Suomenruotsalaiset -thread

Liittynyt
28.7.2003
Viestejä
4 903
Suomenruotsalaiset ,tuo kotoinen vähemmistömme :) tässä joku aika sitten oli city-lehdessä Ari "paska" Peltosen kirjoittama artikkeli ruotsinkielestä ja suomenruotsalaisista Suomessa http://www.city.fi/artikkeli/Pakk%E5ru%E5tsi/2109/

Olen itekkin suomenruotsalaista sukua äitini puolelta(1/2 hurri:). Minusta tuntuu kuitenkin aivan uskomattomalta miksi Suomessa pitää olla 2 kansalliskieltä, kun tätä toista puhuu vain 5-6% väestöstä. Muutenkin pidän täysin käsittämättömänä miten pieni vähemmistö voi pitää "panttivankinaan" suurta enemmistöä pakkoruotseineen.

Tuntuu ,että koko porukka (suomenruotsalaiset) kärsii jonkinlaisesta ylimielisyyden oireyhtymästä ja on kykymätön näkemään miten maailman ja Suomi on muuttunut ajan saatossa.

Onhan tietysti myöskin olemassa suomenruotsalaisia ,jotka ovat tajunneet reaaliteetti ja käsittäneet ,että ruotsinkielen pakollisesta opiskeluta olisi ehkä syytä luopua.

Toivottavasti tämä thread pysyy asialinjoilla ja ennenkaikkea poissa salaisista kansioista:) . Tarkoituksena on siis keskustella asiallisesti suomenruotsalaisista ja heidän asemastaan Suomessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en valitettavasti oo edes 1/2 suomenruotsalainen, ainoastaan wannabe-hurri, ja oon tuolla lahden toisella puolella asustellutkin pariin otteeseen.

Tavallaan kyllä kannatan ruotsin kielen opiskelua ja jotenkin mun mielestä kuuluu asiaan, että suomalaiset puhuu ruotsia hurrien kanssa. Toisaalta on kyllä ihan totta, että kyllähän sen kielenopiskelun pitäisi perustua haluun eikä pakkoon. Ja ymmärrän ihan hyvin, että jossain Kainuussa ei ruotsin kielellä kauheasti käyttöä ole.

Usein kuultu argumentti siitä, että pakkoruotsi vie aikaa pois muiden vieraiden kielien opiskelusta, on tietenkin totta. Mun mielestä olisi kuitenkin tärkeää, että pakkoruotsin poistuessa ihmisten silti opiskelisivat vähintään kahta vierasta kieltä koulussa. Eli pois pakkoruotsi, tilalle vapaavalintainen pakkokieli!

edit: Toi Peltosen artikkeli on kyllä aika provosoiva. Kaveri tuntuu nykyään olevan koko ajan jonkun lehden kannessa. Kuka tää "Paska" Peltonen ees oikein on?
 
Tähän astisista kommenteista allekirjoitan kaikki. Tästä asiasta pitäisi saada paljon enemmän keskustelua aikaiseksi eduskunnassa ym.

Puhun ja kirjoitan enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi suomea, englantia, saksaa ja espanjaa. Ruotsi kusee, koska sitä opiskellessa menee aina hermo. Olen monta kertaa yrittänyt aloittaa opiskelun "puhtaalta pöydältä", mutta ei siitä mitään tule. Täysin käsittämätöntä, että kyseistä kieltä on PAKKO opiskella, koska Suomi on kaksikielinen maa sen vuoksi, että 5-6 % kansalaisista puhuu ruotsia äidinkielenään? Rohkea väite: muiden kielten edustajia on jo huomattavasti enemmän Suomessa, joten ruotsin kielen oikeutus Suomessa on erittäin kyseenalainen. Esimerkiksi Suomen ja Ruotsin välinen kauppa on tällä hetkellä melko vähäistä verrattuna Suomen ja Venäjän kauppaan. Arvatkaapa vain, minkä kielen osaajista on pulaa Suomessa? Eduskunta tuskin tulee EU-johtajakaudella tekemään mitään "vähemmistöjen aseman heikentämiseksi", joten ruotsi tuskin menettää perustelematonta asemaansa nyky-Suomessa lähiaikoina. Aivan yhtä oikeutettua olisi ottaa venäjä vapaaehtoiseksi kieleksi opetukseen, koska kyseiselle kielelle olisi oikeasti tarvetta. Myös saksa ja ranska (sekä espanja) voisivat aivan yhtä hyvin syrjäyttää ruotsin kielen aseman EU-Suomessa.
 
Ja eivätkös lähes kaikki suomenruotsalaiset kuitenkin puhu kohtalaisen hyvää suomea? Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta tuon perusteella on naurettavaa että ruotsia opetetaan pakollisena kielenä kouluissa. Kanntan itsekin sitä, että kouluihin 2 pakollista vierasta kieltä (tässä tapauksessa ruotsi vieras kieli, ei toinen kotimainen), joista toinen on englanti ja toisen saa valita itse.
 
Mä haluaisin oikeasti kuulla edes yhden hyvän syyn miksi Suomessa täytyy ruotsinkielen opiskelu pitää pakollisena.
 
Mä haluaisin oikeasti kuulla edes yhden hyvän syyn miksi Suomessa täytyy ruotsinkielen opiskelu pitää pakollisena.

Du måste prata svenska om du vill livet här i finland. Också du måste listen hetpotatis. Du kan inte prata bara finska, däriför svesnka är jätte kiva! :eek:
 
Du måste prata svenska om du vill livet här i finland. Också du måste listen hetpotatis. Du kan inte prata bara finska, däriför svesnka är jätte kiva! :eek:

Juu juu, svenska är jätteroligt eftersom so sades i skolan. Jag tykker at man borde lägga svenska till röven :)
 
Eipä ole kovin kauaa kun viimeksi sama aihe oli pöydällä. Muistaakseni meni suurinpiirtein näin: " yhyy pakkoruotsi on perseestä! miksi mun pitää miksi miksi? ". Ja tätä vinkumista jatku sen 100 sivua. ;)

Ite kans suomenruotsalainen. Kyllähän ruotsinkielen opiskelun vois muuttaa valinnaiseksi. Jonka jälkeen sitä opiskelisi ainoastaan suomenruotsalaiset ja muut hullut. Mutta so not, eipä tarvis vastoin tahtoaan kenenkään opiskella. En sitten tiedä miten se vaikuttaisi ruotsinkieleen suomessa pidemmän päälle.. Suomihan on edelleen kaksikielinen maa.
 
Näkisin tämän olevan enemmän sellainen asia, että miksi Suomen pitäisi olla virallisesti kaksikielinen. Kai se nyt on aivan sama onko Ruotsi pakollinen kieli vai ei koulussa. Kielten opiskelu on kuitenkin erittäin yleissivistävää.

En jaksa kaivaa, mutta jos kaksikielisyys on perustuslaissa, niin tarvittiinko siihen peräti 90% kannatus, että se saadaan purettua.
 
Kai se nyt on aivan sama onko Ruotsi pakollinen kieli vai ei koulussa. Kielten opiskelu on kuitenkin erittäin yleissivistävää.
Hmm. Joudun esitämään eriävän mielipiteen. Mitä niin erittäin yleissivistävää kielten opiskelussa on? Ymmärrän englannin pakolliset opinnot, mutta muiden kielten tulisi ehdottomasti olla vapaaehtoisia.
 
Itse en diggaa pätkääkään Etelä-Suomen suomenruotsalaisista. Mä uskallan väittää, että suurinosa heistä pitää itseään parempana ihmisenä kun meitä "suomensuomalaisia". Läheltä on tullu kateltua ja kuunneltua varsinkin noita hankkenpellejä ja niiden juttuja.. Duunipaikoista ei ainakaan oo pulaa kun Papan buulaakiin päästään suoraan koulunpenkiltä, korkeakoulusta johon sisään otetaan 50% hakijoista.. Kadun toiselle puolelle stadin kauppikseen pääsee alle 20% hakijoista..? ihan käsittämätöntä. Muutenkin toi "yli-iloisuus" ottaa pannuun urakalla. Mikään ei oo niin vittumaista, kun raskaan päivän jälkeen hyppäät tapiolan dösään ja taaksesi istuu 15-20 vuotiaiden hurrimimmien porukka joka alkaa kovalla äänellä kailottaa: "De var kiva de" läppää...:curs:

Ruotsia maana pidän ihan siistinä ja pääsääntöisesti Ruotsalainen jengi mihin oon tutustunu on ollu todella asiallista ja mukavaa porukkaa. Nekin muuten nauraa tolle suomenruotsalaisten puhetyylille:) Aikamoisesti tuli yleistettyä ja harvoihin asioihin suhtaudun jopa kiihkomielisesti, mut tää on yks niistä.
 
Hmm. Joudun esitämään eriävän mielipiteen. Mitä niin erittäin yleissivistävää kielten opiskelussa on? Ymmärrän englannin pakolliset opinnot, mutta muiden kielten tulisi ehdottomasti olla vapaaehtoisia.

Usein kielten opiskelun kautta tutustutaan myös siihen toiseen kulttuuriin.
 
Mä uskallan väittää, että suurinosa heistä pitää itseään parempana ihmisenä kun meitä "suomensuomalaisia". Läheltä on tullu kateltua ja kuunneltua varsinkin noita hankkenpellejä ja niiden juttuja.. Duunipaikoista ei ainakaan oo pulaa kun Papan buulaakiin päästään suoraan koulunpenkiltä...

Tämäkin sama itkuvirsi tuli viime kerralla. Ihankuin se että synnyt suomenruotsalaiseen perheeseen tekee susta defaulttina vitun rikkaan ihmisen. Get real. Ihan yhtä lailla on niitä suomensuomalaisia paskantärkeitä smokkihomoja siellä bussissa. :rolleyes:

Meinaan ainakaan mun kaveripiirissä ei ole yhtäkään isän omaisuudella ratsastavaa tyyppiä. Johtuisko siitä että ne isit tekee ihan samoja hanttihommia kuin muutkin. Pappa betalar my ass.
 
Hmm. Joudun esitämään eriävän mielipiteen. Mitä niin erittäin yleissivistävää kielten opiskelussa on? Ymmärrän englannin pakolliset opinnot, mutta muiden kielten tulisi ehdottomasti olla vapaaehtoisia.

Huvittavinta tässä on että englanti ei suinkaan ole missään vaiheessa pakollinen, vaikka mielestäni se saisi nykymaailman huomioon ottaen ollakin pakollinen.

Eli ensimmäinen vieras kieli voi olla jotain muuta kuin englantia. Ja ruotsi on taas toinen "kotimainen" kieli.

Pakkoruotsiinhan vaadittiin aiemmin 10% äidinkielenään ruotsia äidinkielenään puhuvia. Tämä pykälä on "hävinnyt" kun tuo 10% maaginen raja joskus alitettiin.

Money talks and the bullshit walks... Suomenruottalaiset ovat perinteisesti "rahasukuja" ja monessa yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa. Niin pitkään kun tämä fakta pitää paikkansa ei varmaan hirveästi muutoksia tule.
 
Rannikoilta ja Ahvenanmaalta löytyy varmasti vielä vanhemman polven suomenruotsalaisia, joiden suomenkielen taito on heikko tai olematon. Mutta kyllä nuorempi polvi ymmärtää, että heille ja heidän lapsilleen on tärkeää osata suomea. Se ei sinänsä ole mitenkään suomenruotsalaisten omasta kulttuurista tai identiteetistä pois. Ne ovat niin vahvoja, että suomenruotsalaisuus kyllä säilyy, vaikka Suomesta tulisi virallisesti yksikielinen maa.
 
Nekin muuten nauraa tolle suomenruotsalaisten puhetyylille:)

Vitut, ainakin mun kokemusten perusteella. Lähinnä ruotsalaisia kiinnostaa miten ja miksi puhumme (joo olen itse kans rantahurri, en rikas enkä ärsyttävä :eek: ) ruotsia, ja ihmettelee puhetyyliämme. Aika harva ruotsalainen itse asiassa edes tietää et suomi on kaksikielinen maa (ainakin periaatteessa on).
Ja kyllä muakin itseasiassa vituttaa nää stereotyyppiset status-hurrit, ja vituttaa että minä, suomenruotsalaisena, rinnastetaan näihin spedeihin. Tekis mieli kyllä sulta Vargas kysyä tunnetko yhtään suomenruotsalaista, tuntuu että sulla on ehkä liiankin negatiivinen mielipide "meistä". Tuu käymään länärin toiselle puolelle, tarjoon sulle kaljat, voidaan olla kamuja! :kippis1: ;)

p.s olen sitä mieltä että pakkoruotsi pois, en ymmärrä miksi siitä pitää väkisin pitää kiinni. en itse ainakaan käytä ruotsia oikeastaan muualla kuin perheen sisällä, ei tulisi mieleenkään mennä kauppaa vaatimaan palvelua ruotsiksi. Paitsi stokkalla.
 
Vitut, ainakin mun kokemusten perusteella. Lähinnä ruotsalaisia kiinnostaa miten ja miksi puhumme (joo olen itse kans rantahurri, en rikas enkä ärsyttävä :eek: ) ruotsia, ja ihmettelee puhetyyliämme. Aika harva ruotsalainen itse asiassa edes tietää et suomi on kaksikielinen maa (ainakin periaatteessa on).
Ja kyllä muakin itseasiassa vituttaa nää stereotyyppiset status-hurrit, ja vituttaa että minä, suomenruotsalaisena, rinnastetaan näihin spedeihin. Tekis mieli kyllä sulta Vargas kysyä tunnetko yhtään suomenruotsalaista, tuntuu että sulla on ehkä liiankin negatiivinen mielipide "meistä". Tuu käymään länärin toiselle puolelle, tarjoon sulle kaljat, voidaan olla kamuja! :kippis1: ;)

p.s olen sitä mieltä että pakkoruotsi pois, en ymmärrä miksi siitä pitää väkisin pitää kiinni. en itse ainakaan käytä ruotsia oikeastaan muualla kuin perheen sisällä, ei tulisi mieleenkään mennä kauppaa vaatimaan palvelua ruotsiksi. Paitsi stokkalla.

Kiitos kutsusta:) Ja kyllä, tunnen useitakin ruotsinsuomalaisia. En mä tollasia kannanottoja hatusta vetele. Ehkä mulla on "liian negatiivinen" mielipide.. täytyy myöntää se. Noi mun väitteet vaan perustuu todellakin omiin kokemuksiin. Niin paljon läheltä oon kuullu tota läppää.. Voi olla tietenkin, että oon vaan ollu väärässä paikassa väärään aikaan:) Mustat,keltaset,ruskeat = No problem, Suomenruotsalaiset = No go...
 
Back
Ylös Bottom