Suora osakesijoittaminen

Kokemuksia suorasta osakeostamisesta/sijoittamisesta?
Mitä palveluntarjoajaa/välittäjää käytät? tai suosittelet?
Kokemuksia?

Rahastosäästäminen/sijoittaminen ei kysymyksessä, se on jo tuttua puuhaa.

Itse koen asioita netissä tutkineena ja eri tarjoajia selanneena että starttaus on tehty melkein jopa mahdottoman monimutkaiseksi.
Jos jostain löytyy välittäjä joka tarjoaa maalaisjärjellä palveluja, kertokaa siitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vapaudenpatsas sanoi:
Itse koen asioita netissä tutkineena ja eri tarjoajia selanneena että starttaus on tehty melkein jopa mahdottoman monimutkaiseksi.
Pankit eivät pahemmin tuohon panosta, koska rahastot ovat niille paljon tuottoisampia.

vapaudenpatsas sanoi:
Jos jostain löytyy välittäjä joka tarjoaa maalaisjärjellä palveluja, kertokaa siitä.
Kaverit käyttävät EQ:ta eivätkä ole valittaneet. Itse en ainakaan viidessä minuutissa löytänyt halvempaa välittäjää.

Itse avasin arvo-osuustilin Sampoon, ja maksan 3,50 euron kuukausimaksua nettisijoittajan peruspaketista. Transaktiokuluja menee minimissään 12 euroa per kauppa tai enemmän (isommissa kaupoissa menee joku prosenttiosuus, en muista paljonko, sen saa Sampon nettisivuilta). Eq on varmaan halvempi, mutta enpä ole jaksanut lähteä vaihtamaankaan, kun olen ollut Sampon asiakas yli vuosikymmenen. Kyseisen pankin palvelut ovat ihan simppelejä käyttää.

Luulisi että noiden eri sijoituspalveluiden käyttömaksuissa ei olisi hirveitä eroja, onhan se aika kilpailtu ala nykyään.

Suora sijoittaminen osakkeisiin on mitä mainioin harrastus, itelläni ei ole tapana makuuttaa tilillä inflaation suuruisella korolla edes parin sadan euron arvosta rahaa. Jos aktiivisempaa sijoittamista haluaa ruveta harrastamaan, kannattaa lukea Seppo Saarion "Miten sijoitan pörssiosakkeisiin, osa II" (WSOY). Pörssisäätiön sivuilta löytyy myös kaikkea mielenkiintoista: http://www.porssisaatio.fi .

Niin ja kannattaa pysyä kaukana sijoitusaiheisilta keskustelufoorumeilta, kuten Kauppalehti ja Arvopaperi. Niillä pyörii tosi urpoa porukkaa.

Itselläni tällä hetkellä Mandatumin kautta sijoitukset, omiin tarpeisiin on pelittänyt erittäin hyvin.

Eq:ta olen kuullut kehuttavan, edullisin seuraavan kuuden kuukauden ajan on Nordnet (2,99€/toimeksianto). Välittäjän valinta riippuu omista tavoitteista, millainen sijoittaja on. Mitä mahdoit tarkoittaa maalaisjärjellä?

OKOn kautta on tullut tehtyä suurin osa sijoituksista. Warrantteja tulen tulevaisuudessa treidaamaan eQ:n kautta. eQ:lta löytyy kuulemma hyvä valikoima indeksiosuuksia, niihin kannattaa tutustua. Osakesijoittamisen aloittaminen ei ole kovin vaikeaa, tarvitset vain arvo-osuustilin ja diilin pankin kanssa. Nordean osakevälityksessä on ollut viime aikoina ongelmia, OKOlla pelannut ainakin hyvin. Kilpailu on ajanut hinnat alas viime aikoina, passiivisille sijoittajille niillä ei ole suurta merkitystä.

Eq-paperit laitoin tilaukseen jo aikaisemmin....katsotaan sitä tarkemmin sitten.

Maalaisjärjellä tarkoitin liittymisen yksinkertaisuutta ja ihan netti sivujen käyttöliittymän helppoa visualisuutta , vaikka noin vinkkinä kys.firmoille.

Olen EQ:n käyttäjä. Pari vuotta sitten välittäjää valitessani eq oli yksi edullisimmista. Muitakin saman hintaluokan välittäjiä oli tarjolla, ero perus pankkeihin oli kuitenkin aika suuri.

Yksi eq:ssa suuresti arvostamani palvelu on veroilmoitukseen liittyvät lomakkeet, jotka voi ilmoituksen viimeisenä palautuspäivänä printata suoraan netistä. Kaikki paperit on kuitenkin siinä hässäkässä hukassa. Vastaava palvelu voi löytyä kyllä jo muiltakin.

EQ:ta käytin minäkin 3-4v sitten, sit lopetin pelit. Ei valittamista. Kaverit käyttää ilmeisesti vieläkin. Voin suositella tota. Muista ei kokemusta.

Raejuusto sanoi:
Jos aktiivisempaa sijoittamista haluaa ruveta harrastamaan, kannattaa lukea Seppo Saarion "Miten sijoitan pörssiosakkeisiin, osa II" (WSOY).
Suosittelisin aktiivisen sijoittamisen sijaan passiivista sijoittamista suoraan indeksiin ja huolehtimaan ajallisesta ja maantieteellisestä hajauttamisesta. Osakesijoittaminen on hauskaa, mutta vaurastumisen näkökulmasta maltti on valttia. Piilevällä "verovelalla" saa kätevästi vipua aktiiviseen sijoittamiseen verrattuna. Keinot on joka tapauksessa monet, mutta päämäärä lienee kaikilla samansuuntainen. :)

Vilsu sanoi:
Yksi eq:ssa suuresti arvostamani palvelu on veroilmoitukseen liittyvät lomakkeet, jotka voi ilmoituksen viimeisenä palautuspäivänä printata suoraan netistä. Kaikki paperit on kuitenkin siinä hässäkässä hukassa. Vastaava palvelu voi löytyä kyllä jo muiltakin.

On tuo joillain muillakin välittäjillä käytössä. Tosin tällä ei enää ensi vuonna ole merkitystä, koska välittäjät lähettävät tiedot suoraan verottajalle. Vastaavasti kuitit tulee verovelvollisen säilyttää seitsemän vuotta.

Suoraan osakkeisiin sijoittamani pääomat ovat sen verran pieniä (nelinumeroinen luku), ettei aktiivinen sijoittaminen kannata oikein minkään palveluntarjoajan välityspalkkioilla. Pankkina on Mandatum ja verkkopankin kautta homma toimii riittävän hyvin.

Onkos täällä osakesijoittamisesta kiinnostuneita ihmisiä? Itse olen jokusen vuoden sijoittanut suorin osakeostoin. Jotka skeneä seuraavat ovat varmaan huomanneet tuon uuden sijoituskilvan missä on Nordnet takapiruna:

https://kilpailu.tuulipuku.fi

Onko joku sattumalta mukana kisassa ja millaista strategiaa tähän suosittelisitte? Kilpailu kestää vuoden loppuun ja aika on sen verran lyhyt että perinteinen osta ja unohda lienee huono taktiikka tätä varten. Olen pohtinut senttiosakkeilla treidaamista koska kilpailun ajan voi kokoajan käydä kauppaa aktiivisesti, mutta ongelma on siinä etten ole kovin aktiivisesti seurannut senttiosakkeiden liikkeitä enkä tiedä mitkä sahaavat ylös ja alas jatkuvasti. Olisiko Trainers house potentiaalinen tällaiseen kilpailuun?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom