Suomen kehonrakennuksen taso

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Luin tänään uudehkoa B&K lehteä, jossa oli kuvia Mr. Olympia 2003 kisailusta. Satuin taittamaan sivuja siten, että toisella sivulla oli Ronnie, Cutler ja kaverit, toisella sivulla näkyi eräs suomalainen kehonrakentaja. Onhan tämä nyt ollut jo pitempäänkin varmaan tiedossa mutta nyt vasta itse tajusin asioiden todellisen laidan.
Suomen kehonrakennuksen taso on oletettavasti maailman huonoimpia. Savolaisen jälkeen ei Suomessa ole ollut ainuttakaan oikeaa kehonrakentajaa. Tänäkin vuonna SM-kisat voitti mies, joka on off-seasonillaan, omia sanojaan mukaillen, pullamössö-kalja-makkara-linjalla, jotenkuten reenaten.

Mistä tämä johtuu? Onko yksi syy se, ettei Suomen kokoisessa pikkumaassa ole mahdollisuutta olla ammattikehonrakentaja vai onko se vain tämän yrittämisen puutetta? Savoilainenhan oli IFBB pro, nyt ei suomalaista ole pro:na, jollei naisia lasketa? (All hail Maija Lehtonen :worship: )

Olisi hieno nähdä joku suomalainen jälleen kansainvälisillä areenoilla, ja vieläpä että pärjäisi siellä, eikö?

Alla hieman vertailukuvia sanojeni painoksi.

Liitteet

• cutlerback.webp
    cutlerback.webp
    7,8 KB · Katsottu: 2 264
Boogie.

Liitteet

• boogie.webp
    boogie.webp
    14,1 KB · Katsottu: 2 686
Savolainen

Liitteet

• savola20.webp
    savola20.webp
    19,2 KB · Katsottu: 2 454
Eiköhän se ole lajissa kuin lajissa vähän sama homma. Jenkeissä äijät juoksee satasta alle 10 s järestään ja meillä on vaan Pöyhönen joka tikuttaa alle 11s.
Ehkä siinä suuren maan harrastajamäärissäkin on hieman eroa ja siitä massasta nousee helposti näitä geneettisestikin ylivertaisia yksilöitä helpommin kuin tästä 5 miljoonaisesta kansasta.
Mutta olemmehan suuri hiihtourheilumaa, jos se yhtään lohduttaa:joulu8:

Jep. "Huvittuneena" kiinnitin itsekin viime viikolla asiaan huomiota, vertaillen lehtien kuvia. Olen kyllä aikaisemminkin saman huomion tehnyt, aina on vaan päässyt kuin unohtumaan.

Kyllä tuo Suomen taso verrattuna vaikka Olympiaan aika kehnolta näyttää. Tosin on vertailukohtakin kova. Mutta jotekin ne kaverit tuntuu olevan isompia, kireämpiä ja kaikkea muuta kivaa, etenkin siellä rapakon takana.

Marko Savolainen lienee eräs potentiaalisimmista suomalaisista, saapa nyt sitten nähdä.

Boogien kommentit asiasta ovat humoristisia, joskin valitettavan tosiakin. Suomi-poika ei ihan vielä ole samalla tasolla. Liekö kyseessä kilpailun puute, huono "ruokavalio" vaiko pohjolan pitkät ja kylmät talvet. No joo. Onhan noita Suomella sitten voimamiehiä ja hiihtäjiä sun muita.

Minkähän kokoisia nuo todella isot kaverit sitten livenä ovatkaan.

Samaa oon ihmetelly minäkin. Ja sama juttu on fitness-puolella. Vertaa näitä suomalaisia fitness-tyttöjä vaikka Susie Curryyn, niin ei mitään jakoo. Kehonrakennuspuolella ymmärtää että kaikilla ei vaan ole potentiaalia kasvaa kovin isoksi, mutta entäs fitness puolella? Kyllä mun mielestä joka mairen pitäs päästä edes lähelle Susien mallia, mutta kun ei. Ei olla edes lähellä. Ihan helvetin kovaa treeniä se vaatii, mutta kuitenkin. Ollaanko täällä niin helvetin laiskoja, eikö täällä oikeesti voi treenata kovaa, vai haluaako kaikki olla vaan "naisellisempia"? Luulis Marjo Krishilläkin olevan entisenä kehonrakentajana kaikki eväät kasvattaa samanlaiset massat kuin maailman huipufitnesstytöillä. Eikö ne vaan halua olla tarpeeksi lihaksikkaita voittaakseen?

Tiedän että täälläkin pyörii fitnesskilpailijoita, ja kukaan ei saa vetää jupiteria nenään tosta mun tekstistä. Se on lähinnä vaan pohdintaa. Yritän sanoa että luottakaa itseenne ja tehkää kaikkenne saavuttaaksenne tavoitteenne. Ei huipulle pääse yhdessä yössä, mutta kyllä korkealle pääsee jos oikeesti haluaa.

Re: Re: Suomen kehonrakennuksen taso

Originally posted by RANKAISIJA
Jenkeissä äijät juoksee satasta alle 10 s järestään ja meillä on vaan Pöyhönen joka tikuttaa alle 11s.

KRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHÖM... onkohan näin, no pointti oli tärkein!!! (vuoden turhin postaus):thumbs:

Rahahan se monesti ratkaisee. Suomessa ei taida olla montaakaan kunnollista palkkaa tekevää pro-bodaria. Sama näkyy joukkueleikeissä. Futiksessa ollaan euroopan jämämaita, kun taas kiekko tottelee ihan kohtuullisesti suomalaistakin kättä. Futiksella ei kovin moni suomessa elä, kiekkoa kepittelemällä saa jo ihan kohtuullista elantoa useampikin kaveri. Lahjakkaita voimamiehiä tuntuu sentään suomesta löytyvän yllättävän paljon.

Hmm... Tuli tästä samasta aiheesta mieleen, että onkohan suomalaisen "rodun" edustajilla noin yleisellä tasolla yhtä hyvät perintötekijät lihasten kasvatukseen kuin esim. jenkeillä keskimäärin?

Originally posted by lazki
Hmm... Tuli tästä samasta aiheesta mieleen, että onkohan suomalaisen "rodun" edustajilla noin yleisellä tasolla yhtä hyvät perintötekijät lihasten kasvatukseen kuin esim. jenkeillä keskimäärin?

Mun mielestä ei voi puhua mistään "jenkkirodusta".Siihen maahan on aikojen saatossa muuttanu/vietyy porukkaa joka puolelta maailmaa, kun Suomi on taasen ollu melkolailla eristyksissä.Eriasia on sitte mustaihosten geneettinen lahjakkuus lihasten kasvattamiseen.

jenkeissä on kauttalinjan koko kehonrakennuksen taso kovempi(katsokaa NPC-mestaruuskisojen kuvasatoa) kuin suomessa,johtuen ensinnäkin siitä että siellä on kilpailevia kehonrakentajia hurjan paljon. Heistä sitten niitä potentiaalisia Pro-ukkoja nousee sitten pintaan ja Pro Card täytyy ansaita voittamalla kovatasoiset mestaruuskisat . Prosentuaalisesti laskettuna ensin harrastelija määrästä kilpailijat, ja heistä sitten pro ukot on suoranainen ihme että suomesta nousee edes 10 vuoden välein yksi potentiaalinen mr. olympia finalisti. Eli Savomakenin on tilastollinen ihme :) . Se taas on ihme että venäjältä ei ole tullut Fedoroveja enempää(vielä), mutta veikkaampa että kun korkeampi elintaso maassa heiman levenee niin pro kisoissa on rivi kovia ryssiä.

Pro kilpailijat edustavat nanopromillea koko telluksen bodareista joten miksi ihmettelemme suomalaisten vähyyttä lavoilla ?

Parempi vertailu kohde suomen tasosta täytyisi mieluummin hakeakin amatööri MM-kisoista( ja noista mainitsemistani NPC-mestaruskisoista ). Niistä nähdään että taso on todellakin karkaamassa kauemmas vaikka koko -90 luvun ajan suomalaisetkin keikkuivat ihan siinä finaali paikan syrjässä kiinni.
Nyt alkaa tilanne olla se että joka sarjassa finalistit ovat lähes kaikki itäblokin kehonrakennusbuumin siivittämiä karpaaseja.
Naiset onneksi pitävät kiinni saavutetuista eduista ja edelleen jatkavat mitaleitten kantamista suomeen.

Mikähän se B&K:n juttu oli, että Boogie sais Pro-cardin ja osallistuis ens vuonna kisoihin Euroopassa.Mun mielestä turhaa ja väärin antaa ammattilaiskortti tosta vaan, olihan noita "ammattilaisia" Suomessa 90-luvulla aika montaki.Ei tainnu kukaan Savolaista ja Leinoa lukuunottamatta pärjätä edes kohtuullisesti.Koopeen vaikutusvalta on ilmeisesti niin suuri, että hän voi antaa ammattilaiskortin jos itse haluaa?

Originally posted by Jusander
Koopeen vaikutusvalta on ilmeisesti niin suuri, että hän voi antaa ammattilaiskortin jos itse haluaa?

Tuosta vaikutusvallasta nyt en tiedä, mutta Suomessa ei noita kortteja paljon jaella, mikä johtunee arvatenkin siitä ettei ole ketään kenelle jakaa.

Kyllähän se on totta, että jenkeistä, missä on isot rahat, tulee suurin osa ammattilaishuipuista. Tämähän pätee melkein jokaiseen urheilulajiin. Melkein kaikki olympialajit, lukuunottamatta kurlinkia ja 50km maratonia, on enemmän tai vähemmän jenkkiammattilaisten hallussa.

Itse uskon , että suomalaisilla olisi mahdollisuus taas nousta kehonrakennuksessa. Tarvittaisiin vain
a) henkilö joka nousisi
b) taho, joka mahdollistaisi tämän taloudellisesti

Mistä nämä sitten löytyy, se on eri asia.

Originally posted by Jusander
Mikähän se B&K:n juttu oli, että Boogie sais Pro-cardin ja osallistuis ens vuonna kisoihin Euroopassa.Mun mielestä turhaa ja väärin antaa ammattilaiskortti tosta vaan, olihan noita "ammattilaisia" Suomessa 90-luvulla aika montaki.Ei tainnu kukaan Savolaista ja Leinoa lukuunottamatta pärjätä edes kohtuullisesti.Koopeen vaikutusvalta on ilmeisesti niin suuri, että hän voi antaa ammattilaiskortin jos itse haluaa?

No tuota juuri tarkoitan että yksi kymmenen vuoden välein. Nuo kaksi ukkoa ovat juuri ne tilasto ihmeet,no JIIPEE oli kans lähellä onnistua mutta muut yrittelijät ovat olleet kyllä fysiikaltaan kaukana Pro-huipputasosta. Ja totuuden nimessä täytyy sanoa että ei tällä hetkellä ole ketään joka voisi kilpailla pro kisoissa sijoja 15 ja 16 ylempänä.

Eräs ystäväni ,raskaan sarjan suomenmestari muuten, on sanonut että voisi vakavasti harkita ammattilaisuutta vasta jos saisi ensin menestystä kansainvälisellä tasolla IFBB kisoissa,ennemmin on täysin turhaa.

EDIT : jusanderille:
Kp ei ammattilaiskortteja jakele ,vaan suomen kehonrakennusliitto(kp) voi ehdottaa IFBB Pro Divisionille(De Milia) että ansioituneelle kehoilijalle myönnettäisiin pro status .

Viimeksi muokattu:
Originally posted by colemanni

EDIT : jusanderille:
Kp ei ammattilaiskortteja jakele ,vaan suomen kehonrakennusliitto(kp) voi ehdottaa IFBB Pro Divisionille(De Milia) että ansioituneelle kehoilijalle myönnettäisiin pro status .

Toi on mun mielestä väärin, että "sikariporras" voi päättää kuka saa ammattilaiskortin.IFBB:ssäkin on muutama patu, joilla on vaikutusvaltaa päättää asiat niinkuin itse parhaaksi näkee (KP on yksi näistä, hienoa Suomelle sinänsä).Mutta voisitteko kuvitella että esim. Jussi Hokkanen tai Jouni Herranen olisivat saaneet Pro-cardin USA:ssa kilpailujen kautta...Voi olla aika hiljasta, tuskin olisivat päässeet edes finaaliin NPC Nationalseissa.Eli tälläkin hetkellä on olemassa ammattilaisia ja "ammattilaisia".

Jusander: ei siinä mitään väärää ole.saahan jenkeissäkin toki pro-kortin muullakin tavalla kuin voittamalla nationalsien yleismestaruus tai superraskas .
Ei se keltään pois ole jos joku saa ammattilaiskortin, päinvastoin eikö se pikemminkin motivoi muitakin tekemään töitä.
Tärkeintä olisi kun saataisiin pari kolme keskitason ammattilaista kotomaasta niin olisi edes häviävän pieni mahdollisuus saada Finnish GP taas iloksemme.

Originally posted by colemanni
Jusander: ei siinä mitään väärää ole.saahan jenkeissäkin toki pro-kortin muullakin tavalla kuin voittamalla nationalsien yleismestaruus tai superraskas .
Ei se keltään pois ole jos joku saa ammattilaiskortin, päinvastoin eikö se pikemminkin motivoi muitakin tekemään töitä.
Tärkeintä olisi kun saataisiin pari kolme keskitason ammattilaista kotomaasta niin olisi edes häviävän pieni mahdollisuus saada Finnish GP taas iloksemme.

Joo, eihän se sinällään keltään ole pois vaikka ammatillaiskortteja jaettaan muillakin perusteilla ku kilpailumeriiteillä.Mutta se on johtanut tilanteeseen, jossa ammattilaiset jakaantuvat kahteen luokkaan; huippuryhmään jossa on muutama kymmenen ukkoa (korkeintaan) ja loppuihin.Samat ukot on kärkisijoilla kilpailusta toiseen ja uusia "supertähtiä" lajiin tulee melkeinpä yksistään USA:n kansallisten kautta.Toisaalta on epäreilua amerikkalaisia kohtaan, että Eurooppassa Pro-cardin saa paljon pienemmillä meriiteillä.

Originally posted by lepex
Luin tänään uudehkoa B&K lehteä, jossa oli kuvia Mr. Olympia 2003 kisailusta. Satuin taittamaan sivuja siten, että toisella sivulla oli Ronnie, Cutler ja kaverit, toisella sivulla näkyi eräs suomalainen kehonrakentaja. Onhan tämä nyt ollut jo pitempäänkin varmaan tiedossa mutta nyt vasta itse tajusin asioiden todellisen laidan.
Suomen kehonrakennuksen taso on oletettavasti maailman huonoimpia. Savolaisen jälkeen ei Suomessa ole ollut ainuttakaan oikeaa kehonrakentajaa. Tänäkin vuonna SM-kisat voitti mies, joka on off-seasonillaan, omia sanojaan mukaillen, pullamössö-kalja-makkara-linjalla, jotenkuten reenaten.

Mistä tämä johtuu? Onko yksi syy se, ettei Suomen kokoisessa pikkumaassa ole mahdollisuutta olla ammattikehonrakentaja vai onko se vain tämän yrittämisen puutetta? Savoilainenhan oli IFBB pro, nyt ei suomalaista ole pro:na, jollei naisia lasketa? (All hail Maija Lehtonen :worship: )

Olisi hieno nähdä joku suomalainen jälleen kansainvälisillä areenoilla, ja vieläpä että pärjäisi siellä, eikö?

Alla hieman vertailukuvia sanojeni painoksi.

Hohhoijaa!! Eiköhän ole lähinnä naurettavaa vertailla ammattilaisia amatööreihin. :wall: Onhan selvää, että Cutler on aivan eri tasolla verrattuna suomalaiseen amatööriin. Liekö tuosta aiheesta tarpeellista edes puhua enempää?! Jenkeissä on "muutama" ihminen enemmän kuin Suomessa, joten potentiaalia löytyy tuhottomasti enemmän. Lisäksi koko maa on niin pinnallinen, että narsismi on enemmän hyve kuin pahe. Taloudellisesti lähtökohdat ammattilaisuudelle Jenkkilässä ovat huomattavasti paremmat. Mahdollisuuksia löytyy varmasti joka suuntaan jos vaan on määrätietoinen ja periksiantamaton.

Vai voitti tämän vuoden kisat pullamössö/off-season-kaljamaha? No mielipiteensä kullakin.Työtä se on kumminkin vaatinut. Jos Boogiella on lahjoja niinkin paljon, että kykenee voittamaan Suomen mestaruuden vuodesta toiseen juomalla kaljaa ja syömällä pullaa, niin täytyy sanoa että kaveri on sitten helvetin lahjakas! Tosiasia lienee hieman erilainen, kumminkin. Uskallanpa vielä väitää tietäväni tästä asiasta jotain...

Mulle ei ole koskaan ole ollut epäselvää miksi Suomesta ei tule pro kehonrakentajia kuin sieniä sateella. Se ei vaan yksinkertaisesti kannata, ei taloudellisesti eikä oikeastaan muutenkaan. Yrittämisen puutteesta ei varmasti ole kyse. Lähinnä terveestä maalaisjärjestä.

Tuomas Alhonen

Re: Re: Suomen kehonrakennuksen taso

Originally posted by Stobe
Onhan selvää, että Cutler on aivan eri tasolla verrattuna suomalaiseen amatööriin. Liekö tuosta aiheesta tarpeellista edes puhua enempää?! Taloudellisesti lähtökohdat ammattilaisuudelle Jenkkilässä ovat huomattavasti paremmat.

Niin, siis tuo juuri olikin pointti että : "Onhan selvää, että Cutler on aivan eri tasolla verrattuna suomalaiseen amatööriin". Puhuin nimenomaan suomalaisen kehonrakennuksen tasosta, verrattuna juuri maailman huippuihin.
Ja tottakai siitä on järkevää puhua, mun mielestä sun asenteesi on vallan selkärangaton, mielestäsi kenenkään suomalaisen ei siis edes kannattaisi pyrkiä maailman huipulle, missään lajissa?

Jos Boogiella on lahjoja niinkin paljon, että kykenee voittamaan Suomen mestaruuden vuodesta toiseen juomalla kaljaa ja syömällä pullaa, niin täytyy sanoa että kaveri on sitten helvetin lahjakas

Puheeni Boogiesta oli kärjistettyjä mutta miehen omia puheita mukailevia. Siinä olen täysin samaa mieltä, että Boogie on lahjakas, mielestäni on vain hassua että Suomessa voittaa mies, joka reenaa kuin reenaa...
Olen ainakin saanut käsityksen että Boogien reeni ja elämäntavat ovat joskus hieman poikkeavia siitä, mitä SM-mieheltä odotetaan.
Uskallappa ihmeessä korjata jos olen väärässä, näytät kuitenkin tietävän asioista paljon.

Back
Ylös Bottom