Suoni räjähti päässä???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chugger
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Otin tossa äskön 300:lla jalkaprässillä kympin (mulle suht paljon) ja heti, kun lopetin alkoi hirveä särky takaraivossa niskan yläpuolella. Luulin pyörtyväni ja roikuin noin minuutin tajunnan rajamailla. Sitten kipu takaraivossa alkoi hellittää ja koko päätä alkoi särkeä hieman. Treeni loppu mulla siihen.

Pohdin tässä, että olikohan kyseessä verisuonen räjähtäminen päässä vai mitä tapahtui? Ikinä ennen ei ole alkanut edes nenästä tulla verta treenatessa kovemmilla painoilla lyhyempää sarjaa. Verenpaineenikin on varsin matala ja olen vasta 21v. Migreenistä, enkä mistään muustakaan päänsärystä ole aikaisemmin kärsinyt.

Tiedän, että ison suonen poksahtaessa päässä se on game over. Nyt hieman pelottaa koskea isoihin painoihin. Onko jollekin tapahtunut vastaavaa? Mikä oli syy? Onkohan syytä huoleen? Pitäisiköhän käydä lääkärissä, vaikka tiedän, että ei siellä mitään kuitenkaan osata tehdä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos vaan unohdit hengittää kunnolla tai nestehukka tms. Mulla tulee tooosi heikko olo jos en hengitä kunnolla enkä juo vettä tarpeeks kun jalkareeniä väännän.

Oisko kyseessä tämä:

"Ponnistuspäänsärky

Nuoret bodausta harrastavat urheilijat potevat sitä nostellessaan puntteja ja havaitsevat tällöin, että kova punnerrus aiheuttaa räjähtävän säryn. Särky tuntuu usein takaraivolla ja keskeyttää urheilusuorituksen. Kipu on kovaa ja hetkellistä sellaisellakin nuorella urheilialla, joka ei yleensä pode päänsärkyä.

Ponnistuspäänsärkyä esiintyy myös yhdynnässä orgasmin aikana. Nämäkin ovat yleensä nuoria miehiä, mutta sitä on myös naisilla ja he saavat samanlaisen, erittäin kovan päänsäryn. Yleensä kipu on niin kovaa, että se keskeyttää seksuaaliset toiminnot. Makuuhuoneesta on saatettu lähteä jopa ambulanssilla päivystykseen tämän takia. Ilmiö ei ole edes kovin harvinainen, ja siinä epäillään aivoverenvuotoa. Tämä on kuitenkin hyvälaatuinen sairaus, ja useimmiten tämä särkylaatu loppuu, kun parisuhteelle karttuu ikää, partnerit tasaantuvat ja innostus laantuu. Sairaus paranee itsekseen."
(Lähde: www.suomenmigreeniyhdistys.fi)

On ollut täälläkin jotain keskustelua:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7550

Originally posted by stranger
Tämä on kuitenkin hyvälaatuinen sairaus, ja useimmiten tämä särkylaatu loppuu, kun parisuhteelle karttuu ikää, partnerit tasaantuvat ja innostus laantuu.

Innostus laantuu ? Noinko siinä sitten käy, voi perskeles.

Samaa ongelmaa oli minullakin nuorempana. Varsinkin jos kääntelin päätä suorituksen aikana. Siis salisuorituksen aikana.

Itseäkin huolettais tommonen paljon. Mutta niinpä vaan sait Pakkikselta ainakin rauhoittavaa ensitietoa asiaan. Lääkärissä kannattaa toki käydä varmistamassa asia mikäli kivut jatkuvat tai tulee muita ilmiöitä mitkä voisivat johtua tuosta napsahduksesta päässä.

Jos tuosta kyse niin ei muuta kuin kovaa treeniä :kippis1:

Originally posted by just4fun
Jos vaan unohdit hengittää kunnolla

Itsellä tapahtui samantyylinen episodi 7 vuotta sitten,tein penkkiä käsipainoilla enkä huomannut hengittää viimeisissä toistoissa.Päässä tuntui naksahdus ja sen jälkeen helvetinmoinen pääkipu,reenit loppui siltä päivältä siihen.Päänsärkyä kesti useamman päivän,en mennyt käymään tk:ssa kun kipu lakkasi sitten itsestään.Nykyään muistaa kyllä hengittää koko sarjan ajan ettei sama uusiudu.

Mulla on itellä ollu joskus kipuja just tuolla takaraivossa heti niskan yläpuolella. Oikeen sellaista jyskyttävää kipua, että tuntee oman pulssin. Ainakin minulla kyse on ollut jostain repeämästä/venähdyksestä niskan seutuvilla joka ilmeisesti painaa johonkin hermoon ja saa ihan helvetin kovan pääkivun. Itsekkin sain tuollaisen juuri jalkaprässissä. Ilmeisesti tuli vain vedettyä niistä kahvoista niin älyttömän kovaa ja jännitettyä niskaa, että sieltä meni joku rikki. Painoa ei kyllä mulla ollut kuin 200 kg, mutta toistoja tuli tehtyä niin syvältä kuin pystyn 40 kpl. Kai väsähdin vaan niin pahasti, että viimeisissä toistoissa tuli jännitettyä ihan vääriäkin lihaksia. Olen onnistunut tuollaisen samanlaisen kivun saamaan aikaisemmin myös penkkipunnerruksessa sekä leuanvedossa.

Itellä oli tollanen samanlainen. Viimeinen kova sarja pec deckkii verenmaku suussa ja niks. Mustat pisteet tanssi silmissä ja pää tuntus kuin joku olis hakannu sitä lekalla johon oli kiinnitetty erittäin painava leka. Siinä viikon meni sitten aika ikävissä merkeissä kun vähääkään kovemmilla painoilla ei pystyny tekemään kun sattu niin saatanasti. Niskan rentona pitäminen ja työskenteleviin lihaksiin keskittyminen autto jonkin verran. Burana sun muut: Plääh, olisin yhtä hyvin voinu syödä multaa. Noh viikon se vaan kesti mutta sinä aikana jäi treenaus vähän vähemmälle.

Mave aiheuttaa mulle joka ikinen kerta noin 15-30 minsaa kestävän pään säryn. En ole tajunnan rajamailla enkä tässä koneen ääressä muista nyt mihin kivun paikallistaisi mutta siltä tuntuu että päässä olisi liikaa painetta joka pyrkii ulos. Menee ohi itsestään.

niin on se aika vaarallista jos päästä räjähtää suoni. Niin kuin Elviskin kuoli siihen kun se oli paskalla ja punnas kauheet anacondaa niin suoni posahti päästä ja siihen se kuoli.

Olen kahteen eri otteeseen kärsinyt juuri tosta ponnistuspäänsärystä ja molemmilla kerroilla on auttanut kun on käynyt hierotuttamassa niskat ja hartiat auki

Originally posted by fisu
niin on se aika vaarallista jos päästä räjähtää suoni. Niin kuin Elviskin kuoli siihen kun se oli paskalla ja punnas kauheet anacondaa niin suoni posahti päästä ja siihen se kuoli.

Itseasiassa rupesi vähän huolestuttamaan, nimittäin olen nyt parina päivänä syönyt aika vähän kuituja ja tänä aamuna oli vaikeuksia.

Itselläni on käynyt samoin kerran kyykätessä ja kerran penkkiä tehdessä. Siinä kyllä pelästyy aika pahasti, että tuliko nyt lähtö. Kyselin asiasta ammattilaisilta ja kertoivat sen olevan kallon lihasten venähdystä ja kuulemma kovin tavallista kuntoilijoilla. Kävin lääkärissä kuitenkin vielä mittauttamassa paineet. Kaikki oli OK. Sain vain lihasrentouttajia. Salilla koitin käydä pari päivää myöhemmin, mutta pää jomotti takaraivon puolelta niin, etten sitten reiluun viikkoon treenannutkaan.

Laitetaan nyt tähän vielä, että meikäläiselle kävi prässissä samalla tavalla. Vittumainen tunne ja säikähti oikeesti, että nyt verisuonet poksu päässä. kipua oli n. 2kk juuri prässissä, ei muuten. Meni ohi sitten yhtä yllättävästi kuin tulikin. Mutta vittumainen tunne kertakaikkiaan.

Uskoisin, että mulla kivun tulo johtui siitä, että nostin päätä liikaa irti prässin "penkistä", ja niskaan tuli tietynlainen jännitystila.

On se loistava juttu et pt.com on olemassa..!
Kävi meinaan itelle just tommonen "niska-naksahdus",
maanantaina, kun olin jalkapäivää viettämässä...
Kyykkäsin ihan suht kevyillä painoilla (jotain ab.90kg),
ja ongelmia tuli, koska tää tapahtui ei vapaalla tangolla,
vaan semmosessa multipower-laitteessa, jos on "fiksut"
tankoa pyöritämällä toimivat varmistimet...
No tietty tämmösenä toivottomana tapauksena menin
pyörittämään sen tangon kaikkine painoineen niskani päälle...
Siinä vaiheessa tuntu tosiaan et *naks*.... ja päätä raastava
kipu lähti niskasta leviten takaraivoon...
Sen jälkeen järkyttävä jomotus ja treenit oli arvatenkin
siltä päivältä ohi....

Menin kotiin, heitin parasetamolia naamariin, kotin venytellä,
ja painuin nukkumaan....
Nyt eletään torstaita... ja niska on täs muutaman päivää ollu
jokseenki jumissa.... Tulin just kotiin salilta, jossa sain
toedta, et penkki ei oo mun juttuni tällä viikolla...
Neljännellä toistolla... (lämmittelysarja kevyillä painoilla)
...tuntu niskasta lähtevä räjähtävä särky....

....treeni päätty ennen ku alkokaa.... tällä viikolla en enää
aio ees yrittää... Toivottavasti tää nyt vaan menis suosiolla
ohi... Mut tosiaan mukava huomata ettei ole yksin...
Hakusanalla "niska" löytyi pt:n foorumista kanssakärsijöitä...

Jollei ens viikolla oo parantunu, meen kyllä lääkäriin asiasta...
Mut postittelen tänne sit lopputuloksen... eli miten kävi....
Voimaa..... ....kaikille! :)

Varsinkin kovemmat pitkät sarjat esim kyykyssä aiheuttivat ennen pääkipua. En tiedä aivan tarkalleen mistä kipu johtui, mutta siihen jomotukseen auttoi kun ennen treeniä joi lasillisen vettä johon oli sekoitettu teelusikallinen ruokasoodaa. Ei siis leivinsoodaa vai mitä se toinen sooda nyt on. Vinkin antaja epäili, että kyseinen liemi hieman korjaa elimiston happo/emässuhdetta, jolloin pitempien sarjojen aiheuttama maitohapon muodostuminen ei saa kipuja aikaan. Pitääkö tuo paikkansa, tiedä häntä!? Kivut kuitenkin lähtivät.

Kärsin aikoinaan myös toisenlaisista pääkivuista, jotka poistuivat kevyellä uimisella, venyttelyllä (koko kroppa) ja hierojalla käymisellä. Syynä oli siis perinteinen niskat jumissa ilmiö.

No, voi perkele, nyt sitten iski tämäkin. Eli puolitoista viikkoa sitten tein jalkaprässiä ilmeisesti liian kovaa ja viimeisen toiston yhteydessä päässä naksahti ja helvitinmoinen kipu takaraivossa. Pari kertaa kävin tässä välissä salilla ja heti jos teki pitempiä sarjoja alkoi päässä jyskyttämään. Tänään ajattelin, että kaippa kipu olisi jo ohi, mutta yksi sarja jalkaprässiä sai riittää, sillä päätä rupesi heti särkemään ja niskat menivät aivan jumiin. Eli täysin turha käynti tänään salilla. Ilmeisesti hierojalla tässä pitäisi käydä ja pitää taukoa reeneistä?

:curs:

Asiaa sivuten:

Tutulleni Turussa kävi näin:
Hän on ammatiltaan vartija ja itsepuolustuskouluttaja, kaikin puolin terve 25v ja risat mies. Kun hän oli vetämässä budotreenejä salillaan, hän yllättäen menetti kehonsa hallinnan ja meni alas naamalleen. Hänen vasen puoli kehosta ei enää totellut lainkaan. Kaverit taluttivat hänet sairaalaan, eivät ilmeisesti nähneet tarpeelliseksi ambulanssin kutsumista.
Sairaalassa paljastui: Niskan (tai) kaulan seudulla sijaitsevan valtimon repeytyminen. Siis aivan terveen miehen valtimo repeytyi kesken käytännössä aerobista treeniä. Hän joutui alkuun olemaan kaksi viikkoa sairaalassa ja käymään kuukauden fysioterapiassa, että pystyi jälleen kävelemään normaalisti.
Kun viimeksi kuulin, hän oli taas täydessä vauhdissa.

Sama ongelma oli mulla jotain 10-vuotta sitten. Pulssi alkoi jyskyttää päässä heti kun vähän alkoi treenistä lämmetä ja mäkin pelkäsin, et joku suoni meinaa poksahtaa. Mutta ilmeisesti koko niskan ja hartioiden alue vain yksinkertaisesti oli niin täysin jumissa, kun olin treenaillut monta kuukautta lähes joka päivä heavy duty tyylillä. Lisäsin vähän lepoa ja vaiva meni ohi. Ammattitaitoinen hieroja olis varmaan paras hoitokeino. Siis jos syynä on jännitys niskan alueella.

Mulla naksahtelee joskus harvoin yläniskassa ilmeisesti jokin jänne. Ikävä tuntemus vähän aikaa mutta menee suht nopeasti ohi. Sellainen kuumottava ja tykyttävä tunne leviää n. puolen kämmenen kokoiselle alueelle. En nyt tiedä varmasti onko se jänne, muttei mikään muukaan tule mieleen :rolleyes:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom