Suomen kuntaluku tippuu puoleen!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
Liittynyt
13.3.2003
Viestejä
4 178
Yle Teksti-TV Sivu 105/1

KOTIMAA YLE24 KESKIVIIKKO

Kuntauudistuksesta saatiin sopu


Hallituspuolueet ovat päässeet sopuun
kauan kiistellystä kuntauudistuksesta.

Kuntia ei ajeta heti pakkoliitoksiin,
mutta tilanne kartoitetaan uudestaan
vuonna 2009. Terveys- ja sosiaalitoimi
on jatkossa tarkoitus hoitaa vähintään
20 000 asukkaan yhteistoiminta-alueilla

Pääkaupunkiseudun kaupunkien on tehtävä
täsmällinen yhteistyösuunnitelma vuoden
kuluessa. Irtisanomisia uudistus ei saa
aiheuttaa ainakaan viiteen vuoteen.

Kuntaministeri Hannes Manninen (kesk.)
oli tyytyväinen tulokseen. Uudistuksen
tuloa pitkitti isojen hallituspuolu-
eiden SDP:n ja keskustan näkemyserot.

Minä luen tuon quotessa olevan uutisen niin, että vuonna 2009 tässä maassa alkaa kaikkien aikojen isojako:

"Terveys- ja sosiaalitoimi on jatkossa tarkoitus hoitaa vähintään 20 000 asukkaan yhteistoiminta-alueilla."

Tuossa on kuulkaa sellainen uutispommi, että kovin moni ei vielä tajua mitä se merkitsee. Minä annan vähän vinkkiä:

- vanhustenhoito menee uusiksi, ja pienet kunnat arpovat keskenään minne mökin Maarit laitetaan pakkohoitoon

- peruskoulun keskeyttänyt naapurin Reiska ei enää välttämättä saa toimeentulotukea Ostarin Sossusta, vaan pitää mennä naapurikuntaan

- Reiska laitetaan keräämään roskia naapurikunnasta

- terveydenhoitopalveluja joutuu hakemaan joissakin tapauksissa 100 kilometrin päästä, sieltä naapurikunnasta

Kun tätä kuntauudistushommaa väläytettiin ensimmäisen kerran reilu 5 vuotta sitten, kaikki nauroivat asialle. Katsottiin, että se on yhden liian innokkaan ministerin hömpötystä.

Nyt on tultu siihen, että kolmen vuoden päästä tässä maassa jysähtää oikein kunnolla. Tulee nimittäin Reiskan ja Maaritin kinttuihin liikettä. :jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä taas olisin toivonut ihan rehellisiä pakkoliitoksia saman tien. Ensimmäiseksi Pk-seutu.

Mä taas näen asian niin, että nuo mitä Protsku listasi, ovat sellaisia, että niihin joudutaan jo ennen vuotta 2009, jos sama ralli jatkuu. Uudistuksilla voidaan ainakin lievittää tulevia ongelmia.

Vielä, kun muistetaan miksi tässä maassa on niin helvetin monta turhaa kuntaa niin pakkoliitokset kuulostavat vieläkin fiksummilta. Suomessa ollaan niin vitun jämhätäneitä siihen lapsen uskoon, että se oma rakas kunta on maailman ihanon ja tärkein asia. Vaikk nykyäänkin käytännössä kyseessä ei ole muuta kuin elämistä haittaavat keinotekoiset turhat rajat.

Lopputuloksena on vain 400 turhaa kunnantaloa ja vitusti turhia kuntien johtohenkilöitä.

Pk-seudun osalta voi vielä sanoa sen, että täälläkin syyt miksi kuntia ei saisi liittää, ovat pääsääntöisesti täysin tunneasioita. Se oma kaupunki muuttuu yhtäkkiä niin tärkeäksi, vaikka suurin osa porukasta kuitenkin määrittelee, ainakin mun kokemuksen mukaan, itsensä ensisijaisesti useimmiten kaupunginosan perusteella, kuin itse kaupungin perusteella. Kokonaisuuden kannalta lopulta kaikki hyötyisivät. Nyt pöllitään Sipoon metsiä.

Edit: ja noin Protskun listan pari viimeistä kohtaa ovat enemmänkin taas sitä pressanvaalikeskustelun tasoa.
 
Jos tää protsku kuulostaa aivan kamalalle niin sitten vaan jotain vaihtoehtoja pöytään. Yksinkertainen totuus on se, että jottain tarttis tehrä. Rahaa ei vaan riitä kaikkeen, ei millään. Ei näitä uudistuksia kiusan takia tehdä vaan pakon.

edit. tismalleen samaa mieltä lejn kanssa.

Eikä tuo järkeistäminen edes välttämättä tarkoita palvelutason heikkenemistä vaan voimavarojen keskittämistä. Lapissa nyt voi olla vähän vaikeaa kuvitella 20000 henkeä samaan systeemiin, koska etäisyydet on suhteellisen pitkiä.
 
Nii-ii. Olihan tuo jo aikakin alkaa vähän järkeistää suomalaista kuntahärdelliä.

Täysin samaa mieltä ja lej:ä joudun komppaamaan tuossa 'vitusti turhaa paperinpyörittäjää ja kunnanvirastosuojatyöpaikkaa'-jutussa.

Jos joku kunta on eläkemummoa täynnä eikä siellä ole mitään merkittävää tulevaisuutta kenelläkään nähtävissä niin pakkohan nämä lahoavat oksat on karsia ennemmin tai myöhemmin pois. Turha kaikkia pikkukuntia on loputtomiin väkisin muiden tekohengittää. Alasajo/liitos vaan ja viimeinen lähtijä sammuttaa valon.

Vai meinasiko protsku että kuoleva pikkukunta elää itsekseen sitten vaan vanhainkoteja pyörittämällä? Uudet asukit saadaan sitten aina vanhoista hoitajista koska lopulta kylällä ei muita asu ja ikiliikkuja on valmis?
 
EI pääkaupunkiseutua pidä yhdistää, mutta pienemmissä kunnissa asia on erikseen. Olishan se nyt hirveetä olla vantaalainen :D.
 
EI pääkaupunkiseutua pidä yhdistää, mutta pienemmissä kunnissa asia on erikseen. Olishan se nyt hirveetä olla vantaalainen :D.

Vaikka varmaan huumoria on mukana tuossa kommentissa, niin se kuvaa täydellisesti millaista argumentointia kuntaliitoskeskusteluissa käytetään.

Eli 90 prosenttia ihmisistä ei kykenä millään fiksulla tavalla perustelemaan miksi esim. pääkaupunkiseudun kuntia ei pitäisi yhdistää. Jos eteen lyödään 10 faktaa, että miten kokonaisuuden kannalta asiat paranisivat niin ihmiset toistavat silti papaukaijamaisesti, että Helsinki/Espoo muuttuu slummiksi, jos Vantaa liitetään mukaan tai sitten Vantaalaiset sanovat, että helsinkiläiset vievät päätäntävallan ja palvelut. Niin kuin niitä palveluita nytkään saisi mistään, tai toki rajan takana olisi 50 metrin päässä hoitopaikkoja, mutta eihän niihin sovi toisen kunnan penskoja ottaa.
 
Eli 90 prosenttia ihmisistä ei kykenä millään fiksulla tavalla perustelemaan miksi esim. pääkaupunkiseudun kuntia ei pitäisi yhdistää. Jos eteen lyödään 10 faktaa, että miten kokonaisuuden kannalta asiat paranisivat niin ihmiset toistavat silti papaukaijamaisesti, että Helsinki/Espoo muuttuu slummiksi, jos Vantaa liitetään mukaan tai sitten Vantaalaiset sanovat, että helsinkiläiset vievät päätäntävallan ja palvelut. Niin kuin niitä palveluita nytkään saisi mistään, tai toki rajan takana olisi 50 metrin päässä hoitopaikkoja, mutta eihän niihin sovi toisen kunnan penskoja ottaa.

No minä perustelen espoolaisena asiaa itselleni jotenkin näin:
-erillisinä kuntina Espoon ei tarvitse osallistua keskustan/kulttuurin/jne. ylläpitoon, eikä HKI & Vantaa suurempiin sosiaalihuoltokuluihin
-Espoo on varakkaampi kunta
-Helsinki ei pääse ajamaan mahdotonta asukasrakenteen & joukkoliikenneratkaisujen tihentämistä läpi (toki tässä voi onnistua ihan kunnan omakin porukka), vaan mesta säilyy jossakin määrin inhimillisissä väljyyslukemissa

Kuten huomaat niin vahvoilla argumenteilla ollaan liikkeellä ja mutun aluetta lähestytään :D Tietty nyt sulla olisi hyvä tilaisuus käännyttää yksi kansalainen kertomalla mitä minä väljää ja kerrostalokeskittymätöntä Espoota preferoiva henkilö voittaisin kuntaliitoksessa?
 
No minä perustelen espoolaisena asiaa itselleni jotenkin näin:
-erillisinä kuntina Espoon ei tarvitse osallistua keskustan/kulttuurin/jne. ylläpitoon, eikä HKI & Vantaa suurempiin sosiaalihuoltokuluihin
-Espoo on varakkaampi kunta
-Helsinki ei pääse ajamaan mahdotonta asukasrakenteen & joukkoliikenneratkaisujen tihentämistä läpi (toki tässä voi onnistua ihan kunnan omakin porukka), vaan mesta säilyy jossakin määrin inhimillisissä väljyyslukemissa

Kuten huomaat niin vahvoilla argumenteilla ollaan liikkeellä ja mutun aluetta lähestytään :D Tietty nyt sulla olisi hyvä tilaisuus käännyttää yksi kansalainen kertomalla mitä minä väljää ja kerrostalokeskittymätöntä Espoota preferoiva henkilö voittaisin kuntaliitoksessa?
Tässä olisi pari lainausta Kauppalehti Pressosta, jotka taas löytyvät mm. täältä:http://talo.sw2000.net/viewtopic.php?t=221&postdays=0&postorder=asc&start=0

Kolmikko kohmeessa

Kaikki pääkaupunkiseudun suuret kaupungit ovat nyt julkistaneet ensi vuoden talousarvionsa, kun Espookin teki sen kuluneella viikolla. Kaupunkien tilan voi tiivistää seuraavaan lauseeseen: ei mene ihan hyvin, mutta ei niin huonostikaan, että jotain radikaalia tarvitsisi tehdä.

Kaikki kolme kaupunkia pitävät veroäyrinsä ennallaan, vaikkei siihen tarkasti ottaen varaa olisikaan. Helsingin, Espoon ja Vantaan tulorahoitus on heikko. Tilannetta hoidetaan karsimalla kuluja, ottamalla lisää velkaa ja purkamalla rahastoja.

Helsinki: Kaupungin talous olisi pahasti epätasapainossa, ellei sillä olisi hyvin tuottavia liikelaitoksia. Tuottoisin niistä on Helsingin Energia. Ilman sitä kaupungin olisi nostettava veroäyriä tai karsittava palvelujaan kovalla kädellä. Helsingin Energia tuuttaa torvistaan sähkön ja lämmön lisäksi siis myös sosiaalipalveluja. Helsinki ei ota lisää lainaa. Kaupunki karsii investointeja.

Espoo: Kaupunki elää yli varojensa, tosin hillitysti. Verotulot eivät riitä kattamaan kasvavan kaupungin kasvavia menoja. Espoo purkaa rahastoimiaan varoja ja ottaa lisää velkaa. Siihen kaupungilla tosin on varaa, velkaa on naapurikaupunkeihin verrattuna vielä vähänlaisesti. Koska kaupunkiin virtaa uutta nuorta väkeä, on tuotettava lisää palveluja ja myös investoitava. Kouluja ja päiväkoteja nousee lisää.

Vantaa: Kaupunki on käynyt tiukkaa säästöjumppaa, mutta se ei ole riittänyt tasapainottamaan taloutta. Velkaa otetaan vielä lisää. Sitä alkaa olla kohta 3 000 euroa jokaiselle asukkaalle (Espoossa noin 700 euroa). Vantaan tavoitteena on saada taloutensa vatupassiin vuonna 2008. Silloin velkoja pitäisi päästä maksamaan jo poiskin. Säästöt ovat merkinneet koulujen ja päiväkotien sulkemisia. Kaupunki lupailee, että palveluja ei enää ensi vuoden jälkeen karsita.

Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat kaikkea muuta kuin hyvässä vedossa. Ne ovat kohmeessa. On helppo havaita, että palvelujen järjestämisessä tulee tekemään jatkossakin tiukkaa.

Kaupunginjohtajat pyyhkivät budjettipuheissaan helpotuksen hikeä otsaltaan: parin vuoden takainen pahin kurimus alkaa olla takana, kyllä tämä tästä.

Tunne on vaarallinen. Sen varjolla voidaan jättää menemättä syvemmälle yhteistyöhön, jota alue väistämättä tarvitsisi.

Helsinki, Espoo ja Vantaa voivat jatkaa silmänlumeeksi keksittyä puuhasteluaan pääkaupunkiseudun neuvottelukunnassa. Kissa ja hiiri -leikki valtion kanssa jatkuu. Jos tilanne olisi vakavampi, yhteiset säveletkin löytyisivät sukkelammin.​

Tässä toinen Presson juttu:

Helsingin ja Vantaan yhdistyminen toisi jättisäästöt

Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen voisi tuottaa jättimäiset säästöt. Pelkästään Helsingin ja Vantaan keskinäinen fuusio voisi tuottaa vähintään 300 miljoonan euron hyödyt vuodessa.

Yhdentymislaskelman teki Pressolle B&MANs Oy Helsinkiä koskevan selvityksensä yhteydessä. Fuusiolaskelma tehtiin yritysmaailman periaatteiden mukaan.

Kaupunkien oikeassa fuusiossa luvut eivät toteutuisi sellaisenaan, koska kaupungit eivät ole muun muassa halukkaita vähentämään henkilöstöään mahdollisessa yhdentymistilanteessa.

Jos Vantaa ja Helsinki yhdistyisivät yritysoppien mukaan, niiden yhteenlaskettu henkilöstömäärä vähenisi nykyisestä 51 000 ihmisestä 45 000 työntekijään. Kun henkilöstömenojen lukuina käytetään Vantaan numeroita, säästöpotentiaali olisi 175 miljoonaa euroa.

Asiakaspalvelumenoissaan kaupungit voisivat hyödyntää suurempaa ostovoimaa laskelman mukaan lähes 38 miljoonan euron verran. Muissa palveluissaan uusi Helsinki-Vantaa voisi säästää 31 miljoonaa, vuokrissa 54 miljoonaa, aineissa ja tarvikkeissa kahdeksan miljoonaa.

Merkittävä säästö tulisi myös poistoissa, summa olisi noin 20 miljoonaa euroa. Luku syntyy siitä, että päällekkäiset investoinnit vähenisivät ja ylläpitokustannukset laskisivat.

Ajatusleikkinä Helsingin ja Vantaan yhdistyminen ei ole mahdoton. Käytännössä kaupungit muodostavat yhteisen mittavan työssäkäyntialueen.

Vantaan työvoimasta 43 prosenttia kulkee töissä Helsingin puolella. Vastaavasti mittava joukko helsinkiläisiä kulkee päivittäin töihin Vantaalle. Yhdentyminen helpottaisi huomattavasti infrastruktuuri-investointien tehokkaampaa käsittelyä.

Raja-alueilla olisi myös helpompaa järjestää koulutus- ja terveydenhuoltopalveluja. Näin peruspalvelujen saatavuus voisi ehkä jopa parantua ja samalla kuitenkin vapautuisi resursseja.

Käynnissä oleva kuntauudistus voi tuottaa pääkaupunkiseudulle suuremmankin kokonaisuuden, johon saattaisivat tulla mukaan kaikki pääkaupunkiseudun neljä kaupunkia. Tällainen jättialue voisi olla jo liiankin suuri ja dominoiva. Pääkaupunkiseudun yritysten ja asukkaiden kannalta olisi terveellistä, jos pääkaupunkiseudullakin säilyisi alueiden välistä kilpailua.

Ajatus Suur-Helsingistä ei ole uusi. Ideaa on viritelty puheissa pitkään. Viime vuosina yhdentymisen puoltajia on löytynyt eniten Helsingin ja Vantaan kaupunkien johtopaikoilta.​

Saattoi tulla aika raskasta luettavaa, mutta noissa varmana yleisellä tasolla selviää jotain. Mitä tulee esim. Espooseen niin ei sielläkään asiat aivan loistavalla tolalla siis tosiaan ole, tässä tapauksessa varakkaampi=vähemmän velkaantunut.

Kun päästäisiin suunnitelemaan ja hoitamaan noin miljoonan ihmisen sosiaalihuoltokuluja fiksusti niin silloin myös haittavaikutukset lievenisivät. Jos myös joukkoliikenneratkaisuja voitaisiin aidoisti hoitaa yhdessä niin myös paine rakentaa niitä hirveän pelottavia kerrostaloja vähenisi.

Ihan yleisellä tasolla luulisi olevan selvää, että hommasta saataisiin paljon tehokkaampaa, jos niitä miljoona ihmistä koskevista asioista voisi päättää yhdessä ja pitkäjänteisemmin ilman, että yksi kunta voi vesitää kaiken, kun toinen saisikin enemmän kuin toinen. Jolloin ollaankin tilanteessa, jossa kaikki häviävät.

Espoon asukkaat eivät myöskään jäisi ilman äänivaltaa, joten ei se tilanne sellainen olisi, että Helsinki sanelee kaiken, varsinkin espoolaisten itsekin ollessa helsinkiläisiä siinä tapauksessa. Päätöksentekoa voisi myös tehostaa parantamalla eri kaupunginosien päätöksentekoa.

Monet myös väittävät, että kokonaisuudessaan pk-seutu hyötyisi myös siitä, että on paljon helpompi markkinoida miljoonan ihmisen kaupunkia kuin puolen miljoonan, tai varsinkin 200 000:n.

Ja jos asiaa sitten ajatellaan siltä kannalta, että 100 000 Espoolaista jurnuttaa joka päivä itään töihin kuluttaen Helsingin infrasturuktuuria niin onko se liikaa vaadittu, että esim. osa niistä ihmisistä käyttäisi metroa tai osallistuisi liikenteen aiheuttamiin kuluihin.

Palaan myöhemmin kertomaan fiksumpia asioita.
 
lej sanoi:
Mä taas olisin toivonut ihan rehellisiä pakkoliitoksia saman tien.

Ja tästä mainoslausetta kuntauudistukselle, niin saadaan luotua ihmisille positiivisia mielikuvia, eikä naapurin Reiskakaan suutu, vaikka sossun luukulla pitää käydä naapurikunnassa asti.


Pakkoliitos.com
- Kärpäsistä härkäseksi -


:rolleyes: :jahas: :david: :wanha:
 
Ja tästä mainoslausetta kuntauudistukselle, niin saadaan luotua ihmisille positiivisia mielikuvia, eikä naapurin Reiskakaan suutu, vaikka sossun luukulla pitää käydä naapurikunnassa asti.

Miksi kuntaliitos veisi sossunluukun muualle. Kaupungin/kunnatalo tosin tyhjenisi nurkkakuntaisista änkyröistä, joista tosin osa siirtyisi vain uuden kunnan saleihin viineripöytyien ääreen. Niillä säästöillä se sossukin toimisi hyvin jatkossakin.
 
Jos Vantaa ja Helsinki yhdistyisivät yritysoppien mukaan, niiden yhteenlaskettu henkilöstömäärä vähenisi nykyisestä 51 000 ihmisestä 45 000 työntekijään. Kun henkilöstömenojen lukuina käytetään Vantaan numeroita, säästöpotentiaali olisi 175 miljoonaa euroa.

Kuinka paljon tulee työttömyys ja muita sosiaalimenoja sekä menetettyjä verotuloja 6000 hyödyttömästä kunnallisvirkamiehestä?


Kun päästäisiin suunnitelemaan ja hoitamaan noin miljoonan ihmisen sosiaalihuoltokuluja fiksusti niin silloin myös haittavaikutukset lievenisivät. Jos myös joukkoliikenneratkaisuja voitaisiin aidoisti hoitaa yhdessä niin myös paine rakentaa niitä hirveän pelottavia kerrostaloja vähenisi.

Espoon tapauksessa päinvastoin. Jos päätettäisiin yhdessä niin metro olisi tullut jo. Metro taas tarvitsee ollakseen kustannustehokas reilusti suuremmat asukaskeskittymät asemien ympäristöön. Eli mennään perse edellä puuhun, tehdään ensin kulkuneuvo jolla ei ole tarpeeksi käyttäjiä ja sitten muokataan kaupunkirakennetta väkisin siihen suuntaan että metro tulee järkeväksi.

Vastustan. Miksi espoolaisena maksaisin jostakin joka heikentää omia kulkuyhteyksiäni ja helpottaa (ehkä) marginaalisesti Helsinkiläisten elämää?


Ihan yleisellä tasolla luulisi olevan selvää, että hommasta saataisiin paljon tehokkaampaa, jos niitä miljoona ihmistä koskevista asioista voisi päättää yhdessä ja pitkäjänteisemmin

Oleellinen kysymys on: tehokkaampaa kenen kannalta? Sen jota nyt lypsetään vai sen joka on nykyisessä ratkaisussa voitolla? Onko Espoon mahdollisesti saama synergiaetu enemmän vai vähemmän kuin HKI+Vantaa suunnasta entisten espoolaisten maksettavaksi valuva miinuspotin osa?


Monet myös väittävät, että kokonaisuudessaan pk-seutu hyötyisi myös siitä, että on paljon helpompi markkinoida miljoonan ihmisen kaupunkia kuin puolen miljoonan, tai varsinkin 200 000:n.

Markkinoida kenelle?


Ja jos asiaa sitten ajatellaan siltä kannalta, että 100 000 Espoolaista jurnuttaa joka päivä itään töihin kuluttaen Helsingin infrasturuktuuria niin onko se liikaa vaadittu, että esim. osa niistä ihmisistä käyttäisi metroa tai osallistuisi liikenteen aiheuttamiin kuluihin.

On se, varsinkin kun nykyisen bussiliikenteen kantokyky kestäisi useita kertoja suuremman matkustajamäärän ollen yhä toimiva vs. uuden metron perustamiskustannukset ja sen kyky kuljettaa asukkaita sieltä missä he asuvat. Jo nykyinen bussivaihtoehto kuljettaisi kevyesti suurimman osan espoolaisista sujuvasti keskustaan.

a) espoolainen ajaa mielummin omalla autolla, miksi hän myöhemmin haluaisi ajaa bussilla metroasemalle ja sieltä jatkaa metrolla, kun nykyinen lähes kotiovelta metroa nopeammin menevä bussikaan ei kelpaa?

b) espoolaisten keskustaan tunkeminen oli keskustan liikennekuormasta jotain luokkaa 15%, joten länsimetro ei Helsingille ole ratkaisu mihinkään ongelmaan

Et saanut aivan minua käännytettyä. Itse asiassa en kuvitteellisten synergiaetujen lisäksi nähnyt oheisessa listassa mitään konkreettista Espoota hyödyttävää tai espoolaisen elämänlaatua parantavaa.
 
Miksi kuntaliitos veisi sossunluukun muualle.

Lej, ihan voit kattoa Suomen kartasta noita 50-100 kilometrin päässä toisistaan olevia enintään 10000 asukkaan kuntia.

Siinäpä sitä olisi säästöä kerrakseen jos pidetään sossu auki molemmissa kunnissa, ja kunnantalo, ja terveyskeskus, ja tekninen virasto, ja kirjasto, ja koulut, ja mitä vielä. :)
 
Lej, ihan voit kattoa Suomen kartasta noita 50-100 kilometrin päässä toisistaan olevia enintään 10000 asukkaan kuntia.

Siinäpä sitä olisi säästöä kerrakseen jos pidetään sossu auki molemmissa kunnissa, ja kunnantalo, ja terveyskeskus, ja tekninen virasto, ja kirjasto, ja koulut, ja mitä vielä. :)

Katsotaan vain. Mikäs nykytilanne onkaan? Tällä hetkellä noissa sadoissa kunnissa on lukemattomia tapauksia, joissa olisi lyhyempi matka sinne naapurikunnan julkisiin palveluihin, vaan saatko niitä käyttää? Et.

Kuntarajat poistamalla olisi monessa tapauksessa mahdollista tehostaa toimintaa tuollaisissa tapauksissa siten, että molempien entisten kuntien julkisten palveluiden käyttäjämäärät olisivat fiksulla tasolla, joilloin on myös halvempaa ylläpitää niitä palveluita. Toki karsintaa tulee taphatumaan joka tapauksessa. Mä vainn uskon, että vähemmällä päästäisiin, jos kikkailu lopetattaisiin heti eikä vasta konkurssin tullessa.

Ja miksi muka pidettäisiin kunnantalot ja tekniset virastot molemmissa?
 
Kuinka paljon tulee työttömyys ja muita sosiaalimenoja sekä menetettyjä verotuloja 6000 hyödyttömästä kunnallisvirkamiehestä?
Ne on vanhoja parruja suurin osa kuitenkin. Ja toki niistä tulee kustannuksia, mutta jos systeemin hyödyt ovat esim. 50 yksikköä ja haitat 25 yksikköä niin se kannattaa silti. Jopa tilanteessa 50 vs. 49.




Espoon tapauksessa päinvastoin. Jos päätettäisiin yhdessä niin metro olisi tullut jo. Metro taas tarvitsee ollakseen kustannustehokas reilusti suuremmat asukaskeskittymät asemien ympäristöön. Eli mennään perse edellä puuhun, tehdään ensin kulkuneuvo jolla ei ole tarpeeksi käyttäjiä ja sitten muokataan kaupunkirakennetta väkisin siihen suuntaan että metro tulee järkeväksi.

Vastustan. Miksi espoolaisena maksaisin jostakin joka heikentää omia kulkuyhteyksiäni ja helpottaa (ehkä) marginaalisesti Helsinkiläisten elämää?
Aivan, nyt mennään perse edellä puuhun, koska asioista on vuosikymmeniä päätetty nurkkakuntaisesti eikö kokonaisuuden kannalta. Haluatko sen jatkuvan. Ja kykeneekö Espoo muka tulevat uudet asukkaansa asuttamaan kaikki omakotitaloihin, kun ei pysty siihen nytkään. Joka tapauksessa edessä on yhteiskuntarakentenn tiivistäminen.




Oleellinen kysymys on: tehokkaampaa kenen kannalta? Sen jota nyt lypsetään vai sen joka on nykyisessä ratkaisussa voitolla? Onko Espoon mahdollisesti saama synergiaetu enemmän vai vähemmän kuin HKI+Vantaa suunnasta entisten espoolaisten maksettavaksi valuva miinuspotin osa?

Ne laskelmat ja asiantuntijakommentit, joita mä olen nähnyt, ovat sillä kannalla, että tehokkaampaa kaikkien kannalta. Toki joku saa aina enemmän kuin toinen, ja eri asioissa eri kunnat voittavat eri määrän. Vai olisko tämä nyt voimassa oleva perisuomalinen systeemi parempi, jossa pidetään huoli siitä, että kukaan ei saa mitään?


Markkinoida kenelle?

Esim. ulkomaisille yrityksille, matkailijoille.


On se, varsinkin kun nykyisen bussiliikenteen kantokyky kestäisi useita kertoja suuremman matkustajamäärän ollen yhä toimiva vs. uuden metron perustamiskustannukset ja sen kyky kuljettaa asukkaita sieltä missä he asuvat. Jo nykyinen bussivaihtoehto kuljettaisi kevyesti suurimman osan espoolaisista sujuvasti keskustaan.

a) espoolainen ajaa mielummin omalla autolla, miksi hän myöhemmin haluaisi ajaa bussilla metroasemalle ja sieltä jatkaa metrolla, kun nykyinen lähes kotiovelta metroa nopeammin menevä bussikaan ei kelpaa?

b) espoolaisten keskustaan tunkeminen oli keskustan liikennekuormasta jotain luokkaa 15%, joten länsimetro ei Helsingille ole ratkaisu mihinkään ongelmaan

Et saanut aivan minua käännytettyä. Itse asiassa en kuvitteellisten synergiaetujen lisäksi nähnyt oheisessa listassa mitään konkreettista Espoota hyödyttävää tai espoolaisen elämänlaatua parantavaa.

A ja B) Siksi, että jossain vaiheessa on pakko tehdä jotain kasvan yksityisautoilun vuoksi. Keskustaan, tai koko kaupunkiin mahtuu vain x määrä autoja. Vielä oma auto voi olla nopeampi, entä 10-15 vuoden päästä?

Ja oikeastaan tuo metro nyt on vain yksi asia sadasta. Kuntaliitoksiin löytyy vaikka kuinka monta parempaa perustelua noista muista "kuvitteellisista synergiaeduista".

Valitettavasti mä olen aika huono välillä argumentoimaan tällaisia asioita ilman, että mulla on itselläni lähteet käsillä. Mulla on niin paska muisti, että en juuri kykena antamaan konkreettisia esimerkkejä ja lukuja ulkomuistista.
 
Eikä tuo järkeistäminen edes välttämättä tarkoita palvelutason heikkenemistä vaan voimavarojen keskittämistä. Lapissa nyt voi olla vähän vaikeaa kuvitella 20000 henkeä samaan systeemiin, koska etäisyydet on suhteellisen pitkiä.

Mulla särähti tuo 20 000 asukkaan raja korvaan juurikin siitä syystä, että harvempaan asutulla seudulla se ei voi mitenkään toimia - välimatkoista tulee aivan järjettömän pitkiä. Eipä se halpaa ole kuskailla kunnan rahoilla mummua lekuriin. Itsensä telominen tai sydäri kannattaa hoitaa taajamassa, että piipaa-autolla menee ensiapuun alle tunti.

Eipä sillä, kuntaliitoksilla voi saada aikaan hyvääkin, mutta kovin karkeita nyrkkisääntöjä on paha luoda maassa jossa porukkaa on vähän ja hajallaan. Kuntien välisen yhteistyön kehittäminen voisi olla toimiva kakkosvaihtoehto, jos liitos ei käy plaatuun.

Jaarittelun pointti kiteytettynä se, että sama lääke joka toimii Helsinki-Espoo-Vantaa -akselilla, ei välttämäti toimi Himinka-Läylinki- Korppola -triangelissa.
 
Mulla särähti tuo 20 000 asukkaan raja korvaan juurikin siitä syystä, että harvempaan asutulla seudulla se ei voi mitenkään toimia - välimatkoista tulee aivan järjettömän pitkiä. Eipä se halpaa ole kuskailla kunnan rahoilla mummua lekuriin. Itsensä telominen tai sydäri kannattaa hoitaa taajamassa, että piipaa-autolla menee ensiapuun alle tunti.

Eipä sillä, kuntaliitoksilla voi saada aikaan hyvääkin, mutta kovin karkeita nyrkkisääntöjä on paha luoda maassa jossa porukkaa on vähän ja hajallaan. Kuntien välisen yhteistyön kehittäminen voisi olla toimiva kakkosvaihtoehto, jos liitos ei käy plaatuun.

Pointtihan on ainakin mu käsityksen siinä, että isommilla yksiköillä saataisiin myös sellaisia synergiaetuja, että kaikkia palveluita ei tarvitsisi lykätä yhteen keskukseen, vaan kyettäisiin myös ainakin osa pienistä säilyttämään. Edelleen, nykymeno johtaa toki tuohon kuvailemaasi järjestelmään.

Se, että terveys- ja sosiaalitoimi hoidettaisiin esin. 20 000 ihmisen alueella ei ainakaan mun mielestä tarkoita sitä, että palvelua saisi vain yhdestä paikasta. Kun tuollainen systeemi tekee esim. hankintoja niin rahaa säästyy varmasti enemmän kuin silloin, jos neljä 5000 asukkaan kuntaa tekee niitä. Jos taas noista kunnista yhdellä ei olisi varaa ylläpitää terveyskeskusta niin yhteistyöllä ja säästyneillä rahoilla sitä voisi ylläpitää ainakin osittain. Tämä on nyt vain mun päättelyä.
 
Se, että terveys- ja sosiaalitoimi hoidettaisiin esin. 20 000 ihmisen alueella ei ainakaan mun mielestä tarkoita sitä, että palvelua saisi vain yhdestä paikasta. Kun tuollainen systeemi tekee esim. hankintoja niin rahaa säästyy varmasti enemmän kuin silloin, jos neljä 5000 asukkaan kuntaa tekee niitä. Jos taas noista kunnista yhdellä ei olisi varaa ylläpitää terveyskeskusta niin yhteistyöllä ja säästyneillä rahoilla sitä voisi ylläpitää ainakin osittain. Tämä on nyt vain mun päättelyä.

Mun sangen asiantunteva ja kaikkitietävä kommenttini aiheeseen perustuu toisella korvalla kuunneltuun aamutelkkariin, mutta nuo yllämainitut aatokset kirvoitti kommentti jotakuinkin linjalta "toimivan terveyskeskuksen ylläpito edellyttää 20 000 hengen plaaplaaplaa". Voihan se olla että pikkukuntiinkin tulee päivystävä lääkäri kerran kuussa, sitä odotellessa voi syödä buranaa. Porukat asuu tällä hetkellä pienessä kunnassa joka varmaankin vain odottaa viimeistä niittiä arkkuun - siellä lääkärin päivystys on jo nyt tyyliin kerta viikkoon, ajan saa kuukauden tai parin päähän jos tuuri käy - jolloin lääkäri kirjoittaa lähetteen naapurikuntaan.
 
Tietty nyt sulla olisi hyvä tilaisuus käännyttää yksi kansalainen kertomalla mitä minä väljää ja kerrostalokeskittymätöntä Espoota preferoiva henkilö voittaisin kuntaliitoksessa?

Jotenkin tällaiset kommentit pistää näkemään punaista. Matala ja tiivis rakentaminen EI tarkoita kerrostalobetonilähiöitä. Yhdyskuntasuunnittelusta mitään tietämättömät vain maalailevat tällaisia kauhukuvia. Sitäpaitsi väljä rakentaminen ja surkea aluetehokkuus aiheuttaa helvetillisiä infrastruktuurikustannuksia ja suosii yksityisautoilua johtaen välillisesti lisääntyneeseen saastuttamiseen. Helsingissä on suhteellisen helppoa kaupungin rakentaa matalaa, koska kaupunki omistaa 80% maa-alasta, kun taas Espoossa maa on pääosin yksityisten omistuksessa. Tämä johtaa siihen, että paloja näykitään sieltä täältä ja kaavoitetaan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin asuinalueita, joihin liikennöinti hoidetaan sitten pääosin henkilöautolla.

Esimerkiksi Tapiola on tiiviiksi rakennettu alue ja sen aluetehokkuus on hyvä. Tapiolasta löytyvät hyvin palvelut ja sen rakenne suosii kevyttä liikennettä ja julkista liikennettä. Näyttääkö Tapiola betonilähiöltä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom