Suomi uusi maailmanpoliisi ?!?

Jyrki Virolaisen blogista käy ilmi että Ruandassa ei ole enää käytössä kuolemanrangaistusta.

Edit: Luotan siihen enemmän kuin Ankaran Aatun mutuun...
Jos näin on, niin en kyllä väitä vastaankaan. Muistaakseni jostain YLE:n ohjelmasta sain sellaisen käsityksen, että siellä olisi käytössä kuolemantuomio. Voi olla että muistan/käsitin väärin. Lisäksi tosiaan on tuo kysymys ruandalaisen oikeudenkäynnin reiluudesta, johon minulla ei ainakaan ole mitään tietoa.

Sanotaan nyt vielä, että en mäkään ole mitenkään erityisen innoissani tällaisten oikeudenkäyntien järjestämisestä Suomessa. Mutta jos asiasta päättävät virkamiehet ovat sitä mieltä, että syytetyn luovuttaminen Ruandaan ei ole Suomen lain mukaan mahdollista, niin ei siinä oikein mikään auta silloin. Toki virkamiehet voivat olla väärässä, tapausta tuntematta on paha mennä sanomaan suuntaan tai toiseen. Se mikä tässä keskustelussa tuntuu välillä unohtuvan on, että tässä niin kuin muissakin tapauksissa toimitaan kulloinkin voimassa olevan lain mukaan, ja parhaan sillä hetkellä käytettävissä olevan tiedon perusteella. Siinä ei paljon auta ihmetellä että paljonko maksaa ja eihän tuo meille kuulu. Kun laki on säädetty, niin sitä sitten noudatetaan vaikka ei tekisi mieli.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän se oo aika tulkinnanvaraista, että onko henkilö turvallista luovuttaa Ruandaan vaiko ei. Joten ei voi sanoa, että jos laki on tämmöinen, niin ei voi mitään.
 
Eiköhän se oo aika tulkinnanvaraista, että onko henkilö turvallista luovuttaa Ruandaan vaiko ei. Joten ei voi sanoa, että jos laki on tämmöinen, niin ei voi mitään.
Joo varmasti on tulkinnanvaraista. Mutta virkamiehet tekee sen tulkinnan, ja siihen on asiaan perehtymättä paha mennä sanomaan, että oliko se tulkinta oikea. Mitään sellaista pykälää ei kuitenkaan ole, joka mahdollistaisi palauttamisen sillä perusteella, että oikeudenkäynti Suomessa tulee liian kalliiksi.
 
Joo varmasti on tulkinnanvaraista. Mutta virkamiehet tekee sen tulkinnan, ja siihen on asiaan perehtymättä paha mennä sanomaan, että oliko se tulkinta oikea. Mitään sellaista pykälää ei kuitenkaan ole, joka mahdollistaisi palauttamisen sillä perusteella, että oikeudenkäynti Suomessa tulee liian kalliiksi.

"Laamanni Lars Karlsson totesi tämän päiväisessä HBL:n haastattelussaan, ettei Suomen oikeusministeriö tunne kovin hyvin Ruandan tilannetta ja viittasi siihen, että Ruotsi, jolla on Ruandassa oma suurlähetystö, tuntee nykytilanteen siellä Suomea paremmin."

Juu, ei pitäs mennä tulkitsemaan asiaan perhetymättä.
 
"Laamanni Lars Karlsson totesi tämän päiväisessä HBL:n haastattelussaan, ettei Suomen oikeusministeriö tunne kovin hyvin Ruandan tilannetta ja viittasi siihen, että Ruotsi, jolla on Ruandassa oma suurlähetystö, tuntee nykytilanteen siellä Suomea paremmin."

Juu, ei pitäs mennä tulkitsemaan asiaan perhetymättä.
Niin mikähän mies tuo Porvoon käräjäoikeuden laamanni on sanomaan mitä Suomen oikeusministeriö tietää ja mitä ei. Jos oikeusministeriö kommentoisi samaa asiaa voisi kellossa soida toinen ääni. Kuka sitten taas on oikeassa? Tuohan nyt vain on yhden henkilön mielipide. Ei sitä vielä ehdottomana faktana voida pitää.
 
"Laamanni Lars Karlsson totesi tämän päiväisessä HBL:n haastattelussaan, ettei Suomen oikeusministeriö tunne kovin hyvin Ruandan tilannetta ja viittasi siihen, että Ruotsi, jolla on Ruandassa oma suurlähetystö, tuntee nykytilanteen siellä Suomea paremmin."

Juu, ei pitäs mennä tulkitsemaan asiaan perhetymättä.
Niin. Tässä on yhden virkamiehen (jonka tehtävä ei ole näitä päätöksiä tehdä) tulkinta vastaan toisen virkamiehen tulkinta. Minä en tiedä (enkä jaksa ottaa selvää), minkälaisten tietojen perustellaa tuo päätös on aikanaan tehty. Enkä usko, että kovin moni muukaan tähän threadiin kirjoittaneista on Ruandan tilanteen yksityiskohdista perillä. Eli en osaa ottaa kantaa siihen, mitä olisi pitänyt tehdä. Sen takia mä vaan olen täällä jankannut, kun tuntuu että osalla kirjoittajista (ei koske välttämättä sinua) ei ole oikein selvyyttä siitä, minkälainen prosessi on johtanut siihen, että Suomi joutuu ottamaan tämän asian hoitaakseen.

Oli miten oli, tämä saa ainakin näillä näkymin jäädä minun viimeiseksi viestikseni tähän ketjuun, ettei mene pelkäksi juupas-eipäs-jankkaamiseksi. :piis:
 
Oli miten oli, tämä saa ainakin näillä näkymin jäädä minun viimeiseksi viestikseni tähän ketjuun, ettei mene pelkäksi juupas-eipäs-jankkaamiseksi. :piis:

Älä välitä, ei pakkisketjuissa väittely muutenkaan normaalisti faktoihin perustu vaan mielipiteisiin... noo ehkä treeni ja ruokailuväittelyissä vähän mutta niissäkin vain etäisesti :D
 
Back
Ylös Bottom