Suomi - tuhansien sääntöjen ja pakkojen maa

Tavallaan tuo kypäräpakko on ihan hyvä asia. Rangaistukset vaan on liian pienet. Mäkään tosin ole saanut vielä kypärää hankittua, kun ovat niin kalliita mun mielestä. Ostopäätöstä tulee vaan lykättyä ja lykättyä....

Itse tulee ajeltua pöyrällä duunimatkat. Vauhtiakin on välistä 50-60 km/h, kun on mäkistä seutua täälläpäin. Tasaisellakin tulee 30-40 km/h poljettua. Onhan nuo semmosia nopeuksia, että huonosti voi käydä, jos johonkin törmäät. Läheltäpiti-tilanteita on ollut jo muutama tämän kevään aikana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Zener
Itse tulee ajeltua pöyrällä duunimatkat. Vauhtiakin on välistä 50-60 km/h, kun on mäkistä seutua täälläpäin. Tasaisellakin tulee 30-40 km/h poljettua.

Hei, kaikilla ei ole tuollaista työmatkaa. Ei lakeja ja rangaistuksia voi tehdä erikoistapauksien vuoksi.

Kypärä voi myös lisätä onnettomuuksia antamalla väärää turvallisuudentunnetta. Uskaltaa ajaa kovempaa "koska kyllä se kypärä suojaa". Sitten kerätään ojassa hampaita irronneesta leuasta ja etsitään kättä.

Saman syyn takia osa lääkäreistä haluaisi nyrkkeilystä kypärän pois. Porukka uskaltaa ottaa päällä iskuja vastaan koska niistä ei kuitenkaan tipu. Mutta samalla ottavat kuulaan toistuvasti pieniä tärähdyksiä.
 
Jalankulkijoille kypärä päähän

Varmasti säästää henkiä jos kaikilla olisi kypärä päässä AINA.

Turvallisuus yli kaiken.

Ps. Tämä posti pilkkaa naurettavaa turvallisuuden maksimointia.

Turvallisuus ei minulle ainakaan ole mikään perusarvo... se tulee vasta kaukana paljon tärkeämpien asioiden jälkeen.
 
Originally posted by Jortsu
Joo, noi grow up -kommentit ei ollu sulle vaan näille ulkonäköäijille. ;)

Ok. No hard feelings :kippis1:

Mä käytin kypärää -25 asteen pakkasella, mulla oli ne tuuletusaukot ilmastointiteipillä tukittu ja kelin mukaan 1-2 kommandopipoa, jossa toisessa myös hengitysilman lämmitin. Hyvin tarkeni eikä ollut edes epämukava. Mutta kukin tyylillään

Susirajalla on talvisin niin kylmä, ettei pyörä edes toimi - käytän bussia. :) Omistan yhden kommandopipon, täytyy koittaa tätä.

Kärjistetysti, siinä vaiheessa kypärän käyttämättömyydestä tulee muiden ongelma kun pyöräilyonnettomuudessa ei kuolekaan vaan tulee ylläpidettävä vihannes.

Pitää paikkansa. Vääpeli körmyä lainaten: "... Valtion kannalta siitä tuskin suurta vahinkoa aiheutuu mutta henkilökohtasesti saattaa hiukka harmittaa."
 
Originally posted by taisto

Kypärä voi myös lisätä onnettomuuksia antamalla väärää turvallisuudentunnetta. Uskaltaa ajaa kovempaa "koska kyllä se kypärä suojaa". Sitten kerätään ojassa hampaita irronneesta leuasta ja etsitään kättä.

Enpä allekirjottaisi tuota yllä olevaa. Ihan samalla lailla ajan fillarilla kypärä päässä kuin ilman sitä. Tuskinpa kukaan kuvittelee olevansa haavoittumaton kun fillaroi kypä päässä.

Itse käytän nykyään pyöräilykypärää. Kypäräpakko on hiukka hankalampi homma. Periaatteessa hyvä juttu, mutta ehkä kuitenkin sellainen asia, joka voisi olla jokaisen itsensä päätettävissä.
 
Ihan hyvä jos tulee. Mulla on kaapissa yli 150e kypärä kaapissa ja olis sääli jos se jäis sinne pölyttymään viel pitemmäkski aikaa.

;)
 
Originally posted by Narutumppu
Miksi rullaluistelijoilla ei ole kypäräpakkoa?
pitäisi olla

Miksi hiihtäjillä ei ole kypäräpakkoa?
hiihtävät hiihtävät metsässä, eivätkä autoteiden lähellä, jossa voisi ajaa nopeasti auton alle

Miksi luistelijoilla ei ole kypäräpakkoa?
Katso kohta hiihtäjistä. Luistelijatkin ovat jäällä, ulkona tai hallissa.

Miksi kävelijöillä/koiran ulkoiluttajilla?Miksi?
kyseessä on niin hidasta liikkumista, ettei ole suurta vaaraa kävellä auton alle.

Miksi omalla lihasvoimalla tapahtuvaan liikkumiseen puututaan näin?
Eikö maassamme enää saa satuttaa itseään/määrätä omasta ruumiistaan?
Kypärän poisjättäminen kun ei toisillekaan ole näemmä koskaan vaaratilanteita aiheuttanut?
Se lihasvoimalla tapahtuva liikkuminen on niin nopeata, että varovainenkin pyöräilijä voi vahingossa ajaa auton alle, eikä ehdi pysäyttää. Saahan tässä maassa päättää, jos kestää mahdolliset seuraukset. Ja on se poisjättäminen aiheuttanut moniakin vaaratilanteita/loukkaantumisia/kuolemia, ne eivät vain ylitä uutiskynnystä. Näin ainakin luulisin. Et kai sä tosissas vertaa pyöräilijöitä koirankusettajiin? ;)

EDIT: ja kävelyä on helpompi hallita kuin rullaluistimilla/pyörällä liikkumista
 
Originally posted by Dragon


Kesällä ei ole mitään sitä kypärän käyttöä vastaan mutta talvella saattavat pipo tai karvahattu olla hippasen lämpimämpiä. Arvatkaa kaksi kertaa käytänkö talvella kypärää.

Mulla on kypäränaluslakki, joka on n. 2-3mm paksua Gore Windstopper-kangasta. Ei ole vielä niin kovaa pakkasta ollut, että päätä olisi fillaroidessa alkanut palelemaan.
 
Originally posted by purkkis
auton alle...


Hmm.... Kiinnostaisi nähdä tilastoja, kuinka useassa tapauksessa kypärä olisi pelastanut auton alle jääneen henkilön. Eiköhän aika useissa kuolemantapauksissa ole osansa myös vartaloon kohdistuneilla vammoilla. Ja toinen tilastotieto kiinnostaisi, kuinka monessa jalankulkijan tai pyöräilijän kohtaamisessa auton kanssa, jalkailija/pyöräilijä on kävellyt auton eteen ja kuinka monessa auto on ajanut heikomman osapuolen päälle.
 
Originally posted by Naru
Hmm.... Kiinnostaisi nähdä tilastoja, kuinka useassa tapauksessa kypärä olisi pelastanut auton alle jääneen henkilön. Eiköhän aika useissa kuolemantapauksissa ole osansa myös vartaloon kohdistuneilla vammoilla. Ja toinen tilastotieto kiinnostaisi, kuinka monessa jalankulkijan tai pyöräilijän kohtaamisessa auton kanssa, jalkailija/pyöräilijä on kävellyt auton eteen ja kuinka monessa auto on ajanut heikomman osapuolen päälle.

Minkä takia sää luulet kaikkien autotestien testaavan pään iskeytymistä konepeltiin turvallisuustesteissä... Siihen se jengi kuolee ensimmäisenä. Ton perusteellahan se turvallisuus jalankulkijoille arvostellaan melkein kokonaan... vähän lisää siitä kuinka ulkona puskurit ovat korista.
 
Originally posted by Jortsu
Silloin kun mahdolliset seuraukset esimerkiksi kypärän käyttämättä jättämisestä ei millään tavalla lankea muille on minulle AIVAN sama mitä kukakin itselleen tekee.

Helppoa kuin heinän teko. Lakiin vaan lisäys jossa mainitaan: "Joka kypärättä polkupyörää kuljettaen joutuu itsensä tahi muun aiheuttamaan onnettomuuteen, ei ole oikeutettu käyttämään kunnallisia terveydenhuoltopalveluja vammojensa hoitoon."

Eli kypäräpakko on mun mielestä helvetin hyvä juttu, enkä ymmärrä miksi sitä ei ole aiemmin määrätty pakolliseksi. Taas nähtiin että ruotsalaiset on olleet aikasta paljon kauemmin fiksuja tässäkin asiassa.
 
Originally posted by AG+
Minkä takia sää luulet kaikkien autotestien testaavan pään iskeytymistä konepeltiin turvallisuustesteissä... Siihen se jengi kuolee ensimmäisenä. Ton perusteellahan se turvallisuus jalankulkijoille arvostellaan melkein kokonaan... vähän lisää siitä kuinka ulkona puskurit ovat korista.

Hmmm... sen verran on tullut jalankulkija-ajoneuvokolareita nauhalta katsottua, että voisinpa melkein väittää että lonkan ja keskivartalon vammat on ne jotka kolarista tulee. Päävammat syntyvät siinä vaiheessa kun ihminen iskeytyy asvalttiin - auton nopeudesta riippuen joko konepelliltä auton eteen pudoten tai katon yli pyörähtäen.
 
Originally posted by fish
Hmmm... sen verran on tullut jalankulkija-ajoneuvokolareita nauhalta katsottua, että voisinpa melkein väittää että lonkan ja keskivartalon vammat on ne jotka kolarista tulee. Päävammat syntyvät siinä vaiheessa kun ihminen iskeytyy asvalttiin - auton nopeudesta riippuen joko konepelliltä auton eteen pudoten tai katon yli pyörähtäen.

Olet kyllä oikeassa... en tiedä prosenttilukuja, mutta tappavista pääiskuista merkittävä osa tulee autoon osuvien lisäksi asfaltista. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa että väki kuolee pääiskuihin eikä lonkkamurtumiin.

Sitten aikaisempaan...

Melkein arvasin että joku vetää vanhan kunnon argumentin.. pakko tehdä kuin käsketään koska "yhteiskunta" maksaa terveydenhuollon.

Mielenkiintoinen noidankehä kun ensin on pakko maksaa terveydenhuoltomaksut veroina ja sitten pitää elää niinkuin käsketään koska terveydenhuolto on "ilmaista" ja sille ei saa aiheuttaa kuormitusta.:curs:

Kyllä mulle käy itse kustannettava terveydenhuolto mutta ottakaa maksut pois sitten myös.:thumbs:
 
Originally posted by AG+
Mielenkiintoinen noidankehä kun ensin on pakko maksaa terveydenhuoltomaksut veroina ja sitten pitää elää niinkuin käsketään koska terveydenhuolto on "ilmaista" ja sille ei saa aiheuttaa kuormitusta.:curs:

Kyllä mulle käy itse kustannettava terveydenhuolto mutta ottakaa maksut pois sitten myös.:thumbs:
Näinhän se on, jos ihmiset maksaisivat ITSE terveydenhuollostaan olisivat he myös kiinnostuneempia terveytensä ylläpitämisestä.
 
Joskus 17-veenä otettiin pyörien kanssa kiihdytyskisa, ketjut hyppäs pois ja lensin suoraan otsalleni stongan yli asfalttiin käsien ollessa vielä stongassa kiinni, asfaltti-ihottuma oli melkoinen muttei mitään kummempaa tapahtunut. Eli olen oman tilastollisen osani ilmeisesti pyöräilyonnettomuuksista saanut. :D No voisin kyllä käyttää kypärää jos saisin sellaisen hankittua.
 
Tein muuten tän threadin innoittamana äikän mielipidekirjoituksen otsikolla "Kuinka pitkälle holhousyhteyskunta voi mennä" ja m tuli!
 
Itse ei ainakaan käytä kypärää enkä muitakaan suojia rullaluistellessa/pyöräillessä. Mieluummin kestän ne kolhut kuin sen häpeän. Mutta jokainen tehköön miten haluaa.:thumbs:
 
Yhteiskunnalle nämä onnettomuudet, joissa yksilö vammautuu vaikeasti tai kuolee ovat todella kalliita. Kypärä- ja turvavyöpakko ovat vain keinoja valtiolle säästää kustannuksia, joita pitäisi kaikkien veronmaksajien kannattaa. Itse pidän pyöräillessä ja rullaluistellessa aina kypärää eikä minua huvita maksella muitten sairaalakuluja yhtään enempää kuin on pakko. Sama juttu vakuutusten kanssa: jos ajat kypärättä kolarin niin vakuutus ei korvaa, eli toiset vakuutuksenottajat eivät ole vastuussa.

Täällä puhutaan yksilön vapaudesta, mutta kun Suomessa se vapaa yksilö ei kuitenkaan vastaa kypärättä ajonsa kustannuksista, joten yhteiskunnalla on täysi oikeus määritellä, millä pelisäännöillä sen verovaroin rakennetuilla teillä ja väylillä liikutaan.

Andrei Kivilev ja Fabio Casartelli ovat tehokkaita esimerkkejä siitä, että kypärättä ajaville ammattilaisillekin suljetuilla teillä se seuraava harmittomalta näyttävä lippa voi helposti jäädä viimeiseksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom