Suositelkaa laadukasta 24-tuumaista näyttöä?

Kaupunki
Helsinki
Suositelkaa hintaluokassa 200-400 euroa sopivaa näyttöä webgrafiikan katselemiseen. Ei tarvitse olla printtitarkkaa laatua, mutta väritoisto pitäisi olla aika lähellä sitä mitä oikeastikin. Ja jos mahtuu tuohonhintaluokkaan, niin ei haittaa jos jostain osa-alueesta ei saa ihan superlaatua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käytännössä noi halvemmat ovat kaikki täysin luokattomia värihallinnassa. Ei vaikka kuinka väittävät mainoksissa, niin ei niistä vain ole vaativaan hommaan. En sitten taas tiedä miten paljon nyt webbigraffassa tarttee laatua, mutta sama se siellä, jos värit ei vastaa, niin silmällä on paha lähteä sitten graffaa rakentamaan. Mut aina se pullonkaula on sitten kuitenkin toisessa päässä, eli siellä missä sitä katotaan, jossa hyvin usein on täysin paskat näytöt. Vaikka itelläkin kalibroitu näyttö näyttää uber tarkasti kaiken, niin ei se auta kuin printissä ja omalla koneella.

Käytännössä laadukas näyttö + 400 euroa = mahdoton yhtälö.

Ensimmäisenä tulisi mieleen Dell 24" UltraSharp U2412M, noita UltraSharpeja on kehuttu paljon. Itselläni 23" versio, tuossa 24" on kuvasuhde parempi (16:10). Alle 300e maksaa.

Kerkesinpäs ennen JN:ää ;)

Ensimmäisenä tulisi mieleen Dell 24" UltraSharp U2412M, noita UltraSharpeja on kehuttu paljon. Itselläni 23" versio, tuossa 24" on kuvasuhde parempi (16:10). Alle 300e maksaa.

Kerkesinpäs ennen JN:ää ;)

Täältäkin ääni Dellin Ultrasharpille. Mulla 27" malli (U2713hm) ja tyytyväinen olen kuvanlaatuun ja väreihin.
En toki ole ammattilainen, mutta hyvin tämä näyttö on testeissäkin pärjännyt :)
Iso plussa myös siitä, että tässä on värit kalibroitu tehtaalla kohdilleen ja kalibrointi raportti tulee näytön mukana.
En ole varma onko kaikissa Dellin malleissa noin, mutta ainakin monissa malleissa on.

27-30" paras näyttö alle 1000e? Onko nuo applen erillismonitorit nykyisellään pärjänneet kuvatesteissä?

Tuli vielä mieleen, onko nämä montut kehittyneet parin viime vuoden aikana oleellisesti, lähinnä sävyalan toiston osalta? Kannattaako ostaa se uusin malli.

Onko tästä Viewsonic 27" VP2770-LED IPS-monitori, WLED, 2560x1440, pivot, HDMI/DVI/DP/VGA näytöstä mihinkään? Pitäisi vaihtaa näyttö parempaan, speksit näyttävät kohtuullisilta ja hinta on alle tonnin Jimm`s PC-Storessa. Kuvien ja videoiden pitäisi näkyä värisävyiltään mahdollisimman oikein.

Täältäkin ääni Dellin Ultrasharpille. Mulla 27" malli (U2713hm) ja tyytyväinen olen kuvanlaatuun ja väreihin.

Ostin nyt sitten tämän mallin, se on nähdäkseni oikeinkin hyvin pärjännyt testeissä. Kyllähän 27" on jo kooltaan aika vaikuttava vs. 24" imacci mikä oli aiemmin. Vaikuttaa oikein pätevältä peliltä!

Ostin nyt sitten tämän mallin, se on nähdäkseni oikeinkin hyvin pärjännyt testeissä. Kyllähän 27" on jo kooltaan aika vaikuttava vs. 24" imacci mikä oli aiemmin. Vaikuttaa oikein pätevältä peliltä!

Yksi erittäin hyvä ominaisuus vs monet muut vastaavat on se, että antiglare coating on erittäin hyvin toteutettu tässä. Eli sitä ei edes erota, jos ei vartavasten ala etsimään.
Monissa muissa AG aiheuttaa sen, että kuvasta tulee suttuisen näköinen.

Shit man. Sä teet niin tarkkaa duunia ja oot vähän vitun lahjakas ja sitten pistät pullonkaulan monitoriin. Tosin sä piirrät paperille, joten ei se niin paha ole näytön osalta. Sulla pitäis olla Eizo tai NEC jos piirtäisit koneella. Kun Eizoo kerran kunnon kuvilla katsoo, niin voi perkele kun ne on loistavia. Ite tosin päädyin NECin 30 tuumaiseen pro-näyttöön ja onhan se ero melko hirvittävä ainakin Applen mattoihin.

No jaa, en mä väreistä perusta. Ihan sama onko ne viturallaan :D

Tärkein juttu jos mä nyt kuva-asioita funtsin on se, meneekö musta pää tukkoon vai lähteekö laikut leviämään. Eli nyt jos tsekkailen erinäisiä harmaita laatikoita niin aika kivasti näkyy kaikki 256 savyä. Tai no ainakin ne näkyy paremmin kuin tuolla reilu 3v vanhalla iMacillä...

Mut jos se anti-glare on paha kuten jotkut valokuvaajat sanoo noissa näytöissä, niin se meinaa, että tarkkuus on vituillaan. Graafisissa hommissa kun on määrätyt jutut, jotka pitää olla viimeisen päälle. Joku voi pelata jollain näytöllä ja kehuu sen maasta taivaisiin, vaikka ei tajua hevonvittua mitä esim kalibroinnilla on merkitystä.

Mut jos se anti-glare on paha kuten jotkut valokuvaajat sanoo noissa näytöissä, niin se meinaa, että tarkkuus on vituillaan. Graafisissa hommissa kun on määrätyt jutut, jotka pitää olla viimeisen päälle. Joku voi pelata jollain näytöllä ja kehuu sen maasta taivaisiin, vaikka ei tajua hevonvittua mitä esim kalibroinnilla on merkitystä.

Tuossa u2713hm on arvostelujen mukaan tuo antiglare erinomaisesti toteutettu, eikä siis pitäisi haitata missään käytössä.
Itse en sitä edes huomaa, jos ei varta vasten ala valkoista taustaa vasten tihrustamaan.
Kuten aiemmin tuolla totesin, nämä näytöt on tehtaalla kalibroitu ja raportti tulee näytön mukana.
Useampikin ammattilaisten tekemä arvostelu toteaa, että tehtaan kalibroinnit ovat täsmälleen kohdallaan, eli vain brightness / contrast säätöjä tarvitaan käyttäjän toimesta.

Sellanen juttu et, oisko tälläseen näyttöön Samsung SyncMaster P2470H olemassa seinäkiinnitystä, HD mallissa ois vesa kiinnitys mut tässä ei.. Et saisko tähän seinäkiinnitystä ollenkaan, kun näistä mitään tiedä, sori offtopicci...

Mulla on Dell U2711. 27" ja 2560x1440 reso tässä on ihan passeli sopivalta katseluetäisyydeltä.
Voin melko varauksetta suositella, väritkään ei 'hiivi' käytön aikana, joten uudelleenkalibroinneissa ei oikeastaan tarvi mittausta kummempaa tehdä.
Hinta/laatusuhde on aika hyvä tässä. Lisäksi tämä on näitä ns. 1.07Mrd väriä omaavia näyttöjä, joten nekään ei lopu kesken, kuten Applen 8bit järjestelmissä.

Ks. http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs=04&l=en&s=bsd&sku=224-8284&redirect=1

Nostellaas tätä, tuli tossa tietsikkaa päivitellessä mieleen että uus näyttökin ois jees. Koko 24" (tai 27" jos löytyy "halpa ja hyvä", tuskin löytyy :D), hintaluokka 400-600€, mielellään toki sieltä halvemmasta päästä kun ei köyhällä harrastelijalla oo ihan kaikkeen varaa :) Käyttö lähinnä kuvankäsittelyä (kuvat menee pääsääntöisesti nettiin, joskus hyvin harvoin tulee väännettyä levynkansia yms. printtikamaa).

Toi nyt vaikuttas äkkiseltään aika passelilta ehdokkaalta, hinta näkyis olevan neljän huntin kieppeissä http://www.asus.fi/Display/LCD_Monitors/PA248Q/ . Tai sitten joku Dellin ultrasharppi.

Ehdotuksia? Kokemuksia?

Itse itselleni vastaten: Dell u2713hm tuli tilattua. Samalla rahalla ois saanu pienemmässä koossa laajempaa väriavaruutta ja muuta kivaa, mutta iso koko houkutti. Ja eiköhän sitä tälläkin pärjäile :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom