärsyttävä ja syövyttävä kaasu. [...] Rikkidioksidiä käytetään elintarvikkeiden säilöntäaineena ja sen merkintä tällöin on E220.”

Suosittelen hapankaalia. Paljon vitamiineja, mineraaleja ja maitohappobakteereita. Voi auttaa vatsavaivoihin, käy monen ruuan kanssa yhteen. Itse käytän superfoodeista macaa, ohranorasta ja kaakaovoita. Maca suklaassa on taivaallisen hyvää (muistakaa laittaa suklaaseen valmistusvaiheessa myös ripaus suolaa, tuo makeuden hyvin esiin). Hamppua suosittelen myös, hyvin aminohappoja. Tattari ja kvinoakin on proteiinipitoisempia kuin perusviljat. Minun herkkämaha kestää näitä.

Ruokavaliosta alkaa taas tippuun pois hiilarit... Leipä, perunat..
Ei vaan uskalla syödä kun ei saa juosta. Huoh..

Ja mulla on käyny tosi huonosti: Painoa on tullu liikaa ja ihan liian nopeesti.
Pää ei valitettavasti pysyny perässä. Myöhästä nyt.
Tekis vaan mieli saada nää kaikki ylimääräset kilot pois ja alottaa alusta. Vaikka puoli grammaa kerrallaan.
Nyt vaan pää sekoo.

Mittojani en tiedä, mutta oon miettiny jos ens punnituksessa uskaltais kattoo painon?
En tiedä.

Oon hukassa ja ahdistunut.

Ruokavaliosta alkaa taas tippuun pois hiilarit... Leipä, perunat..
Ei vaan uskalla syödä kun ei saa juosta. Huoh..

Ja mulla on käyny tosi huonosti: Painoa on tullu liikaa ja ihan liian nopeesti.
Pää ei valitettavasti pysyny perässä. Myöhästä nyt.
Tekis vaan mieli saada nää kaikki ylimääräset kilot pois ja alottaa alusta. Vaikka puoli grammaa kerrallaan.
Nyt vaan pää sekoo.

Mittojani en tiedä, mutta oon miettiny jos ens punnituksessa uskaltais kattoo painon?
En tiedä.

Oon hukassa ja ahdistunut.
Hei, kaikki menee varmasti hyvin. Muista, ettei mitään sellaista voi tapahtua mihin et voisi loppujen lopuksi vielä vaikuttaa. Kehoa pystyt kyllä muokkaamaan terveelliselläkin tavalla tulevaisuudessa, kun asiat ovat enemmän tasapainossa. Tiedän, että on raskasta päästää irti kontrollista mutta se on varmasti sen arvoista.

Painoa tulee aluksi nopeasti joten vaakaa ei kannata tuijottaa. Odotettavissa on menetettyä lihasmassaa ja paljon nestettä mitkä jo sinänsä nostavat lukemia. Parantuminen on aina raskas tie, mutta tunnelin päässä odottaa valoa :). Ohjeet ja perusrunko syömiseen, johon löytää vinkkejä tältäkin sivulta toimivat varmasti sinullakin. Anna itsellesi aikaa parantua niin opit tekemään taas yhteistyötä oman kroppasi kanssa.

Muista kuitenkin, että sinun pitää hyväksyä ulkonäkösi terveenä. Kukaan ei voi elää kovinkaan onnellista elämää 10% rasvoissa, tai ainakaan elää täysillä. Omalla kohdallani parantumisessa auttoi se, että tiesin olevani liian laiha ja häpesin sitä. En koskaan nähnyt itseäni peilistä 'vääristyneenä' vaan juuri sellaisena kuin olin. Mitä enemmän aikaa on kulunut parantumisen alkamisesta, sitä paremmin kehokin toimii ja uskallat taas luottaa siihen.

Lääkärikin sano tänään että pitäis rasvoja lisätä, öljyjä.

Mutta kuinka paljon päivässä?

Mä tiedän että mä tarviin rasvoja. Ei ole hormonitoimintaa, eikä ajatus kulje kunnolla ja oon koko ajan masentunu ja vihanen.

Nyt sen verran oon syöny että..
Aamulla 2 rkl auringonkukansiemen,
päivällä 1 tl pellavansiemenöljy rahkaan (yleensä)
ja illalla 20 mantelia.

Ja mites sitten, pystyisin ehkä kans syömään ruoan lisäks jotain juustoa. Esim leipäjuustoa, fetaa..
Paljonko niitä?

Kun en syö pahemmin ruoalla siis perunaa tai leipää.

Öljyä voi käyttää ruoanlaitossa, sitten lisää vaikka avokadoa, kananmunia, lohta/rasvaista kalaa yleensäkin, kalaöljykapseleita, salaattiin öljypohjaista salaatinkastiketta... Ihminen tarvitsee myös niitä "huonoja rasvoja", joten sinne aamupuuroon vois ihan huoletta laittaa aidon voisilmän siemenien lisäksi :) Ja teelusikka voi vaihtua suosiolla ruokalusikaksi, eikös?

Yleisenä ohjenuorana olen itse ainakin pitänyt, että rasvoja tulisi saada n. 1g/painokilo. Alle 40 gramman ei mielestäni ainakaan tulisi mennä.

Innostuin vast ikään näistä ns. superfoodseista, ja liekkö lumevaikutusta vai mitä, mutta niistä tuli heti niin energinen ja pirteä olo! Ensimmäiset pari päivää huomasi, että jotain erilaista on tullut olotilaan. Sen jälkeen on kyllä ollut niin pirteänä ja huolettomana, eikä syömiset ja treenitkään stressaa enää, kun noissa on varmaan niin paljon ravinteita, joita keho on kaivannut. Aloitin macalla, goji-marjoilla, siitepölyllä ja kelp-levällä. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom