Suoritustekniikkakysymys

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi,
ei ihan ensimmäisiltä sivuilta osunut silmään tämänaiheista threadiä, joten kysyn kehoilureenistä seuraavaa:

Onko huonompi, parempi vai yhdentekevää tehdä työsarjat niin, että pitää painon liikkeessä kunnes polte käy liian kovaksi ja keskeyttää sitten?

Vai onko ok pitää puhaltamisbreikkejä sarjan aikana?

Ennen näes sarjat pruukas kulkea tähän tyyliin:
4 toistoa -huoh huoh - 3 toistoa- huoh - 2 toistoa -huoh-
2 toistoa- huoh - 1 toisto- huoh, ja vielä yks.

Hävetti itteekin kun hapenotto oli niin huono,
mutta jos samaan toistomäärään pyrki niin ettei tartte ottaa puhallustaukoja sarjan aikana, niin piti pudottaa painoja niin että ego ei meinannu kestää...

Kyllä minun mielestä on ok pitää puhaltelutaukoja jos niitä tuntuu tarvitsevansa. Joissakin raskaissa perusliikkeissä tämä on ihan suotavaakin koska ainakin itselläni loppuu happi helposti esim kyykyissä jos vaan pikaisesti vetaisen happea ja jatkan liikettä. Hengittelytauko-sarjat sitten kuitenkin erikseen :)

eli ihan sama vetääkö jatkuvalla liikkeellä loppuun saakka,
vai puhaltaako toistojen välissä?

silleen kun sitä happea pysähtyy ottamaan, niin tietty jaksaa sarjan paremmin, ja saa sen vietyä likemmä loppua, mutta onko se sitten tarpeen, tiedä häntä.

Toolaten kanssa olen samoilla linjoilla,
että kyykätessä ja mavessa niitä puhallustaukoja on melkeen pakko ottaa, halus tai ei, muuten sarjat loppuu aika aikasin.

HarryG sanoi:
Eipä siinä sarjan sisäisessä huilailussa mitään merkitystä ole.

kyllä sillä pieni merkitys on. vaikka se ei vastaakaan ihan rest-pausea, koska painoja ei laiteta lepäilemään telineisiin toistojen välillä, niin jos huohottaminen muodostuu pitkäksikin, niin kyllä se menee jo hieman erityistekniikoiden puolelle - eikä suoraksi sarjaksi. mikä ei välttämättä ole huono juttu - kunhan vaan osaa sisäistää sen niin, että kysymys ei ole ihan perinteisestä suorasta sarjasta, ja ymmärtää sen että se voi vaikuttaa palutumiseen, muiden erikoistekniikoiden tavoin.

itse tein tuota nuorempana liikaakin. silloin olikin kyseessä egonostot, eli painot oli pakko laittaa kykyjään suuremmiksi - ja kasia tavoitellessa tuli nelonen + rest-pauset (ja ehkä pakkotoisto) kasiin asti. kaukana siis perinteisestä suorasta sarjasta.

nyt kun ei ole voimaa, eikä nivelet kestä, niin painotkin on pienentyneet - ja liike menee pääsääntöisesti huohottelematta loppuun asti. ja hyvältä tuntuu. tosin, vuosia siihen meni, ennenkuin tämän itse sisäisti - eli hyvä tredin aihe tämä on, ja hyvä kysymys.

taicaviitta sanoi:
kasia tavoitellessa tuli nelonen + rest-pauset (ja ehkä pakkotoisto) kasiin asti. kaukana siis perinteisestä suorasta sarjasta.
Ja mä luulin, että mulla on huono hapenottokyky, kun meinaan kuolla volyymitreenissä. Olenkin luvannut itselleni, että sitä en tee enää ikinä. Kyllä missä liikkeessä vaan pystyn tekemään sen kasin ihan suoraan. Ennen loppuu voimat kuin hapenottokyky. Siinä vaiheessa huilista on vain haittaa. Kyykyssä tulee jossain kympin kohdilla tilanne kun on pakko pysähtyä puhaltaan.

Joskus on pakko vähän puhallella jotta saa ne viimeiset sarjat suoritettua. Mutta kuten Taicaviitta jo ilmaisikin, on ne jo jonkinnäköisiä rest-pause sarjoja, eli saa tehtyä vähän pidemmän sarjan mitä ilman noita hengittelytaukoja. Harkiten kannattaa mielestäni käyttää.

Ilmeisesti kaveri meinasi ihan "suoraa sarjaa" Mun mielestä tällaista tehtäessä ei ole oikeastaan mitään merkitystä vaikka muutaman toiston jälkeen pyshtyisi pari kertaa haukkomaan henkeä. Saa paremmin kerättyä paineita viimesiin toistoihin..

Kyllä hengittelytauko-sarjat ovat aivan eriasia kuin se, että normaalissa suorassa sarjassa vedetään muutamen kerran happea jotta saataisiin sarja tehtyä loppuun saakka. Mielestäni tuollainen normaali muutaman ekstra hengittelyn tekniikka ei vielä voida erikoistekniikkana pitää.

Moi,
kiitoksia ajastanne ja vastauksistanne.

joo, meinasin suoraa sarjaa, ja ajattelin itsekin että vähän rest-pauseksi se menee, jos ottaa niitä puhallustaukoja.

Vaikkei siinä ihan samaan malliin pääsekään palautumaan jos paino kuitenkin on näpeissä/harteilla siinä puhallellessa.

Mullakin se kasi menee (nykyään siis) ilman puhaltelua jopa kyykyssä, rintaliikkeissä saapi jo 15.
Jos kymppiä yrittää kyykätä putkeen niin tulee tippa linssiin.

Jos saa pitkästi toistoja putkeen, se aina tuntuu kivalta ja tulee hyvä mieli, tulee illuusio kohonneesta kunnosta.

Ja just samalla lailla mulla tämä reenityyli "kehittyi" kuin Taicaviitalla, aina liian isot painot, ja sai olla jatkuvasti puhaltamassa.

Ja nyt se :david: -osuus, olen reenannut 16-vuotiaasta (nyt 33), ja minun mielestäni tuota aihetta että sarjat putkeen vai välillä puhaltaen on käsitelty ihan hirveen vähän, luin sitten bodauslehtiä tai bodaussaitteja tai alan kirjoja.

Sitä minä tässä kai huolehdin, että onhan se nyt sitten tarpeeksi kovaa lihaskasvun stimulukseksi, jos tekee putkeen ja lopettaa kun polte ja kivistys käyvät liian koviksi, vaikka puhaltamalla saisi lisää toistoja.

Sen olen kans huomannu, että putkeen pumppaamalla tuntuu kyllä kovaväsy seuraavana päivänä, mutta ei samanlaista kipua kuin silleen rest-pausehkosti sarjat loppuun vieden.

Harry G, kuka hitto tossa sun avatarissa on?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan pikku selvennys vielä:
RP = Rest-pause sarja. Eli sarja tehdään loppuun asti ja lasketaan painot pois. Vedetään henkeä jonkun aikaa, yleensä 10-30 sekunttia ja sitten jatketaan.
Taukohengittely-sarja= Tehdään niin monta toistoa kun putkessa menee, sitten hengitellään liikkeen yläasennossa kuitenkaan pitämättä painoa nivelillä. Eli esim prässissä ei pidetä jalkoja suorana. Tuollaisia varsinaisia taukohengittely-sarjojahan ei kaikissa liikkeissä voi edes tehdäkkään.

Pitäisköhän tähän tapaukseen lanseerata joku uusi termi, koska tuo taukohengittely-sarja ei oikein hyvin kuvaa tuollaista ns. suoraa sarjaa jossa muutamassa kohtaa otetaan lyhyet tauot.

toolate sanoi:
Pitäisköhän tähän tapaukseen lanseerata joku uusi termi, koska tuo taukohengittely-sarja ei oikein hyvin kuvaa tuollaista ns. suoraa sarjaa jossa muutamassa kohtaa otetaan lyhyet tauot.

olis ihan fiksua - koska tuossa tapauksessa kyseessä ei tosiaan ole ´suora sarja´, jossa pysähdyttäisiin ottamaan happea pieneksi hetkeksi, ennen esim. viimeistä, tai paria viimeistä toistoa. tuollaiset lyhyet pysähdykset hapenottoa varten eivät vielä ihan erikoissarjoiksi mene, vaan ovat ihan normisarjoja. tässä vaan saattaa käydä sellainen lapsus, että kaveri joka ei ymmärrä tuon lyhyen hengähdyksen ja pitkän taukohengittelyn eroa, saattaa kuvitella hyvinkin tekevänsä suoraa sarjaa, kun tekee juuri tuota taukohengittelysarjaa. ja näinhän ei tosiaankaan ole - vaikka suoranaisesti ei rest-pausestakaan ole kysymys. sitä vaan monesti huomaa jengin ottavan (itselleen voimiinsa nähden) aivan liian suuria painoja, ja tosiaan sitä kasia tavoitellessaan huomaavat sitten jo kolmosen kohdalla että "ei perkele, voimat loppuu"... sitten sitä tankoa/kp:tä pidellään helpoimmassa kohdassa jonkun aikaa, huohotellaan, ja kerätään voimia jatkoon. loput toistot saattavat olla vielä lisäksikin sellaisia toistoja, joilla ei ole enää mitään tekemistä kyseisen lihaksen kanssa, jota koetetaan harjoittaa.

itse juuri tuohon nuorena syyllistyneenä, teenkin ennemmin nykyään sarjat niin, että voimat siihen riittävät. jos eivät riitä, pienennetään painoja - mutta ei koeteta tehdä egonostoja pitkällisen huohottelun kanssa. tuo taukohengittely -treeni on tosi tehokas, varsinkin esim. juuri tuossa prässissä - mutta se ei sitten enää olekaan ´suora sarja´. mutta, tehokas anyway.

tiedä sitten mikä olisi paras tapa treenata, mutta itse ainakin tällä hetkellä tykkään siitä kontrolloimisen tunteesta, jonka saan omille voimille suhteutetuilla painoilla - ja ilman suurempia huohotteluja. toki kovissa sarjoissa saattaa tapahtua juuri tuo harryg:n kuvailema ´paineen otto´ lihaksiin, muutamalla happihenkäisyllä. mutta siihen en siis käytä montakaan sekuntia - ja se tapahtuu sitten ihan lopussa sarjaa, viimeisen tai toiseksi viimeisen toiston aikana. sanomattakin selvää, että hengitystekniikan on oltava kunnossa muutenkin alkusarjan aikana, että siitä saa kaiken irti. jos hengittelee päin mäntyä, niin silloin se happi loppuu ennen voimia toki.

olen muuten serial itsekin joskus ihmetellyt tätä, ettei asiaan ole puututtu enempää lehtien/muiden julkaisuiden puolelta. on nimittäin kuitenkin sellainen asia, että näkee monesti pajalla tehtävän päin helvettiä.

Joku hyvä nimitys tohon olisi todellakin paikallaan. Se raja kun muutenkin on vähän "veteen piirretty viiva" eli aika vaikea määritellä milloin normaalit pienet hengittelyt muuttuu todelliseksi rp-mäiseksi hengittelyksi viimeisten toistojen välillä. Eipä mun aivot tähän mitään järkevää nyt raksuta, mutta luotan pakkiksen "voimaa" että joku tuon keksii.

Itse olen tottunut nyt tekemään noi sarjat juuri tällä muutaman hengittelyn taktiikalla. Lähinnä vaan haen tuolla viimeiseen(siin) nostoihin kunnon paineet ja sitä kautta stabiilin asennon. Eipä tolle ihan hatusta mitään huippukuvaavaa termiä keksi. Suorasarja hengittelyin (hyvä suomi) :D

Huh, en kysynytkään sitten ihan tyhmästä asiasta. Ajattelin näes ennen kysymykseni postausta että ehkä tästä asiasta ei ole puhuttu juuri missään mitään siksi että sitä ei ole mitään puhuttavaa, eli se on ihan pointless...

Itsekin rupesin vasta nyt iän myötä kiinnittämään aiheeseen huomiota, kun väliin huohottelemalla sai lisää toistoja itsestä irti, ja hiippaili samalla lähemmäs failurea...ja paikat alko tuleen niin saatanan kipeiksi.

Pentuna se oli nastaa ja atteli reenanneensa niin kuin miehet ikään kun käveli kinttureenin jälkeen kolme päivää ku perseeseennaitu strutsi.
Nyttemmin siihen on kyllästynyt.

Mieluummin hakisin reeniin lisätehoa tiheyden lisäämisestä (ei enää kerran neljässä päivässä salille niin kuin heavy dutyllä ja/tai HIT:illä reenatessa),
ja mieluummin vähän (mutta vain vähän) useampi failuresta vajaa sarja per lihasryhmä kuin 1-2 sarjaa anus tuuman ulkona punnertaen.

Ja jos tuosa sun avatarissa, taicaviitta, olet sinä, niin luulenpa että alan harrastaa tuota huohotusvapaata reenausta itsekin, kun noin hyvin kerran skulaa. Sori perseennuolenta.

SerialLoser sanoi:
Pentuna se oli nastaa ja atteli reenanneensa niin kuin miehet ikään kun käveli kinttureenin jälkeen kolme päivää ku perseeseennaitu strutsi. Nyttemmin siihen on kyllästynyt.

Mieluummin hakisin reeniin lisätehoa tiheyden lisäämisestä (ei enää kerran neljässä päivässä salille niin kuin heavy dutyllä ja/tai HIT:illä reenatessa),
ja mieluummin vähän (mutta vain vähän) useampi failuresta vajaa sarja per lihasryhmä kuin 1-2 sarjaa anus tuuman ulkona punnertaen.

joo. se on jännä juttu, miten sitä vanhemmiten miettii asioita hieman eri kantilta kuin kersana. toki kovaa treenataan edelleen jne., mutta on sitä järkeäkin siihen hommaan - onneksi - tullut. se treenaaminen kun voi olla välillä ihan kivaakin, eikä aina tarvitse miettiä sitä painon määrää, tai sitä workloadia - ja masentua siitä, jos ei tällä kertaa saanutkaan yhtä paljon/enemmän, kuin viime kerralla. ne hyvät fiilikset - ja kehityksen - voi saada niin monesta muustakin asiasta treenissä. mutta, jokainen edelleen toki tavallaan.

SerialLoser sanoi:
Ja jos tuosa sun avatarissa, taicaviitta, olet sinä, niin luulenpa että alan harrastaa tuota huohotusvapaata reenausta itsekin, kun noin hyvin kerran skulaa. Sori perseennuolenta.

tiedä siitä toimimisesta, mutta ainakin vanhan ja raihnaisen nivelet on tykänneet siitä treenitavasta enemmän. ja se vanha ja raihnainenhan siinä avassa on. ;)

Jos happi ei riitä normaalisti sarjan aikana niin kyseessä on ihan yksinkertaisesti kunnon pettäminen. Ei riitä hapenottokyky. Tämähän on aika usein ongelmana harrastelevilla punttaajilla eli käydään salilla veivaamassa rautaa, mutta kunto on käsittämättömän huono. Ei esimerkiksi jakseta tehdä sitä 10 toistoa kyykyssä, vaan loppuu happi. Ratkaisuna tähän on harrastaa aerobista. Lenkille, kuntopyörää, hiihtämään, whatever.

Krice sanoi:
Jos happi ei riitä normaalisti sarjan aikana niin kyseessä on ihan yksinkertaisesti kunnon pettäminen. Ei riitä hapenottokyky. Tämähän on aika usein ongelmana harrastelevilla punttaajilla eli käydään salilla veivaamassa rautaa, mutta kunto on käsittämättömän huono. Ei esimerkiksi jakseta tehdä sitä 10 toistoa kyykyssä, vaan loppuu happi. Ratkaisuna tähän on harrastaa aerobista. Lenkille, kuntopyörää, hiihtämään, whatever.
Ei tässä tuosta nyt ollut oikein kyse.

taicaviitta sanoi:
joo. se on jännä juttu, miten sitä vanhemmiten miettii asioita hieman eri kantilta kuin kersana. toki kovaa treenataan edelleen jne., mutta on sitä järkeäkin siihen hommaan - onneksi - tullut. se treenaaminen kun voi olla välillä ihan kivaakin, eikä aina tarvitse miettiä sitä painon määrää, tai sitä workloadia - ja masentua siitä, jos ei tällä kertaa saanutkaan yhtä paljon/enemmän, kuin viime kerralla. ne hyvät fiilikset - ja kehityksen - voi saada niin monesta muustakin asiasta treenissä. mutta, jokainen edelleen toki tavallaan.

tiedä siitä toimimisesta, mutta ainakin vanhan ja raihnaisen nivelet on tykänneet siitä treenitavasta enemmän. ja se vanha ja raihnainenhan siinä avassa on. ;)

Niinpä, nuorna miesnä ei mielestään reenannut kovaa ellei nivelet ja tyrät rytkyny joka sarjassa, ja lihakset olleet monta päivää kipeät reenin jälkeen.

Nuorena reenasin Weiderin lehtien "ohjeiden" mukaan, ei toiminut kovin hyvin, yllättäen. En tiennyt että ei kroppa kestä loputonta reeniä.

Sitten löysin Heavy Dutyn, ja koin elämäni kasvupyräyksen muutamassa kuukaudessa. No, sitten tuli seinä vastaan ja siihen samaan seinää törmäilin monta vuotta, en tiennyt että ei se kroppa sitäkään kestä että aina vedetään veren maku suussa loppuun asti.

Ja nyt viimein yritän löytää jotain järkevää, jossa reenin volyymi, frenvenssi ja intensiteetti on järkevässä suhteessa.
Vielä vähän hakusessa tosin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom